Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2019

Πρώτοι Χριστιανοί για τη μη βία


https://www.patheos.com/blogs/keithgiles/2019/05/early-christians-on-non-violence/

Αποσπάσματα από χριστιανούς συγγραφείς του πρώτου και δευτέρου αιώνα σχετικά με τη συνεχιζόμενη στάση της μη βίας στην πρώιμη Εκκλησία μετά την εποχή των Αποστόλων:

"Ο Κύριος, με τον αφοπλισμό του Πέτρου, αφόπλισε κάθε στρατιώτη." 
-Τερτυλλιανός στο "Για την Ειδωλολατρία "

"Οι Χριστιανοί δεν θα μπορούσαν ποτέ να σκοτώσουν τους εχθρούς τους. Όσο περισσότερο οι βασιλείς, οι άρχοντες και τα έθνη τους διώκουν παντού, τόσο περισσότερο οι χριστιανοί αυξάνονται σε αριθμό και αναπτύσσονται σε δύναμη ». 
-Ωριγένης εναντίον Κέλσου Βιβλίο VII


"Όπου τα όπλα έχουν λάμψει, πρέπει να εκδιωχθούν και να εξαφανιστούν από εκεί."
- Θεϊκά Ιδρύματα IV του Λακτάντιου 

«Ως απλές και ήσυχες αδελφές, η ειρήνη και η αγάπη δεν απαιτούν όπλα. Γιατί δεν είναι για τον πόλεμο, αλλά για την ειρήνη, που είμαστε εκπαιδευμένοι. "
- Κλήμης της Αλεξάνδρειας Κεφάλαιο 12 του Βιβλίου 1

"Πάνω απ 'όλα, οι Χριστιανοί δεν επιτρέπεται να διορθώνουν με βία." 
-Κλήμης της Αλεξάνδρειας

"Δεν επιθυμώ να είμαι βασιλιάς. Δεν θέλω  να είμαι πλούσιος.
Απορρίπτω τη στρατιωτική διοίκηση ... Πέθανε για τον κόσμο, απορρίπτοντας την τρέλα που υπάρχει μέσα του . " 
- Η επιστολή του Τατιανού στους Έλληνες

"Εμείς που προηγουμένως συνηθίζαμε να δολοφονούμε ο ένας τον άλλον αποφεύγουμε ακόμη να πολεμήσουμε τους εχθρούς μας".
- Η πρώτη απολογία του Ιουστίνου του  Μάρτυρα

"Ό, τι οι Χριστιανοί δεν θα ήθελαν οι άλλοι να τους κάνουν, δεν κάνουν στους  άλλους. Και ανακουφίζουν τους καταπιεστές τους και τους κάνουν  φίλους τους. Κάνουν καλό στους εχθρούς τους. Μέσα από την αγάπη προς τους καταπιεστές τους, τους πείθουν να γίνουν Χριστιανοί ».
- Η Απολογία του Αριστείδη

"Ένας στρατιώτης της πολιτικής αρχής πρέπει να διδάσκεται να μην σκοτώνει τους ανθρώπους και να αρνείται να το πράξει αν του δοθεί εντολή και να αρνηθεί να ορκιστεί. Εάν δεν είναι πρόθυμος να συμμορφωθεί, πρέπει να απορριφθεί για το βάπτισμα. Ένας στρατιωτικός διοικητής ή πολιτικός δικαστής πρέπει να παραιτηθεί ή να απορριφθεί. Εάν ένας πιστός προσπαθεί να γίνει στρατιώτης, πρέπει να απορριφθεί, επειδή έχει γίνει απεχθής στον Θεό. "
-Ιππόλυτος της Ρώμης

"Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από την ειρήνη, κατά την οποία ο κάθε πόλεμος των πραγμάτων στον ουρανό και στη γη καταργείται."
-Ιγνάτιος της Αντιόχειας στους Εφεσίους

"Η νέα διαθήκη που φέρνει πίσω την ειρήνη και ο νόμος που δίνει ζωή έχει εξαππλωθεί σε ολόκληρη τη γη, όπως είπαν οι προφήτες:" Διότι από τη Σιών θα βγει ο νόμος και ο λόγος του Κυρίου από την Ιερουσαλήμ. και θα δώσει εντολή σε πολλούς ανθρώπους και θα σπάσουν τα σπαθιά τους σε άροτρα και τα δόρατά τους σε αγκίστρια και δεν θα μαθαίνουν πλέον να κάνουν πόλεμο ». Αυτοί οι άνθρωποι μετασχημάτισαν τα σπαθιά τους και τις πολεμικές λόγχες σε άροτρα, δηλαδή σε όργανα που χρησιμοποιούνται για ειρηνικούς σκοπούς. Τώρα λοιπόν, δεν είναι συνηθισμένοι να πολεμούν, έτσι όταν χτυπηθούν, προσφέρουν και το άλλο μάγουλο. "
-Ειρηναίος

"Θα ήταν προτιμότερο να χύσουμε το αίμα μας από το να λερώσουμε τα χέρια μας και τη συνείδησή μας με το αίμα ενός άλλου. Ως αποτέλεσμα, ένας αχάριστος κόσμος απολαμβάνει τώρα - και για μεγάλο χρονικό διάστημα έχει απολαύσει - ένα δώρο από τον Χριστό. Γιατί με τη θέλησή του, η οργή της αγριότητας έχει μαλακώσει και έχει αρχίσει να κρατά τα εχθρικά χέρια από το αίμα ενός άλλου πλάσματος. Στην πραγματικότητα, εάν όλοι οι άντρες χωρίς εξαίρεση ...άκουγαν τον ωραίο και ειρηνικό του κανόνα ... όλος ο κόσμος θα ζούσε στην πιο ειρηνική γαλήνη. Ο κόσμος θα είχε μεταστρέψει τη χρήση του χάλυβα σε πιο ειρηνικές χρήσεις και θα ήταν ενωμένος  σε μια  ευλογημένη αρμονία ».
-Αρνόβιος

"Αυτοί οι στρατιώτες ήταν γεμάτοι από θαυμασμό και εκτίμηση στο μεγαλείο της ευσέβειας και της γενναιοδωρίας του ανθρώπου και έμειναν άναυδοι. Ένιωσαν τη δύναμη αυτού του παραδείγματος ελέους. Ως αποτέλεσμα, πολλοί από αυτούς προστέθηκαν στην πίστη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και πέταξαν τη ζώνη της στρατιωτικής θητείας. »
- Αρχέλαος κατά Μανιχαίων


"Έχουμε απορρίψει τέτοια θεάματα όπως το Κολοσσαίο. Πώς λοιπόν, όταν δεν βλέπουμε καν να σκοτώνουν, ώστε να να μην έρθουμε σε επαφή με την ενοχή και τη ρύπανση, μπορούμε να
σκοτώσουμε ανθρώπους; »

 -Αθηναγόρας της Αθήνας απολογία για τους χριστιανούς

Αυτό θα πρέπει να είναι αρκετό για να σας δώσει μια ιδέα για το πώς οι πρώτοι Χριστιανοί αντιλαμβάνονταν τον τρόπο του Χριστού. Ήξεραν ότι για να αγαπήσουμε τους εχθρούς μας θα έπρεπε να αρχίσουμε με το να μην τους σκοτώνουμε.


Για έναν ακόλουθο του Ιησού, η βία δεν είναι ποτέ επιλογή. Φέρνουμε το σταυρό, όχι το ξίφος. Όταν το κάνουμε αυτό, οι μόνοι που πεθαίνουν είμαστε εμείς - καθημερινά - ακολουθώντας το παράδειγμα του Χριστού για να αγαπήσουμε αυτούς που μας μισούν, να ευλογούμε εκείνους που μας καταριούνται και να συγχωρήσουμε εκείνους που μας βλάπτουν.

4 σχόλια:

  1. Να ρωτήσω κάτι...όταν ο Άγιος Γρηγόριος Θεολόγος ανέφερε «Καλύτερος εἶνε ἕνας ἐπιβεβλημένος πόλεμος ἀπὸ μία εἰρήνη ποὺ χωρίζει ἀπὸ τὸ Θεό». που το ανέφερε και συχνά ο Αυγουστίνος Καντιώτης στα κυρήγματα του σε τι αναφέρεται; ...υπάρχει εφαρογή του εδω ή είναι ενρελώς άσχετο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και βέβαια έχει.Αν και νομίζω πως το λέει ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος.Και φυσικά εννοεί πως δεν συμπλέουμε με το κακό προκειμένου να μην ταραχθεί η κοσμική ειρήνη .'οχι να πάρουμε τα όπλα.
    Δεν μπορεί ο Χριστός που δέχθηκε ραπίσματα και βασανιστήρια χωρίς καν να αντιμιλήσει,να ευλογήσει ένοπλες συγκρούσεις.Πώς να το κάνουμε;
    Η Ρώμη βέβαια μετά το σχίσμα τα ερμήνευσε αλλιώς και πήγε σε σταυροφορίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και οι σταυροφορίες απο Θεολογικής πλευράς δεν έχουν βάση, αλλά απο πολιτική-στρατιωτική βάση ήταν μονόδρομος, η "ιμπεριαλιστική" δύναμη που είχε σταματηθεί 30 χιλιόμετρα απο το Παρίσι στη μάχη του Πουατιέ .ηταν το Ισλάμ (με τη μορφή που είχε τότε) με τον ίδιο τρόπο που η εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη Περσική Αυτοκρατορία ήταν μονόδρομος για να σταματήσουν οι "επισκέψεις" κατα δω μεριά...Βέβαια η Ρώμη είναι πρώτα πολιτικό μόρφωμα και μετά Θρησκευτικό οπότε όλα αυτά συμπλέκονται

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά,αυτοί οι μονόδρομοι είναι μια ερμηνεία.Αλλά και το Ισλάμ απάντηση ήταν στην Βυζαντινή-Περσική κλπ εμπλοκή στην αραβική χερσόνησο.Οπότε σιγά σιγά πάμε στην αρχή του κύκλου που θα μπορούσε να σπάσει αλλά δεν έσπασε.Βέβαια μιλάμε για πολύ πιο άγριες εποχές με εντελώς άλλες νοοτροπίες που δεν μπορούμε να δεχθούμε ή να αντιληφθούμε σήμερα.

      Διαγραφή

Η πρώτη Ανάσταση

  Η πρώτη, όπως την αποκαλούμε, Ανάσταση γίνεται κρυφά, μυστικά. Ενώ η φύση όλη παραμένει ατάραχη, ενώ οι άνθρωποι γυρίζουν στις δουλειές το...