«Την ώρα που γράφουμε αυτές τις γραμμές, δεν γνωρίζουμε τα κίνητρα του δράστη της επίθεσης με μαχαίρι κατά του Σαλμάν Ρούσντι. Εξεγέρθηκε κατά της υπερθέρμανσης του πλανήτη, κατά της μείωσης της αγοραστικής δύναμης ή κατά της απαγόρευσης του ποτίσματος στις γλάστρες λόγω καύσωνα;», γράφει ειρωνικά ο Ρις, αρχισυντάκτης του Charlie Hebdo και ένας από τους ελάχιστους επιζήσαντες της επίθεσης από μια ισλαμιστική επίθεση το 2015.
«Ας πάρουμε λοιπόν το ρίσκο να πούμε ότι πρόκειται πιθανόν για έναν πιστό, που είναι επίσης πολύ πιθανόν μουσουλμάνος και ο οποίος διέπραξε την πράξη του ακόμη πιο πιθανόν στο όνομα του φετφά (θρησκευτικό διάταγμα) που εξέδωσε το 1989 ο αγιατολάχ Χομεϊνί κατά του Σαλμάν Ρούσντι, και η οποία τον καταδίκαζε σε θάνατο», αναφέρεται στην ηλεκτρονική έκδοση της γαλλικής σατιρικής εφημερίδας. Μαζί και νέα γελοιογραφία αφιερωμένη στο Ιράν και το διάταγμα που «ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου του 1989 έγινε επικήρυξη για τον Σαλμάν Ρούσντι και απειλή τριών δεκαετιών».
Προς τιμή του Κόνραντ και του Τσέχοφ
Προς τιμήν των αγαπημένων του συγγραφέων, του Τζόζεφ Κόνραντ και του Άντον Τσέχοφ, ο Σαλμάν Ρουσντί υπέγραψε ήδη τα απομνημονεύματά του με τίτλο «Τζόζεφ Άντον» και εκεί περιγράφει τις απειλές των 30 ετών που αντιμετώπισε από τις 14 Φεβρουαρίου του 1989 όταν ο Ρουχολάχ Χομεϊνί, κάλεσε τους μουσουλμάνους ολόκληρου του κόσμου να τον σκοτώσουν, καθώς οι φονταμενταλιστές έκριναν πως το έργο του «Οι σατανικοί στίχοι» ήταν βλάσφημο έναντι του Κορανίου και του Μωάμεθ.
«Το πρόβλημά μου είναι ότι οι άνθρωποι συνεχίζουν να με βλέπουν μόνο μέσα από το πρίσμα του φετφά», είχε πει κάποτε ο ίδιος, ο οποίος θέλει να θεωρείται συγγραφέας και όχι σύμβολο.
Ήδη το 2005 θεωρούσε πως ο φετφάς αυτός ήταν ένα προοίμιο στις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Και το 2016 σημείωνε: «Η περίπτωσή μου δεν ήταν παρά ο προάγγελος ενός φαινομένου πολύ ευρύτερου που πλέον μας αφορά όλους».
«Είμαι φιμωμένος και φυλακισμένος. Θα ήθελα να παίξω μπάλα με τον γιο μου στο πάρκο. Η συνηθισμένη, κοινότοπη ζωή είναι για μένα ένα ανέφικτο όνειρο», έγραφε και δεν έκρυψε ότι η μοναξιά κορυφώθηκε μετά τη ρήξη με τη γυναίκα του, την αμερικανίδα μυθιστοριογράφο Μαριάν Γουίγκινς, στην οποία είναι αφιερωμένοι «Οι σατανικοί στίχοι».
Ο Σαλμάν Ρούσντι παντρεύτηκε και χώρισε τέσσερις φορές. Το τελευταίο διαζύγιό του ανάγεται στο 2007, με την ινδικής καταγωγής ηθοποιό και μανεκέν Πάντμα Λάκσμι.
Όμως από το 1993, έχοντας κουραστεί να είναι «ένας αόρατος άνθρωπος», πολλαπλασίασε τα ταξίδια και τις δημόσιες εμφανίσεις, παραμένοντας υπό την επίβλεψη της βρετανικής κυβέρνησης.
Αφού εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και πριν από την επίθεση που υπέστη χθες, ο Σαλμάν Ρούσντι είχε ξαναρχίσει μια λίγο-πολύ φυσιολογική ζωή, συνεχίζοντας να υπερασπίζεται στα βιβλία του τη σάτιρα και την ασέβεια.
Τι δεν έγινε κατανοητό στους «Σατανικούς Στίχους»
Το βιβλίο του, όπως ο ίδιος είχε πει, «δεν έγινε κατανοητό» αλλά πρόκειται για μυθιστόρημα που μιλούσε για μετανάστες από την Ασία στο νότιο Λονδίνο και η θρησκεία τους δεν ήταν παρά μία όψη αυτής της ιστορίας.
Σερ, από το 2007 καθώς η βασίλισσα της Αγγλίας του έδωσε τίτλο τιμής, έγραψε στα αγγλικά μια δεκαπενταριά μυθιστορήματα, διηγήματα για τη νεολαία, νουβέλες και δοκίμια.
Ο Σαλμάν Ρούσντι, η μητρική γλώσσα του οποίου είναι τα ουρντού, γεννήθηκε στις 19 Ιουνίου 1947 στη Βομβάη (Μουμπάι) της Ινδίας στους κόλπους μιας οικογένειας μη θρησκευόμενων μουσουλμάνων διανοουμένων, πλούσιας, προοδευτικής και καλλιεργημένης.
Στα 13 του, πάει για σπουδές στην Αγγλία. Αφού πέρασε από το πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, εργάζεται στο Πακιστάν ως τηλεοπτικός παραγωγός. Στόχος διαρκούς λογοκρισίας, επιστρέφει στο Λονδίνο και κερδίζει τη ζωή του από τη διαφήμιση.
Στο πρώτο του διάσημο μυθιστόρημα είναι «Τα παιδιά του μεσονυκτίου», που το 1981 τιμήθηκε με το βραβείο Booker, γράφει: «Τα παιδιά είναι τα δοχεία στα οποία οι ενήλικες ρίχνουν το δηλητήριό τους». Αυτό επικαλούνται αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δείχνοντας τον δράστη της επίθεσης σε βάρος του Σαλμάν Ρούσντι, τον 24χρονο Χαντί Ματάρ, που δεν είχε καν γεννηθεί όταν γράφτηκαν οι «Σατανικοί Στίχοι» .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου