Παρασκευή 29 Μαΐου 2020

O Αλ-Μαχντί

https://www.iranculture.gr/single-post/2020/04/10/%CE%A0%CE%BF%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%BF-%CE%99%CE%BC%CE%AC%CE%BC-%CE%9C%CE%B1%CF%87%CE%BD%CF%84%CE%AF-%CE%9C%CE%BF%CF%85%CF%87%CE%AC%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CF%84-%CE%B1%CE%BB-%CE%9C%CE%AC%CF%87%CE%BD%CF%84%CE%B9

Η πίστη σε ένα σωτήρα που θα έρθει στο πλήρωμα του χρόνου είναι κοινή σε πολλές θρησκείες. Στο Ισλάμ, ο σωτήρας αυτός είναι γνωστός ως Αλ-Μαχντί [Al-Mahdi, ο Καθοδηγούμενος]. Θα έρθει με θεία ευλογία και θα σκορπίσει στη γη δικαιοσύνη, αφού πριν επικρατούσε η αδικία και η καταπίεση. Συνοψίζοντας τα πιστεύω όλων των Μουσουλμάνων για τον Αλ-Μαχντί, ο Ιμπν Χαλντούν (Ibn Khaldun, 808/1406) γράφει:
«Ας γίνει γνωστό ότι πρόκειται για ένα γεγονός που αφηγούνται όλες οι γενιές Μουσουλμάνων, ότι όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου θα εμφανιστεί ένας άνδρας από την οικογένεια του Προφήτη Μοχαμμάντ και θα διαδώσει τη δικαιοσύνη. Οι Μουσουλμάνοι και γενικότερα όλοι οι άνθρωποι θα τον ακολουθήσουν και θα κυριαρχήσει στο Βασίλειο των Μουσουλμάνων. Το όνομά του θα είναι Αλ-Μαχντί.
Η ιδέα ενός σωτήρα που θα εγκαινιάσει μια περίοδο δικαιοσύνης όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου υπάρχει σε πολλούς στίχους του Κορανίου και στα χαντίθ. Για παράδειγμα, διαβάζουμε στο Κοράνι:

«Ο Αλλάχ υποσχέθηκε σε αυτούς που πιστεύουν και πράττουν αγαθοεργίες ότι θα τους ορίσει κληρονόμους της γης, όπως και οι πρόγονοί σας που διαδέχτηκαν τους προηγούμενους από αυτούς άπιστους. Τους υποσχέθηκε να θεμελιώσει τη θρησκεία που διάλεξε γι’ αυτούς, μετατρέποντας την ταραχή τους σε ασφάλεια. Αυτοί θα με λατρεύουν και δε θα καταφεύγουν σε είδωλα…(24:55)
Γράψαμε στο Βιβλίο ότι οι ενάρετοι θα κληρονομήσουν τη γη (21:105)
Και θέλαμε να ευεργετήσουμε αυτούς που είχαν ταπεινωθεί στη γη (καλύπτοντάς τους με τη χάρη μας) και να τους κάνουμε να προπορεύονται (στην πίστη) και να τους δώσουμε την κληρονομιά (28:5)»
Παρακάτω θα βρείτε παραδείγματα χαντίθ σχετικά με τον Μαχντί, τα οποία υπάρχουν σε πηγές τόσο Σουνιτών όσο και Σιιτών:
1. Ο Προφήτης είπε:
«Ακόμη και αν ολόκληρη η διάρκεια της ύπαρξης του κόσμου ολοκληρωθεί και μείνει μόνο μια μέρα (πριν από τη μέρα της Κρίσεως), ο Θεός θα παρατείνει την ημέρα αυτή τόσο ώστε να φιλοξενήσει το βασίλειο ενός ατόμου από την Οικογένειά μου το οποίο θα κληθεί με το όνομά μου.»
2. Ο Προφήτης του Ισλάμ επίσης είπε:
«Ο Αλ-Μαχντί είναι ένας από εμάς, μέλος της Οικογένειας (Ahl al-Bayt). Ο Θεός θα τον προετοιμάσει μέσα σε μια νύχτα.»
3. Επίσης, είπε:
«Ο Αλ-Μαχντί θα είναι από την οικογένειά μου, από τους απογόνους της Φάτιμα.»
4. Ο Τζαμπίρ ιμπν Αμπντιλλάχ αλ-Ανσαρί (Jabir b. Abdillah al-Ansari) αφηγείται επίσης ότι άκουσε τον Αγγελιοφόρο του Θεού να λέει:
«Μια ομάδα του έθνους μου θα αγωνιστεί για την αλήθεια κοντά στην ημέρα της Κρίσης όταν ο Ιησούς, γιος της Μαρίας, θα κατέλθει, και ο αρχηγός τους θα του ζητήσει να ηγηθεί της προσευχής, αλλά ο Ιησούς θα αρνηθεί, λέγοντας: «Όχι, αληθώς, ανάμεσά σας ο Θεός διάλεξε αρχηγούς για τους άλλους ώστε να τιμήσουν το έθνος αυτό.»
Είναι σαφές ότι ο Αλ-Μαχντί διαφέρει από τον Ιησού, αν και θα εμφανιστούν αμφότεροι την ίδια εποχή. Ας σημειωθεί ότι στο Κοράνι και σε άλλες Ισλαμικές πηγές ο όρος «Al Masih» που σημαίνει «αγνός, εξαγνισμένος», είναι ένας τίτλος για τον Ιησού. Ο τίτλος αυτός είναι παρόμοιος με τον αγγλικό όρο «μεσσίας» που χρησιμοποιούν οι Χριστιανοί αποδίδοντάς τον στον Ιησού. Ωστόσο, η λέξη «μεσσίας» μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως αναφορά στον αναμενόμενο βασιλιά και σωτήρα των Ιουδαίων, ή μεταφορικά στον υποτιθέμενο αρχηγό μιας ομάδας ή υπερασπιστή μιας αιτίας. Ο όρος «μεσσίας» αντίστοιχα χρησιμοποιήθηκε σε ορισμένες γραφές στην αγγλική γλώσσα ως αναφορά στον Αλ-Μαχντί της Ισλαμικής πίστης, αλλά δεν σημαίνει ότι ο Αλ-Μαχντί είναι ο Αλ-Μασίχ (Al-Masih), όρος που στο Ισλάμ χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τον Ιησού.
Ο Αλ-Μαχντί θα έχει καθολική αποστολή, ξεκινώντας από τα Αραβικά εδάφη. Το όνομά του θα είναι το ίδιο με το όνομα του Προφήτη Μουχαμμέντ και θα προέρχεται από τους απογόνους της Φάτιμα.
Οι Σιίτες πιστεύουν ότι είναι ο γιός του Ιμάμη Χασάν αλ-Ασκαρί (Hasan al-Askari). Γεννήθηκε το 868 μ. Χ. Μπήκε σε απόκρυψη το 873 μ.Χ. Είναι ακόμη εν ζωή και διατηρήθηκε από τον Θεό σε απόκρυψη έως ότου οι συνθήκες ωριμάσουν για την επανεμφάνισή του. Το ίδιο πιστεύουν και ορισμένοι Σουνίτες λόγιοι, αλλά άλλοι πιστεύουν ότι ακόμη δεν έχει γεννηθεί. Ο Σαγίντ Μουχσίν αλ-Αμίν (Sayyid Muhsin al-Amin) στο έργο του Α’ αγιάν αλ-Σία («A´ayan al-Shi´a») αναφέρει δεκατρία παραδείγματα Σουνιτών μελετητών οι οποίοι ισχυρίστηκαν ότι ο Αλ-Μαχντί είναι ο γιός του Ιμάμη Χασάν και ότι έχει ήδη γεννηθεί, μεταξύ των οποίων ο Μουχαμμάντ Γιούσουφ αλ-Καντζί (Muhammad Yusuf al-Kantzi) στο έργο του Αλ-Μπαγιάν φι Άχμπαρ Σαχίμπ αλ-Ζαμάν (Al-Bayan fi Akhbar Sahib al-Zaman) και Κιφαγιάτ αλ-Τάλιμπ φι Μανακίμπ Αλί Αμπι Τάλιμπ (Kifayat al-Talib fi Manaqib Ali b. Abi Talib), ο Νουρ αλ-Ντιν Αλι Μουχαμμάντ αλ-Μαλικί (Nur al-Din Ali b. Muhammad al-Maliki) στο έργο του Αλ-Φουσούλ αλ-Μουχιμμά φι Μα’ ριφάτ αλ-Α’ ιμμά (Al-Fusul al-Muhimmah fi Ma´rifat al-A´immah) και ο Ιμπν αλ-Τζαουζί (Ibn al-Jawzi) στο περίφημο έργο του Ταντκιράτ αλ-Χαουάς (Tadhkirat al-Khawass).
Τέλος, μπορούμε να αναφέρουμε τη Fatwa (εντολή) που εκδόθηκε στη Μέκκα από την Παγκόσμια Μουσουλμανική Οργάνωση [Ραμπιτάτ αλ-Αλαμ αλ-Ισλάμ, (Rabitat al-Alam al-Islam)] στις 11 Οκτωβρίου 1976/ Shawwal 23, 1396. Σε αυτήν δηλώνεται ότι περισσότεροι από είκοσι σύντροφοι αφηγήθηκαν παραδόσεις σχετικά με τον Αλ-Μαχντί και δίνεται ένα κατάλογος μελετητών των χαντίθ οι οποίοι διέδωσαν τις αφηγήσεις αυτές, αλλά και ένας κατάλογος όλων εκείνων των λογίων που έγραψαν βιβλία με θέμα τον Αλ-Μαχντί. Το κείμενο έχει ως εξής, εν μέρει:
Οι απομνημονευτές (Huffaz) και οι μελετητές των χαντίθ επαλήθευσαν ότι υπάρχουν αυθεντικές (sahih) και αποδεκτές (hasan) αναφορές μεταξύ των παραδόσεων αναφορικά με τον Αλ-Μαχντί. Η πλειοψηφία αυτών των παραδόσεων συνδέονται μέσω πολυάριθμων αρχών (mutawatir). Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το καθεστώς των αναφορών αυτών είναι sahih (αυθεντικές) και mutawatir (επαναλαμβανόμενες), ότι η πίστη στον Αλ-Μαχντί είναι υποχρεωτική και ότι πρόκειται για ένα από τα δόγματα του Αχλ αλ-Σούνα γουά αλ-Τζαμα’ ά (Ahl al-Sunnah wa al-Jama´ah). Μόνοι εκείνοι που αγνοούν τη Σούνα και όσοι είναι νέοι στο δόγμα το αγνοούν.

6 σχόλια:

  1. Ανισορροποιες του μωαμεθ! Απο τη μια θεωρουν οτι ο Χριστος ειναι ο Λογος Του Θεου και απο την αλλη δεν δεχονται οτι ειναι Υιος! Παρε το αυγο και κουρεφτο! Εδω ο Ερμης ο Τρισμεγιστος ελεγε οτι ο Λογος του Θεου ειναι ο Υιος του και ελεγε ξεκαθαρα οτι ειναι ΟΜΟΟΥΣΙΟΣ με το Πατερα! Ενας απλοικος ανθρωπος μου ελεγε καποτε "μα γιατι οι μουσουλμανοι τον μωαμεθ τον θεωρουν προφητη τους?" Αφου ειναι προφητης τοτε επομενως ΤΙ ακριβως προφητεψε? Πραγματικα εαν διαβασεις το κορανι δεν προφητευει τιποτα απολυτως! Αντιγραφει στοιχεια απο τον Ιουδαισμο, τον Χριστιανισμο και το ζωροαστρισμο! οι Αραβες εαν και εξυπνοι ανθρωποι πως τον δεχτηκαν?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διότι πιθανότατα αυτή η κριτική είναι εξαιρετικά αυστηρή και δεν ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα.Όχι ότι δεν μπορεί να ασκηθεί κριτική και μάλιστα αυστηρή στο Ισλάμ,αλλά αυτά που γράφεις μου θυμίζουν την κριτική των Δωδεκαθεϊστών στο χριστιανισμό.

      Διαγραφή
    2. κοιτα λιγο! Το ξερεις οτι μου αρεσει παρα πολυ να μελεταω τις δομες των θρησκειων και τις αρχαιες φιλοσοφιες ως προς το ανθρωπολογικο κυριως κομματι τους! Ωστοσο πολλες φορες που εχω κατσεο να διαβασω το κορανι δεν εχω βγαλει απο εκει μεσα κατι ας το πουμε "ουσιωδες" η κατι το "λογικο". Δεν υπαρχει δηλαδη καμοια συναφεια μεταξυ των διαφορων κομματιων μεταξυ τους! ΠΟΙΑ η ΠΟΙΕΣ ειναι οι προφητειες τουυ Μωαμεθ? Εδω στο δικο μου κρατος εχω το δικαιωμα να τον αποκαλεσω ψευδοπροφητη αλλα ετσι και πω κατι τετοιο σε κρατος που δεσποζει το Ισλαμ ουε και αλιμονο μου! Αυτος ο Αλ-Μαχντι παρουσιαζεται ως "σωτηρας" αφου πλεον ο μοναδικος Σωτηρας ηλθε ειναι πανταχου παρον και καθιζομενος στα δεξια του Πατερα του και το θεμα ειναι οτι εχει προοιδοποιησει ο ιδιος να προσεχουμε για πολλους "σωτηρες", "διδασκαλους", "προφητες"και ουτω καθ'εξης "αφυπνιστες" που θα παρουσιαστουν αργοτερα! Νομιζω οτι τα λογια του Χριστου ταιριαζουν γαντι στη περιπτωση του μωαμεθ και του ιμαμ αλ-μαχντι

      Διαγραφή
    3. Επιπλεον φανταζομαι οτι βαση της συμπεριφορας πολλων ισλαμιστων οι οποιοι θανατωσαν δικους του ομοεθνεις οταν διαπιστωσαν οτι ειχαν αλλαξοπιστησει και εγιναν Χριστιανοι και τους εκαναν να μαρτυρησουν με ασχημο τροπο φανταζομαι οτι η δικη μου η κριτικη δεν ειναι και ιδιαυερα αυστηρη! Εδω ο Αγιος Ιωαννης ο Δαμασκηνος εχασε το χερι του οταν πηγε να κενει διαλογο με εναν μουσουλμανο!

      Διαγραφή
    4. Και στη Π.Διαθήκη θα βρεις πράγματα που δεν "κολλάνε" μεταξύ τους.Ακόμα και στην Καινή Διαθήκη.Δε λέει κάτι αυτό διότι οι διαφοροποιήσεις που παρατηρούνται είναι επειδή τα έγραψαν όπως τα θυμόντουσαν ή σε διαφορετικές ομάδες ανθρώπων μιλούσαν με διαφορετικό τρόπο.Όπως στον Παύλο.
      Αν θες να βρεις στοιχεία για το Κοράνι θα πρέπει να διαβάσεις αναλύσεις των θεολόγων τους,όπως η Βίβλος διαβάζεται υπό την ερμηνεία των Πατέρων κλπ.
      Τον ονομάζουν Προφήτη διότι θεωρούν πως ερμήνεψε το λόγο του Αλλάχ και όχι επειδή έβλεπε το μέλλον.
      Το Σωτήρα τον πιστεύουμε εμείς,υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι που δεν το πιστεύουν.Ναι,μπορείς να πεις ότι όλες οι θρησκείες είναι βλακείες ή πλάνες, ή δαιμονικά κατασκευάσματα αλλά αυτό ισχύει για μας και μόνο.Δεν μπορούμε να λέμε γιατί τα πιστεύουν.Γιατί προφανώς κάτι υπάρχει εκεί που έλκει ανθρώπους.
      Δεν κρίνεις μια θρησκεία από τους φανατικούς της,όπως δεν κρίνεις και τίποτα άλλο από τους φανατικούς που το ακολουθούν.
      Δεν υπερασπίζομαι το Ισλάμ απλά σου λέω πως η διαγραφή με μια μονοκονδυλιά,δε στέκει.Ούτε κι εμένα μου φαίνεται κάτι σπουδαίο αλλά προφανώς αυτή η άποψη,η προσωπική δεν ευσταθεί ή δεν είναι αρκετή για να βρούμε το πως και το γιατί.

      Διαγραφή
    5. ενταξει! Δεν καταδικαζουμε τις ανθρωπινες κοινωνιες ως συνολο ουτε πεταμε και εναν ανθρωπο στο πυρ το εξωτερον! Εξαλλου ο Χριστος και οι Αγιοι του αγαπανε τον ανθρωπο ξεχωριστα και ως συνολο! Το ξερω οτι αναρτησες το συγκεκριμενο κομματι οχι επειδη υποστηριζεις το ισλαμ αλλα μονο ως προς αναφορα διαφορων αντιληψεων! Μπορει βεβαια και εγω να εχω καποια προκαταληψη ως προς τη συγκεκριμενη θρησκεια! Την λεξη λογικη την εθεσα σε εισαγωγικα επειδη οτως η αλλως οι περισσοτερες θρησκειες δεν εξηγουνται βαση λογικης! Δηλαδη αυτο που λεμε ως "λογικη" στο δυτικο κοσμο κοινως τον ορθολογισμο! οι διδασκαλιες στο κορανι ειναι απλα ας το πουμε ασχετες μεταξυ τους! Εμενα παντως μου ειχε κανει εντυπωση κατι που ειχα διαβασει παλια σε ενα περιοδικο που εκανε μια ιστορικη μελετη πανω στο ισλαμ! Λεγεται οτι οταν επεστρεψε ο μωαμεθ απο την ερημο οπου ειδε τον "αρχαγγελο γαβριηλ" η γυναικα του που της μιλησε για την εμπειρεια του φοβοταν οτι κατι αλλο συνεβησε ουσιαστικα! Καποιο τζιν του χτυπησε το νου

      Διαγραφή

Η παραβολή του άφρονα πλουσίου

Είπε ο Κύριος την εξής παραβολή «Κάποιου πλούσιου ανθρώπου χωράφια έδωσαν άφθονη σοδειά. Κι εκείνος σκεφτόταν και έλεγε: τι να κάνω; Δεν έχω...