Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

Τα προσφυγικά της Λ. Αλεξάνδρας

 


https://sykaprosquat.noblogs.org/post/category/solidarity/

«Ανακαλύψαμε ότι η αντίσταση δεν είναι μόνο να αντιστέκεσαι στον εχθρό σου, αρνούμενος τα ψίχουλα ή τα απομεινάρια του. Αντίσταση σημαίνει επίσης να αντιστέκεσαι στις απειλές και τις προκλήσεις του εχθρού… Επομένως, το κλειδί είναι να μη φοβάσαι, να αντιστέκεσαι, να είσαι δυνατός και σταθερός και να μην τρέχεις όταν ακούς τον θόρυβο…».


Εξεγερμένος Υποδιοικητής Μοϊσές


6 Μαΐου, 2015


5/2/2026. Ο Αριστοτέλης Χαντζής μπαίνει σε απεργία πείνας μέχρι θανάτου για την υπεράσπιση της ζωής. Ήδη σήμερα βρίσκεται στην 68η μέρα απεργίας πείνας.


“Ονομάζομαι Αριστοτέλης Χαντζής. Ως μέλος και κάτοικος της Κοινότητας των Κατειλημμένων Προσφυγικών Λ. Αλεξάνδρας, προχωράω σε απεργία πείνας μέχρι θανάτου αναγνωρίζοντας σε αυτήν την ενέργεια ένα μέσο αγώνα για την ανάδειξη ενός συλλογικού αγώνα, που στόχο έχει τη διατήρηση των Προσφυγικών της Λ. Αλεξάνδρας ως κοινωνικές κατοικίες και ως δομή αλληλεγγύης για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ως μια οργανωμένη κοινότητα αγώνα.


{…} Η Κοινότητα των Κατειλημμένων Προσφυγικών αποτελεί κοινωνική πρόταση απέναντι στον κόσμο της μοναξιάς, της εξατομίκευσης, της ανασφάλειας, της αστεγίας, της ελλιπούς ως και μηδαμινής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. {…} Χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης, ασφάλειας,


φιλίας, αλληλεγγύης με τους συνανθρώπους μας. Αυτές οι σχέσεις και οι δομές δεν περιορίζονται σε κάποια μέλη αλλά είναι η κοινωνική μας πρόταση για όλη την κοινωνία. Λειτουργούμε αμεσοδημοκρατικά μέσω των εβδομαδιαίων γενικών συνελεύσεων και των ολομελειακών συνεδρίων.


{…} Μέσω της απεργίας πείνας σας προσκαλώ να δείτε από κοντά αυτήν την κοινότητα, τις δομές αλληλεγγύης και τους κατοίκους της, να γνωριστείτε μαζί μας, να διευρύνουμε τον κόσμο της κοινότητας, να ενώσουμε τις φωνές, την αγωνία μας για τη ζωή και τους αγώνες μας”!


{…} Ως Κοινότητα των Κατειλημμένων Προσφυγικών πήραμε την απόφαση να υπερασπιστούμε μέχρι τέλους την κοινωνική μας πρόταση, τους ανθρώπους, τις δομές και την ιστορική μνήμη των Προσφυγικών. Είναι ξεκάθαρη επιλογή μας και ευθύνη μας να δώσουμε ακόμα και τη ζωή μας για τη συνέχεια της ζωής. {…} Πάνω σε αυτή τη συλλογική απόφαση υπεράσπισης αποφάσισα εθελοντικά να προχωρήσω σε απεργία πείνας μέχρι θανάτου με ύψιστο σεβασμό προς τη ζωή.”


Ο Αριστοτέλης Χαντζής δεν διακινδυνεύει τη ζωή του με σκοπό την προάσπιση κάποιου ατομικού και προσωπικού οφέλους. Αντίθετα, σε μια εποχή έντονης εξατομίκευσης και αποχώρησης από τα κοινά, προσφέρεται οικειοθελώς και αυτοθυσιαστικά για ένα συλλογικό καλό και για τους συνανθρώπους του. Αναδεικνύει ταυτόχρονα με την επιλογή του αυτή, μια άλλη κουλτούρα κοινωνικότητας και ανθρωπισμού, που αποτελεί στην συμπύκνωσή της, το παράδειγμα που χτίζεται όλα αυτά τα χρόνια μέσα από την Κοινότητα των Κατειλημμένων Προσφυγικών της Λ. Αλεξάνδρας.


Τα αιτήματά του εκφράζουν τα συλλογικά αιτήματα της Κοινότητας Κατειλημμένων Προσφυγικών:


ΑΜΕΣΗ ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ.

ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ ΣΤΑ ΣΠΙΤΙΑ, ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΟΥ ΔΙΑΜΕΝΟΥΝ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΣΥΝΔΕΘΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ – ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΚΑ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ.

ΝΑ ΔΟΘΟΥΝ ΕΜΠΡΑΚΤΕΣ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΩΝΥΜΙΑ “ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ Λ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ Α.Μ.Κ.Ε.” ΜΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ! – ΟΥΤΕ ΕΥΡΩ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ “ΑΝΑΠΛΑΣΗ” ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ!

Η Κοινότητα Κατειλημμένων Προσφυγικών Λ. Αλεξάνδρας: Ένα παράδειγμα συλλογικής ζωής και κοινοτικής κουλτούρας εντός του μητροπολιτικού αστικού ιστού της Αθήνας


Εδώ και 16 χρόνια, η Κοινότητα Κατειλημμένων Προσφυγικών υπάρχει ως μία από τις μεγαλύτερες αυτοοργανωμένες και απελευθερωμένες γειτονιές στην Ευρώπη και διεθνώς. Στα 228 διαμερίσματα των 8 κτηριακών συγκροτημάτων των Προσφυγικών στην καρδιά της Αθήνας ζουν, αγωνίζονται και οργανώνονται μαζί εδώ και 16 χρόνια 400 και πλέον κάτοικοι, από 27 διαφορετικές χώρες, που μιλούν 20 διαφορετικές γλώσσες, με διαφορετικές θρησκείες, ιδεολογίες, ηλικίες και υπόβαθρα. Ανάμεσά τους βρίσκονται Έλληνες, πρόσφυγες και μετανάστες/τριες, μεταξύ των οποίων 50 παιδιά, ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, άνθρωποι με σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας, καρκινοπαθείς, υπερήλικες κ.α. Βασισμένη στην κοινοκτημοσύνη, την αλληλεγγύη, την αμοιβαία βοήθεια και την οριζοντιότητα, η κοινότητα έχει φιλοξενήσει, στεγάσει, θρέψει και υποστηρίξει χιλιάδες άτομα τα τελευταία 16 χρόνια – κάτι που επίσης δείχνει πώς η συλλογική αυτοοργάνωση και η κοινοτική ζωή είναι εφικτή, ακόμη και σε ολοένα και πιο επισφαλείς εποχές. Ακόμη, μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έχουν απομακρυνθεί οι πιάτσες παρασκευής και διακίνησης – μεταξύ άλλων και σκληρών – ναρκωτικών που λυμαίνονταν τη γειτονιά με την ανοχή της Γ.Α.Δ.Α.


Η Κοινότητα των Προσφυγικών έχει καταφέρει να χτίσει μια πολιτικά ενωμένη γειτονιά με πολλά κατειλημμένα διαμερίσματα και πάνω από είκοσι διαφορετικές δομές κοινωνικής αυτάρκειας και κοινής ωφέλειας για τους ανθρώπους της Κοινότητας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής των Αμπελοκήπων και του Γκύζη. Όλες οι Δομές της Κοινότητας είναι ανοιχτές προς όλους και όλες και λειτουργούν στη βάση της αυτοοργάνωσης, της αυτονομίας και της κοινωνικής αλληλεγγύης.


Ενδεικτικά αναφέρουμε:


Τη Δομή Παιδικού Στεκιού και Αυτομόρφωσης και τον Αυτοοργανωμένο Βρεφονηπιακό Σταθμό με καθημερινή λειτουργία και πλήρες εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για τα παιδιά των Προσφυγικών και της ευρύτερης γειτονιάς, σε άμεση συνεργασία με σχολεία, συλλόγους γονέων και συλλόγους εκπαιδευτικών στους Αμπελόκηπους, ευρύτερα την Αττική, αλλά και πανελλαδικά.

Τη Δομή Υγείας και Κοινωνικού Φαρμακείου, που προσφέρει φροντίδα στους κατοίκους της γειτονιάς που έχουν ανάγκη, σε συνεργασία με δεκάδες αυτοοργανωμένες δομές υγείας, κοινωνικά ιατρεία, σωματεία υγειονομικών, σε πανελλαδικό επίπεδο.

Τη Δομή Φιλοξενίας Θεραπευόμενων και Συνοδών του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου “Ο Άγιος Σάββας”, σε συνεργασία με μέλη του συλλόγου εργαζομένων του νοσοκομείου.

Τη Δομή Συλλογικού Φούρνου “Berkin Elvan”, που παράγει καθημερινά ψωμί και αρτοσκευάσματα για τους κατοίκους της γειτονιάς και όλης της Αθήνας.

Τη Δομή Τεχνικών Εργασιών για τη διαρκή συντήρηση και ανακαίνιση των κτιρίων των Προσφυγικών.

Τη Δομή Συλλογικού Καφενείου και Σινεμά για παιδιά κι ενήλικες, που προσφέρουν ψυχαγωγία και συμβάλλουν στην καλλιέργεια των κατοίκων της γειτονιάς και της Αθήνας ευρύτερα.

Το Κοινωνικό Κέντρο, το οποίο στεγάζει την εβδομαδιαία γενική αποφασιστική συνέλευση της Κοινότητας και τη Δομή Βιβλιοθήκης και Αναγνωστηρίου της γειτονιάς. Επίσης όλα αυτά τα χρόνια φιλοξενεί πλήθος εκδηλώσεων, παρουσιάσεων, συνελεύσεων κοινωνικού, πολιτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα, τόσο της Κοινότητας όσο και διαφόρων άλλων κοινωνικών ομάδων και συλλογικοτήτων.

Τη Γυναικεία Δομή για τη συλλογικοποίηση γυναικών και θηλυκοτήτων, με στόχο την ενδυνάμωσή τους, τη δημιουργία και τη διάχυση μιας άλλης κουλτούρας ενάντια στο πατριαρχικό σύστημα, που λειτουργεί επίσης ως χώρος φιλοξενίας γυναικών και θηλυκοτήτων σε έκτακτη ανάγκη.

Την Ομάδα Αλληλεγγύης Αστέγων, η οποία φιλοξενείται στις υποδομές της Κοινότητας και μαγειρεύει και διανέμει φαγητό σε πενθήμερη βάση σε δεκάδες ανθρώπους στο κέντρο της Αθήνας.

Το σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής περί ανάπλασης και εκκένωσης των Προσφυγικών


Τον Ιούνιο του 2025, στα κρυφά και χωρίς καμιά εκ των προτέρων διαβούλευση με τους κατοίκους, η Περιφέρεια Αττικής υπέγραψε, μαζί με το Υπουργείο Πολιτισμού και τη Δ.ΥΠ.Α., προγραμματική σύμβαση για την ανάπλαση των Προσφυγικών Λ. Αλεξάνδρας, η οποία συνεπάγεται την εκκένωση μιας κοινότητας 400 και πλέον ανθρώπων και τη διάλυση μιας πλήρως αυτοοργανωμένης κοινότητας. Μετά από 7 ολόκληρους μήνες, στα μέσα Γενάρη, τα πρώτα δημοσιεύματα ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, ανακοινώνοντας την υπογραφή της προγραμματικής αυτής σύμβασης, προβλέποντας την προκήρυξη του διαγωνισμού του έργου εντός του πρώτου τριμήνου του ‘26, αναφέροντας παράλληλα με ρητό και ξεκάθαρο τρόπο ότι την επιχείρηση καταστολής και εκκένωσης θα αναλάβει το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.


Η σύμβαση βρίθει παρατυπιών και παρανομιών, αντιβαίνοντας πληθώρα διατάξεων της ελληνικής νομοθεσίας και νομολογίας, αλλά και διεθνών και ευρωπαϊκών συμβάσεων και νομοθεσιών, οι οποίες έχουν υπογραφεί και δεσμεύουν το ελληνικό κράτος και προβλέπουν την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όσο και των μνημείων νεότερης ιστορίας.


Με προφάσεις ότι τα Προσφυγικά αποτελούν μια άδεια γειτονιά χωρίς κατοίκους, ότι υπάρχει πρόβλημα επικινδυνότητας και ότι τα “νέα” πια και εξευγενισμένα Προσφυγικά θα διατεθούν για κοινωνικές κατοικίες και ξενώνες για συγγενείς καρκινοπαθών του νοσοκομείου “Ο Άγιος Σάββας”, η περιφέρεια επιχειρεί να πυροδοτήσει κοινωνικά αντανακλαστικά.


Τι διατείνεται η Περιφέρεια Αττικής και ποια είναι η πραγματικότητα. Η αποδόμηση των ψευδών επιχειρημάτων της Περιφέρειας ένα προς ένα:


 1. “Δημιουργία Κοινωνικών Κατοικιών στα Προσφυγικά.”


Η Περιφέρεια Αττικής στοχευμένα αποσιωπεί ότι τα Προσφυγικά αποτελούν εδώ και και δεκαετίες de facto κοινωνικές κατοικίες, και μάλιστα οι μόνες ουσιαστικά που υπάρχουν στην Ελλάδα, στεγάζοντας ευάλωτους ανθρώπους και συγκροτώντας μια ζωντανή, πολυεθνική κοινότητα. Αυτό ουσιαστικά που θέλει να εκμεταλλευτεί η Περιφέρεια είναι να εκμεταλλευτεί ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά φιλέτα στο κέντρο της Αθήνας.


Πίσω από τη ρητορική της “ανάπλασης” κρύβονται οι πολιτικές εξευγενισμού που περιλαμβάνουν τον βίαιο εκτοπισμό των κατοίκων, την τουριστικοποίηση της ευρύτερης περιοχής και την αύξηση συνολικά του κόστους ζωής. Μόνο αν δούμε τις δεκάδες χιλιάδες των άδειων διαμερισμάτων και των κρατικών ακινήτων στην Αθήνα που μένουν ανεκμετάλλευτα και άδεια, καταλαβαίνουμε το πόσο προσχηματική είναι και η επίκληση στην κοινωνική κατοικία στα Προσφυγικά.


 2. “Δημιουργία στα Προσφυγικά ξενώνων φιλοξενίας των συνοδών των καρκινοπαθών.”


Στα Προσφυγικά λειτουργούν εδώ και έναν χρόνο Δομές Φιλοξενίας, οι οποίες φιλοξενούν και φροντίζουν εντελώς δωρεάν τους ασθενείς και συνοδούς του αντικαρκινικού νοσοκομείου “Ο Άγιος Σάββας” και οι οποίες έχουν δημιουργηθεί με τον κόπο, την εργασία και τους πόρους των κατοίκων των Προσφυγικών, σε συνεργασία με μέλη του Συλλόγου Εργαζομένων του νοσοκομείου. Η Κοινότητα Κατειλημμένων Προσφυγικών, με τις δικές της δυνάμεις, προσφέρει στους ανθρώπους αυτούς φιλοξενία και γενικότερη στήριξη στις καθημερινές τους ανάγκες δωρεάν και καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους. Αποτελεί τουλάχιστον ειρωνεία, ειδικά στους καιρούς που ζούμε με την ακραία υποβάθμιση της δημόσιας υγείας και όλων των κοινωνικών παροχών, να διατείνεται η Περιφέρεια ότι θα δημιουργήσει στα Προσφυγικά κάτι που ήδη υπάρχει και μάλιστα τη στιγμή που αμέτρητα ακίνητα στην ιδιοκτησία του κράτους και της εκκλησίας βρίσκονται ολόγυρα πέριξ του νοσοκομείου του Αγίου Σάββα.


3. “Τα Προσφυγικά είναι ετοιμόρροπα και εγκαταλελειμμένα.”


Τα Προσφυγικά είναι στατικά ανθεκτικά, βάση των ίδιων των μελετών κρατικών φορέων και συντηρούνται εσωτερικά διαρκώς από τους κατοίκους εδώ και δεκαετίες. Πριν από έναν χρόνο ανακοινώθηκε το πλάνο της Κοινότητας για την αποκατάσταση και συντήρηση των εξωτερικών όψεων των κτηρίων και του περιβάλλοντος χώρου, με αυτοχρηματοδότηση, με ιδία εργασία και με τη συμμετοχή και στήριξη της ομάδας αλληλέγγυων αρχιτεκτόνων, πολιτικών μηχανικών και άλλων ανθρώπων τεχνικής ειδίκευσης, μέσω της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας με την επωνυμία “Κάτοικοι και φίλοι των Προσφυγικών της Λ. Αλεξάνδρας Α.Μ.Κ.Ε.”, η οποία έχει συσταθεί γι’ αυτόν ακριβώς τον σκοπό από την ίδια την Κοινότητα των κατοίκων.


Τα Προσφυγικά όχι μόνο δεν είναι εγκαταλελειμμένα και άδεια, αλλά αντίθετα είναι από τις πιο ζωντανές και ενεργές γειτονιές της Αθήνας -και όχι μόνο-, όπου κατοικούν πάνω από 400 άνθρωποι. Με το πλάνο που έχει εκδώσει η Περιφέρεια Αττικής, όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα υποστούν βίαιη εκκένωση και θα βρεθούν στον δρόμο.


4. “Στα Προσφυγικά μένουν μόνο αναρχικοί και κυριαρχεί ανομία και επιθετικότητα.”


Στα Προσφυγικά μένουν άνθρωποι πολλών και διαφορετικών πολιτικών ιδεολογιών, μεταξύ των οποίων και αναρχικοί/ες. Στα Προσφυγικά κυριαρχεί η άμεση δημοκρατία, η αυτοοργάνωση, η αλληλεγγύη, η αλληλοβοήθεια και η αρμονική συμβίωση εκατοντάδων διαφορετικών ανθρώπων.


Τα Προσφυγικά είναι η μόνη γειτονιά που ενώ δίπλα της υπάρχει μονάδα του ΟΚΑΝΑ, η οποία στεγάζεται στο νοσοκομείο “ΕΛΠΙΣ”, δεν υπάρχει παράλληλα πιάτσα διακίνησης ναρκωτικών. Το καταστατικό πλαίσιο της Κοινότητας απαγορεύει την πώληση ναρκωτικών ουσιών και η Δομή Υγείας της Κοινότητας βρίσκεται σε συνεργασία με δομές του 18άνω, ψυχιάτρους και ψυχολόγους, υποστηρίζοντας ανθρώπους με εξαρτήσεις στη μάχη για την απεξάρτηση.


Τα Προσφυγικά είναι μια ανοιχτή ζωντανή γειτονιά που παράγει πολιτιστικό, πολιτικό και κοινωνικό έργο, όχι μόνο για τους κατοίκους της, αλλά για το σύνολο της κοινωνίας. Μπορεί κανείς να επισκεφθεί και να γνωρίσει τα Προσφυγικά οποιαδήποτε στιγμή, είτε μέσα από ανοιχτές δράσεις και εκδηλώσεις, είτε από ξεναγήσεις που γίνονται σε εβδομαδιαία βάση ή και μέσα από την ίδια την ανοιχτή συνέλευση των κατοίκων.


5. “Προστασια της πολιτιστικής κι εθνικής κληρονομιάς.”


Όπως στις αρχές του 2000 το κράτος αποφάσισε κι επιχείρησε να κατεδαφίσει τα Προσφυγικά, έτσι και τώρα η “ανάπλαση” των Προσφυγικών αποτελεί ένα “έργο βιτρίνας” και ένα ακόμη άλλοθι για τα σχέδια καταστροφής της κοινότητας, διαγραφής της ιστορικής μνήμης και εκδίωξης των κατοίκων. Στην πραγματικότητα, η ιστορική μνήμη και η ζωή του χώρου των Προσφυγικών διατηρούνται ήδη από τους ίδιους τους κατοίκους και την Κοινότητα, ως μνημείο ζωντανής ιστορίας και μνήμης. Άλλωστε, ο πολιτισμός εκφράζεται ουσιαστικά από τον τρόπο που οργανώνεται η κοινωνία, από την κάλυψη των αναγκών της, την επίλυση των προβλημάτων της και από την ύπαρξη δημοκρατικότητας και δικαιοσύνης εντός της.


Οι Προτάσεις της Κοινότητας για τα Προσφυγικά και την πόλη


Οι προτάσεις της Κοινότητας για τα Προσφυγικά είναι προτάσεις για μια γειτονιά και ευρύτερα για μία πόλη ανοιχτή, αυτάρκη, βιώσιμη, οικολογική και πάνω απ’ όλα ανθρώπινη, με την κοινοτική ζωή στον πυρήνα της. Μια γειτονιά που η ζωή θα παίρνει χώρο από την ασχήμια του τσιμέντου, της αδιαφορίας και της απομόνωσης, που θα έχει φασαρία από τις φωνές των παιδιών.


Η Κοινότητα Κατειλημμένων Προσφυγικών δεν διεκδικεί την ιδιοκτησία των Προσφυγικών


Διεκδικεί καθεστώς αυτονομίας και αναγνώριση της αυτοοργανωμένης και αυτοθεσμισμένης κοινότητας, η οποία θα συνεχίσει να παράγει κοινωνικό έργο κοινής ωφέλειας για τους κατοίκους των Προσφυγικών και του κέντρου της Αθήνας. Θα συνεχίσει να διατηρεί ζωντανή την ιστορική μνήμη της γειτονιάς, παραμένοντας ένα ζωντανό μουσείο συλλογικής μνήμης της Αθήνας, της προσφυγιάς και των κοινωνικών αντιστάσεων. Θα παραμείνει μια γειτονιά στο κέντρο της μητρόπολης που θα συνεχίσει να πειραματίζεται, πάνω στο παράδειγμα και το πρόταγμα ότι οι κοινωνίες μας μπορούν.


Δεν διεκδικεί την ατομική αναγνώριση των κατοίκων ως νόμιμων δικαιούχων


Διεκδικεί να εξακολουθήσει να αποτελεί ένα καταφύγιο των αδυνάτων και στέγη για αυτούς που την έχουν ανάγκη, για όσο την έχουν ανάγκη. Ένα πέρασμα για μια καλύτερη ζωή προσφύγων και μεταναστών/τριών. Ένα κέντρο παιδείας και κοινωνικοποίησης για τα παιδιά της εργατικής ντόπιας και πολυεθνικής τάξης.


Δεν διεκδικεί καμία κρατική χρηματοδότηση


Διεκδικεί να συνεχίσει να συντηρεί τα κτήρια των Προσφυγικών και την ιστορική μνήμη που έχει αποτυπωθεί στους τοίχους τους, όπως ήδη κάνουν τόσα χρόνια οι κάτοικοι των Προσφυγικών, που με προσωπική δουλειά και πόρους ανακαινίζουν εσωτερικά τα διαμερίσματα όπου διαμένουν.


Διεκδικεί να υλοποιήσει το έργο αποκατάστασης και συντήρησης των εξωτερικών όψεων και του περιβάλλοντος χώρου, όπως αυτό έχει ανακοινωθεί τον τελευταίο χρόνο: με αυτοχρηματοδότηση, με ιδία εργασία και με τη συμμετοχή και στήριξη μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, πολιτικών μηχανικών και άλλων ανθρώπων τεχνικής ειδίκευσης, μέσω της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας με την επωνυμία “Κάτοικοι και φίλοι των Προσφυγικών της Λ. Αλεξάνδρας Α.Μ.Κ.Ε.”, η οποία έχει συσταθεί γι’ αυτόν ακριβώς τον σκοπό.


Διεκδικεί την άμεση ανάκληση και συνολικά την ακύρωση της προγραμματικής σύμβασης πριν να είναι αργά


Διότι πλέον η Περιφέρεια Αττικής, το Υπουργείο Πολιτισμού, η Δ.ΥΠ.Α., αλλά και ο Δήμος Αθηναίων και η κυβέρνηση γνωρίζουν για την πληθώρα παρατυπιών και παρανομιών που ενέχει η σύμβαση αυτή, τόσο σε επίπεδο καταπάτησης σειράς ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όσο και σε επίπεδο παραβίασης της ελληνικής, ευρωπαϊκής και διεθνούς νομοθεσίας και νομολογίας περί των μνημείων νεότερης ιστορίας. Είναι αυτοί που φέρουν στο ακέραιο την ευθύνη, ο καθένας χωριστά και εις ολόκληρον, για τη ζωή του απεργού πείνας Αριστοτέλη Χαντζή, αλλά και των επόμενων απεργών πείνας που θα ακολουθήσουν άμεσα, όπως και για τη ζωή των 400 κατοίκων των Προσφυγικών, οι οποίοι θα πεταχτούν στον δρόμο, με τη ζωή πολλών εξ αυτών να κινδυνεύει άμεσα, ιδίως όσων ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου από την Κοινότητα και τις δομές της.


Η Κοινότητα Κατειλημμένων Προσφυγικών ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ


Ώστε τα Προσφυγικά να συνεχίσουν να αποτελούν – με ευθύνη της κοινότητας και των κατοίκων – μια γειτονιά ισότητας, αλληλεγγύης, κοινωνικής δικαιοσύνης, οικολογίας, διεθνισμού και κοινωνικών αντιστάσεων. Μια πράσινη γειτονιά στο κέντρο της πόλης, με ανοιχτούς χώρους συνεύρεσης, κοινωνικοποίησης και ζύμωσης διαφορετικών ανθρώπων. Μια γειτονιά φιλική στη συμπερίληψη διαφορετικών εθνικοτήτων, γλωσσών, θρησκειών και κουλτουρών, στοχοπροσηλωμένη στην ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών.


Η υπεράσπιση των Προσφυγικών είναι αγώνας για την υπεράσπιση της ίδιας της ζωής!


Τα Προσφυγικά είναι υπόθεση όλων μας. Είναι ένα μοναδικό εγχείρημα σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, που έχει γίνει αντικείμενο έρευνας και μελέτης από πανεπιστήμια σε όλον τον κόσμο ως ένα αξιόλογο μοντέλο κοινωνικής αυτοοργάνωσης, το οποίο μπορεί να αποτελέσει έμπνευση και σε άλλες γειτονιές για να αυτοοργανωθούν.



Δηλώνουμε ότι θα είμαστε εκεί, με κάθε τρόπο, γιατί αν χαθούν τα Προσφυγικά, θα χαθεί ένα κομμάτι της ελευθερίας και της αξιοπρέπειας – και ξέρουμε καλά ότι από την ελευθερία και την αξιοπρέπεια δεν μπορεί να λείψει ούτε ένα κομμάτι.⁩


13/04/2026


Κοινότητα Κατειλημμένων Προσφυγικών Λ. Αλεξάνδρας

Deep Purple - Perfect Strangers

 


Κυριακή 21 Ιουνίου 2026

O Μαμωνάς(Κυρ Γ Ματθ.)

 


Στη σημερινή περικοπή, ο Κύριος μας λέει πως ο Θεός φροντίζει με κάθε λεπτομέρεια τα πτηνά του ουρανού και τα τρέφει ενώ ντύνει τα αγριολούλουδα με ενδύματα πιο εντυπωσιακά και από εκείνα που φόρεσε ο Σολομών. 

Όμως είναι πράγματι έτσι; Πολλά πουλιά κοιμούνται νηστικά ή πεθαίνουν στην αναζήτηση τροφής και τελικά τα αγριολούλουδα όσο όμορφα κι αν είναι, δεν συγκρίνονται με τα βασιλικά άμφια του Σολομώντα. Άρα τι μας λέει ο Χριστός; Μας κοροϊδεύει; Υπερβάλλει; Ίσως είχε μια ποιητική έξαρση; 

Τίποτα απ' όλα αυτά. Ο Χριστός μας καλεί να δούμε τη φύση με τρόπο μυστικό. Να καταλάβουμε πως κάθε τι στη φύση, ζώο, έντομο, πτηνό, ψάρι, φυτό, έχει μια ιδιαίτερη αξία και μια ιδιαίτερη θέση στη δημιουργία. Μας καλεί ακόμα να δούμε όλη τη φύση, τα πιο ταπεινά της στοιχεία εν Θεώ. Όπως ακριβώς την έβλεπε ο Αδάμ στον Παράδεισο. 

Και εδώ ερχόμαστε στο "οὐ δύνασθε Θεῷ δουλεύειν καὶ μαμωνᾷ." Διότι ή θα δούμε τη φύση εν Θεώ και θα θαυμάσουμε τη δημιουργία, θα διδαχθούμε από αυτή αλλά και θα βρούμε την παρουσία του Θεού σε αυτή ή θα τη δούμε μέσα από τον μαμωνά. Δηλαδή ως κάτι που μπορούμε να σκοτώνουμε για τη ψυχαγωγία μας, να καταστρέφουμε για το κέρδος μας, να ρυπαίνουμε καταναλώνοντας. 

Και το ίδιο γίνεται και με τους ανθρώπους. Είναι για εμάς εικόνες του Θεού ή είναι θυσίες προς τον μαμωνά. Αγαπούμε ή μισούμε κάποιον επειδή είναι πλούσιος και τον ζηλεύουμε ή προσδοκούμε κάποιο κέρδος από αυτόν; Απορρίπτουμε κάποιον φτωχό επειδή δεν έχουμε να κερδίσουμε κάτι; Ή τους βλέπουμε σαν δημιουργίες του Θεού, σαν εικόνες Του, με όλα τα ελαττώματα και τα προτερήματα που έχουν; 

Βλέπουμε πως ο μαμωνάς δεν μας παγιδεύει μόνο με το τυφλό κυνήγι του χρήματος και με τον πλούτο. Και οι παγίδες του είναι πολλές και πονηρές. Και δεν υπάρχει άλλος τρόπος να αποφύγουμε αυτές τις παγίδες παρά μόνο στρεφόμενοι σε Αυτόν που τις νίκησε. Στον Κύριό μας, τον Χριστό.

Warlord - Child of the Damned

 


Παρασκευή 19 Ιουνίου 2026

Παρέμβαση Μητροπολίτη Ν. Σμύρνης Συμεών για τις αποδοχές Αρχιερέων


 


Πολύ ενδιαφέρουσα -το λιγότερο- η παρέμβαση του Ν.Σμύρνης Συμεών για το θέμα των αποδοχών των Μητροπολιτών. Βρήκα το κείμενο στη Romfea.

---------

Προ­βλη­μα­τί­στη­κα πο­λύ ἄν ἔ­πρε­πε νά γρά­ψω κά­τι ἤ νά σι­ω­πή­σω γι­ά τό ζή­τη­μα τῆς κυ­βερ­νη­τι­κῆς πρω­το­βου­λί­ας γι­ά τήν αὔ­ξη­ση τῶν ἀ­πο­δο­χῶν τοῦ Ἀρ­χι­ε­πι­σκό­που καί τῶν Μη­τρο­πο­λι­τῶν, τό ὁ­ποῖ­ο αὐ­τές τίς μέ­ρες τό­σο θό­ρυ­βο προ­κα­λεῖ.


Ἡ ἐ­πί­μο­νη ὅ­μως σύ­στα­ση προ­σώ­που πού μέ πε­ρι­βάλ­λει μέ βα­θύ σε­βα­σμό καί πο­λλή ἀ­γά­πη μέ ἀ­νάγ­κα­σε τε­λι­κά νά πα­ρα­με­ρί­σω τούς δι­σταγ­μούς μου καί νά χα­ρά­ξω τίς γραμ­μές πού ἀ­κο­λου­θοῦν.


1. Δι­α­νύ­ω τό 24ο ἔ­τος τῆς ἀρ­χι­ε­ρα­τεί­ας μου. Οὐ­δέ­πο­τε σέ σύ­νο­δο ἐ­τέ­θη ἤ δι­α­τυ­πώ­θη­κε γρα­πτῶς ἀ­πό κά­ποι­ον Ἱ­ε­ράρ­χη δη­μο­σί­ως αἴ­τη­μα αὐξήσεως τῶν ἀ­πο­δο­χῶν μας. Ἑ­πο­μέ­νως τό λε­χθέν ἀ­πό ἐ­πί­ση­μα χεί­λη ὅ­τι αὐ­τό ἀ­πο­τε­λοῦ­σε «πά­γι­ο αἴ­τη­μα τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας», δέν εἶ­ναι ἀ­λη­θές.


2. Ὅ­τι δέν ἀν­τι­στοι­χοῦν οἱ ἀ­πο­δο­χές μας στή θέ­ση καί σ­τήν τι­μή πού ἀ­νέ­κα­θεν ἀ­πο­δί­δει ἡ Πο­λι­τεί­α, στό ὑ­φι­στά­με­νο πλαί­σι­ο σχέ­σε­ων, πρός τό λει­τούρ­γη­μά μας εἶ­ναι τοῖς πᾶ­σι γνω­στό.


Κα­νείς ὅ­μως ἀ­πό μᾶς τούς ἀρ­χι­ε­ρεῖς δέν δι­α­νο­ή­θη­κε αὐ­τό νά τό ἀ­παι­τή­σει. Τώ­ρα ἄν στίς ἐ­πι­κοι­νω­νί­ες τοῦ Ἀρ­χι­ε­πι­σκό­που μέ τόν πρω­θυ­πουρ­γό, ὁ πρῶ­τος χαριτολογώντας «ἀ­πεί­λη­σε» νά με­τα­πη­δή­σει στό Ἰσ­λάμ καί νά ...γί­νει «μουφ­τῆς» (ἐ­πει­δή οἱ ἕλ­λη­νες μουφ­τῆ­δες ἀ­μεί­βον­ται κα­τά πο­λύ ὑ­ψη­λό­τε­ρα ἀ­πό τούς Μη­τρο­πο­λί­τες) καί ὁ πρω­θυ­πουρ­γός «φο­βή­θη­κε» μή­πως κον­τά στά ἄλ­λα προ­βλή­μα­τα πού ἀν­τι­με­τω­πί­ζει θά τοῦ τύ­χαι­νε καί αὐ­τό, δέν μπο­ρῶ νά γνω­ρί­ζω...


3. Δυ­στυ­χῶς τό πο­λι­τι­κό κα­τε­στη­μέ­νο τοῦ τό­που μας ὅ­λων τῶν χρω­μά­των χαί­ρε­ται ὅ­ταν μέ ὁ­ποι­ο­δή­πο­τε τρό­πο καί ἀ­φορ­μή πλήτ­τε­ται τό κύ­ρος τῶν ἐ­πι­σκό­πων. Ἔτ­σι καί τώ­ρα ἡ πρό­τα­ση γι­ά αὔ­ξη­ση τῶν ἀ­πο­δο­χῶν τῶν Ἱ­ε­ραρ­χῶν σήκω­σε ὁ­λό­κλη­ρο κουρ­νι­αχ­τό. Βου­ΐ­ζει τό δι­α­δί­κτυ­ο. Οἱ πάν­τες μέ πολ­λή χο­λή σπεύ­δουν νά ἐκ­φέ­ρουν γνώ­μη. Ἀ­πρό­σμε­νη ἐ­πι­τυ­χί­α τῶν κομ­μα­τι­κῶν ἐ­πι­κοι­νω­νι­ο­λό­γων! Ἔ­στρε­ψαν τήν προ­σο­χή τῆς κοι­νῆς γνώ­μης ἀ­πό τά φλέ­γον­τα ζη­τή­μα­τα τῆς κοι­νω­νί­ας στήν αὔ­ξη­ση τῶν ἀρ­χι­ε­ρα­τι­κῶν ἀ­πο­δο­χῶν! Τῶν ἐ­πι­κοι­νω­νι­ο­λό­γων λοι­πόν οἱ ἀ­μοι­βές θά πρέ­πει νά πολ­λα­πλα­σι­α­στοῦν!


4. Ἀπό τό μυ­α­λό κά­ποι­ων ἴ­σως πέ­ρα­σε καί ἡ πο­νη­ρή σκέ­ψη ὅ­τι μέ τή συγ­κε­κρι­μέ­νη πρό­τα­ση «θά φέ­ρου­με σέ ἀν­τι­πα­ρά­θε­ση τό σῶ­μα τῶν πρε­σβυ­τέ­ρων-ἐ­φη­με­ρί­ων πρός τούς Μη­τρο­πο­λί­τες τους. Ἑ­πο­μέ­νως κι ἀπ᾽ αὐ­τό κερ­δί­ζου­με»!


5. Ὁ κυ­ρι­ό­τε­ρος λό­γος ὅ­μως φαί­νε­ται πώς εἶ­ναι —ἐν ὄ­ψει ἐ­κλο­γῶν— νά λη­σμο­νη­θεῖ ἡ θέ­ση τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας (καί φυ­σι­κά τῶν Ἱ­ε­ραρ­χῶν) στό νό­μο γι­ά τόν γά­μο τῶν ὁ­μο­φυ­λο­φί­λων. Ἀν­τι­λαμ­βά­νον­ται οἱ κυ­βερ­νῶν­τες ὅ­τι αὐ­τό τό ζή­τη­μα γι­ά τήν Ἐκ­κλη­σί­α δέν ἔ­χει κλεί­σει. Προ­σβάλ­λει τό ἦ­θος της. Τήν εὐ­αγ­γε­λι­κή δι­δα­σκα­λί­α. Τό μυ­στή­ρι­ο τοῦ Γά­μου. Τόν θε­σμό τῆς χρι­στι­α­νι­κῆς οἰ­κο­γέ­νει­ας. Γι᾽ αὐ­τό καί εἶ­ναι δύ­σκο­λο νά λη­σμο­νη­θεῖ.


Τί θά μπο­ροῦ­σε, λοι­πόν, νά βο­η­θή­σει νά ξε­χα­στοῦν ἡ στά­ση, ἡ ψῆ­φος καί τά κα­μώ­μα­τα πολ­λῶν; Νά κλεί­σουν τά στό­μα­τα τῶν ἀρ­χι­ε­ρέ­ων μέ τήν αὔ­ξη­ση τῶν ἀ­πο­δο­χῶν τους γι­ά νά στα­μα­τή­σουν νά τό θυ­μί­ζουν καί νά ἐ­πη­ρε­ά­ζουν τούς χρι­στια­νούς, τά μέ­λη τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας.


6. Κον­τά σέ ὅ­λα αὐ­τά καί κά­ποι­οι ἐξ ἡ­μῶν βγῆ­καν στούς ἐ­ξῶ­στες νά «ἀ­πο­λο­γη­θοῦν» γι­ά τό τί κά­νουν ἤ τί θά κά­νουν μέ τίς αὐ­ξη­μέ­νες 90% (!) ἀ­πο­δο­χές τους, λη­σμο­νών­τας τήν ἐν­το­λή τοῦ Χρι­στοῦ «μή γνώ­τω...» (Ματθ. 6,3). Ἀχρείαστες ἐξηγήσεις!


«Τῶν φρο­νί­μων ὀ­λί­γα!» Πά­ραυ­τα ἡ συγ­κε­κρι­μέ­νη δι­ά­τα­ξη νά ἀ­πο­συρ­θεῖ! Νά μή φτά­σει στή Βου­λή! Ὄ­χι κι ἄλ­λος δι­α­συρ­μός!

Nightstalker - Shallow Grave

 


Τετάρτη 17 Ιουνίου 2026

Κρησφύγετο

 


Τα πιο σημαντικά αλλά και τα πιο δύσκολα πράγματα στη ζωή είναι ο έρωτας και η χαρά. Όλοι τα αναζητούν, ελάχιστοι τα κατορθώνουν. Κι εκείνοι που δεν τα βρίσκουν, αποκαμωμένοι από τη προσπάθεια, σταματούν την αναζήτηση. Στρέφονται στην εύκολη λύση. Δαιμονοποιούν τη χαρά και τον έρωτα. Δεν γελούν μιας που το γέλιο είναι η κατεξοχήν έκφραση και των δύο. Καταπιέζουν την ίδια τους τη φύση. Η φύση όμως όταν καταπιέζεται, εκδικείται. Δημιουργεί νευρώσεις και υστερίες. Βρίσκει εχθρούς και αντιπάλους. Γεννά μανία καταδιώξεως και ψευδαισθήσεις μεγαλείου. Τούτοι οι άνθρωποι βρίσκονται συνεχώς σε πόλεμο. Έναν πόλεμο που διεξάγεται στο μυαλό τους και μόνο. Γίνονται έρμαια και εύκολοι στόχοι μωροφιλόδοξων ηγετίσκων που αποζητούν ακολούθους ώστε να ισοφαρίσουν τις δικές τους αποτυχίες και ματαιώσεις. Και δεν υπάρχει καλύτερος μανδύας και κρησφύγετο που να θεωρούνται οι καταστάσεις αυτές φυσιολογικές από την θρησκεία και την ιδεολογία. 

Somali Yacht Club - Vero

 


Τρίτη 16 Ιουνίου 2026

Ἡ παραποίηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς

 



Οἱ λαϊκοὶ ποὺ πηγαίνουν συχνὰ στὴν Ἐκκλησία πολλὲς φορὲς ἐμποδίζουν τὴ μαρτυρία τῆς Ἐκκλησίας στὸν κόσμο καὶ συνήθως εἶναι ἐκεῖνοι ποὺ δὲν ἀμφισβητοῦν καὶ ποὺ ἁγιοποιοῦν τὸ status quo. Ἐμφανίζονται κάποτε καὶ κάποιοι λαϊκοὶ ποὺ ζητοῦν ἀπὸ τὸν κληρικὸ μιὰ ριζοσπαστικὴ χριστιανικὴ μαρτυρία, ἀλλὰ αὐτοὶ εἶναι σπάνιοι. Ἡ παρουσία τους συχνὰ ὀφείλεται σὲ κάποιον ἀγώνα ἐπικρατήσεως ἀνάμεσα στὰ μέλη τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινότητος ἢ μπορεῖ νὰ εἶναι μιὰ ἀποδοκιμασία ἐναντίον τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱεραρχίας.

Ἡ πλειοψηφία τῶν ἐκκλησιαζομένων δὲν νοιάζονται γιὰ τὶς οὐσιαστικότερες ἀπόψεις τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας. Καὶ τὸ ἴδιο ἰσχύει καὶ γὰρ τοὺς κληρικούς ποὺ ἐκεῖνοι ὑποστηρίζουν, ἔτσι ὥστε νὰ εἶναι δύσκολο γιὰ ἕναν συνειδητοποιημένο κληρικὸ νὰ ὑπηρετῆ ἕναν ὀργανισμὸ ποὺ δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο παρὰ μιὰ προέκταση τοῦ κόσμου. Ἢ μιὰ θλιβερὴ ἀπομίμησή του.


Πολὺ συχνὰ οἱ Ἐκκλησίες εἶναι καθρέφτες τοῦ κόσμου παρὰ ἐλεγκτές του. Οἱ ἄνθρωποι τῆς Ἐκκλησίας ἐνδιαφέρονται περισσότερο γιὰ τὰ κοσμικά τους συμφέροντα παρὰ γιὰ τὴν ἀφοσίωσή τους στὸ Χριστό. Ὅταν αὐτὸ συμβαίνη, ἡ Ἐκκλησία χάνει τὴ μαρτυρία της καὶ ἀποτυγχάνει στὸ ἔργο της.


Συνήθως ἐκεῖνοι ποὺ ἐκκλησιάζονται τακτικὰ θέλουν τὸν κληρικὸ νὰ εἶναι ὁ ὑπάκουος ἐκκλησιαστικός λογιστής τους, πληκτικός, ὑπερευσεβιστής, καὶ πάνω ἀπ' ὅλα νὰ μὴν ἀπομακρύνεται καθόλου ἀπὸ τὸ στερεότυπο. Ἀποδοκιμάζουν ὁποιαδήποτε οὐσιαστικὴ ἀνάμειξή του στὴν κοινωνικὴ ζωή, γιατὶ τὸν θεωροῦν σὰν ἕναν μισθωμένο χριστιανό, ποὺ τὸν πληρώνουν γιὰ νὰ ἀποφεύγη ἐκεῖνες τὶς παρεκτροπὲς ποὺ δὲν θέλουν νὰ ἀποφύγουν αὐτοὶ οἱ ἴδιοι.


π.Φιλόθεος Φάρος- Παπαδοσύνης Μορφή και Παραμόρφωση- εκδ. Αρμός

The Sword - Freya

 


Δευτέρα 15 Ιουνίου 2026

Προφήτης Αμώς

 


Λέει ο Κύριος: “Μισώ, αηδιάζω τις γιορτές σας! Δε με αγγίζουν πια
τα πανηγύρια σας…
Πάψτε πια να με ξεκουφαίνετε με τους ύμνους σας. Τον ήχο από τις
άρπες σας δεν θέλω
πια να τον ακούω. Αντί γι’ αυτά, ας ρεύσει σαν νερό το δίκαιο
άφθονο και η δικαιοσύνη
σαν χείμαρρος αστείρευτος.”
Αμώς 5:21, 23-24
"Δεν μου είστε όπως οι Αιθίοπες
σεις,τέκνα του Ισραήλ;
Δεν έβγαλα τον Ισραήλ από την Αίγυπτο
και τους Φιλισταίους από την Κιαφθώρ
και τους Αραμαίους από την Κηρ;"
(Αμώς 9,7).
Ο προφήτης Αμώς τιμάται από την Ορθόδοξη Εκκλησία στις 15 Ιουνίου

Witchcraft - Dystopia


 

Κυριακή 14 Ιουνίου 2026

O προφήτης Ελισαίος

 


Ένα περιστατικό από τον βίο του προφήτη Ελισαίου που γιορτάζει σήμερα. Ας δούμε ένα περιστατικό από τη ζωή του προφήτη, ο οποίος ήταν ο συνεχιστής του έργου του προφήτη Ηλία: Κάποτε ήλθε στον Ελισσαίο μια χήρα γυναίκα, που πριν λίγο είχε χάσει τον άνδρα της, και του λέει: «Ο άνδρας μου πέθανε και συ γνωρίζεις ότι σεβόταν το Θεό. Και όμως, ένας άσπλαχνος δανειστής του ήλθε τώρα και, επειδή δεν έχουμε να τον πληρώσουμε, ζητάει να πάρει τους γιους μου δούλους του». Ο Ελισσαίος συγκινημένος της είπε: «Τι μπορώ να σου κάνω; Πες μου, τι έχεις στο σπίτι σου»; Η χήρα του απάντησε: «Τίποτα. Μόνο ένα αγγείο λάδι». Τότε ο Ελισσαίος της λέει να πάει να δανειστεί από τους γείτονες όσα μπορεί περισσότερα άδεια αγγεία. Έπειτα, να κλείσει την πόρτα του σπιτιού της, και μαζί με τους γιους της να γεμίσουν τα αγγεία αυτά από το δικό τους αγγείο με λάδι. Έτσι και έγινε. Αφού δανείστηκε πολλά άδεια αγγεία, τα γέμισε με λάδι από το δικό της, που στο τέλος βρέθηκε και αυτό γεμάτο! Έτσι, πούλησε την άφθονη εκείνη ποσότητα λαδιού, πλήρωσε το χρέος και έμειναν αρκετά χρήματα γι' αυτήν και τα παιδιά της.

Οι προφήτες δεν έβλεπαν τα μελλούμενα. Έβλεπαν στα γεγονότα το θέλημα του Θεού και το ερμήνευαν στους ανθρώπους. Δεν ήταν κάποιοι μελλοντολόγοι, ήταν αυτοί που μετέφεραν τον λόγο του Θεού στους ανθρώπους. Και όχι μόνο με τα λόγια τους αλλά και με πράξεις. Όπως αυτό το θαύμα που έκανε ο προφήτης Ελισαίος.

Το οποίο δεν είναι απλά κάτι που αψηφά τους νόμους της φύσης. Είναι κάτι που μας δείχνει το θέλημα του Θεού. Και ποιο είναι αυτό; Να στεκόμαστε δίπλα σε εκείνους που έχουν ανάγκη. Να βοηθάμε όσο μπορούμε. Πολλές φορές οι δυνάμεις δεν είναι αρκετές. Δεν έχει σημασία. Και η πιο μικρή βοήθεια που δίνεται με την καρδιά μας αυγατιζει με την ευλογία του Θεού. 

Και κάτι ακόμα. Ποιος στέκεται απέναντι στο θέλημα του Θεού; Ένας άκαρδος δανειστής. Κάποιος που η απληστία του δε γνώριζε όρια. Ένας πλουτοκράτης. 

«(...) Η πλουτοκρατία γεννά την αδικίαν, αύτη τρέφει την κακουργίαν, αύτη φθείρει σώματα και ψυχάς. Αύτη παράγει την κοινωνική σεπηδόνα» μας λέει και ο Παπαδιαμάντης, ο μεγάλος συγγραφέας, ο οποίος -να είναι άραγε σύμπτωση; - έψελνε στις αγρυπνίες στο εκκλησάκι του Αγίου Ελισαίου στο Μοναστηράκι.  «(...) Για ν' αποκτήσει κανείς γρόσια (...) πρέπει να φάη σπίτια, να καταπιή χωράφια, να βουλιάξη καράβια» γράφει αλλού ο Παπαδιαμάντης ενώ στηλιτεύει «(...) τους τοκογλύφους, αιματοφάγους, πολιτικάντηδες, ρουσφετολόγους, λαοπλάνους, τυχοδιώκτες» και εκτιμά ότι με την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους «την πλιατσικολογίας διεδέχθη η φορολογία και έκτοτε ο περιούσιος λαός εξακολουθεί να δουλεύει διά την μεγάλην κεντρικήν γαστέραν την ώτα ουκ έχουσαν (...)».

Αυτές τις στρεβλώσει; της ανθρώπινης φύσης μας υποδεικνύει το θαύμα που επιτέλεσε ο προφήτης Ελισαίος ως ασθένειες που εμείς οι χριστιανοί καλούμαστε να θεραπεύσουμε. Με όσες δυνάμεις έχει ο καθένας μας. Με πράξεις μικρές, ελάχιστες. Αλλά με πολλή πίστη και διάθεση. 


The Spacelords - Nectar of the Gods

 


Παρασκευή 12 Ιουνίου 2026

Ο Κυθήρων Σεραφείμ για την αύξηση μισθοδοσίας των Αρχιερέων

 


Εισαγωγή δική μου: Χαιρομαι που ο Μητροπολίτης Κυθήρων, του οποίου είχα τη χαρά να κάνω τη ζωή δύσκολη για τέσσερα και πλέον χρόνια, είναι ο πρώτος Μητροπολίτης της Εκκλησίας της Ελλάδος που όχι μόνο μίλησε για τις αυξήσεις αλλά και δεσμεύεται -και το εννοεί, πιστέψτε με- να κάνει αυτό που έχω γράψει δύο κ αι περισσότερες φορές: Τα χρήματα της αύξησης κατευθείαν σε φιλανθρωπικό σωματείο. 

Ακολουθεί η επιστολή του Κυθήρων Σεραφείμ όπως το δημοσιεύει το Romfea.gr:

--------------------------

Ἐξ ἀφορμῆς τοῦ θορύβου καί τοῦ προκληθέντος σάλου ἀνά τό Πανελλήνιον, καί ὄχι μόνο, λόγῳ τῆς αὐξήσεως τῆς μισθοδοσίας τῶν Ἀρχιερέων τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπικρατείας, λυπούμενος βαθύτατα διά τόν προξενηθέντα σκανδαλισμόν, δηλώνω ὡς κατ' ἐνώπιον Κυρίου Παντοκράτορος, Χριστοῦ τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ ἡμῶν τά ἀκόλουθα:

1) Ὡς κεραυνός ἐν αἰθρίᾳ ἦλθεν εἰς τά ὦτα τοῦ Χριστωνύμου Ἑλληνικοῦ Λαοῦ ἡ ὡς ἄνω εἴδησις. Ἐν καιρῷ πενίας καί στερήσεων, ἀνυψώσεως τοῦ τιμαρίθμου τῶν πάντων, χαμηλῶν μισθῶν καί συντάξεων κ.τ.τ., ἀνεφάνη ἡ εὐνοϊκή μεταχείρισις τοῦ Ἀρχιερατικοῦ Σώματος ὑπό τῆς Πολιτείας. Τό γεγονός αὐτό προκάλεσε καί προκαλεῖ δυσμενῆ σχόλια, παράπονα, κρίσεις καί ἐπικρίσεις.

2) Ἀνέκαθεν, ὅμως, ὑπῆρχε ἡ τάσις τῆς κρίσεως καί ἐπικρίσεως τῶν Κληρικῶν, καί δή τῶν Ἐπισκόπων διά χρηματισμόν. Ἐπί παραδείγματι ὁ νεοφανής καί προσφάτως διακηρυχθείς Ἅγιος Καλλίνικος, Ἐπίσκοπος Ἐδέσσης, λέγεται ὅτι τήν δεκαετίαν τοῦ 80 ἀντιμετώπισε νεοδιόριστον Καθηγητήν, ὁ ὁποῖος ἐπιμόνως ἰσχυρίζετο ὅτι οἱ Κληρικοί χρηματίζονται καί πλουτίζουν. Προσεπάθησε νά τόν πείσῃ ὅτι αὐτό δέν ἦταν γενικός κανόνας καί στήν ἐπιμονή του τοῦ εἶπε: «φέρε μου μιά κόλλα χαρτί γιά νά ὑπογράψω καί νά σέ ἐξουσιοδοτήσω νά σηκώσης ἀπό τίς Τράπεζες ὅποιες καταθέσεις βρῆς στό ὄνομά μου». Καί τότε μόνο ἐσιώπησε...

3) Καλόν εἶναι νά μήν εἶναι ἀπόλυτες οἱ κρίσεις μας καί νά ὑπάρχη καί περιθώριο γιά καλό λογισμό. Ἡ αὔξησις τῆς μισθοδοσίας ἠμπορεῖ, ὄχι λίγες φορές, νά σημαίνη καί αὔξησι φιλανθρωπικῆς διακονίας.

4) Ὅσον ἀφορᾶ στήν ταπεινότητά μου, ἐπί τοῦ προκειμένου, μέ ἐκφράζουν ἀπόλυτα τά ὅσα γράφει στούς Χριστιανούς τῶν Φιλίππων (σημ. Καβάλας) ὁ Ἀπ. Παύλος: «...ἐγώ ἔμαθον ἐν οἷς εἰμι αὐτάρκης εἶναι. Οἶδα καί ταπεινοῦσθαι οἶδα καί περισσεύειν· ἐν παντί καί ἐν πᾶσι μεμύημαι καί χορτάζεσθαι καί πεινᾶν, καί περισσεύειν καί ὑστερεῖσθαι· πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με Χριστῷ» (Φιλιπ. 4, 11-13). Καί ἡ ἑρμηνεία τῶν λόγων αὐτῶν τοῦ θείου Παύλου: «Ἐγώ ἔμαθα νά ἀρκοῦμαι σέ ὅσα ἔχω, ὑπό ὁποιεσδήποτε περιστάσεις καί ἄν εὑρίσκωμαι. Γνωρίζω νά ὑπομένω μέ ταπείνωσι τήν ἔλλειψι ἐνδύματος καί τροφῆς, τήν πεῖνα καί τήν φτώχεια. Γνωρίζω πῶς νά φέρωμαι καί ὅταν ἔχω μέ τό παραπάνω τά ὑλικά ἀγαθά. Σέ κάθε τι πού μοῦ συμβαίνει καί σέ ὅλες τίς περιστάσεις τῆς ζωῆς μου ἔχω μάθει τό μυστικό καί νά χορταίνω καί νά πεινῶ, καί νά κάνω καλή χρῆσι τῶν ἀγαθῶν, ὅταν τά ἔχω μέ ἀφθονία, καί νά ὑπομένω μέ εἰρήνη τήν στέρησι. Τά πάντα ἠμπορῶ καί κατορθώνω μέ τήν δύναμι, πού μού δίνει ὁ Χριστός».

5) Ἔπειτα ἀπό τίς θεοφιλεῖς αὐτές θέσεις τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, ἀρκούμενος στίς μέχρι σήμερα ἀποδοχές μου, δηλώνω ὅτι, ἐφόσον ψηφισθῇ ἡ μελετωμένη αὔξησις τῶν ἀποδοχῶν μας, τό χρηματικό αὐτό ποσόν, πλήν ἐλαχίστου μέρους, πού θά κρατῆται γιά ἔκτακτες ἀνάγκες βοηθείας, θά κατατίθεται μέ πάγια ἐντολή στήν Ἐθνική Τράπεζα στόν λογαριασμό τοῦ Κοινωφελοῦς Φιλανθρωπικοῦ Σωματείου μας, ὑπό τήν ἐπωνυμία: «ΦΙΛΟΣΤΟΡΓΙΑ - ΤΣΙΡΙΓΩΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ», τό ὁποῖο ἱδρύθηκε μέ τήν ὑπ’ ἀριθ. Μητρώου 5550/09-10-2025 ἀπόφασιν τοῦ Πρωτοδικείου Πειραιῶς, δημοσιεύθηκε τό Καταστατικό τοῦ Σωματείου, καί ἡ Γενική Συνέλευσις τῆς 14ης Μαρτίου 2026 ἐξέλεξε ὁμόφωνα ἑπτά (7) Τακτικά μέλη τοῦ Δ.Σ. τοῦ Σωματείου διά τά ἑπόμενα τέσσαρα (4) ἔτη, ὑπό τήν Προεδρίαν τοῦ Μητροπολίτου Κυθήρων.

6) Ὑγεία καί Παιδεία εἶναι οἱ δύο βασικοί καί πρωταρχικοί στόχοι τῆς «Φιλοστοργίας». Καλή παιδεία, ἄριστη ὑγειονομική περίθαλψι καί δυνατότητα ἐπαρκοῦς ὑποστήριξης τῶν εὐάλωτων ὁμάδων τοῦ πληθυσμοῦ.

Στούς τομεῖς, ὅμως, τῆς Παιδείας καί τῆς Ὑγείας, παρά τήν ὕπαρξι Σχολείων καί, ἰδίως, παρά τήν ἀπόκτησι ἑνός Γενικοῦ Νοσοκομείου – προτύπου γιά τήν Ἑλλάδα, ἔχει προκύψει ἡ ἀδήριτη ἀνάγκη στεγάσεως, τόσο τῶν ἐκπαιδευτικῶν, ὅσο καί τῶν ἰατρῶν.

Οἱ χαμηλές ἀποδοχές τῶν λειτουργῶν τῆς Παιδείας, ἀλλά καί τῶν ἰατρῶν, ἀποτρέπουν ὅλους σχεδόν τούς ὑποψηφίους νά ἐπιλέξουν τά Κύθηρα ὡς τόπο ἐργασίας τους.

Γι’ αὐτό ἔχουμε ἔλλειψι ἐκπαιδευτικῶν ἐπί μῆνες, μετά τήν ἔναρξι τοῦ σχολικοῦ ἔτους, καί ἰατρῶν.

Δεκατέσσερες (14) θέσεις ἰατρῶν εἶναι θεσμοθετημένες γιά τό Νοσοκομεῖο μας καί ἀπό αὐτές εἶναι καλυμμένες μόνο τέσσερες (4) ἐπί τοῦ παρόντος.

Πρέπει νά ἐξασφαλισθοῦν κατοικίες καί κάποια ἐπιδόματα. Εἶναι ἀνάγκη ἄμεσης κατασκευῆς καταλυμάτων.

Αὐτά θά ἀποτελέσουν ἰσχυρό κίνητρο ἐπιλογῆς τῶν Κυθήρων ἀπό ἰατρούς καί ἐκπαιδευτικούς, καί 

1) Ἡ ὡς ἄνω προσφορά μου, πού θά προκύψη ἀπό τήν αὔξησι τῆς μισθοδοσίας, γιά τό σπουδαῖο ἔργο τῆς «Φιλοστοργίας», ἀσφαλῶς εἶναι ἐλάχιστη.

Εἴθε, ὅμως, νά ἀποτελέση τό «προζύμι»γιά κάτι περισσότερο καί γιά τήν πραγμάτωσι τῶν ὡς ἄνω στόχων μας. 

Ἔχουμε ἀποταθῆ σέ ὅλους τούς Συλλόγους καί τά Σωματεῖα τῶν Κυθήρων, ἐντός κάι ἐκτός Ἑλλάδος.

Ἐλπίζουμε καί προσδοκοῦμε νά γίνη τό θαῦμα!

Οἱ ἐνταῦθα καί ἁπανταχοῦ τῆς γῆς εὐποροῦντες συμπατριῶτες μας Κυθήριοι καί οἱ Φιλοκυθήριοι εἴθε νά πράξουν πᾶν τό δυνατόν ἐπ’ ὠφελείᾳ τῆς ἰδιαιτέρας πατρίδας των. 

Τα προσφυγικά της Λ. Αλεξάνδρας

  https://sykaprosquat.noblogs.org/post/category/solidarity/ «Ανακαλύψαμε ότι η αντίσταση δεν είναι μόνο να αντιστέκεσαι στον εχθρό σου, αρν...