Τετάρτη 1 Ιουνίου 2022

Η κρυφή δύναμη της ηλιθιότητας

 


Κύριο χαρακτηριστικό του ηλίθιου(για περισσότερες λεπτομέρειες, ορισμούς και αναλύσεις βλ. το βιβλίο του Ιταλού καθηγητή ιστορίας της οικονομίας Carlo M. Cipolla, "Οι Βασικοί Νόμοι της Ανθρώπινης Ηλιθιότητας) και σημαντικό στοιχείο που ενισχύει την επικινδυνότητα ενός τέτοιου ατόμου για το κοντινό αλλά και το  ευρύτερο περιβάλλον του είναι πως ενώ μπορεί να αναγνωρίσει άλλα ηλίθια άτομα ή και την ηλιθιότητα ως μοτίβο συμπεριφοράς εντούτοις δεν μπορεί να αντιληφθεί τη δική του ηλιθιότητα. Για παράδειγμα, εγώ που γράφω για την καταστροφικότητα των ηλίθιων ατόμων, τα οποία έχουν την τάση να προκαλούν κακό στους άλλους χωρίς να αποκομίζουν κάποιο όφελος ή πολλές φορές και να ζημιώνονται οι ίδιοι από τις πράξεις τους, μπορώ πολύ άνετα να είμαι εντελώς ηλίθιος. Και ενώ γράφω για το πόσο επιζήμια είναι τέτοια άτομα ή τέτοιες συμπεριφορές, εγώ ο ίδιος να ανήκω σε αυτή την κατηγορία.

Ακόμα, οι ηλίθιοι δεν είναι ποτέ οι περισσότεροι σε μια κοινωνία. Όταν η αναλογία τους σε σχέση με το υπόλοιπο του πληθυσμού αυξάνει πάνω από ένα όριο, η συγκεκριμένη κοινωνία καταρρέει(π.χ. Ελλάδα 2010). Αλλά, λόγω της εκτεταμένης χρήσης του διαδικτύου οι ηλίθιοι κάνουν πιο έντονη την παρουσία τους δημιουργώντας μια πλαστή εικόνα του πραγματικού αριθμού τους. Αυτό τους κάνει πιο επικίνδυνους και πιο επιζήμιους ακόμα διότι κατορθώνουν να κυριαρχήσουν στο "δημόσιο διάλογο"  και να επιβάλλουν την ατζέντα τους. Παράδειγμα. Πέθανε ένα κοριτσάκι 12 χρονών. Ο πατέρας της μικρής μέσα στη θλίψη του, θεώρησε σωστό να γράψει κάτι για τα εμβόλια και πως δεν είχαν σχέση με το θάνατο της μικρής. Το αντιλαμβάνεστε; Είναι τόσο έντονη παρουσία των ηλιθίων(πολλή μεγαλύτερη από τον πραγματικό αριθμό τους) που ορίζουν τη θεματολογία του δημόσιου λόγου και διαλόγου. Τόσο πολύ που ο πατέρας που έχασε το παιδί του τρέχει να προλάβει αναρτήσεις και σχόλια των ηλιθίων.

Κλείνοντας να υπενθυμίσω ότι η ηλιθιότητα είναι άσχετη και ανεξάρτητη με τη μόρφωση του ατόμου. Η δε διαφορά της με την ημιμάθεια π.χ. είναι πως ενώ η ημιμάθεια είναι ενοχλητική και μπορεί να εκνευρίσει, η ηλιθιότητα είναι επικίνδυνη και μπορεί να βλάψει. Θα επανέλθω στο θέμα λίαν συντόμως.

Για όποιον ενδιαφέρεται το βιβλίο: https://www.politeianet.gr/books/9789600443257-cipolla-m-carlo-kedros-oi-basikoi-nomoi-tis-anthropinis-ilithiotitas-217998

Ή από εδώ: https://www.protoporia.gr/cipolla-carlo-m-oi-basikoi-nomoi-ths-an8rwpinhs-hli8iothtas-9789600443257.html



6 σχόλια:

  1. Νομιζω οτι εχουμε ξανασυζητησει για το συγκεκριμενο εργο του εν λογω Καθηγητη Οικονομιας! Βαση του ορισμου που δινει ο ιδιος ενας ηλιθιος μπορει να αντιληφθει εναν αλλον ηλιθιο χωρις να αντιλαμβανεται τη δικη του ηλιθιοτητα! Επισης βαση του ορισμου της ηλιθιοτητας ο ηλιθιος κανει πραγματα χωρις να αποκομιζει καποιο ΟΦΕΛΟΣ απο τους αλλους εφωσον καταλαβα σωστα αρα και επομενως οπως το εχουμε ξανασυζητησει οι πραξεις του δεν εχουν καμοια ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ η ΚΙΝΗΤΡΑ συμφεροντολογισμου, επιβιωσης, ικανοποιησης αυτοπροβολης, ματαιοδοξιας και ολα τα σχετικα! Το προβλημα ομως οτι εαν παρατηρησουμε τη συμπεριφορα αλλα και τα λεγομενα των περισσοτερων ανθρωπων ΕΞΩ στο κοσμο και οχι ΜΟΝΟ στο διαδικτυο οπου ενδεχεται να δημιουργηθει μια ας το πουμε παραπλανητικη εικονα ολη αυτη η συμπεριφορα διεπεται και απο κινητρα συμφεροντολογισμου, ικανοποιησης ματαιοτητας αυτοπροβολης η και επιβολης της προσωπικης τους θεσης πραγμα που σημαινει οτι υπαρχει καποια σκοπιμοτητα σε οσα λενε και σε οσα κανουν! Εχω ξανααναφερει οτι ενα χαρακτηριστικο της εποχης μας ειναι η θεοποιηση και η δογματοποιηση μιας γνωσης κατι που εξαλλου το γνωριζουν αρκετοι! Για να αποδειξουμε ας που με κατι θετουμε πολλες φορες ως επιχειρημα "ταδε εφη ο ταδε". Αυτο το λενε και καποιοι ως "επικληση στην αυθεντια". Δηλαδη το να λεω οτι ο ταδε Καθηγητης Μαθηματικων η οικονομιας "δινει" τον ορισμο του ηλιθιου συνεπαγεται επομενως οτι αυτο ΙΣΧΥΕΙ. Ενας παλι για να γραψει καποιο βιβλιο χρησιμοποιοει καποια βιβλιογραφια για να στηριξει την ορθοτητα του εργου του ομως οπως εχει αποδειξει η Ιστορια σε καποιες περιπτωσεις η βιβλιογραφια που επικαλειται καποιος μπορει και να τον αναιρει! Εαν βαση του ορισμου της ηλιθιοτητας ο ηλιθιος ειναι ενας ασκοπος ανθρωπος ενδεχομενως τοτε επομενως ο εξυπνος ανθρωπος ειναι ενας ανθρωπος που εχει ΣΚΟΠΟ στη ζωη του! Το θεμα ομως ειναι οτι ο σκοπος που εχουν ΚΑΙ οι ανθρωποι πολλες φορες στη ζωη τους-βαση του υποτιθεμενου ορισμου- δεν ειναι παντα οφελιμος για τους εαυτους τους και για τους αλλους αλλα και ΒΛΑΠΤΙΚΟΣ. Παρεπιπτοντως η ορθη ετυμολογια της λεξης εξ-υπνος ειναι ο "εκτος ΥΠΝΟΥ". Αυτος δηλαδη που δε κοιμαται η μαλον για να το πουμε πιο σωστα εχει καθαρη εικονα των πραγματων. Σε μια εποχη ομως οπυ οι ανθρωποι οπου οι ανθρωποι παρακινουνται απο συναισθηματικη φορτιση και υπαρχει εντονη πνευματικη συγχηση λογω καταιγισμου πληροφοριων ποιος μπορει αραγε να εχει καθαρη εικονα των πραγματων? Και εαν σε αυτο το κοσμο βασιλευουν οι ηλιθιοι εστω και σαν μειψηφεια τοτε τοτε γιατι οι λεγομενοι-βαση ορισμου του Ιταλου Καθηγητη-"εξυπνοι" που εχουν ΣΚΟΠΟ στη ζωη τους δε κανουν τιποτα για να τους "σταματησουν"? Χαρακτηριστικο της εποχης μας ειναι η ΑΣΥΝΕΝΟΗΣΙΑ μεταξυ των ανθρωπων αλλα ολο αυτο δεν εχει να κανει με ευφυια, νοημοσυνη και μορφωση και τα σχετικα αλλα εχει να κανει με την ΑΥΤΟΠΡΟΒΟΛΗ του ατομου! Κοινως να το πουμε αλλιως η θεση η δικη μου ειναι η "σωστη" αρα πρεπει να την ακοληθησουν και η υπολοιποι και η θεση του αλλουνου ειναι η "λαθος". Προσωπικα δε μπορω να αποδωσω βαση των προσωπικων μου γνωσεων και εμπειριων τον ακριβη ορισμο της ηλιθιοτητας! Ξερω παντως οτι οντως αυτοι που βασιλευουν και διοικουν στο πλανητη ΕΧΟΥΝ ΣΚΟΠΟ. Και αυτος ο σκοπος ειναι μονο ενας. ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ. Οταν ας πουμε καποιος γραφει ενα βιβλιο το γραφει με σκοπο να το ΠΟΥΛΗΣΕΙ. Κοινως να βγαλει κερδος! Οταν καθομαι και γραφω στο διαδυκτιο ειτε εγω ειτε καποιοι αλλοι κερδιζουμε κατι απο υλικης αποψης η απλα γραφουμε για να γραφουμε η λεμε για να εχουμε κατι να πουμε οπως ελεγε εαν θυμαμαι σωστα ο Πλατωνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και κατι τελευταιο! Εφωσον βαση αυτου του ορισμου που δινει αυτος ο Ιταλος ενας ηλιθιος μπορει να αναγνωρισει εναν αλλον ηλιθιο τοτε και ενας εξυπνος μπορει να τον αντιληφθει! Επομενως εαν βαση του ορισμου ο ηλιθιος ειναι γενικοτερα ΕΝΤΟΠΙΣΗΜΟΣ τοτε μπορει και ενας ηλιθιος και ενας εξυπνος να τον αποφυγει οποτε ο ηλιθιος δε αποτελει γενικοτερα ΚΙΝΔΥΝΟ για μια κοινωνια αφου δεν μπορει να κρυφτει! Εκτος εαν καποιος λογω ηλιθιοτητας συνεχιζει να το κανει παρεα! Αφου επομενως και ενας ΠΙΘΑΝΟΣ ηλιθιος καταγγελει την ηλιθιοτητα ως επικινδυνοτητα για τη κοινωνια τοτε επομενως γιατι θα πρεπει εγω και καποιοι αλλοι να ΠΙΣΤΕΨΟΥΜΕ τα λεγομενα του αφου ΠΙΘΑΝΟΝ αυτα που λεει να ειναι ηλιθιτητες?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επομενως κιολας εαν βαση της δικης σου αποψης η ηλιθιοι ειναι μειοψηφια ασχετως του γεγονοτος οτι το διαδικτυο δημιουργει παραπλανητικη εικονα για τον αριθμο τους επομενως οι εξυπνοι που ειναι περισσοτεροι δεν θα εχουν κανενα υποθετω προβλημα να τους αντιληφθουν και να αναγνωρισουν τις ηλιθιοτητες που λενε επομενως δεν εχουν κανενα λογο να ανησυχουν η να τους θεωρουν επικινδυνους!

      Διαγραφή
  3. Σε αυτη τη ζωη ΔΕΝ υπαρχουν ΑΣΚΟΠΟΙ ανθρωποι! Σε υπαρχουν δηλαδη ανθρωποι που δεν εχουν καποιο σκοπο στη ζωη τους η ακομη και καποια κινητρα! Ολοι οι ανθρωποι κινουνται με καποιο σκοπο η και κινητρο καθε φορα! Και οταν λεμε σκοπο δεν ενοουμε μονο το υλικο κερδος αλλα και την ικανοποιηση των εσωτερικων του επιθυμιων! Και δε γινεται ο ανθρωπος να μην εχει επιθυμιες να ικανοποιησει αφου ολοι εχουμε ΘΕΛΗΜΑ η αλλιως ΘΕΛΗΣΗ! Ανθρωπος που δεν εχει θεληση χαρακτηριζεται ουσιαστικα ως ΑΒΟΥΛΟΣ και οχι ως ΑΝΟΗΤΟΣ η ΗΛΙΘΙΟΣ εφωσον η ηλιθιοτητα με την ανοησια ειναι συνωνυμες λεξεις! Οι ορισμοι ας πουμε για παραδειγμα που δινουμε οι ανθρωποι για διαφορα πραγματα στο κοσμο ο οποιοι αποτελουν ΚΟΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ως ΚΟΙΝΗ ΑΠΟΔΟΧΗ απο τους παντες αποτελει θα λεγαμε κατι ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ! Η μη αποδοχη ενος αυτονοητου πραγματος απο καποιων θα μπορουσε ενδεχομενως να χαρακτηριστει απο ολους τους υπολοιπους ως ηλιθια συμπεριφορα! Η σαφης Ελληνικη ετυμολογια της λεξης Α-ΝΟΗΤΟΣ ειναι ο "μη εχων νου". Αυτος που δεν εχει νου δηλαδη η που δε καταλαβαινει το τι του λεει ο αλλος ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ το εαν αυτο που του λεει ο αλλος ειναι σωστο η λαθος ειτε αποτελει κοινη αποδοχη ειτε οχι! Κοινως αυτος που ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ η ΔΕΝ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ αυτο που του λεει ο αλλος! Η Αποδοχη της αντιληψης του συνομιλητη του ειναι το αποτελεσμα της διεργασιας της εσωτερικης πνευματικης αναλυσης κοινως της ΣΚΕΨΗΣ που καταβαλει ενας ανθρωπος ωστε να επεξεργαστει μεσα του εαν στεκει η οχι η αντιληψη του συνομιλητη του! Εαν ενας ανθρωπος ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ τα οσα του λεει ο αλλος ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ κιολας να μπει στη διαδικασια να αναλυσει τα οσα του λεει ωστε να τα ΑΠΟΔΕΧΤΕΙ η να τα ΑΠΟΡΙΨΕΙ. Ο ιδιος ο διαλογος που κανουν δυο ανθρωποι εχει καποιο ΣΚΟΠΟ τουλαχιστον απο τη μια πλευρα του ενος συνομιλητη. Η διαδικασια του διαλογου επομενως εχει εναν φυσικο ειρμο. ΟΜΙΛΙΑ-ΑΚΟΗ-ΑΝΤΙΛΗΨΗ Η ΜΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ απο τη πλευρα του "πομπου", ΣΚΕΨΗ-ΑΝΑΛΥΣΗ-ΑΠΟΔΟΧΗ Η ΜΗ ΑΠΟΔΟΧΗ της θεσης του αλλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δε γνωριζω εαν τα οσα λεω ως επιχειρηματα μπορει να ποτελουν ΚΟΙΝΗ ΑΠΟΔΟΧΗ για τους αλλους αλλα υποθετω οτι βαση της απλης ετυμολογιας καποιων λεξεων ακολουθησα εναν απλο οσο γινοταν ειρμο σκεψης! Η ΕΠΙΜΟΝΗ ειτε η δικια μου ειτε του αλλου να ΠΕΙΣΟΥΜΕ ο ενας τον αλλον για την ορθοτητα της θεσης μας που ειναι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ η μια απο την αλλη υποδηλωνει τη παρουσια καποιου ΚΙΝΗΤΡΟΥ και ενδεχομενως καποιοιου ΣΚΟΠΟΥ. Οπως και να εχει το πραγμα αποτελει ελευθερο δικαιωμα του καθε ανθρωπου να εχει μια ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ θεση σε εναν διαλογο! Το να χαρακτηριζεται η διαφορετικη θεση ενος συνομιλητη απο καποιον που θελει να "πεισει" τον αλλον για την ορθοτητα της θεσης του ως "ηλιθιοτητα" αποτελει υβριστικη συμπεριφορα! Η υβριστικη συμπεριφορα ΔΕΝ αποτελει δικαιωμα της ελευθεριας ενος ανθρωπου! Η ορθοτητα η η μη ορθοτητα μιας θεσης δεν ειναι κατι που μπορει να καθοριστει ευκολα γιατι πολυ απλα βασιζεται σε υποκειμενικους παραγοντες σε αντικειμενικους παραγοντες στους νομους της διαφορετικοτητας και της ομοιοτητας μεταξυ των διαφορων πλασματων και πραγματων και στο κατα ποσο ενας ανθρωπος εχει σαφη αντιληψη της Ολοτητας και της Μερικοτητας του κοσμου που αντιλαμβανεται! Επισης υπαρχει στο καθε ανθρωπο αμεση επιρροη του συναισθηματικου του κοσμου πανω στο λογιστικο του οποτε δε μπορει να εχει ουτε πληρη ουτε καθαρη εικονα για οσα συμβαινου γυρω του! Και οταν τα παθη του τον εξουσιαζουν ο νους του ανθρωπου δε μπορει να ειναι αυτο που λενε οι Αγιοι Πατερες Ηγεμονας Νους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το αντιλαμβανομαι οτι μπορει να καταντησα κουραστικος και επιμονος ωστοσο επειδη αντιλαμβανομαι οτι ολη η σημερινη συγκρουση ως λογομαχια μεταξυ των ανθρωπων ειναι ουσιατικα μια λεκτικη αντιπαραθεση μεταξυ "συνομωσιολογων" και "αντισυνομωσιολογων' θα ηθελα να πω κατι ακομα για να κλεισω το ολο θεμα! Οπως ειπα και πιο πανω καποια πραγματα ειναι ΚΟΙΝΗ ΑΠΟΔΟΧΗ τουλαχιστον απο τους περισσοτερους! Οταν θα βγω εξω στο δρομο να περπατησω θα δω οτι δε περπατανε γιγαντες οπως τους περιεγραφε η Παλαια Διαθηκη ουτε θα δω Κενταυρο η Σατυρο οπως ειδε ο Μεγας Αντωνιος στην ερημο συμφωνα με τη διηγηση του Αγαπιου Λανδου στο βιβλιο του Παραδεισος εαν το αναφερω σωστα ουτε ερπετομορφους ουτε τιποτε αλλον! Κατ' επεκταση δεν εχω αναγκη διαφορους "αντισυνομωσιολογους" να μου πουν οτι δεν υπαρχουν πλεον γιγαντες η Κενταυροι η Σατυροι ουτε χρειαζεται να καθονται οι "αντισυνομωσιολογοι" να αποδειξουν εαν οντως υπηρξαν η οχι αυτα τα πλασματα η οχι για τον απλουστατο λογο επειδη αυτα ειναι πραγματα που δε χρησιμευουν σε κατι! Εαν χρειαζομαι καποιους ανθρωπους που δουλευουν για ιδιωτικους και δημοσιους φορεις να με "βοηθησουν" να εχω καθαρη αντιληψη των πραγματων ειμαι αξιος της μοιρας μου! Εαν επισης δεν καταλαβαινω οτι οταν καποιος κανει ενα επαγγελμα η μια εργασια για να ΠΛΗΡΩΘΕΙ και οχι για τη ψυχη της μανας του και καθομαι και φανταζομαι οτι οι περισσοτεροι ανθρωποι ειναι ανιδιοτελεις ειναι φιλοι μου, γραφουν και λενε "πραγματα" για να με προστατεψουν και τα σχετικα παλι ειμαι αξιος της μοιρας μου γιατι ειμαι ΑΦΕΛΗΣ. Ο συμφεροντολογισμος και η κερδοσκοπια ειναι το ΚΥΡΙΟΤΕΡΟ αιτιο για τα προβληματα του συγχρονου ανθρωπου! Φυσικα δε τα ισοπεδωνουμε ολα και δε τους βαζουμε ολους στο ιδιο τσουβαλι αλλα πρεπει να κατανοησουμε οτι αυτοι που λενε, γραφουν και κανουν πραγματα ΑΝΙΔΙΟΤΕΛΩΣ δε φαινονται πουθενα! Ζουν στην αφανεια! Δε προβαλονται ουτε απο τα Μ.Μ.Ε. ουτε απο καποιο αλλο φορεα πληροφορησης. Και οι ιδιοι δε ζητανε να φανερωθουν αλλα και τα Μεσα εμημερωσης δε τους προβαλουν επειδη δε προωθουν ουτε συμφεροντα ουτε πουλανε κατι! Το γραπτο εργο αυτων των ανθρωπων δημοσιευεται παντοτε μονο μετα τον βιολογικο τους θανατο μονο ως πνευματικη παρακαταθηκη και διδαχη προς πνευματικη ωφελεια των εναπωμειναντων ανθρωπων και οχι ως αναγνωριση "μετα θανατον" οπως συμβαινει με πολλους κοσμικους συγγραφεις! Οι ανθρωποι αυτοι κατοικουν στις σκιες οπου ειναι ο χωρος δρασης τους και του εσωτερικου μυστικου τους πολεμου που το ξερει μονο ο Θεος και οι υπολοιοιποι ομοιοι τους! Μεσα σε αυτες τις σκιες παλευουν οι ανθρωποι με τους αρχοντες του κοσμου τουτου και με τα εσωτερικα τους παθη! Μεσα σε αυτο το εσωτερικο τους ταξιδι προσπαθουν να παγιδεψουν στη ληθη τη προσφορα τους στους ανθρωπους και να μη θυμουνται μεσα στο μυαλο τους τα καλα που προσφεραν στους αλλους τα οποια ουσιαστικα πηγαζουν απο το Θεο! Αυτη ειναι η εντολη και συναμα εσωτερικο βιωμα "μη γνωριζει η αριστερα σου τι ποιει η δεξια σου" εφωσον το λεω σωστα! Εαν σε ενα κλασμα το δευτερολεπτου θεωρησει ως σημαντικο και σπουδαιο αυτο που εκανε για τους αλλους τοτε τα εχασε ολα! Ολα διακυβευονται στο κλασμα του δευτερολεπτου! Ο Νους τους και η Καρδια τους πρεπει να μεινει στο Εδω και στο τωρα! Εχουμε λοιπον ανθρωπους να ακουμε και να τους θεωρουμε φιλους μας! Σε καμοια περιπτωση να μη πιστευουμε τους ανθρωπους εκεινους που ειναι αρχοντες στο κοσμο τουτο γιατι δε μας αγαπανε ουτε εμας ουτε το Χριστο αλλα αναγνωριζουν ως αφεντες τους τους Αρχοντες του αερος που ειναι οι δαιμονες γιατι το δικο τους θελημα κανουν! Να προσεχουμε λοιπον γιατι καποια πραγματα δεν ειναι "θεωριες συνομωσιας" η "αστικοι μυθοι" οπως θελουν καποιοι να τα παρουσιαζουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η παραβολή του άφρονα πλουσίου

Είπε ο Κύριος την εξής παραβολή «Κάποιου πλούσιου ανθρώπου χωράφια έδωσαν άφθονη σοδειά. Κι εκείνος σκεφτόταν και έλεγε: τι να κάνω; Δεν έχω...