Σάββατο 18 Μαρτίου 2017

Διδαχές από τον Σταυρό

Αποτέλεσμα εικόνας για sunday of veneration of the cross


Μοναχού Μωυσή Αγιορείτη

Οδηγείται ο Χριστός στον Γολγοθά και καρφώνεται στον σταυρό. Από τον σταυρό ο Χριστός είπε επτά λόγους μεγάλης σημασίας και αξίας:
α) «Πάτερ άφες αυτοίς ου γαρ οίδασι τί ποιούσι».
Δικαιολογεί ο Σταυρωμένος τους σταυρωτές Του. Δεν κακιώνει μαζί τους ούτε αυτή την ώρα του φρικτού μαρτυρίου Του. Ο πόνος ήταν βαθύς και μεγάλος. Πρόκειται για λόγο άφθαστου μεγαλείου. Μόνο ένας Θεός μπορούσε να τον πει. Η μεγαλειώδης ανεξικακία απέναντι στην αδικαιολόγητη ανθρώπινη θρασύτητα, αυθάδεια, κακία και μοχθηρία. Η μεγαλόστομη κι ανυπέρβλητη αγάπη της συγχωρητικότητας μπροστά στη βαρβαρότητα της πώρωσης. Η σταυρωμένη αγάπη αντίκρυ στον επηρμένο φθόνο. Λόγια με πνεύμα και αίμα μέσα από την άφατη οδύνη, που τα έλεγε πριν, αλλά τα λέγει και τώρα από το ύψος του σταυρού· αγάπη προς δόλους και προς τους εχθρούς, ακόμη και τους σταυρωτές, ορισμένοι από τους οποίους αργότερα θα μετανοήσουν.

β) «Αμήν, λέγω σοι. σήμερον μετ’ εμού έση εν τω παραδείσω».
Ο αναμάρτητος Χριστός σταυρώθηκε ανάμεσα σε δύο αμαρτωλούς, σε δύο ληστές. Ό,τι έβλεπε κι άκουγε ο ένας, έβλεπε κι άκουγε κι ο άλλος. Ληστές κι οι δύο, σταυρωμένοι κι οι δύο. Ο ένας προκαλεί, βλασφημεί, ειρωνεύεται, αυθαδιάζει. Ο άλλος κάμπτεται, λυγίζει, επανορθώνει, παρακαλεί, μετανοεί. Σαν να εκπροσωπούν οι δύο συσταυρούμενοι τη σύμπασα ανθρωπότητα, τους αμετανόητους και τους μετανοημένους. Ο λόγος του Χριστού στον εκ δεξιών Του ληστή είναι λίαν παραμυθητικός για όλους τους αμαρτωλούς. Ας μην απογοητεύεται κανένας πια. Η φράση αυτή χαρίζει φτερά, κουράγια, ελπίδες σε όλους τους πολλούς αμαρτωλούς. Με πολύ λίγα λόγια αυτός ο ληστής φανέρωσε την ειλικρινή του μετάνοια, παραδέ-χθηκε την αμαρτωλότητά του απροφάσιστα, θέλησε να διορθώσει ταπεινά και τον συναμαρτωλό του, έστω την τελευταία αυτή ώρα, ομολόγησε τον Χριστό αναμάρτητο, Τον παρακάλεσε να τον δεχθεί στην ουράνια βασιλεία Του. Με τη γεύση του καρπού του δένδρου της γνώσεως καλού και κακού, του ξύλου εκείνου, έκλεισε ο παράδεισος για τον πρώτο Αδάμ. Με το ξύλο του σταυρού άνοιξε ο παράδεισος και πρώτος του οικήτορας έγινε ένας μετανοημένος ληστής. Πόση ενίσχυση λαβαίνουν τώρα όλοι οι αμαρτωλοί.
γ) Προς την Παναγία: «Γύναι, ιδού ο υιός σου». Και προς τον Ιωάννη: «ιδού η μήτηρ σου».
Καταπληκτική, κατανυκτική και συγκινητική η στιγμή. Την ώρα του άφατου πόνου, παραμένει ατάραχος, δεν λησμονεί τη μητέρα Του, την Παναγία, την πάνω απ’ όλες τις αγίες, τη σεμνότερη, καθαρότερη, ταπεινότερη γυναίκα όλου του κόσμου, όλων των εποχών. Εκείνη που Του δάνεισε τη σάρκα και το αίμα της, Τον μεγάλωσε και Τον φρόντισε. Δεν την αφήνει μόνη, απροστάτευτη, έρημη. Της δίνει νέο υιό. Έναν εξαίρετο κι αγαπημένο μαθητή του, που τού λέει κι αυτού πως από τώρα έχει νέα μάνα, που τη συνοδεύει και τη φροντίζει έως της μακάριας κοιμήσεως και μεταστάσεώς της. Γίνεται αδελφόθεος. Αδελφόθεοι γινόμαστε και μείς παραμένοντας στη σκιά του Εσταυρωμένου.
δ) «Θεέ μου. Θεέ μου ίνα τί με εγκατέλειπες;».
Μερικοί θεώρησαν τον εκ βαθέων αυτό λόγο ως πικρό γογγυσμό και ως απελπιστική ικεσία. Πρόκειται για λόγο που περιέχει άμετρο βάθος θεολογίας. Ο σταυρωμένος Χριστός γίνεται την ώρα εκείνη ο «επικατάρατος κρεμάμενος επί ξύλου», η «κατάρα» για μας κατά τον θείο Παύλο. Ο Σταυρωθείς σηκώνει τις αμαρτίες όλου του κόσμου, του τότε, του πριν και του μετά, όλων των αιώνων, όλων των ανθρώπων. Κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο, μιλά για μας τους εγκαταλελειμμένους και παραθεωρημένους, που ο Θεός μάς προσέλαβε. Ο όσιος Σιλουανός ο Αθωνίτης, κατά τον άριστο βιογράφο του Γέροντα Σωφρόνιο, όταν έχασε τη χάρη, αισθάνθηκε τη θεοεγκατάλειψη, τον πόνο του Αδάμ έξω του παραδείσου, τον πόνο του σταυρού, την απουσία της θεοκοινωνίας.
ε) «Διψώ».
Τα προηγηθέντα μαρτύρια, η άρση του σταυρού, η κοπιώδης ανάβαση στον Γολγοθά, η αγωνία του θανάτου, η οδύνη της σταυρώσεως, έφερε τη δίψα. Τον ξεδιψούν με ξύδι και χολή, πικρό κι απαίσιο κράμα. Πρόκειται για την ύψιστη έξαρση της ανθρώπινης αναξιοπρέπειας, αχαριστίας, αναισχυντίας κι ασέβειας. Ζητά νερό και του δίνουν ξύδι. Ορισμένοι ωραία θέλησαν να ερμηνεύσουν μεταφορικά το ρήμα αυτό λέγοντας πως διψούσε για τη σωτηρία των σταυρωτών Του, το είδαμε στον πρώτο Του λόγο να τους δικαιολογεί και να ζητά από τον ουράνιο πατέρα Του να τους συγχωρέσει. Λέγουν πως διψούσε για την εξάπλωση του ευαγγελίου σε όλη την οικουμένη, για την επικράτηση της ειρήνης, της αγάπης, της αλήθειας και της ελευθερίας.
στ) «Τετέλεσται».
Μια εύκολη ερμηνεία της λέξης αυτής θα σήμαινε ότι όλα πια τέλειωσαν. Στέρεψαν επιτέλους τα μαρτύρια Του. Τί άλλο μαρτύριο θα μπορούσαν ακόμη να σκεφθούν; Λέγοντας αυτό δεν αισθανόταν ανθρώπινη ανακούφιση, Το «τετέλεσται» σημαίνει την ολοκλήρωση του απολυτρωτικού έργου Του. Ο δαίμονας είχε κατατροπωθεί. Το πανάχραντο αίμα Του μας είχε εξαγοράσει από την κατάρα του νόμου. Το προφητικό κήρυγμα είχε πλήρως εκπληρωθεί. Οι πύλες του παραδείσου ήταν ορθάνοιχτες για όλους τους μετανοημένους, με πρώτο οίκητορα τον μετανοημένο ληστή.
ζ) «Πάτερ εις χείρας σου παρατίθεμαι το πνεύμα μου».
Παραδίδει τον εαυτό Του στον Θεό Πατέρα. Πεθαίνει σωματικά ως άνθρωπος, όχι μοναχά γιατί το θέλησαν οι εχθροί Του, αλλά και γιατί το ήθελε ο ίδιος.
Αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο έγκλημα των ανθρώπων όλων των αιώνων είναι η σταύρωση του Χριστού, που έγινε όμως πηγή αγιασμού, σωτηρίας και λυτρώσεως. Δεν μπορούμε να μεταβούμε στο φως, τη χαρά και τη δόξα της Κυριακής του Πάσχα, αν απαραίτητα δεν διέλθουμε από τον λόφο της Μ. Παρασκευής, δεν αναπνεύσουμε το κλίμα που επικρατεί εκεί, δεν σκιασθούμε στον σταυρό, δεν προσκυνήσουμε ταπεινά, δεν προσλάβουμε γνήσιο ασκητικομαρτυρικό φρόνημα, δεν σταυρώσουμε πάθη κι επιθυμίες. Η μωρία, η αισχύνη, η ατίμωση, η ήττα του σταυρού, γίνεται για τους πιστούς καύχηση, τιμή, δόξα, νίκη. Το νεκρό ξύλο γίνεται ζωοπάροχο. Το σύμβολο του χριστιανισμού είναι ο απλός, λιτός, απέρριτος, μαρτυρικός σταυρός. Η Ορθοδοξία είναι σταυρωμένη, ταπεινή, αμόλυντη, αρυτίδωτη. Κόσμημα, έμβλημα, τρόπαιο της Εκκλησίας ο σταυρός. Αυτός είναι ο πλούτος της, το κάλλος της, η δύναμη της, η επιρροή της, η έμπνευσή της. Σταυρώσιμη η Εκκλησία, σταυροφόροι οι χριστιανοί. Στον σταυρό μετρούμεθα, ζυγιαζόμαστε, οριοθετούμεθα. καθρεφτιζόμαστε, καυχόμαστε με τον πρωτοκορυφαίο Παύλο. Ο ευλογημένος σταυρός του Χριστού διδάσκει, φρονηματίζει, χαριτώνει, ενισχύει, φυλάγει, παραμυθεί.
(Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου, «Η εύλαλη σιωπή», εκδ. Εν πλω, σ. 213-219)
http://www.pemptousia.gr

12 σχόλια:

  1. Γεια σου Παπα-Κωστα μου! Τωρα που πλησιαζει μεγαλη εβδομαδα και με βαση τον προσωπικο μου αγωνα μου ερχεται στο μυαλο μια ταινια που ηταν βασισμενη στο μυθιστορημα του Νικου Καζαντζακη Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΣ. Οταν πριν απο χρονια ειχα δει τη ταινια την ειχα παρεξηγησει καπως αλλα οταν διαβασα και το βιβλιο συγκλονιστηκα γιατι η καρδια μου συγκινηθηκε πολυ. Περισσοτερο συγκλονιστηκα γιατι διαβασα σε ενα βιβλιο του Αγιου Νικοδημου του Αγιορειτη οτι ο Χριστος ειχε οντως τελευταιο πειρασμο πανω στο σταυρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε,λόγω υψηλού πυρετού δε μπορώ να γράψω πολλά.Καλό αγώνα!Ελπίζω αύριο μεθαύριο να επανέλθω.

      Διαγραφή
  2. Καλημερα Παπα-Κωστα μου! ο Νικος ο Παναγοπουλος ειμαι. πως αισθανεσαι σημερα. ακομη πυρετο εχεις. Εκτος απο πυρετο εχεις αλλα συμπτωματα οπως μυαλγιες, βηχα, ακροαστικα ευρηματα, βηχα, πρησμενους λεμφαδενες, ταση για εμετο, διαρροια η νυχτερινες εφιδρωσεις. Μηπως εχεις κατι απο αυτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι μια ίωση που ταλαιπωρεί όλο το νησί.Το κόλλησα από τα πιτσιρίκια.Τώρα καλύτερα είμαι.Ευχαριστώ.Βέβαια λιποθύμησα σήμερα τα ξημερώματα και απέκτησα ένα σημάδι στο κεφάλι σαν κι αυτά που αποκτούσα όταν έτρωγα κλωτσιές κατακέφαλες στο taekwon-do.

      Διαγραφή
  3. Μετρα οπωσδηποτε τη πιεση σου! Πηγαινε στο νοσοκομειο να σε εξετασουν, να σε ακροαστουν, να σου παρουν γενικη αιματος, βιοχημικες εξετασεις, μικροβιολογικη για CRP, καλλιεργειες αιματος μηπως χρειαστει να παρεις αντιβιωση. Επιδημια μου ακουγεται. Να παιρνεις προληπτικα αρκετη βιταμινη c και να τρως αρκετο ωμο σκορδο. Εχουν γινει ερευνες απο αμερικανικο πανεπιστημιο οτι το σκορδο ειναι φυσικη αντιβιωση πιο ισχυρη και απο τη πενικιλλινη. Και μετρα και τη θερμοκρασια σου. Αν εχεις διαρροιες να πινεις υγρα για να μη χασεις ηλεκτρολυτες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πορτοκάλι,λεμόνι,σκόρδο,μέλι στο φουλ.Ήμουν όλη την εβδομάδα σχεδόν έτσι.Χτες έφθασε στο αποκορύφωμα και τώρα συνέρχομαι σιγά σιγά.
      Είναι μια ίωση που πρώτα χτύπησε το γυμνάσιο.Μετά εξαπλώθηκε και στα δημοτικά και στη συνέχεια πήρε και τους γονείς η μπάλα.

      Διαγραφή
  4. εκτος απο το σκορδο να προμηθευτεις απο το Αγιο Ορος να εχεις βαμμα προπολης. Ειναι ισχυρο φυσικο αντιβιοτικο και ενισχυει το ανοσοποιητικο συστημα. Εχε υποψη σου οτι τα μικροβια και οι Ιοι αναπτυσσουν ανθεκτικοτητα απο τη καταχρηση των χημικων αντιβιοτικων αλλα δεν αναπτυσσουν ανθεκτικοτητα στα φυσικα αντιβιοτικα. Μην ανησυχεις. Θα γινεις καλα συντομα γιατι εχεις ηδη καλο ανοσοποιητικο συστημα απο τη στιγμη που εισαι αθλητης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ούτε που ήξερα ότι υπάρχει τέτοιο!
      Δεν ανησυχώ.Άμα έχεις πιτσιρίκια στο σχολείο,οι ιώσεις είναι συνήθεια!

      Διαγραφή
  5. Και ομως υπαρχει. Μονος μου τα ανακαλυψα. Αν περιμενα απο τους επιμελητες μου και τους καθηγητες μου να μου τα μαθουν στο νοσοκομειο που ημουν σωθηκα. Δυστυχως οι γιατροι οπως σου ειπα και τις προαλλες καταντανε στο τελος τσιρακια των φαρμακοβιομηχανιων. Οταν πηγαινεις επισκεψη στο γιατρο σου πασσαρει ενα φαρμακο οχι γιατι πιστευει οτι αυτη ειναι η λυση του προβληματος αλλα επειδη τα εχει τσεπωσει απο τους ιατρικους επισκεπτες των φαρκακευτικων εταιριων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το ξερω οτι αυτα που σου λεω ακουγονται καπως επαναστατικα και Αντι-νεοταξιτικα αλλα πιστεψε με περιεχουν μεγαλη δοση αληθειας. Εκανα τεσσεραμιση χρονια ειδικοτητα παθολογιας σε Νοσοκομειο και ειδα και ακουσα πολλα πραματα μεσα σε αυτο το διαστημα. Ειδα ανθρωπο και μαλιστα ιερεα που δεν ωφεληθηκε σε τιποτα απο τις χημειοθεραπειες που εκανε και βρηκε μεγαλη ωφελεια απο φυσικα διατροφικα συμπληρωματα. Αλλο παραδειγμα που εχω να σου πω ηταν οτι ο δικος μου πνευματικος που ηταν πριν εναμιση χρονο στο Αγιο Ορος ειχε παθει υπερταση και ειχε πρηστει ολοκληρος και ενας καρδιολογος που δωξα το Θεο ηταν εκει τον εκανε καλα με βοτανα και του εσωσε τη ζωη. Αλλο παραδειγμα ΠΑΛΙ ΜΕ ΙΕΡΕΑ, ΠΡΑΜΑ ΠΟΥ ΔΕ ΝΟΜΙΖΩ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΠΤΩΣΗ ηταν οτι ειχε πετρα στο νεφρο και οταν ηπιε χυμο Αλοης του εφυγε η πετρα κατουρωντας την. Και ενα σωρο αλλα πραματα που δε τα θεωρω συμπτωσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι.Πολλές φορές τα φυσικά φάρμακα αποδεικνύονται πιο αποτελεσματικά από τα χημικά.Και γεγονός είναι ότι πολλοί γιατροί συνταγογραφούν τα φάρμακα που τους συμφέρουν.Αλλά τα φυσικά φάρμακα δεν είναι πάντοτε αρκετά για να θεραπεύσουν.

      Διαγραφή
  7. Κοιταξε να δεις τι γινεται. Η συμβατικη Ιατρικη με τις παρουσες γνωσεις που εχει ειναι πολυ καλη στη διαγνωση και στη διαφοροδιαγνωση μιας ασθενειας. Οι χημικες αντιβιωσεις και τα χημικα φαρμακα χρειαζονται οπωσδηποτε για οξεια περιστατικα οπου η ζωη του ανθρωπου τιθεται σε κινδυνο. Ωστοσο για Χρονιες Ασθενειες η μακροχρονια ληψη χημικων φαρμακων βοηθαει μονο στη συντηρηση της ασθενειας και οχι στη θεραπεια της. Εκτος αυτου η μακροχρονια ληψη φαρμακων μπορει να οδηγησει σε αλλες παρενεργειες. Ειχε δημοσιευσει η εφημεριδα καθημερινη ενα αρθρο για τις παρενεργειες που εχουν τα φαρμακα κατα της χοληστερινης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παγίδα

  Δεν είναι και λίγες οι φορές που όταν γράφουμε κάτι, δεν αντιπροσωπεύει ακριβώς τις σκέψεις μας αλλά περισσότερο μας ενδιαφέρει να βρει θε...