Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2020

Τα ράσα ξανά

Αποτέλεσμα εικόνας για cassock orthodox

Με αφορμή ένα σχόλιο του φίλου Νίκου,αποφάσισα να γράψω για τα ράσα. Η αλήθεια είναι πως έχω αλλάξει πολλές φορές απόψεις για το θέμα της εμφάνισης των κληρικών.Αν και δεν είναι ουσιαστικό το ζήτημα,επειδή ακριβώς έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση,παρουσιάζει και ενδιαφέρον και πολυπλοκότητα.Ζούμε στην εποχή της εικόνας,της εμφάνισης.

Λοιπόν,θέμα παράδοσης δεν υπάρχει.Ράσα φόρεσαν οι παπάδες κάποια στιγμή μέσα στην τουρκοκρατία.Οπότε όλα τα επιχειρήματα που απορρέουν από αυτό είναι άκυρα και για κλάματα.Είτε μας αρέσει είτε όχι.Κι αν τα ράσα τα μάτωσαν άγιοι και ήρωες δεν λέει κάτι.Αυτή ήταν η τότε αμφίεση.Αν ήταν διαφορετική δεν θα άλλαζε κάτι.


Πρακτικά καθαρά,είναι και άβολα και πανάκριβα.Ούτε σε λεωφορείο δεν μπορώ να ανέβω χωρίς να τα πατήσω.Άσε που σε κάνουν στόχο του κάθε ηλίθιου που θεωρεί πολύ αστείο και ευρηματικό να βρίσει κάποιον παπά που θα βρει στο δρόμο του.Κι επειδή μου έχει τύχει κάτι τέτοιο με τα παιδιά μου μπροστά,ναι,δεν είναι όμορφο.

Από την άλλη,ναι,το ράσο ασκεί εξουσία σε μεγάλο αριθμό του πληθυσμού της  χώρας μας.Με έχει γλιτώσει πολλές φορές από ουρές και μου έχει προσφέρει καλύτερη εξυπηρέτηση σε υπηρεσίες κλπ.Αυτό όμως θα ήταν λόγος να αφαιρεθεί κι όχι να συνεχίσει να υπάρχει.

Τώρα,η αφαίρεση του ράσου δε θα προσφέρει καμία ανανέωση στην Εκκλησία ουσιαστικά.Αν εκεί στηρίζονται τα επιχειρήματα αυτών που υποστηρίζουν την αφαίρεση των ράσων,να σας πω πως πρόκειται για μπούρδες.Καμία ανανέωση δεν έφερε στους δυτικούς χριστιανούς,καμία δεν θα φέρει και σε μας.

Για να γίνει σοβαρή συζήτηση πρέπει να καταλάβουμε πως είναι ένα θέμα αποκλειστικά και μόνο εικόνας,ένδυσης.Και μόνο σε αυτό το πλαίσιο μπορεί να γίνει κουβέντα και με αυτή τη λογική να παρθεί η όποια απόφαση.

Τα ράσα δεν είναι ιερά άμφια,δεν δίνουν δύναμη ούτε καθαγιάζουν ή ιεροποιούν,δεν θα φέρει κάποια ανανέωση η κατάργησή τους ούτε θα αρχίσει να συρρέει ο κόσμος στις εκκλησίες.Μπορεί να γίνει και το αντίθετο.Οποιαδήποτε τέτοια κουβέντα είναι από λάθος βάση και οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα.

Προσωπική μου άποψη;Δεν με ενδιαφέρει καθόλου.Αν αποφασίσουν αύριο να μη φοράμε ράσα δε θα φοράω.Αν αποφασίσουν να τα φοράμε θα τα φοράω.Αρκεί να μη με υποχρεώσουν να φοράω υφασμάτινο παντελόνι και άσπρο πουκάμισο.Χίλιες φορές ράσο και από μέσα παντελόνι φόρμας και φούτερ!

ΥΓ.Πάνω κάτω,ίδια άποψη έχω και για τα γένια....

9 σχόλια:

  1. Δεν το ήξερα ότι υπαρχει κουβέντα και για τα ράσα, ξέρω για την γλώσσα που κάποιοι φωνάζουν να αλλάξει αλλά για τα ράσα δεν είχα ίδέα, απίστευτο!
    Πάντως είχα την εντύπωση ότι το ράσο έχει ρίζες απο το Βυζάντιο, μπορεί να κάνω και λάθος.
    Δηλαδή όλα τα λύσαμε και τώρα θα συζητάμε για την εμφάνιση...τι προτείνουν οι ..ρασομάχοι αναρωτιέμαι αντι ράσου, κουστουμάκι άραγε με διακριτικά;
    Εδώ ο κόσμος καίγεται και εμάς μας καίει η εμφάνιση...ρε τι τραβάμε!
    Π

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μόνο στη φαντασία κάποιων κρατάνε τα ράσα από το Βυζάντιο.Στην τουρκοκρατία τα φόραγαν οι γραμματιζούμενοι,όπως και το καλιμαύχι(τουρκιστί φέσι).
      Η κουβέντα υπάρχει και αυξομειώνεται η ένταση,Αυτό που είχε πει ο Χριστόδουλος ήταν να απλοποιηθεί η ενδυμασία των έγγαμων κληρικών.Να φοράμε μόνο το αντερί.Τυπικά απορρίφθηκε ,ουσιαστικά ίσχυσε.

      Ναι,υπάρχουν κάποιοι που λένε είτε για ενδυμασία σαν των καθολικών(μπλιαχ)είτε για καθόλου διακριτικά εκτός ναού.Αν ρωτάς εμένα,αν είναι να ισχύσει ένα από τα δύο θεωρώ πως το δεύτερο είναι το πιο σωστό.

      Μην υποτιμάς την εμφάνιση,είναι πολύ πιο σημαντική απ' ό,τι νομίζουμε.

      Διαγραφή
  2. Την εμφάνιση καθόλου δεν την υποτιμώ, όλα έχουν την σημασία τους. Απλώς λέω ότι πριν φτάσουμε εκεί δεν θα ήταν καλύτερα να λύσουμε άλλα περισσότερο ουσίας και περιεχομένου;
    Καθόλου διακριτικά εκτός ναού συμφωνω απολύτως αν είναι να αλλάξει. Όπως γίνεται έξω δηλαδή, στον ναό φοράνε ράσα, έξω όμως κανονικά με ότι ντύνεται ο καθένας, κουστουμάκι ή ότι άλλο.
    Συγνώμη για την άγνοια μου μα και την έκπληξη μου, δεν ήξερα ότι ο Χριστόδουλος είχε εισηγηθεί για αλλαγή ενδυμασίας! Αυτός το έβαλε ως θέμα ή απλά έκανε πρόταση σε ήδη υπάρχουσα εισήγηση απο άλλον/ους;
    Π

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τα ρασα δεν κανουν το Παπα! Το ξερω οτι ακουγομαι παντοτε σαν τον Πωποτα οταν λεω αυτα τα πραγματα! Εξαλλου οταν αναληφθηκε ο Χριστος εφωσον λεω καλα χειροτονησε τους μαθητες του και τους εκανε τους πρωτους αρχιερεις της Ορθοδοξιας με την εξουσια να εξομολογουν και να συγχωρουν αμαρτιες! Οι Αγιοι Αποστολοι δεν φοραγαν ρασα! Απλα η ενδυμασια που καθιερωθηκε αργοτερα φανταζομαι οτι κουβαλαει οχι απλως καποι εθιμοτυπια η τυπολατρια αλλα ενα μυστηριο ας το πουμε! Σαν να αφηνεις κατι πισω απο τη παλια σου ζωη! Βεβαια η αλλαγη πρεπει να εχει γινει μεσα σου! Ειχα πει και οτι ο Τζον Ρηντ δε βγαζει ποτε τη μασκα του! Ποιος ειναι αυτος ο τυπος ομως? Να σας τραγουδησω την ιστορια του που θα τη βρειτε στο youtube. Six texas Rangers HI-YO, HI-YO rode in the sun HI-YO, HI-YO Six men of justice rode into an ambush, and all were were killed but one. One lone survivor HI-YO, HI-YO lay on the trail HI-YO, HI-YO Found there by Tonto, the brave Indian Tonto, he lived to tell the tale. HI-YO SILVER, HI-YO SILVER AWAY! HI-YO SILVER, HI-YO SILVER AWAY! His wounds quickly mended HI-YO, HI-YO and there in the night HI-YO, HI-YO, Six graves were put there to hid from the outlaws thar one man lived to fight. He chose silver bullets HI-YO, HI-YO the sign of his name HI-YO, HI-YO A mask to disguise him, great silver stallion, and thus began his fame. HI-YO Silver, hi-yo silver away! HI-YO Silver, HI-YO Silver away! THE LONE RANGER IS HIS NAME

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πάτερ,ενδιαφέρων ο προβληματισμός σου, αλλά:
    α) τα ράσα, πέραν από δηλωτικό ιδιότητος, δεν μαρτυρούν και την-φαντάζομαι δεδομένη-αυταπάρνηση του ιερωμένου; δεν πρέπει, δηλαδή, με κάποιο τρόπο να επισημαίνεται η διαχωριστική γραμμή μεταξύ κοσμικών/λαϊκών και μη; η δε χρήση τους αποκλειστικώς εντός των ορίων του ναού θα τα υποβιβάσει, φοβάμαι, στο λειτουργικό επίπεδο των ποδιών των χασάπηδων και των λαχανεμπόρων..
    β) τα ράσα μπορεί να μην κάνουν τον παπά, αλλά η εγκατάλειψη τους, φοβάμαι(πάλι), θα δημιουργήσει στρατιές επίδοξων νεοπαπάδων του σαββατοκύριακου. Θα μου πεις, μέχρι τώρα τους πτόησε(σκέφτομαι τον τυπάκο με τα tatoo); Όχι! Φαντάσου τι θα γίνει, λοιπόν, αν παρακαμφθεί κι αυτός ο σκόπελος. Αν δε κοπούν και τα γένια, δε θέλω να συνεχίσω τον συλλογισμό μου αναφορικά με τη χαρά σε μεγάλο μέρος του αγά μου κι ανώτερου κλήρου, γιατί θα πέσει πρόστιμο από το ΕΣΡ. Θα μου πεις, πάλι, γιατί, τώρα πτοούνται;
    Πάντως, οι παλαιοημερολογίτες, τα 'χουν λύσει αυτά τα θέματα, αφού κατά καιρούς φιγουράρουν στις τάξεις τους δεσπότες-μοντέλα(κατώτερους κληρικούς εκεί δεν έχουν, μάλλον) με κόκκινα, βυσσινί και σιέλ ράσα. Τα δε καλλιμαυχια, τύφλα να 'χει ο Darth Vader..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α)Σε καμία περίπτωση.Αυτό είναι κληρικαλισμός.Ο ιερέας ξεχωρίζει μόνο από την αρετή του.Καμία άλλη διαχωριστική γραμμή δεν πρέπει να υπάρχει,
      Β)Ναι,υπάρχει αυτός ο κίνδυνος,Αλλά γίνεται ήδη.Και τα γένια κοντά είναι κομμένα και τα ράσα βγαίνουν,Άρα το πρόβλημα είναι οι χειροτονίες και όχι τα ενδύματα.
      Οι παλαιοημερολογίτες έχουν μαζέψει αυτούς που έχει απορρίψει η Εκκλησία,οπότε καταλαβαίνεις...

      Διαγραφή
  5. Εγώ είμαι από αυτούς που δεν θέλουν τα ράσα εκτός του ναού (πλην μοναχών). Όμως κάτι διακριτικό για να τους ξεχωρίζουμε ίσως είναι καλό να υπάρχει : για να παίρνουν την ευχή τους αυτοί που θέλουν, για να μαρτυρούν και οι ίδιοι πως ανήκουν στο Χριστό (ωστόσο κάθε πιστός δεν ανήκει;) και για να διευκολύνονται αυτοί που έχουν κάνει τη ζητιανιά επιστήμη (ξέρω βέβαια πως το τελευταίο είναι πολύ άβολο, κρύα πλάκα κάνω !).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αρκεί τα διακριτικά να μην περιλαμβάνουν υφασμάτινα(καλά)παντελόνια,πουκαμισάκια κυριλέ και γραβάτες ή παπιγιόν!Καπελάκι μπέηζμπολ ίσως !

      Διαγραφή

Κυριακή των Βαϊων

  Σήμερα ο Χριστός μπαίνει στα Ιεροσόλυμα πάνω σε ένα γαϊδουράκι. Και πλήθη λαού τον υποδέχονται με ζητωκραυγές. Και οι άρχοντες, πολιτικοί ...