Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017

Η τέχνη της αγιογραφίας επιστρέφει στην Παλαιστίνη


al-monitor
Βηθλεέμ, Δυτική Όχθη - Η Ροζέτα Qaabar, μια γυναίκα στα 50 της από το Beit Jala στο βόρειο τμήμα της Βηθλεέμ, μόλις  παρακολούθησε το πρώτο από τα πολλά μαθήματα που θα της επιτρέψουν να πάρει ένα πτυχίο στην αγιογραφία, που της άρεσε πάντα. Αυτό το μάθημα είναι διαπιστευμένο από το βρετανικό πανεπιστήμιο του Σχολείου Παραδοσιακών Τεχνών του Πρίγκιπα , και είναι ένα από τα πολλά εκπαιδευτικά μαθήματα που παρέχονται από το Αγιογραφικό Κέντρο Βηθλεέμ .


Η Qaabar, μαζί με άλλες τέσσερις γυναίκες, έχουν ξεκινήσει  την τέχνη της αγιογραφίας, αφού έμαθαν  τις βασικές αρχές αυτής της τέχνης.

Μέχρι το τέλος του μαθήματος,η Qaabar θέλει να είναι σε θέση να ζωγραφίσει τη δική της εικόνα, καθώς και μία για κάθε ένα από τα πέντε παιδιά της.




Είπε στο Al-Monitor, «Πριν από χρόνια, όλα τα παιδιά μου μετανάστευσαν στις ΗΠΑ, αλλά εγώ ποτέ δεν θα μπορούσα να αφήσω την πόλη μου. Γι 'αυτό γράφτηκα  στο κέντρο για διασκέδαση. Από τη μία , θα πέρναγα τον ελεύθερο χρόνο μου εδώ και από την άλλη, θα ήθελα να μάθω μια όμορφη, μυστικιστική τέχνη». 

Το Αγιογραφικό Κέντρο της Βηθλεέμ στη Star Street είναι ένα τοπικό κέντρο που ειδικεύεται στη ζωγραφική θρησκευτικών εικόνων. Στις 7 Φεβρουαρίου, το κέντρο ξεκίνησε  το πρώτο μάθημα αγιογραφίας για το 2017, στο πλαίσιο της αποστολής του να αναβιώσει την Παλαιστινιακή τέχνη.

Ο επικεφαλής του κέντρου Nicolas Geha είπε στο Al-Monitor πώς γεννήθηκε η ιδέα, λέγοντας: «Το 2009, ο φωτογράφος εικόνων Ian Knowles ήρθε στην Βηθλεέμ αφού κλήθηκε από έναν φίλο για να συμμετάσχει στην αποκατάσταση της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου στην πόλη της Beit Jala. Καθώς ξαναζωγράφιζε μερικές εικόνες και έκανε την αποκατάσταση άλλων, οι κάτοικοι της πόλης του ζήτησαν να τους διδάξει πώς να ζωγραφίζουν εικόνες. Από εκεί προήλθε η ιδέα για τη διοργάνωση μαθημάτων . Συνέχισε να πηγαινοέρχεται μεταξύ Αγγλίας και Βηθλεέμ για να διδάξει αγιογραφία σε ένα μικρό δωμάτιο που παρέχεται από το γυναικείο  μοναστήρι των Κοπτών » . 

Μετά από λίγο,η  εικοναγιογραφία πήρε ευρεία αναγνώριση και ο αριθμός των μαθητών αυξήθηκε. Ο Knowles στη συνέχεια μετακόμισε σε δύο δωμάτια στην πλατεία Φάτνης(Manger Sq.), όπου άρχισε να δίνει μαθήματα σε τακτική βάση. Τέλος το 2014, το κέντρο είχε καταγραφεί επισήμως, με to Hosh Abu Jarour ως έδρα της.

Ο Geha  σημειώνει ότι οι υπάλληλοι του κέντρου προσπαθούν να το μετατρέψουν σε ένα εξειδικευμένο σχολείο για αγιογραφία, που θα είναι το πρώτο του είδους του στη Μέση Ανατολή. Προσφέρει σήμερα μια σειρά από μαθήματα για να πάρει δίπλωμα στην αγιογραφία διαπιστευμένο από τη Σχολή του Πρίγκιπα Παραδοσιακών Τεχνών, την οποία παρακολουθεί η Qaabar.

Μιλώντας για τη θρησκευτική και εθνική σημασία αυτής της τέχνης,ο Geha είπε, "Οι εικόνες είναι μέρος της παλαιστινιακής χριστιανικής ιστορίας μας. Είναι μια βυζαντινή τέχνη που γεννήθηκε στην Παλαιστίνη και εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο. Η πρώτη αναγνωρισμένη εικόνα ήταν αυτή της εικόνας του Ιησού και της Παναγίας του Αγίου Λουκά. "

Και πρόσθεσε: «Στη θρησκεία, η αγιογραφία  είναι μια θεμελιώδης τέχνη που υιοθετήθηκε από όλες τις εκκλησίες. Μια τέτοια τέχνη απαιτεί βαθιά πίστη. Πριν ζωγραφίσει μια εικόνα, η οποία θα μπορούσε να είναι ο Ιησούς, η Μαρία ή ένας άγιος, το άτομο θα πρέπει να εξετάσει προσεκτικά τη ζωή, την ιστορία τους και τα θαύματα που έκαναν, και έτσι να είναι καλά εξοικειωμένος με τη θρησκεία. "

Ο Knowles είπε στο Al-Monitor ότι προσπαθεί να φέρει αυτή τη σημαντική τέχνη πίσω στους νόμιμους ιδιοκτήτες της πριν τελειώσει η  παραμονή του στην Παλαιστίνη και επιστρέψει στην Αγγλία μέσα σε πέντε χρόνια, διδάσκοντας μια ομάδα ντόπιων πώς να ζωγραφίζουν εικόνες υψηλής ποιότητας.

Σημείωσε, «Η δουλειά μου είναι να επαναφέρω αυτή την θρησκευτική και καλλιτεχνική κληρονομιά, εκεί που ανήκει. Αυτή η τέχνη είναι Παλαιστινιακής χριστιανικής προέλευσης και είναι μέρος της  κρυμμένης  παλαιστινιακής ιστορίας. Πολλοί άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, ακόμα και στην ίδια την Παλαιστίνη, δεν συνειδητοποιούν ότι αυτή η τέχνη πρώτα προήλθε από την Παλαιστίνη . Οι περισσότεροι άνθρωποι λανθασμένα πιστεύουν ότι είναι μια αρχαία ελληνική τέχνη ».

Κατά τη διάρκεια των ετών που πέρασε στη Βηθλεέμ, ο Knowles δίδαξε πάνω από εκατό μαθητές. Εξήγησε ότι αυτή η τέχνη απαιτεί ένα ορισμένο είδος μαθητή που να κατέχει το συγκεκριμένο είδος ζωγραφικής, σημειώνοντας ότι πολλοί μαθητές ήταν σε θέση να ζωγραφίσουν εικόνες μόνοι τους ως πτυχιακή εργασία. Σύμφωνα με τον Knowles, τα μαθήματα αυτά περιλαμβάνουν ντόπιους όσο και ξένους οι οποίοι άκουσαν για το κέντρο και άρχισαν να παρακολουθούν μαθήματα.

Στο κέντρο,το  Al-Monitor συναντήθηκε με την αδελφή Μαρλένα Kaczanowsk, 40 ετών, από την Πολωνία, η οποία εκμεταλλεύτηκε  την περίοδο της υπηρεσίας σε μια εκκλησία της Ιερουσαλήμ για να μάθει εικονογραφία. Είπε ότι εργάζεται στην Ιερουσαλήμ με άτομα με ειδικές ανάγκες και στον ελεύθερο χρόνο της έρχεται στο κέντρο για να παρακολουθήσει το μάθημα.

Παρά το γεγονός ότι οι αλλοδαποί μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα αυτά, ο Knowles πιστεύει ότι οι εικόνες ζωγραφισμένες από Παλαιστίνιους φοιτητές είναι αρκετά ξεχωριστές, λέγοντας: "Όταν οι άνθρωποι δημιουργήσουν κάτι από τη δική τους κληρονομιά, προσθέτουν μια ξεχωριστή ποιότητα στην εικόνα."

Απόδειξη είναι τρεις από τους μαθητές του Knowles ,οι  Νούρα Salibi, Chris Matar και Nicolas Geha, οι  οποίοι συμμετείχαν στην αγιογράφιση της Εικόνας του Ευαγγελισμού στη  βρετανική εκκλησία  Lichfield το περασμένο έτος. Δούλεψαν για δύο μήνες κατ 'ευθείαν και πρόσθεσαν Παλαιστινιακό εργόχειρο στο εικονίδιο τους.

Ο Geha  σημείωσε  ότι οι υπάλληλοι του κέντρου ελπίζουν να επεκτείνουν τις εργασίες τους και να είναι σε θέση να αγιογραφήσουν εικόνες για ολόκληρο τον χριστιανικό κόσμο ως μήνυμα αγάπης και ειρήνης από την περιοχή που ήταν  το σπίτι του Χριστού σε όλους τους πιστούς σε όλο τον κόσμο.

Οι εικόνες ζωγραφισμένες από τους Παλαιστίνιους στο κέντρο φέρνουν ένα εθνικό θρησκευτικό μήνυμα και αποκαλύπτουν την Παλαιστινιακή χριστιανική κληρονομιά που πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να αγνοούν. Μοναδικός σκοπός του Κέντρου Αγιογραφίας της Βηθλεέμ  είναι να δώσει νέα ώθηση σε αυτή την τέχνη από τη γενέτειρά της ώστε  ολόκληρος ο κόσμος να τη δει και να αισθανθεί το πνεύμα του Χριστού και το μήνυμά Του.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

«Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί Γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία» (Λουκ. 2, 14)

    Πώς να γιορτάσω τη Γέννησή σου Κύριε, όταν τις χαρμόσυνες μουσικές φτιάχνουν από το κλάμα παιδιών που ακούν τις βόμβες να σφυρίζουν; Πώς...