Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2018

Hossein Alizadeh( Ιρανός συνθέτης ): Λυπάμαι που οι άνθρωποι που είναι τόσο γεωγραφικά κοντά ο ένας στον άλλο είναι τόσο μακριά συναισθηματικά


rudaw

Rudaw: Πώς αισθάνεστε που είστε για πρώτη φορά στο Κουρδιστάν; 

Hossein Alizadeh:
 Από τη στιγμή που προσγειώθηκα στο αεροδρόμιο, πήγα για μια βόλτα στην πόλη νιώθω σαν να είμαι στο σπίτι μου. Αυτό που οι καλλιτέχνες πρέπει να κάνουν είναι να πλησιάσουν τον πολιτισμό των γειτόνων τους. Γνωρίζουμε όλοι τη Δύση και την κουλτούρα και τις παραδόσεις της πολύ καλά, αλλά γνωρίζουμε πολύ λίγα για τον  γείτονά μας και ο λόγος είναι πολιτικός. Εάν οι γείτονες είναι φίλοι αντί για εχθροί, θα μπορούσαν να γίνουν μια δύναμη για το καλό. Τα τελευταία 40-50 χρόνια έχω ταξιδέψει σε πολλά μέρη του κόσμου, αλλά αυτό το ταξίδι στο Κουρδιστάν θα παραμείνει για πάντα στη μνήμη μου. 

Τι νομίζετε για την κουρδική μουσική;
Η κουρδική μουσική είναι ένας ωκεανός και θα ήμουν υπερβολικός αν έλεγα ότι την ξέρω καλά, αλλά είμαι ερωτευμένος με την κουρδική μουσική και τον κουρδικό λαό. Έχω πολλούς φίλους σε διάφορα μέρη του ιρανικού Κουρδιστάν και από τις πρώτες μου μέρες γνωρίζω τον κουρδικό πολιτισμό. Η κουρδική μουσική είναι πλούσια, αλλά πολλοί σε αυτή τη γενιά δεν γνωρίζουν τι πλούτο έχουν. 


Μπορείτε να βρείτε πολλά αρχαία και προ-ισλαμικά στοιχεία στη κουρδική μουσική. Όταν ακούω τη Hora  από την περιοχή Kermanshah, επιστρέφω βαθιά στην ιστορία. Ακόμη και όταν συνθέτω μουσική για ταινίες που δεν έχουν καμία σχέση με τους Κούρδους, εξακολουθώ να αντλώ έμπνευση από την κουρδική μουσική. Λίγο πολύ γνωρίζω Κούρδους τραγουδιστές και μουσικούς, αλλά οφειλόταν στη δουλειά μου που έπρεπε να εμβαθύνω στην κουρδική μουσική και  τέχνη.


Είστε ένας γνωστός και εξέχων Ιρανός συνθέτης με  μεγάλο έργο, αλλά είστε κυρίως γνωστός στους   Κούρδους για το NeyNava. Γνωρίζατε ότι η δουλειά είχε τόσο μεγάλους θαυμαστές εδώ; 
Συνέθεσα το NeyNava πριν από 35 χρόνια και έκανα πολλά περισσότερα από τότε, αλλά από την κυκλοφορία του στην Ευρώπη και σε χώρες με παρόμοιες κουλτούρες με τις δικές μας όπως το Ιράν και το Αζερμπαϊτζάν και το Κουρδιστάν, έχει  ισχυρή συνέχεια. Ήμουν έτοιμος να ξεχάσω ότι είχα συνθέσει το NeyNava, αλλά κατά τη διάρκεια του χρόνου μου στο Erbil όλα έχουν ξαναζωντανέψει για μένα. Έχω γυρίσει πίσω στις ημέρες που έγραψα το NeyNava. Αυτές ήταν δύσκολες μέρες. Έπρεπε είτε να πάω κάπου και να φωνάξω με όλη μου τη δύναμη είτε να αφήσω τελείως τον κόσμο. Από τη μια πλευρά ο πόλεμος Ιράν-Ιράκ μαινόταν και από την άλλη οι περισσότεροι από τους στενούς μου φίλους και οι μαθητές μου είχαν εγκαταλείψει τη χώρα.

Τις μέρες εκείνες, περνούσα τον περισσότερο καιρό μόνος μου και κλεισμένος στον εαυτό μου για να επικεντρωθώ σε αυτό που δούλευα. Μπορώ να πω ότι το NeyNava ήταν για μεγάλο χρονικό διάστημα η καθημερινή μου γραπτή ρουτίνα και ότι το συνέθεσα στο μυαλό μου καθώς περπατούσα στο δρόμο. Χρειαζόμουν έναν τρόπο να εκφράσω τον πόνο. Δεν θέλω να υπενθυμίζω στους ανθρώπους τις πικρές μέρες τους, αλλά ήθελα να συνθέσω ένα φόρο τιμής σε εκείνες τις ημέρες που έχουν φύγει τώρα. 

Κάοια σχέδια για συναυλία στην περιοχή του Κουρδιστάν;
Σίγουρα! Νομίζω ότι η εκτέλεση του NeyNava εδώ θα ήταν κάτι όμορφο  . Θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό εδώ. Είτε να το εκτελέσουμε στη σκηνή είτε να φέρουμε μια ολόκληρη ορχήστρα. Η συναισθηματική και γεωγραφική απόσταση μεταξύ του Ιράν και του Κουρδιστάν είναι τόσο μικρή που θα μπορούσε εύκολα να γίνει.Λυπάμαι που οι άνθρωποι που είναι τόσο γεωγραφικά κοντά ο ένας στον άλλο είναι τόσο μακριά συναισθηματικά  . Είναι τα πολιτικά σύνορα που έχουν δημιουργήσει τέτοια όρια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γρηγορείτε

  Να είστε σε επιφυλακή, μας λέει ο Χριστός στην παραβολή των δέκα παρθένων, γιατί δεν ξέρετε πότε θα έρθει ο Υιός του Ανθρώπου. Να έχετε έτ...