Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2018

H Κιβωτός της Διαθήκης

Ark of the Covenant

Η κιβωτός της διαθήκης υπήρξε ένα από τα πιο ιερά και σημαντικά λατρευτικά αντικείμενα για τον αρχαίο Ισραήλ. Ήταν ένα κιβωτιόσχημο αντικείμενο το οποίο ήταν τοποθετημένο εντός του Αγίου των Αγίων κατά τις περιόδους της Σκηνής του Μαρτυρίου και του Ναού του Σολομώντα. Πάνω από την κιβωτό βρισκόταν το ιλαστήριο επίθημα το οποίο ήταν χρυσό και ονομαζόταν kapporeth, ενώ στα δύο άκρα της κιβωτού ήταν τοποθετημένα δύο χρυσά χερουβείμ με ανοιγμένες τις φτερούγες τους. Οι διαστάσεις της κιβωτού ήταν 1,20 μ. μήκος, 0,67 μ. πλάτος και 0,67 μ. ύψος. Σύμφωνα με την παράδοση του βιβλικού κειμένου ο Γιαχβέ αποκαλυπτόταν στο λαό Του μέσα σε νεφέλη επί του ιλαστηρίου επιθήματος.

    Όσον αφορά στο περιεχόμενο της κιβωτού της διαθήκης έχουν διατυπωθεί ποικίλες απόψεις. Ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν πως εντός της κιβωτού υπήρχαν οι πλάκες του Νόμου με το Δεκάλογο, όπως τις είχε παραλάβει ο Μωυσής στο όρος Σινά. Για κάποιους η άποψη αυτή δεν ευσταθεί και θεωρείται προσθήκη του Δευτερονομιστή. Σύμφωνα με κάποια άλλη κατηγορία ερευνητών η κιβωτός αποτελούσε το θρόνο του Γιαχβέ καθώς αυτό ήταν το σημείο στο οποίο παρουσιαζόταν ο Γιαχβέ. Υπάρχουν και άλλοι ερευνητές που υποστηρίζουν ότι μέσα στην κιβωτό φυλασσόταν λίθος προερχόμενος από το όρος Σινά. Για άλλους η κιβωτός περιείχε τη ράβδο του Ααρών. Επικρατέστερη άποψη θεωρείται η πρώτη.
    Μέσω των διηγήσεων του βιβλικού  κειμένου αντιλαμβανόμαστε τη σπουδαιότητα της κιβωτού της διαθήκης για το λαό του Ισραήλ. Το ιερό αυτό αντικείμενο ήταν που βοήθησε τους Ισραηλίτες να εισέλθουν στη γη της Επαγγελίας αφού πρώτα είχαν διαβεί την Ερυθρά Θάλασσα με την παρουσία του Γιαχβέ να γίνεται αισθητή μέσω της κιβωτού.  Στα βιβλία Ι. Ναυή, Κριτές, Α΄ και Β΄ Βασιλειών απαντούμε διηγήσεις που μας παραπέμπουν στην ύψιστη σημασία και τον αντίκτυπο  που είχε η κιβωτός της διαθήκης ως λατρευτικό αντικείμενο σε κάθε πτυχή του καθημερινού βίου των Ισραηλιτών. Άλλωστε, όταν η κιβωτός της διαθήκης έπεσε στα χέρια των Φιλισταίων όταν εκείνοι νίκησαν τους Ισραηλίτες στη μάχη κοντά στην Αφέκ, ο λαός του Ισραήλ αισθάνθηκε την απουσία του Γιαχβέ. Ο Γιαχβέ όμως δεν εγκατέλειψε ποτέ το λαό Του, αφού επέφερε μεγάλες καταστροφές στους Φιλισταίους κατά την παραμονή της κιβωτού στα χέρια τους, εξαναγκάζοντάς τους να επιστρέψουν την κιβωτό της διαθήκης στους Ισραηλίτες. Με την ανοικοδόμηση του Ναού του Σολομώντα έχουμε και την οριστική εγκατάσταση της κιβωτού στην Ιερουσαλήμ. Ωστόσο όταν το 586 π.Χ. εισέβαλε στην Ιερουσαλήμ ο βαβυλώνιος βασιλιάς Ναβουχοδονόσορ, η πόλη κατελήφθη και οι θησαυροί του Ναού συλήθηκαν.  Μαζί τους χάθηκε οριστικά και η κιβωτός της διαθήκης.

Αναστασία Φελούκα, Θεολόγος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ποιανού αδερφός είμαι;

  Διαβάζω ξανά την παραβολή του πλούσιου και του φτωχού Λαζάρου και μου κάνει εντύπωση η αδιαφορία του πλούσιου για τον Λάζαρο που σέρνεται ...