Υπάρχει μια τάση, σε μέρος των ορθοδόξων κληρικών και θεολόγων, για μια "απομυστικοποίηση" της Ορθόδοξης λατρείας και θεολογίας. Μια στροφή προς τη λογική ή μάλλον μια προσπάθεια εξορθολογισμού του υπέρλογου κομματιού της πίστης μας. Οι κύκλοι αυτοί δεν αισθάνονται άνετα προφανώς με τη μυστικότητα, η οποία όμως είναι αναπόσπαστη από το σύνολο της πρακτικής των Ορθοδόξων.
Να σημειώσω εδώ πως όταν κάτι είναι μυστικό δε σημαίνει ότι το αποκρύπτουμε εμείς οι κληρικοί ή κάποιοι θεολόγοι, αλλά είναι από τη φύση του έτσι. Δεν πρέπει λοιπόν να το συγχέουμε με το απόκρυφο, το οποίο είναι κάτι που το κρατούν κρυφό.
Στα πλαίσια αυτά εντάσσεται η συνεχής επαναφορά του θέματος του τρόπου διαβάσματος των ευχών στη Θεία Λειτουργία(εκφώνως ή χαμηλόφωνα), της αντικατάστασης των ράσων με ρούχα σαν των καθολικών κλπ. Η κουβέντα αυτή θέλει να πετύχει τη μετατόπιση του βάρους της λατρείας και της καθημερινότητας των Ορθοδόξων στο "τι ακούμε, τι βλέπουμε και τι καταλαβαίνουμε" και όχι στο τι νιώθουμε, τι βιώνουμε. Σαν να είναι πιο σημαντικό αν ακούγονται ή όχι οι ευχές από το να λέγονται(δυνατά ή σιγανά δεν έχει σημασία) με προσοχή, με κατάνυξη και τελικά με θερμή πίστη από τον λειτουργό.
Η επιστήμη είναι ένα σημαντικό βοήθημα για την Ορθόδοξη ζωή, όπως και η καλλιέργεια, όπως και η κουλτούρα, η εξυπνάδα, η μόρφωση αλλά ως εκεί. Δεν μπορούν αυτά τα στοιχεία να τη καθορίζουν. Τα παπούτσια είναι σημαντικά για το καλό περπάτημα αλλά δεν μπορεί να γίνουν σημαντικότερα από τα πόδια.
Αν τώρα κάποιοι που έχουν τα παραπάνω στοιχεία αισθάνονται πως υποβιβάζονται συμμετέχοντας σε κάτι το οποίο έχει το υπέρλογο, το μυστικό, το "αόρατο" και το "σιωπηλό" ως πολύ σημαντικό κομμάτι του, τόσο το χειρότερο γι' αυτούς. Αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορούν να καταλάβουν την ευλαβή κυρία που θα εκμυστηρευθεί ότι την ώρα που προσευχόταν κατά τη Θεία Λειτουργία είδε ανάμεσα στους ιερείς έναν νέο με λευκή απαστράπτουσα στολή.
Ειναι "φυσικο" καποιοι ορθολογιστες να ζητανε να εκλογικευσουν τη μυστικοτητα της Ορθοδοξιας! Πολλοι υποθετω οτι μπορει να φανταζονται οτι η μυστικοτητα βρισκεται στα διαφορα Σημεια οπως στην ιαση των νοσουντων, στο χωρισμο της θαλασσης στη μετακινηση των βουνων και σε ολα αυτα που αναφερονται ως θαυματα! Μονο και και ο περισσοτερος κοσμος δεν αντιλαμβανεται οτι ολα αυτα ειναι ΣΗΜΕΙΑ και οχι το ΤΕΛΕΙΟ ΘΑΥΜΑ! Βλεπεις διαφορους επιστημονες να προσπαθουν ολα αυτα τα φαινομενα να τα εκλογικευσουν με διαφορες "εξηγησεις" απο τη κβαντομηχανικη και τα σχετικα! Το να εξηγησεις το πως εγινε, με ποια διαδικασια και ποιο μηχανισμο και τα σχετικα δεν υπαρχει κανενα νοημα πανω σε αυτο! Ολες οι δυναμεις του συμπαντος πηγαζουν απο το Θεο! Οπως και να το αιτιολογησει καποιος κατι σχετικα με το αιτιο και την αφετηρια του δεν εχει νοημα! Η αφετηρια και το αιτιο των Παντων ειναι ο Θεος! Ολα αυτα τα Σημεια μας εχει πει ο ιδιος ο Θεος εφωσον το λεω σωστα να μη τα θαυμαζουμε! Αυτο που ειναι ΤΟ ΘΑΥΜΑ ειναι ο σκοπος για τον οποιο προοριζομαστε δηλαδη η Τελεια Αγαπη! Πως μπορει ομως ο οποιοσδηποτε ορθολογιστης να εξηγησει αυτο το φαινομενο οπου ενας ανθρωπος δινει χωρις να παιρνει ως ανταλλαγμα? Σε ολους ουσιαστικα τους συμαντικους νομους υπαρχει το φαινομενο του "δοκουν-λαβειν". Δεν εκλογικευεται με τιποτα η Τελεια Αγαπη! Αυτο ειναι και ενα σημαντικο μυστικο βιωμα και οχι απλα μια φιλοσοφικη θεωρηση! Δεν εξιταρει τη φαντασια του ανθρωπου οπως τα Σημεια που προηγουνται για διδακτικο σκοπο για αυτο και ουσιαστικα δε θελει πραγματικα ο περισσοτερος κοσμος να το αποκτησει αλλα ζηταει Σημεια οπως να κινουνται τα βουνα διοτι αυτα εξιταρουν τη φαντασια του ανθρωπου! Θελει απιστευτα μεγαλο αγωνα να αποκτησεις τη Τελεια Αγαπη!
ΑπάντησηΔιαγραφή