Σάββατο 13 Απριλίου 2024

Λόγοι δυνατοί

 


Πολλές φορές η κοινότητα των κληρικών σήκωνε τοίχο σιωπής πάνω στον οποίο συντρίβονταν οι πιστοί και οι νέοι. Πολύ συχνά, από εκείνον που που δεν είναι επίσκοπος ή δεν είναι ισχυρός δεν απαιτούν τίποτα άλλο παρά σιωπή. Λέμε ένα ευχαριστώ και μερικά καλά λόγια σ' εκείνον που έχει άποψη, τον πνίγουμε με ένα πατρικό ασπασμό, χωρίς να του πούμε αν έχει δίκιο ή άδικο. Οι μάρτυρες είναι επικίνδυνοι. Αν όμως δεν ακούσουμε, αν δεν τους καλέσουμε να μιλήσουν ελεύθερα, κινδυνεύουμε να τους σπρώξουμε να αρνηθούν την Εκκλησία, από υπερβάλλουσα αγάπη για την δικαιοσύνη.

Το Ευαγγέλιο καλεί σε επανάσταση κατά της στατικότητας, της επιφανειακότητας, της κοινωνικής αδικίας, της ηθικής παραβατικότητας και της δηλητηριώδους αντίδρασης. Με αυτή την προϋπόθεση μόνο η Εκκλησία θα γίνει αληθινή Εκκλησία του βάθους, Εκκλησία που κινείται, Εκκλησία που δρα!

Αυτό μας καλεί να στρατευθούμε κατά των καταπιεστών και αντιδραστικών, να βγούμε από την ομολογιακότητα, να διακηρύξουμε δικαιώματα όχι της δικής μας κοινότητας, αλλά όλων των απόκληρων μεταξύ των εργατών, των ανέργων και των σπουδαστών.

Η Εκκλησία, ο κόσμος, έχει ανάγκη από λόγους δυνατούς, ελεύθερους, αληθινούς, στα μέτρα του Λόγου που έγινε Σαρξ. Είναι ανάγκη, κατά το παράδειγμα του Υιού του Ανθρώπου, αυτός ο Λόγος να κατέβει στο δρόμο και κανείς μέσα στην Εκκλησία- ούτε κληρικός ούτε πιστός- δεν μπορεί να κοιμάται "άχρις ου πάντα γένηται" και ο Κύριος να υψωθεί στους ορίζοντες μιας έκπαγλης ιστορίας.


Σεβ. Γεωργίου Khodr, Μητροπολίτου Όρους Λιβάνου, Κέδρος Οικουμενικός, εκδ. Παρρησία

10 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν έχετε διάθεση κάντε ξανά ένα κόπο

      Διαγραφή
    2. Θα απαντήσω όσο θυμάμαι. Ο Σεβ. Γεώργιος Κοδρ είχε απ' όλα Και πατρίδα, το Λίβανο και χρήματα αρκετά και περιουσία. Και δεν είναι ο καθένας. Και η θεολογία του είναι πολύ πιο ζωντανή και αληθινή από την εν Ελλάδι νοικοκυραίικη θεολογία που επικρατεί.

      Διαγραφή
  2. Δεν πειράζει πάτερ. Το ζουμί ήταν ότι φτιάχνουμε ή προωθούμε έναν Θεό όπως τον θέλουμε για να υπηρετήσει τους επίγειους σκοπούς μας. Ο Σεβ. Γεώργιος δεν είναι εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα. Νοικοκυραιικη θεολογία την λέτε εσείς, αυθεντικό ορθόδοξο χριστιανισμό τον λέω εγώ. Α, και οι πατέρες της εκκλησίας μαζί μου. Π.χ. δείτε την ερμηνεία του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου (όχι κάποιου τυχαίου μητροπολίτη με κοσμικό φρόνημα) στους μακαρισμούς και συγκεκριμένα στο "μακάριοι οι διψωντες και πεινωντες δικαιοσύνη". Μπορείτε να ερμηνεύετε όπως θέλετε την Αγία Γραφή, η Ιερά Παράδοση όμως είναι διαρκώς παρούσα. Τί να κάνουμε; Γι'αυτό είμαστε (ή τουλάχιστον προσπαθούμε να είμαστε) ορθόδοξοι και όχι προτεστάντες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε, βέβαια. Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος ήταν πολύ νυκοκυραίος. Τόσο που έκανε ολόκληρο πόλεμο στην Αυτοκράτειρα και των συμβούλων της για το οικόπεδο που έφαγε από τη χήρα η πρώτη και για την εκμετάλλευση των φτωχών από τους δεύτερους. Που άνοιξε λεπροκομείο μέσα στα κτήματα των πλουσίων της Πόλης. Που τα έβαλε με τους πλούσιους και τους Επισκόπους. Που εξορίστηκε δυο φορές και πέθανε στην εξορία για τους λόγους του. Πετυχημένο το παράδειγμα. Γιατί βλέπετε η ζωή κάποιων μιλάει πιο πολύ κι από τους Λόγους τους που καλό είναι να τους διαβάζουμε στο σύνολό τους. Και δεν ήταν κι ένας επίσκοπος με κοσμικό φρόνημα οΆγιος Ιωάννης...

      Διαγραφή
  3. Στα λόγια μου έρχεστε. Αμφισβήτηση όμως του θεσμού "αυτοκράτορας" ή αμφισβήτηση του "συστήματος" δεν έκανε! Πόσο μάλλον επανάσταση! Άλλο στηλιτεύω τα κακώς κείμενα και άλλο κατεβαίνω στο πεζοδρόμιο. Και το κυριότερο όλων: ο Άγιος έγινε ο ίδιος το παράδειγμα που ήθελε οι άλλοι να ακολουθήσουν. Εξαιρετικό παράδειγμα ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Ελπίζω τώρα να καταλάβατε πάτερ. Αλλάζω εγώ και εκπέμπω το παράδειγμα μου μέσω της Ορθοδοξίας και δεν κάνω γιούρια στα χειμερινά ανάκτορα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συγκρούστηκε με την Αυτοκράτειρα. Έχεις ιδέα τι σήμαινε αυτό εκείνη την εποχή ; Όταν λέει για τους γαιοκτήμονες πως τους εργαζόμενους στα χωράφια τους : "τους μεταχειρίζονται σαν ζώα και ακόμη χειρότερο σαν λιθάρια, δεν τους αφήνουν ούτε στιγμή να αναπνεύσουν. Δουλεύουν όλο το χειμώνα, τους τρώει η βροχή, το κρύο και η αγρύπνια και στο τέλος χρωστούν κι από πάνω. Τους δανείζουν λίγα χρήματα και επινοούν νέους τόκους που δεν προβλέπονταν ούτε από τους ειδωλολατρικούς νόμους κλπ κλπ" τα βάζει με τα κακώς κείμενα ή με το σύστημα ολόκληρο που τα επέτρεπε όλα αυτά; Όταν καλούσε τους χριστιανούς να ζήσουν με κοινοκτημοσύνη όπως οι πρώτοι χριστιανοί, δεν αμφισβητεί το σύστημα ολόκληρο; Τα θες και τα λες ή σου ξεφεύγουν; Και φυσικά εκείνη την εποχή δε θα έλεγε άντε πάμε να καταργήσουμε τον Αυτοκράτορα και να το γυρίσουμε στη κοινοβουλευτική δημοκρατία, γιατί θα τον έπαιρναν για τρελό. Και πού λέει το κείμενο του π. Γεωργίου Κοδρ για ντου στα ανάκτορα; Ποιος σου είπε ότι η επανάσταση σημαίνει ντου σε κάποια ανάκτορα; Αν και δεν ήταν λίγες φορές που ο κόσμος ακούγοντας τον λόγο του Αγίου Ιωάννη κατέβηκε στους δρόμους. Και μετά έτρεχε να τους μαζέψει για να μη γίνει σφαγή, γιατί σε τόση εκτίμηση είχε το αυτοκρατορικό σύστημα....

      Διαγραφή
    2. Σταματώ εδώ πάτερ. Δυστυχώς δεν καταλαβαίνετε τους επικίνδυνους, για την ψυχή, δρόμους που κινείστε. Μόνο προσευχή από και πέρα. Ο Θεός να σας φωτίσει.

      Διαγραφή
    3. Δρόμος να είναι κι ας είναι επικίνδυνος. Τη στασιμότητα κοιτάζω να αποφύγω ειδικά όταν φορά τον μανδύα της πνευματικότητας.

      Διαγραφή

Διακλαδώσεις

  Όταν κάποιος καλείται να κάνει μία επιλογή στη ζωή του, αυτομάτως σκοτώνει όλες τις άλλες ζωές που θα είχαν προκύψει αν είχε επιλέξει διαφ...