Πάνω από μια κρίσιμη ταχύτητα κανένας δε μπορεί να "κερδίζει" χρόνο χωρίς να εξαναγκάζει κάποιον άλλον να τον "χάνει". Ο άνθρωπος που απαιτεί μια μια θέση σε ένα ταχύτερο όχημα τονίζει ότι ο χρόνος του αξίζει περισσότερο από το χρόνο ενός επιβάτη ενός βραδύτερα κινούμενου οχήματος. Πάνω από μια συγκεκριμένη ταχύτητα οι επιβάτες γίνονται καταναλωτές του χρόνου άλλων ανθρώπων, και τα επιταχύνοντα οχήματα γίνονται μέσα για την επίτευξη μιας καθαρής μεταβίβασης χρόνου ζωής. Ο βαθμός μετατόπισης μετριέται σε κβάντα ταχύτητας. Αυτή η αρπαγή χρόνου από τους ανθρώπους που μένουν πίσω, δηλαδή από την πλειονότητα, εγείρει ηθικά ζητήματα γενικότερης φύσης από την αιμοκάθαρση ή τη μεταμόσχευση ανθρώπινων οργάνων.
Πάνω από μια συγκεκριμένη κρίσιμη ταχύτητα τα εκμηχανισμένα οχήματα δημιουργούν αποστάσεις που μόνο αυτά μπορούν να καλύπτουν. Δημιουργούν αποστάσεις για όλους και τις καλύπτουν μόνο για ορισμένους. Ένας καινούριος χωματόδρομος μεσ' από τους αγριότοπους καθιστά ορατή την πόλη αλλά όχι και προσιτή για τους περισσότερους Βραζιλιάνους αγρότες που μόλις τα βγάζουν πέρα καλλιεργώντας τη γη τους. Ο νέος αυτοκινητόδρομος ταχείας κυκλοφορίας επεκτείνει το Σικάγο, αλλά και τραβάει όσους έχουν γερά αυτοκίνητα μακριά από το κέντρο της πόλης που καταντάει γκέτο. Η μεγαλύτερη επιτάχυνση επιδεινώνει την εκμετάλλευση των πιο αδυνάτων, τόσο στο Ιλινόις όσο και στο Ιράν.
Ιβάν Ίλιτς, Ενέργεια και Ισοτιμία - Στο Σοσιαλισμό φτάνεις μόνο με ποδήλατο, εκδ. Νησίδες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου