Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2017

Η κοινωνία των Κυθήρων ως αιχμάλωτη της ιστορίας,της γεωγραφίας και των νοοτροπιών

Αποτέλεσμα εικόνας για κύθηρα

Ας ρίξουμε τώρα μια πιο προσεκτική ματιά στην κοινωνία των Κυθήρων.Όποιος έχει διαβάσει παλαιότερες αναρτήσεις θα έχει διαπιστώσει μια αρνητική διάθεση προς την τοπική κοινωνία.Δεν είναι όμως τα πράγματα άσπρο μαύρο.Δεν είναι οι Κυθήριοι πιο κακοί ή μοχθηροί από τους άλλους Έλληνες.Έχουν ένα κάρο στραβά αλλά αυτά υπάρχουν σχεδόν παντού.
Αυτό που πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου είναι ότι το νησί βρίσκεται σχεδόν σε όλη την ιστορία του σε κατάσταση απομόνωσης και σε μεγάλο μέρος αυτής της ιστορίας υπό τον ζυγό κατακτητών.Μικρή διαφορά έχει ο κατακτητής είτε είναι Τούρκος,Άγγλος,Ιταλός ή Ζουαζηλανδός.


Ο απομονωτισμός αυτός είχε σαν αποτέλεσμα την έλλειψη βασικών υπηρεσιών(ιατρικών,δημόσιων κλπ) για πολλά χρόνια.Επιπλέον η φθίνουσα πορεία του πληθυσμού περίπου από τον Β' ΠΠ και μετά οδήγησε στη λειψανδρία και στη φυσιολογική έλλειψη τόσο χεριών όσο και μυαλών.Αυτά προστίθενται στη γενικότερη ελληνική νοοτροπία όσο και στις τοπικές διαφοροποιήσεις.
Αυτός ο συνδυασμός είχε σαν αποτέλεσμα στα Κύθηρα να έχει δημιουργηθεί ένα είδος καστών.Στα Κύθηρα κάνουν κουμάντο διάφορα σόγια(συνήθως λόγω πλούτου ή κοινωνικής θέσης),συντεχνίες επαγγελμάτων(οι οδηγοί ταξί είναι μια περίεργη περίπτωση λόγω της αδυναμίας τους να έχουν κοινό λόγο),γιατροί(η έλλειψη γιατρών και η παραδοσιακή επαρχιακή νοοτροπία της Ελλάδος έχουν συμβάλλει σ'αυτό)οι οποίοι δεν αρκούνται στην όσο τους επιτρέπουν οι ικανότητές τους και οι γνώσεις τους καλύτερη άσκηση του επαγγέλματος αλλά θέλουν αρκετές φορές να επιβάλλουν τις απόψεις τους στην τοπική κοινωνία,διάφοροι εργολάβοι, κομματικοί μηχανισμοί και άλλες μικρότερες δυνάμεις.Αρκετά σημαντικό ρόλο παίζει και η Εκκλησία παρά την αδιαφορία των ντόπιων για γνήσια εκκλησιαστική ζωή ή και εξαιτίας αυτής.Γι'αυτό βλέπουμε φαινόμενα καλβινισμού σ'αυτήν.
Έτσι,το μικρό και απομονωμένο(το ξαναλέω γιατί έχει σημασία)αυτό νησί έχει γίνει τόπος έλξης για ανθρώπους αρχομανείς,αυτάρεσκους και ματαιόδοξους οι οποίοι δεν θα μπορούσαν αλλού να ικανοποιήσουν αυτές τις τάσεις τους λόγω των περιορισμένων ικανοτήτων τους(κάλλιο πρώτος στο χωριό παρά τελευταίος στην πόλη).Αυτό είναι εξαιρετικά αρνητικό για το νησί διότι έχουμε έτσι ανθρώπους που θέλουν να φαίνονται αλλά δεν μπορούν να προσφέρουν το παραμικρό.
Πολλές φορές υπήρξαν ομαδικές οικογενειακές μεταναστεύσεις ώστε να γίνει ευκολότερη η επιβολή επί του τοπικού πληθυσμού ακολουθούμενες από κουμπαριές κλπ.
Από την άλλη η έμφυτη τάση των ντόπιων η οποία συνοψίζεται στο ότι τον καλό(αυτόν που θέλει να προσφέρει) τον εκμεταλλευόμαστε,τον κακό(αυτόν που θέλει να καρπωθεί το ο,τιδήποτε) τον τρέμουμε καθιστά ακόμα πιο πρόσφορο το νησί για τέτοιου είδους φαινόμενα.
Υπάρχει και μια σημαντική μερίδα ξένων(δημ. υπάλληλοι κυρίως)οι οποίοι είτε βρέθηκαν εδώ (αυτό)εξόριστοι κατά κάποιον τρόπο είτε επέλεξαν το νησί για την φυσική ηρεμία και οι οποίοι ουσιαστικά κρατούν αποστάσεις από τα πάντα.
Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι το νησί είναι έρμαιο τόσο της ιστορίας του,της γεωγραφίας του αλλά και της κακής νοοτροπίας που φυσιολογικά υπάρχει.Οι όποιες αλλαγές γίνουν θα γίνουν πολύ αργά και ως ουραγοί των αλλαγών στην υπόλοιπη χώρα.

ΥΓ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση ενός ορθοπεδικού.Ο τύπος ήρθε στα Κύθηρα με σκοπό να προσφέρει στο νοσοκομείο.Είχε τέτοια διάθεση που καθόταν μέχρι το απόγευμα.Αυτό δυσαρέστησε κάποιους συναδέλφους του,απ' ό,τι φαίνεται,που του έκαναν πόλεμο.Οι ντόπιοι ενώ ήξεραν ακριβώς τι γίνεται δεν τον υπερασπίστηκαν.Πολύ φυσιολογικά ο άνθρωπος σηκώθηκε κι έφυγε.Έχετε υπόψη ότι κάθε μέρα ένα σωρό κόσμος τον επισκεπτόταν στο νοσοκομείο λόγω των προβλημάτων τους.Τώρα κλαίγονται ακόμα για το ορθοπεδικό που έφυγε.

4 σχόλια:

  1. Μωρέ απλώς δεν έχει βρεθεί ο κατάλληλος..ορθοπεδικός ή ότι άλλο τέλος πάντων, να τους βάλει στην θέση τους.
    Αυτά έχουν ξαναγίνει πολλές φορές σε άλλες κοινότητες και γίνονται. Αλλά πάντα έρχεται η ώρα που όλοι αυτοί ή αυτές, ή τα όποια σόγια ή οι όποιοι "συνάδελφοι", βρίσκουν τον δάσκαλο τους.
    Έναν χρειάζονται αλλά κατάλληλο ώστε να δούμε μετά ποιος αντέχει τέτοαι παιχνίδια.
    Να είσαι βέβαιος παπα Κώστα, αργά ή γρήγορα όλοι βρίσκουν τον δάσκαλο τους!
    Π

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι,αυτό είναι γεγονός.Δεν είναι όμως θέμα ανθρώπων.Δηλαδή να πούμε ότι είναι 5-10 κακοί και θα τους κάνουμε στην άκρη.Είναι μια κατάσταση που διαιωνίζεται λόγω των συνθηκών του νησιού.Αν δεν τα δει κάποιος από κοντά δεν μπορεί να το καταλάβει.Μετά από κάποιο χρονικό διάστημα απλά γελάς.Δεν πολυασχολείσαι.Είχα και προσωπική εμπλοκή με κάποιους.Αυτοί έφυγαν αλλά και πολλοί άλλοι υπάρχουν και πολλοί άλλοι παρόμοιοι θα έρθουν.Τους τραβάει το μέρος.

      Διαγραφή
  2. Και στη Σάμο τα ίδια. Με πολλές ειδικότητες γιατρών, επαγγελματιών και δημοσίων υπαλλήλων ακόμα. Αλλά και με ολάκερες εταιρείες:
    Όταν κάποτε έβαλαν στη γραμμή μας καράβια ταχύπλοα και πολυτελή που έκαναν το 12ωρο,14ωρο ή και 16ωρο ταξίδι μόλις 5ωρο ( με φτηνότερο εισητήριο), μόνο ελαττώματα έβλεπαν. Το ένα καράβι, το Corsica της Callisti Ferries ήταν ξένο(!) το άλλο, το ΑΙΟΛΟΣ-ΚΕΝΤΕΡΗΣ έβγαζε πολλά απόνερα ( ήμαρτον Κύριε!) Όλα τα χαρακτήριζαν σαπάκια και τα σαμποτάριζαν συστηματικά και σθεναρά.
    Μιλάμε και για νησί με δύο ναυάγια, έτσι;
    Ε, μείνανε με τα όντως σάπια ποστάλια τους και κλαίνε που δεν τους βαζουν κανένα καραβι της προκοπής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί τόσο μικρές κοινωνίες δεν προστατεύουν τους εαυτούς τους.Και ειδικά εδώ αφήνουν να τους κάνουν ό,τι θέλουν άνθρωποι που ήρθαν από αλλού και τους φορτώθηκαν.
      Νομίζω ότι στη Σάμο υπάρχει πρόβλημα και με τις εσωτερικές συγκοινωνίες του νησιού πια.

      Διαγραφή

Το σπουργίτι

  Είναι πολύ όμορφο και ευγενές να φιλοσοφούμε και να θεολογούμε βλέποντας ένα σπουργίτι να σκαλίζει το έδαφος και να εξαίρουμε την απλότητά...