Σήμερα, 14 Δεκεμβρίου, ανακοινώθηκε από τον προκαθήμενο της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας που αναγνωρίσθηκε ως αυτοκέφαλη από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ότι οι δύο σχισματικές δομές που ουσιαστικά την συναποτέλεσαν ένα χρόνο πριν, το αυτοαποκαλούμενο “Πατριαρχείο του Κιέβου” και η “Ουκρανική Αυτοκέφαλη Εκκλησία” έπαψαν να υφίστανται ως νομικά πρόσωπα. Ποια είναι, όμως, η κατάσταση στην Ουκρανία;
Με βάση τα στοιχεία της 1ης Ιανουαρίου 2017 της διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων και Εθνοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού της Ουκρανίας, η κατάσταση είχε τότε ως εξής:
Ενεργές θρησκευτικές κοινότητες (ενορίες) | Μοναστήρια | Κληρικοί | Μέσα Ενημέρωσης | |
(Αυτόνομη) Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία-Πατριαρχείο Μόσχας | 12.079 | 208 | 10.289 | 135 |
“Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία-Πατριαρχείο Κιέβου” (Υπό τον “Πατριάρχη” Φιλάρετο Ντενισένκο) | 4.790 | 60 | 3.479 | 48 |
“Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία” (Υπό τον “Αρχιεπίσκοπο” Μακάριο Μάλετιτς) | 1131 | 13 | 709 | 12 |
Σύνολο των δύο σχισματικών οντοτήτων που στη συνέχεια αυτοδιαλύθηκαν και συναποτέλεσαν την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, η οποία έλαβε Τόμο Αυτοκεφαλίας το 2019. Στον νέο οργανισμό προσχώρησαν δύο Μητροπολίτες του Πατριαρχείου Μόσχας και πεντακόσιες ενορίες, όπως οι ίδιοι ισχυρίζονται. | 5.921 | 73 | 4.188 | 60 |
Γίνεται απ’ όλους δεκτό ότι η υπό το Πατριαρχείο Μόσχας Ουκρανική Εκκλησία είχε και εξακολουθεί να έχει στη δικαιοδοσία της τις περισσότερες ενορίες και τους περισσότερους κληρικούς, και είναι υπερδιπλάσια ως οργανισμός, σε σχέση με αυτούς που συναποτέλεσαν το νέο εκκλησιαστικό οργανισμό.
Παρ’ όλα αυτά, ουκρανικές δημοσκοπήσεις επέμεναν ότι η πλειοψηφία των Ορθοδόξων Ουκρανών στήριζε τους σχισματικούς. Ακόμα και αν δεν αμφισβητηθεί η αξιοπιστία των δημοσκοπήσεων, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η κανονική Εκκλησία, λόγω των δεσμών της με το Πατριαρχείο Μόσχας, έχει μπει στο στόχαστρο των Ουκρανών εθνικιστών ως “ρωσική 5η φάλαγγα”, ιδίως μετά την προσάρτηση της Κριμαίας και την έναρξη του εμφυλίου πολέμου στο Ντονμπάς.
Σε άρθρο της δημοσιογράφου Σβιτλάνα Μπόικο με τίτλο “Το Φανάρι ανησυχεί για το μέλλον της Ουκρανικής Εκκλησίας” (αγγλόφωνος ιστότοπος “New Eastern Europe” 31.10.2019), η οποία πριν την έκδοση του Πατριαρχικού Τόμου ήταν μέλος του υπό τον Φιλάρετο “Πατριαρχείου Κιέβου” και ήδη δηλώνει μέλος της νεοσύστατης αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, “Οι εορτασμοί του εκχριστιανισμού της αρχαίας Ρωσίας του Κιέβου έδειξαν ότι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας έχει πολύ μεγαλύτερη υποστήριξη απ’ ο,τι η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Περίπου 300.000 λαού μετείχαν στη λιτανεία που οργάνωσε η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας [στις 27 Ιουλίου], ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας συγκέντρωσε αντίστοιχα [στις 28 Ιουλίου] περίπου 10.000 -20.000 κόσμο. Ακόμα λιγότερους από τους 65.000 που συγκέντρωσε μόνο του το Πατριαρχείο Κιέβου πέρσι.”
Τούτο αποδίδεται στη διαφοροποίηση του αναγνωρισθέντος ως “επίτιμου Πατριάρχη” Φιλάρετου Ντενισένκο, ο οποίος εκ των υστέρων διαφώνησε με πολλές προβλέψεις του Πατριαρχικού Τόμου.
Φωτο: Πάνω: Από τη λιτανεία της 27ης Ιουλίου για τον εορτασμό της 1031ης επετείου του εκχριστιανισμού της αρχαίας Ρωσίας του Κιέβου, της υπό το Πατριαρχείο Μόσχας αυτόνομης Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας [ Από την ιστοσελίδα της] . Αριστερά: Από τη λιτανεία της 28ης Ιουλίου για τον ίδιο εορτασμό από την νεοπαγή Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, με πολύ μικρότερη συμμετοχή.[Από την επίσημη ιστοσελίδα της].
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου