Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2019

Ενάντια στη βία : Walter Rauschenbusch

Αποτέλεσμα εικόνας για Rauschenbusch
https://sojo.net/magazine/january-2016/field-guide-christian-nonviolence

Βαπτιστής θεολόγος που γεννήθηκε από Γερμανούς γονείς στο Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, ο Rauschenbusch είναι γνωστός για την εκλαΐκευση του «κοινωνικού ευαγγελίου», ενός κινήματος μεταξύ των κυριότερων προτεσταντών που πίστευαν ότι ο Χριστιανισμός θα έπρεπε να αντιμετωπίσει τα κοινωνικά κακά της βιομηχανικής εποχής. Ωστόσο, όταν διαμαρτυρήθηκε για την είσοδο των ΗΠΑ στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Rauschenbusch εγκαταλείφθηκε  από πολλούς φιλελεύθερους φίλους του ιερείς . Παρόλο που ο Rauschenbusch πίστευε ότι η βία ήταν ασυμβίβαστη με τη διδασκαλία του Ιησού, η διαμαρτυρία του για τον πόλεμο βασίστηκε περισσότερο στο συμπέρασμά του ότι οι ηγέτες των εθνών χρησιμοποίησαν ιδεαλιστική ρητορική για να καλύψουν τα πραγματικά οικονομικά κίνητρά τους για πόλεμο. "Αυτό το εμπόριο πολέμου δεν γίνεται για τον πατριωτισμό αλλά για το κέρδος", έγραψε ο Rauschenbusch στο "Ιδιωτικό Κέρδος και η Τιμη του Έθνους", μια συγγραφική ανοιχτή επιστολή που ονόμαζε συγκεκριμένες αμερικανικές εταιρείες που επωφελήθηκαν από τον πόλεμο.


Η απέχθεια του Rauschenbusch για τον πόλεμο βασιζόταν σε διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της ανησυχίας του για τους Γερμανούς συγγενείς του. Όμως, κατά το χρόνο του θανάτου του, η αντιπολεμική στάση του ήταν αυστηρή. Το 1916 προσχώρησε στην Κοινότητα της Συμφιλίωσης, μια νεοσυσταθείσα χριστιανική ειρηνευτική οργάνωση (η οποία είναι πλέον διαθρησκειακή) και στο πιο μακροχρόνιο έργο του ,Θεολογία για το Κοινωνικό Ευαγγέλιο, έγραψε ότι «οι κυβερνήσεις στο παρελθόν διεξήγαγαν πολέμους για δυναστικά και ταξικά συμφέροντα χωρίς να ρωτούν τους λαούς ". Έτσι, ενώ ο Niebuhr επικαλείται την πραγματικότητα της αμαρτωλότητας για να δικαιολογήσει τον πόλεμο, ο Rauschenbusch αναφέρει την πραγματικότητα της ανθρώπινης αμαρτίας ως πρωταρχικό λόγο για να αντιταχθεί στον πόλεμο: Αν και οι ηγέτες  μπορούν να επικαλούνται τις «υψηλότερες αξίες της ανθρωπότητας» για να δικαιολογήσουν τον πόλεμο, εξηγεί, ο πειρασμός για εξουσία και χρήμα σημαίνει ότι η υπεράσπιση αυτών των αξιών σπάνια είναι το πραγματικό κίνητρο ή το αποτέλεσμα του πολέμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παγίδα

  Δεν είναι και λίγες οι φορές που όταν γράφουμε κάτι, δεν αντιπροσωπεύει ακριβώς τις σκέψεις μας αλλά περισσότερο μας ενδιαφέρει να βρει θε...