Συχνά πυκνά πέφτω πάνω σε κουβέντες περί παράδοσης. Είτε όταν πρόκειται για τη δημοτική μουσική, την οποία αγαπώ όσο και τη λογιστική πάνω κάτω, είτε πρόκειται για άλλες εκφάνσεις της σε διάφορους χώρους όπως ο εκκλησιαστικός.
Η παράδοση οφείλει να παίζει ένα και μοναδικό ρόλο. Αυτό της βάσης. Από εκεί και πέρα οφείλουμε να την εξελίσσουμε και να την ξεπερνάμε κάποια στιγμή, δημιουργώντας μια νέα παράδοση, την οποία θα παραλάβουν οι επόμενοι μέχρι να την εξελίξουν και να τη ξεπεράσουν κι αυτοί δημιουργώντας μια νέα παράδοση. Αν η παράδοση μένει ίδια και απαράλλακτη, τότε είτε γίνεται συντήρηση και επομένως από βάση μετατρέπεται σε δόκανο ή αλυσίδα που μας διατηρεί στάσιμους και εγκλωβισμένους.
Η εξέλιξή της πάλι πρέπει να γίνει προσεκτικά και με πολύ εργασία αλλιώς θα καταλήξει ένα είδος φρανκενσταϊνικού τέρατος όπως η μουσική που ακούγεται στα διάφορα πανηγύρια(είχαμε στο Περιστέρι ένα πρόσφατα γι' αυτό τα θυμήθηκα).
Με λίγα λόγια η παράδοση είναι ένα μαχαίρι δίκοπο. Και επειδή οι άνθρωποι δε ξέρουν να χειρίζονται τα μαχαίρια αυτού του είδους συνήθως κόβονται ή κόβουν λάθος πράγματα.
Αυτά τα σύντομα περί παραδόσεως κι επειδή πολύ το βάρυνα πάω να ακούσω λίγο παραδοσιακό metal έρθω στα ίσια μου.
Ανεφερες μια λεξη "κλειδι". Οτι η παραδοση αποτελει το ρολο της ΒΑΣΗΣ.Κοινως δηλαδη το ρολο του ΘΕΜΕΛΙΟΥ. Ειχαμε πει τις προαλλες οτι κακο δεν ειναι να θελει να εξελιχτει ενας ανθρωπος αλλα πρεπει στη ζωη του να μαθει να περπαταει πρωτα εαν θελει να "πεταξει". Το "πεταξει" το βαζω σε εισαγωγικα γιατι το "πεταγμα" δε πρεπει να το αναγαγει σε φαντασμαγορικο γεγονος που τον ωθει σε αυτοθεοποιηση. Και οταν θελει να περπαταει πρεπει να περπαταει σωστα και να ξερει να επιλεγει σε τι ΕΔΑΦΟΣ θελει να περπατησει. Το περπατημα ειναι η ΚΙΝΗΣΗ κοινως η εξελιξη του ανθρωπου και το εδαφος που επιλεγει να περπατησει ειναι το θεμελειο της πορειας του. Αναλογως του ειδους της κινησης που θα κανει και του ειδους του εδαφους που θα περπατησει θα εχει και την αναλογη εξελιξη. Πιο κατω στα σχολια σου ανεφερες οτι καποια στιγμη ο ανθρωπος πρεπει να ΞΕΠΕΡΝΑΕΙ τη πααδοση και να δημιουργει μια ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ. Αυτο ομολογουμενως που ανεφερες με παραξενεψε! Εαν ΑΛΛΑΞΕΙ η παραδοση δηλαδη αλλαξει το ΘΕΜΕΛΙΟ επομενως δε θα αρχισει ο ανθρωπος να δημιουργει εκ νεου ενα ΝΕΟ οικοδομημα? Δηλαδη δε θα αλλαξει η ΠΟΡΕΙΑ του και η εξελιξη του δε θα τραβηξει καποιο αλλο ΜΟΝΟΠΑΤΙ? Και αυτο το το ΑΛΛΟ μονοπατι θα οδηγησει τον ανθρωπο στο σκοπο για τον οποιο δημιουργηθηκε η μηπως καπου αλλου? Ολο αυτο μου ακουγεται περιεργο η και εν μερη παραλογο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ παραλληλισμος της παραδοσης με ενα δικοπο μαχαιρι ειναι ενας παραλληλισμος ο οποιος υποβιβαζει τις παραδοσεις εκεινες που σε ορισμενες πτυχες της ζωης μας ειναι κατι ζωντανο ως κομματι της ψυχοσυνθεσης των ανθρωπων με ενα αψυχο αντικειμενο οπως ειναι το μαχαιρι. Τα αψυχα αντικειμενα οπως ειναι ενα μαχαιρι η οι διαφορες εφευρεσεις της τεχνολογιας χρησιμοποιουνται σωστα η λαθος αναλογως του τροπου που εμεις ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ να τα χρησιμοποιησουμε. Ενα μαχαιρι ειτε ειναι ΔΙΚΟΠΟ ειτε ειναι ΜΟΝΟΚΟΠΟ δε παυει να ειναι ενα μαχαιρι που ΚΟΒΕΙ και ειμαιστε εμεις που θα ΕΠΙΛΕΞΟΥΜΕ πως θα το χρησιμοποιησουμε. Επομενως ακομη και σε αψυχα αντικειμενα δε παιζει ρολο η ΔΟΜΗ τους για τη λαθος η σωστη χρηση τους αλλα ΕΜΕΙΣ καθοριζουμε το ΤΡΟΠΟ χρησης τους. Η παραδοση ομως εκεινη που μεσο πολιτισμικης και πνευματικης εξελιξης του ανθρωπου αποτελει και ιδεολογια και κομματι της ευρυτερης ψυχοσυνθεσης των ανθρωπων και δεν ειναι οπως ειναι ενα αψυχο εργαλειο αλλα ουσιαστικα ως ΒΙΩΜΑ και ΘΕΜΕΛΙΟ σωστης εξελιξης του ανθρωπου καθοριζει το ΤΡΟΠΟ που θα χρησιμοποιησουμε τα διαφορα πραγματα που εχουμε στη ζωη μας. Βασικα με προβληματιζει και το γεγονος εαν καποιοι απο εμας δηλωνουμε ανθρωποι που θελουμε να συγκερασουμε τη παραδοση με την εξελιξη του ανθρωπου ως προσαρμογη στις συγχρονες συνθηκες ζωης αλλα φρονουμε κατα βαθος οτι η παραδοση πρεπει να αλλαξει και να δημιουργηθει μια καινουρια μηπως αραγε τελικα κατα βαθος ειμαστε "εκσυγχρονιστες" με την εννοια της "προσαρμογης" του ανθρωπου με αυτο που σημερα ο περισσοτερος κοσμος αποκαλει μοδα? Καλο θα ηταν να προβληματιστουμε ολοι μας πανω σε ολα αυτα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΞεχασα προς το μεσο του κειμενου να βαλω τη λεξη ΩΣ. Ηθελα δηλαδη να γραψω "Η παραδοση ομως εκεινη που ΩΣ μεσο πολιτισμικης και πνευματικης εξελιξης του ανθρωπου".
ΔιαγραφήΕπομενως μηπως και στη περπιπτωση της παραδοσης φταιει το γεγονος οτι δε τη χρησιμοποιουμε ΣΩΣΤΑ? Η προσκολληση στη παραδοση αποτελει τη λαθος χρηση της παραδοσης και επομενως πρεπει η παραδοση να καταργηθει και να μπει μια ΑΛΛΗ παραδοση στη θεση της? Εμεις ως ανθρωποι ειμαστε ζωντανα πλασματα που η εξελιξη μας σημαινει και ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ εσωτερικη και εξωτερικη! Δεν ειμαστε καθε φορα οι ιδιοι και εαν θα εχουμε παραμεινει ιδιοι σε καποια στοιχεια της ευρυτερης νοοτροπιας μας και του εαυτου μας ειμαστε ΕΜΕΙΣ στο κατω-κατω της γραφης που το επιλεξαμε να το κανουμε ειτε αλλαξαν οι συνθηκες γυρω μας ειτε οχι! Το ουσιωδες ομως ειναι το εξης! Αυτο που ξεχωριζει τον ανθρωπο απο τα αλλα πλασματα ειναι οτι ωφειλει να αλλαζει καθε φορα τον εαυτο του οχι μονο για να προσαρμοστει ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ στις εκαστοτε συνθηκες που τον περιβαλλουν ωστε να μπορει μονο να επιβιωσει αλλα να μαθει και πρωτιστως απο τη Θεια Χαρη μεσα απο τις εκαστοτε συνθηκες ολες τις πτυχες του εαυτου του ωστε η δικη του η προσωπικη μεταμορφωση να συμβαλλει και στη μεταμορφωση της υπολοιπης ανθρωποτητας και της κτισεως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ηθελα να αναφερω και κατι αλλο ακομη που ειναι μαλον βασικο! Υποθετω οτι πολλοι ανθρωποι οταν μιλανε για ανθρωπινη εξελιξη μπορει να εχουν κατα νου τη τεχνολογικη και την επιστημονικη αναπτυξη του ανθρωπου. Το θεμα ομως ειναι οτι οταν υπαρχει τεχνολογικη και επιστημονικη αναπτυξη δε συνεπαγεται απαραιτητως οτι υπαρχει και ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ αναπτυξη του ανθρωπου. Η πολιτισμικη αναπτυξη εχει να κανει με την αναπτυξη ανθρωπιστικων αξιων και ιδεων. Η τεχνολογια και η επιστημη συμβαλει στη δημιουργια και την αναπτυξη υλικων αγαθων για τη καλυψη υλικων αναγκων του ανθρωπου. Το θεμα ομως ειναι οτι οι επιστημες και η τεχνολογια αναπτυχθηκαν ραγδαια τα τελευται χρονια οχι για την εξυπηρετηση του λεγομενου "γενικου καλου" αλλα για την εξυπηρετηση των συμφεροντων των ατομων που χρηματοδοτουν ολες τις επιστημονικες μελετες και τις εργασιες που γινονται για την αναπτυξη της τεχνολογιας! Οσο και να ακουγεται κυνικο τα υλικα αγαθα ειναι ΕΜΠΟΡΕΥΣΙΜΑ προιοντα σε αντιθεση με τις διαφορες ανθρωπιστικες αξιες οι οποιες ουσιαστικα δεν ειναι προς αγορα η προς πωληση και θα λεγαμε κιολας οτι αυτες οι αξιες αντιτιθονται και στους νομους και στους κανονες του εμποριου. Μπορει αραγε σε μια χωρα να υπαρχει αραγε ταυτοχρονη τεχνολογικη και επιστημονικη αναπτυξη μαζι με πολιτισμικη δεδομενου οτι η πολιτισμικη αναπτυξη αντιτιθεται στην τεχνολογικη και την επιστημονικη αναπτυξη οταν θιγει τα συμφεροντα των ατομων που χρηματοδοτουν την επιστημονικη και τη τεχνολογικη εξελιξη? Να πραγματικα μια καλη ερωτηση που πιστευω οτι θα ηταν ωραιο να την εβαζαν και σα θεμα στο μαθημα της εκθεσης ιδεων στο σχολειο! Το θεμα κιολας ειναι οτι η παραδοση σε εκεινα τα σημεια της που λειτουργει ως κομματι του πολιτισμου μιας χωρας πρεπει να καταργειται για χαρη της "εξελιξης" του ανθρωπου και να αντικαθισταται απο μια αλλη "παραδοση" που μπορει και να αλλιωνει τη πολιτισμικη ταυτοτητα ενος εθνους αλλα και να μη συμβαλλει στη περαιτερω πολιτισμικη του εξελιξη? Ο Κινεζος πολεμαρχος Σουν Τζου ειχε γραψει εαν θυμαμαι καλα στη πραγματεια του "η τεχνη του πολεμου" οτι εαν θες να καταστρεψεις μια χωρα της καταστρεφεις ολα τα στοιχεια που καθοριζουν τη πολιτισμικη της ταυτοτητα οπως τη γλωσσα, τα εθιμα και ουτω καθ'εξης! Τελικα αραγε γιατι στα σχολεια εδω στη χωρα μας υπαρχει ελλειψη ουσιαστικης παιδειας? Υπαρχει αδιαφορια απο τους εκπαιδευτικους φορεις η μηπως στοχευμενη σκοπιμοτητα?
ΑπάντησηΔιαγραφή