Πολλοί εκ των κληρικών, θεολόγων και λαϊκών παραπονούνται για τους Έλληνες που δεν τιμούν όπως πρέπει τους αγίους, αν δεν τους αγνοούν και τελείως δηλαδή, ή για την προβολή πολλών και διαφόρων μετα-χριστιανικών ιδεών, φιλοσοφιών τρόπων ζωής κυρίως στη δυτική σφαίρα επιρροής.
Ας είμαστε όμως ειλικρινείς όταν μιλάμε για τέτοια πράγματα. Γιατί δεν εμπνέουν οι άγιοι σήμερα; Οι άνθρωποι στην ουσία τους ίδιοι είναι. Μπορεί οι συνθήκες να άλλαξαν αλλά τα προβλήματα παραμένουν εν πολλοίς ίδια. Όπως ίδιοι και οι άγιοι. Άρα γιατί ενέπνεαν χθες και όχι σήμερα; Μήπως επειδή δέσμιοι της παράδοσης, την οποία δεν προτείνω φυσικά να εγκαταλείψουμε, απευθυνόμαστε στον άνθρωπο του 21ου αιώνα με τους ίδιους όρους και τον ίδιο τρόπο που απευθυνόμασταν στον άνθρωπο του 12ου και του 14ου;
Στο δεύτερο ζήτημα, αλήθεια τι προτιμούμε; Μια αρένα γεμάτη ιδέες και φιλοσοφίες που διακινούνται και διαδίδονται ελεύθερα, παρά τα εμπόδια που θέτει η μία στην άλλη, και όπου μπορούμε και να αναμετρηθούμε αλλά και να εξελιχθούμε, η μία κοινωνία όπου η επικρατούσα ή επίσημη ιδέα, θρησκεία κλπ θα επιβάλλεται στις άλλες; Και ίσως κάποιοι, πολλοί να προτιμούν το δεύτερο, είναι σίγουροι όμως πως θα είναι στη μεριά της επικρατούσας;
Και τέλος πάντων ο Χριστός αυτό δε μας υποσχέθηκε; Πως θα μας κοροϊδέψουν και θα μας κακολογήσουν στο όνομά Του και πως γι' αυτό θα είμαστε μακάριοι, ευλογημένοι; Τελικά μήπως οι Χριστιανοί προτιμούμε μια κάποια άνεση παρά την ευλογία του Κυρίου;
Θα ηθελα να θεσω την εξης ερωτηση. Οταν καποιοι παραπονουνται οτι οι Ελληνες δε τιμουν τους Αγιους οπως πρεπει πως ακριβως οριζουν την αποδωση τιμης στους Αγιους? Αναφερονται σε ενα τυπικο τιμητικο προσκυνημα στην εικονα ενος Αγιου η αναφερονται στη προσπαθεια-κατα οσο ειναι εφικτο στις δυνατοτητες του καθε ανθρωπου-να μιμηθει το βιο των Αγιων? Ειχαμε μιλησει μεχρι στιγμης για τα προτυπα προς μιμηση. Ο Αποστολος Παυλος εαν αναφερω σωστα παρεγγελνε "μιμηται μου γινεσθε καθως καγω Χριστου". Ο Αποστολος Παυλος δεν εδινε αυτη τη παραγγελια στους Χριστιανους επειδη θεωρουσε τον εαυτο του Αγιο, αμεμπτο, εναρετο η καλυτερο απο τους αλλους ανθρωπους! Υποθετω οτι οι Αγιοι αντιλαμβανονταν οτι πολλοι ανθρωποι απο τις παλαιοτερες ανθρωπινες εποχες δεν αναζητουσαν προτυπα προς μιμηση αλλα αναζητουσαν "ηρωες" και "μπροσταρηδες" στη μαχη για να δινουν ολο τους τον εαυτο στον αγωνα και ολοι οι υπολοιποι που θα καθονταν απλως να "εκθειαζουν" τις αρετες των "ηρωων" τους και να μενουν ουσιαστικα απρακτοι και αμετοχοι στον αγωνα που διεξαγαν οι "ηρωες" τους. Τη λεξη "ηρωας" τη βαζω σε εισαγωγικα επειδη ολοι αυτοι οι "ηρωες" λειτουργουν ουσιαστικα ως ειδωλα που εκστασιαζουν τη φαντασια των ανθρωπων που επιζητουν τετοιους "ηρωες". Οταν ομως αναφερομαστε σε Αγιους ειναι το ιδιο πραγμα οπως οταν αναφερομαστε σε κοσμικους ηρωες σε κοινωνικους επαναστατες και ουτω καθ'εξης? Οι Αγιοι ηταν "ηρωες" που αλλαξαν τους νομους και τις κοινωνικες δομες? Οι Αγιοι εκαναν τεραστιο αγωνα ωστε με τη χαρη του Θεου να αλλαξουν ολοκληρο τον εσωτερικο τους εαυτο! Εκαναν αγωνα να αλλαξουν ολοκληρη τη καρδια, το νου και τη συνειδηση τους! Προσπαθουσαν και με το δικο τους αυτεξουσιο να κρυβονται αλλα ηταν η Χαρη του Θεου που τους εκανε ΜΥΣΤΙΚΟΥΣ και αορατους απο τα ματια πολλων ανθρωπων. Δε προσπαθουσαν να αλλαξουν τις κοινωνικες αδικιες που υπηρχαν στο κοσμο οχι επειδη αδιαφορουσαν για τις κοινωνικες αδικιες που υπηρχαν στο κοσμο αλλα επειδη το θεωρουσαν αλλαζονεια να θεωρουν τους εαυτους τους αξιους να αλλαξουν τον υπολοιπο κοσμο. Ο ιδιος ο Χριστος εξαλλου που ειναι ο Θεος δεν ηρθε να αλλαξει τους ανθρωπινους νομους και κακως εχει χαρακτηριστει απο διαφορους ανθρωπους ως κοινωνικος επαναστατης. Οταν ερωτηθηκε απο τους Εβραιους εαν πρεπει η οχι να πληρωνουν φορους στο Καισαρα η απαντηση Του ηταν και ΕΙΝΑΙ παντελως Σαφης και Ξεκαθαρη. Εαν το μεταφερω σωστα ειπε "τα του καισαρος τω Καισαρι και τα του Θεου τω Θεω". Εννοειται βεβαια οτι ουτε ο ιδιος ο Θεος αδιαφορει για τις αδικιες που υπαρχουν στο κοσμο! Ο Θεος ομως γνωριζει κατι που αγνοουμε εμεις! Τα προβληματα και οι αδικιες που υπαρχουν στο κοσμο πηγαζουν πρωτα απο το καθε ανθρωπο ξεχωριστα ως μοναδα και μετα απο τη μοναδα το προβλημα επεκτεινεται και στο υπολοιπο συνολο. Οποτε πρωτα πρεπει να αλλαξει ο ανθρωπος ως μοναδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩστοσο ομως τουλαχιστον στην εποχη μας πολλοι ανθρωποι δεν εχουν και πολυ προθυμια να μιμηθουν εστω στο ελαχιστο των δυνατοτητων τους το βιο των Αγιων! Εαν θα πει καποιος σε εναν ανθρωπο οτι η καλυτερη αποδωση τιμης σε εναν Αγιο ειναι η προσπαθεια κατα οσο ειναι εφικτο του βιου τους τοτε θα λαβει την απαντηση " μα αυτο δε γινεται" η θα του πουν "μα αυτος ηταν Αγιος" λες και φανταζονται οτι οι Αγιοι γεννηθηκαν εξ'αρχης Αγιοι χωρις να καταβαλλουν κανεναν αγωνα για να φτασουν στη κατα Χαρη θεωση. Μετα υπαρχει υποθετω και το θεμα της αγνοιας πολλων ανθρωπων που νομιζουν οτι οι Αγιοι ηταν Αγιοι επειδη επιτελουσαν με τη Χαρη του Θεου Σημεια οπως θεραπειες ασθενων, αναστασεις κεκοιμημενων και ουτω καθ'εξης. Υποθετω οτι ενα πολυ σοβαρο προβλημα της εποχης μας ειναι οτι ο συγχρονος ανθρωπος δε θελει να αγωνιστει και να κουραστει για να αποκτησει οχι μονο την Αγιοτητα η και τη Σωτηρεια της ψυχης του αλλα και γενικοτερα να αποκτησει το καθε τι στη ζωη του. Προσωπικα Παπα-Κωστα δε ξερω εαν οι ανθρωποι εχουν παραμεινει στην ουσια τους οι ιδιοι και εχουν αλλαξει μονο οι συνθηκες στις οποιες ζουν αφου τα παντα μεταβαλλονται. Ο ανθρωπος δεν αλλαζει απο μονος του αλλα ειναι οι συνθηκες στις οποιες ζει αλλα και οι διαφορες ιδεολογιες που το κανουν να μεταβαλλεται ειτε προς το καλυτερο ειτε προς το χειροτερο. Οπως και να εχει το πραγμα δυστυχως ζουμε στην εποχη των ευκολων "λυσεων" οι οποιες δε μας βοηθανε να εξασκουμε ουτε τις ψυχικες ουτε τις σωματικες μας δεξιοτητες και μας αναγκαζουν να ειμαστε φιληδονοι και να προσκολλουμαστε περισσοτερο στα παθη μας.
ΑπάντησηΔιαγραφή