Σήμερα, Κυριακή της Ορθοδοξίας γιορτάζουμε την αναστήλωση των εικόνων. Οι εικονομάχοι που αρχικά επικράτησαν, θεώρησαν πως οι χριστιανοί λάτρευαν τις εικόνες και ουσιαστικά μετατρέπονταν σε ειδωλολάτρες. Έτσι κατάφεραν να πετύχουν την απαγόρευση της προσκύνησης των εικόνων και την καταστροφή πολλών εξ αυτών μέχρι την αναστήλωσή τους από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα.
Αν και υπήρχαν κάποιες υπερβολικές εκδηλώσεις προς τις εικόνες από μέρους των πιστών εκείνη την εποχή, εντούτοις οι εικονομάχοι, επηρεασμένοι από αιρέσεις και θρησκείες που υπήρχαν στο πιο ανατολικό κομμάτι της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας είχαν καταλάβει εντελώς λάθος ολόκληρη τη θεολογία των εικόνων.
Τις εικόνες τις τιμούμε, δεν τις λατρεύουμε. Μόνο την Αγία Τριάδα λατρεύουμε, στους αγίους και τις εικόνες τους αποδίδουμε τιμή. Και αποδίδουμε τιμή όχι στην ίδια την εικόνα αλλά στο πρόσωπο που εικονίζεται. Και φυσικά καμία σχέση με τα είδωλα δεν έχουν αφού η εικόνα απεικονίζει υπαρκτά πρόσωπα ενώ τα είδωλα ανύπαρκτους θεούς
Η εικόνα έχει στη λατρεία μας τον ίδιο ρόλο που έχουν και οι ύμνοι. ό,τι είναι οι ύμνοι για την ακοή είναι η εικόνα για την όραση. Οι εικόνες θεολογούν και γι' αυτό και υπάρχουν πολλοί κανόνες που πρέπει να τηρεί ο αγιογράφους που ζωγραφίζει μια εικόνα.
Απορρίπτοντας την απεικόνιση του Χριστού, της Θεοτόκου και των αγίων ουσιαστικά απορρίπτουμε την ίδια την ενσάρκωση του Κυρίου αφού δε δεχόμαστε πως πήρε ανθρώπινη μορφή που να μπορεί να απεικονιστεί. Και όμως, σύμφωνα με τη παράδοση, ο ίδιος ο Χριστός ακούμπησε το πρόσωπό Του σε ένα μαντήλι, στο οποίο αποτυπώθηκε το πρόσωπό του και το έστειλε στον Βασιλιά της Έδεσσας της Μεσοποταμίας που ήθελε να Τον γνωρίσει. Αυτή είναι γνωστή ως η παράδοση του "Αγίου Μανδηλίου".
Θα μπορούσαμε με τις ώρες να μιλάμε για την αξία των εικόνων στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Κάτι τέτοιο θα ήταν όμως περιττό. Η ζωντανή παράδοση της Εκκλησίας μας, η λατρευτική ζωή και η καθημερινότητα των Ορθοδόξων μιλούν από μόνες τους. Σήμερα λοιπόν ας γιορτάσουμε την αναστήλωση των εικόνων και τον θρίαμβο της αληθινής ορθόδοξης πίστης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου