Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2021

Το Βιβλίο του Ενώχ(αιθιοπικό)

 


https://orthodoxoiorizontes.gr/Biblos/Apokrufa_biblia_Palaias_Diathikhs/Enwx_A'.htm

Στον Προφήτη Ενώχ αποδίδεται η συγγραφή ενός κειμένου το οποίο περιέχει προφητείες για την έλευση του Μεσσία, τη συντέλεια του κόσμου, μιλάει για την πτώση των αγγέλων και δίνει λεπτομερείς περιγραφές της κόλασης και του παράδεισου, των κινήσεων των πλανητών και των καιρικών φαινομένων καθώς και πολλά άλλα.


Το βιβλίο αυτό, οι διδαχές του οποίου θεωρούνται ότι μεταφέρθηκαν μέσω της προφορικής παράδοσης, δεν συμπεριλαμβάνεται στα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης και λογίζεται ως απόκρυφο κείμενο, αν και πιθανώς να έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο την Πεντάτευχο των Εβραίων αλλά ακόμα και την ίδια την Αποκάλυψη του Απόστολου Ιωάννη και τις επιστολές των αποστόλων.


Οι πρώτοι πατέρες της εκκλησίας επηρεάστηκαν έντονα από αυτό και το εγκωμίασαν, όπως ο Άγιος Ειρηναίος, ο Ιουστίνος, ο Άγιος Κλήμης ο Αλεξανδρείας, ο Αθηναγόρας, ο Απόστολος Πέτρος και ο Εβραίος ιστορικός Ιώσηπος. Παρ’ όλα αυτά, κανείς εξ’ αυτών δεν συμφώνησε με τη διήγηση της πτώσης των αγγέλων. Γεγονός πάντως είναι ότι δεν θεωρείται αιρετικό βιβλίο, έστω και αν δεν συμπεριλαμβάνεται στην Παλαιά Διαθήκη.


Η «μετάθεση» του Ενώχ στον ουρανό είχε δημιουργήσει ένα θρύλο γύρω από το όνομά του, με αποτέλεσμα να γραφούν διάφορα φιλολογικά έργα για το πρόσωπό του, τα οποία κάποιος Ιουδαίος συνένωσε σε ένα ενιαίο έργο με τον γενικό τίτλο Βιβλίον ή Βίβλος Ενώχ περί το 200 π.Χ. περίπου.


Ο αιθιοπικός Ενώχ προήλθε από ελληνική μετάφραση βασισμένη σε εβραϊκό ή αραμαϊκό πρωτότυπο και σήμερα σώζεται αποσπασματικά σε ελληνική και λατινική μετάφραση και πλήρως στην αιθιοπική γλώσσα, γι' αυτό και είναι γνωστό και ως Ενώχ Α΄ ή Αιθιοπικός Ενώχ, για να διακρίνεται από ένα άλλο «απόκρυφο» που ονομάζεται Ενώχ Β΄ ή Σλαβονικός Ενώχ. Μπορεί να το βρει κάποιος και με τις ονομασίες Ενώχ ή Όρασις Ενώχ.


 Αρχικά ο αιθιοπικός Ενώχ ήταν σε ευρύτατη χρήση μεταξύ των Χριστιανών (βλ. Ιούδα στχ. 14-15). Το βιβλίο υπέστη παραλλαγές κατά τις αντιγραφές του και ενώ ήταν πασίγνωστο στους πρωτοχριστιανικούς χρόνους, τα ίχνη του εξαφανίζονται περίπου στα τέλη του 8ου με αρχές του 9ου μ.Χ αιώνα, για να διατηρηθεί μόνο στον κανόνα της Αιθιοπικής Εκκλησίας. Ο αποκλεισμός του βιβλίου από τη σειρά της Παλαιάς Διαθήκης είναι κατανοητός εφόσον τα όσα περιγράφονται αντιτίθενται στην παράδοση της Εκκλησίας.


Οι Άγγλοι περιηγητές Bruce και Ruppel βρήκαν ένα αντίγραφό του στην Αβυσσηνία, γραμμένο στην κοπτική γλώσσα, και το 1811 έγινε η μετάφρασή του στα αγγλικά από τον Επίσκοπο Lawrence και έπειτα και σε άλλες γλώσσες.


Το έργο έχει ποικίλο αποκαλυπτικό υλικό με κεντρικό κατά το πλείστο πρόσωπο τον Ενώχ. Ειδικότερα, το βιβλίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει λόγους, έργα, παραβολές, οράματα, και παραινέσεις του Ενώχ, παραδόσεις περί του Νώε, καθώς επίσης και μυθολογικό υλικό.


 Η διαίρεση του έργου ποικίλει από κριτικό σε κριτικό. Σύμφωνα με τον Georg Beer, την οποία επικαλείται και ο αείμνηστος Σάββας Αγουρίδης το βιβλίο διαιρείται σε 5 μέρη:

1. Αγγελολογικό (κεφ. 1–36) 2. Μεσσιολογικό (κεφ. 37–71) 3. Αστρονομικό (κεφ. 72–82) 4. Ιστορικό (κεφ. 83–90) 5. Παραινετικό (κεφ. 91–108). Υπάρχει και μια άλλη διαίρεση: 1. Το βιβλίο των Παρατηρητών (κεφ. 1–36) 2. Το βιβλίο των παραβολών του Ενώχ (κεφ. 37–71) 3. Το βιβλίο των ουράνιων αστρικών σωμάτων (κεφ. 72–82) 4. Τα οράματα (κεφ. 83–90) και 5. Το γράμμα του Ενώχ (κεφ. 91–108).


 


ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΝΩΧ


 Το βιβλίο του Ενώχ παρουσιάστηκε εντελώς συνοπτικά και με μεγαλύτερο βάρος στην πτώση των αγγέλων και λιγότερο στη γέννηση του Νώε. Φυσικά όμως, το κείμενο δεν περιλαμβάνει μόνο αυτά τα γεγονότα αλλά και περιγραφές για άλλες σφαίρες ύπαρξης, ερμηνείες των ουράνιων φαινομένων, τα ονόματα των «αρχόντων» των ουράνιων σωμάτων ή αγγέλων των δυνάμεων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρονται. Τα αποσπάσματα αυτά περιέχουν πολλά δυσνόητα σημεία και αποτελούν πρόσφορο έδαφος για μελέτη.


 Ο Θεός του Ενώχ είναι ο τυπικός Θεός ολόκληρης της Παλαιάς Διαθήκης. Σκληρός, τιμωρός, αμετάπειστος, μεγαλειώδης μπροστά στην παντοδυναμία του, ανυποχώρητος μπροστά στη συγγνώμη των εκπεσόντων, με υποψίες ανθρώπινων συναισθημάτων και κυρίως οργής.


Οι Δαίμονες που ταλαιπωρούν του ανθρώπους δεν είναι στον Ενώχ οι Εγρήγοροι. Αυτοί περιγράφονται μάλλον ως θλιβερές φιγούρες, σε αντίθεση με τη χριστιανική παράδοση που τους θεωρεί υπαίτιους κάθε κακού. Στον Ενώχ τα πνεύματα των Γιγάντων είναι εκείνα που προκαλούν τα δεινά, εγκλωβισμένα στην κατώτερη υλική διάσταση από την οποία και γεννήθηκαν.


Η έννοια της απόκτησης γνώσης είναι επίσης διφορούμενη. Από τη μια θεωρείται αμαρτωλή, που τη μετέδωσαν οι εκπεσόντες Εγρήγοροι και από την άλλη ο Ενώχ προσφέρει άφθονη από αυτή. Ενώ δηλαδή παραχωρεί μερικές αστρονομικές και αστρολογικές γνώσεις, μέμφεται τον Ακιβιήλ, τον Ταμιήλ και τον Ασαραβήλ που δίδαξαν τα ίδια πράγματα στις θυγατέρες των ανθρώπων. Οι ομοιότητες με την ιστορία των Τιτάνων και κυρίως με τον Προμηθέα είναι εμφανείς.


 


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥ ΕΝΩΧ



Α. Το 1ο βιβλίο- Το Αγγελολογικό (Το βιβλίο των Παρατηρητών) κεφ. 1–36


 


Η πτώση των αγγέλων. Ο εκφυλισμός της ανθρωπότητας


Το βιβλίο (κεφ. 1-5) αρχίζει με ένα όνειρο-όραμα του Ενώχ. Σε αυτό το όνειρο ο Ενώχ καλείται να παρέμβει για τους «Εγρήγορους» (τους «Παρατηρητές») του ουρανού, δηλαδή τους έκπτωτους αγγέλους, οι οποίοι είχαν εγκαταλείψει την ουράνια κατοικία τους για να διαπράξουν την ανομία με τις κόρες των ανθρώπων.


Στα κεφάλαια 6,7 και 8 περιγράφεται η πτώση των Αγγέλων, τους οποίους ο συγγραφέας αποκαλεί «Εγρήγορους» και η «μίξη» τους με γυναίκες, το οποίο προφανώς ο συγγραφέας το έχει δανειστεί από την αντίστοιχη διήγηση της Γένεσις κεφάλαιο 6, στίχοι 1 – 2. Στο βιβλίο του Ενώχ αναφέρει και τα ονόματα των έκπτωτων Αγγέλων και σε ποιες ανήθικες και αισχρές πράξεις οδήγησαν τους ανθρώπους με την διδασκαλία τους.

Δεν πρέπει επίσης να διαφύγει της προσοχής, πως η κατασκευή των πολεμικών αντικειμένων θεωρούνται από τον συγγραφέα ως έργο των δαιμόνων, όπως επίσης και η ανακάλυψη της επεξεργασίας των μετάλλων και τα πρώιμα στάδια της επιστήμης, π.χ. η αστρονομία και η παρατήρηση της πορείας της σελήνης.



Στο κεφάλαιο 6 αναφέρεται, « Και συνέβη όταν αυξήθηκαν οι υιοί των ανθρώπων, εκείνες τις μέρες να γεννηθούν ωραίες και χαριτωμένες θυγατέρες. Και οι άγγελοι, τα τέκνα του ουρανού, τις είδαν και τις πεθύμισαν, και είπαν μεταξύ τους: "Ελάτε, ας εκλέξουμε για μας συζύγους από τα τέκνα των ανθρώπων και ας γεννήσουμε για μας δικά τους τέκνα". Και ο Σεμιαζάς, που ήταν αρχηγός τους, τους είπε: "Φοβάμαι πως δεν θα συμφωνήσετε να κάνουμε αυτό το πράγμα, και μόνος εγώ θα πληρώσω την τιμωρία μιας μεγάλης αμαρτίας". Και όλοι αυτοί απάντησαν προς αυτόν και είπαν: "Ας ορκιστούμε όλοι όρκο, και ας δεσμευτούμε μεταξύ μας με αμοιβαίες κατάρες για να μην εγκαταλείψουμε το σχέδιο αυτό αλλά να πράξουμε αυτό που αποφασίσαμε". Τότε ορκίσθηκαν όλοι μαζί και δέσμευσαν τους εαυτούς τους με αμοιβαίες κατάρες. Και συνολικά ήταν 200, όσοι κατέβηκαν κατά τις μέρες του Ιάρεδ επί της κορυφής του όρους Ερμών, και το ονόμασαν Ερμών, διότι ορκίσθηκαν και αναθεμάτισαν ο ένας τον άλλον πάνω σ’ αυτό. Και αυτά είναι τα ονόματα των αρχηγών τους: Σεμιαζάς ο αρχηγός τους, Αραθάκ, Κιμβρά, Σαμμανή, Δανειήλ, Αρεαρώς, Σεμιήλ, Ιωμειήλ, Χωχαριήλ, Εζεκιήλ, Βατριήλ, Σαθιήλ, Ατριήλ, Ταμιήλ, Βαρακιήλ, Ανανθά, Θωνιήλ, Ραμιήλ, Ασεάλ, Ρακειήλ, Τουριήλ. Αυτοί είναι οι αρχηγοί τους κατά δεκάδες (Κεφάλαιο 6, στίχοι 1-8).

Στο κεφάλαιο 7, όλοι οι υπόλοιποι έλαβαν μαζί με αυτούς για τον εαυτό τους γυναίκες, και ο καθένας διάλεξε από μία, και άρχισαν να εισέρχονται σε αυτές και να μολύνουν τον εαυτό τους μαζί τους, και δίδαξαν σε αυτές γοητείες και φαρμακείες και ριζοτομίες, και τις έμαθαν να γνωρίζουν τα βότανα. Και αυτές συνέλαβαν, και εγέννησαν μεγάλους γίγαντες (Νέφελιμ), ύψους τριών χιλιάδων πήχεων, οι οποίοι καταβρόχθισαν τους κόπους των ανθρώπων, ερχόμενοι σε αντίθεση με το θέλημα του Θεού. Οι γίγαντες που προήλθαν από τη συνεύρεση αγγέλων και ανθρώπων σκόρπισαν πολύ αίμα στη γη. Άρχισαν ν' αμαρτάνουν κατά των πτηνών και των ζώων, και των ερπετών, και των ιχθύων, και να τρώγει ο ένας τις σάρκες του άλλου, και να πίνουν το αίμα. Και η γη κατηγόρησε τους ανόμους (Κεφάλαιο 7, στίχοι 1-6).


Στο κεφάλαιο 8, οι έκπτωτοι άγγελοι εξέθεσαν την απόκρυφη και θεόπνευστη σοφία στις επίγειες γυναίκες με τρόπο ασεβή. Έτσι ο Αζαήλ δίδαξε τους ανθρώπους να κατασκευάζουν ξίφη, και μαχαίρια και ασπίδες και θώρακες, και έκαμε εις αυτούς γνωστά τα μέταλλα της γης και την τέχνη της κατεργασίας αυτών, και βραχιόλια, σκουλαρίκια και στολίδια, και τη χρήση του αντιμονίου και το καλλωπισμό των βλεφάρων, και όλα τα είδη των πολύτιμων λίθων και όλα τα βαφικά. Και έγινε πολλή ασέβεια, και διέπραξαν πορνεία και επλανήθησαν και διεφθάρησαν από τις διδασκαλίες αυτών. Ο Σεμιαζάς τους δίδαξε τις γοητείες και τις ριζοτομίες, ο Αρμαρώς την λύση των γοητειών, ο Ρακειήλ την αστρολογία, ο Χωχιήλ τα σημεία της γης, ο Σαθιήλ τους αστερισμούς, ο Σεριήλ την πορεία της σελήνης (Κεφάλαιο 8, στίχοι 1-4)».

 


Η τιμωρία των έκπτωτων αγγέλων


Μετά τις τέχνες που δίδαξαν οι άγγελοι στις γυναίκες και το κακό που έσπειραν οι γίγαντες στη γη, οι τέσσερις ισχυρότεροι άγγελοι, ο Μιχαήλ, ο Γαβριήλ, ο Σουριήλ και ο Ουριήλ έριξαν το βλέμμα τους στη γη, άκουσαν τις εκκλήσεις των ταλαιπωρημένων ανθρώπων και αφού διαπίστωσαν τι είχε συμβεί, ενημέρωσαν το Θεό.


Ο Θεός αποφάσισε να ριφθούν οι εκπεσόντες στα βάθη της αβύσσου για πάντα, οι γίγαντες να αφανιστούν από τα ίδια τους τα χέρια και το αμαρτωλό γένος των ανθρώπων να εκλείψει με Κατακλυσμό. Μόνο ένας κατακλυσμός θα μπορούσε να εξαλείψει αυτή τη μόλυνση και τη διαφθορά, και να προετοιμάσει το δρόμο για την αποκατάσταση της ισορροπίας μεταξύ του Θεού και του ανθρώπου, η οποία διαταράχθηκε από τους έκπτωτους αγγέλους.


Οι εκπεσόντες παρακάλεσαν τον Ενώχ να μεσολαβήσει για αυτούς στο Θεό αλλά Εκείνος τους απάντησε ότι οι άγγελοι μεσολαβούν για τους ανθρώπους και όχι το αντίστροφο. Συνεχίζοντας το κείμενο αναφέρει ότι οι γίγαντες θα γεννήσουν πονηρά πνεύματα που θα καλούνται πνεύματα του κακού, δεν θα τρώνε, δεν θα πίνουν, θα είναι αόρατα και υπεύθυνα για κάθε συμφορά των ανθρώπων.


Οι έκπτωτοι άγγελοι τιμωρήθηκαν και τα παιδιά τους καταστράφηκαν. Στον άγγελο Ουριήλ ανατέθηκε να πάει στο Νώε και να τον καθοδηγήσει να φτιάξει την κιβωτό, προκειμένου να σωθεί το ανθρώπινο γένος από την επερχόμενη καταστροφή. Έπειτα παρουσιάζεται ο Ενώχ να ανεβαίνει στους ουρανούς και να του ανατίθεται η αποστολή να ανακοινώσει στους έκπτωτους αγγέλους ότι δε θα βρουν συγχώρεση και ειρήνη και θα παρέμεναν στη γη. Τελειώνοντας το πρώτο αυτό βιβλίο κάνει αναφορά στα ταξίδια του πατριάρχη σε μέρη όπου δεν είχε πατήσει άνθρωπος.


 


Ονόματα και λειτουργήματα των επτά Αρχαγγέλων


Στο κεφάλαιο 20, του βιβλίου του Ενώχ, αναφέρονται τα ονόματα και τα λειτουργήματα των Αρχαγγέλων, που στο συγκεκριμένο σημείο είναι επτά, ενώ όπως θα δούμε πιο κάτω σε άλλο σημείο του βιβλίου είναι τέσσερις:

«Και αυτά είναι τα ονόματα των αγίων αγγέλων, οι οποίοι γρηγορούν. Ουριήλ, ένας από τους άγιους αγγέλους ο επί του κόσμου και του ταρτάρου. Ραφαήλ, ένας από τους άγιους αγγέλους ο επί των πνευμάτων των ανθρώπων. Ραγουήλ, ένας από τους άγιους αγγέλους αυτός που παίρνει εκδίκηση επί του κόσμου των φωστήρων. Μιχαήλ, ένας από τους άγιους αγγέλους αυτός που είναι ταγμένος επί του αρίστου μέρους της ανθρωπότητας και επί του χάους. Σαρακαήλ, ένας από τους άγιους αγγέλους αυτός που είναι ταγμένος επί των πνευμάτων όσων αμαρτάνουν με το πνεύμα. Γαβριήλ, ένας από τους άγιους αγγέλους αυτός που είναι επί του Παραδείσου και των φιδιών και των Χερουβείμ. Ρεμιήλ, ένας από τους άγιους αγγέλους, τον οποίον ο Θεός έβαλε επί των αναστημένων (Κεφάλαιο 20, στίχοι 1-8)».


 


Οι 4 Αρχάγγελοι


Στο κεφάλαιο 40, του βιβλίου του Ενώχ, όπως είπαμε και πιο πάνω, αναφέρονται τέσσερις Αρχάγγελοι, για να αποδειχτεί πόσο δίκαιο έχουν αυτοί που υποστηρίζουν και οι κριτικοί του εν λόγω βιβλίου, πως το βιβλίο του Ενώχ είναι συμπίλημα διαφόρων φιλολογικών έργων:

« Μετά από αυτό ρώτησα τον άγγελο της ειρήνης που ήταν μαζί μου, που μου φανέρωνε όλα τα μυστήρια : "Ποια είναι τα τέσσερα αυτά πρόσωπα τα οποία είδα και τους λόγους των οποίων άκουσα και κατέγραψα"; Και αυτός μου απάντησε: "Ο πρώτος είναι ο Μιχαήλ, ο ελεήμων και ο μακρόθυμος. Ο δεύτερος είναι ο Ραφαήλ, ο οποίος έχει κατασταθεί επί όλων των νόσων και των πληγών των ανθρώπων. Ο τρίτος είναι ο Γαβριήλ, ο οποίος έχει κατασταθεί επί όλων των δυνάμεων. Και ο τέταρτος είναι αυτός ο οποίος έχει κατασταθεί επί της μετάνοιας και της ελπίδας εκείνων, οι οποίοι θα κληρονομήσουν την αιώνια ζωή, και ονομάζεται Φανουήλ"» Κεφάλαιο 40, στίχοι 8-9.

 


Τα ονόματα και τα έργα των έκπτωτων αγγέλων και των σατάν


Ο συμπιλητής του βιβλίου του Ενώχ επανέρχεται πάλι στους έκπτωτους αγγέλους και στο κεφάλαιο 69. Αυτή όμως τη φορά χρησιμοποιεί διαφορετικά ονόματα για αυτούς, από αυτά που εξέθεσε στα κεφάλαια 6 και 8. Επιπλέον η αναφορά του στις απατηλές διδασκαλίες των δαιμόνων που δίδαξαν τους ανθρώπους, για να τους απομακρύνουν από το Θεό είναι πιο εκτενής από τα προηγούμενα κεφάλαια. Εντύπωση όμως προκαλεί και αυτή τη φορά η εχθρότητα του συγγραφέα προς τα γράμματα και τις επιστήμες, αφού τις θεωρεί έργα των δαιμόνων.


 


«Και αυτοί είναι οι άρχοντες των αγγέλων των και των ονομάτων των, και των επικεφαλής εκατοντάδων και πεντηκοντάδων και δεκάδων. Το όνομα του πρώτου Γιεκών: δηλ. αυτός είναι, ο οποίος αποπλάνησε τους υιούς του Θεού και έφερε αυτούς κάτω στη γη και τους αποπλάνησε με τις θυγατέρες των ανθρώπων. Και ο δεύτερος ονομάστηκε Ασβιήλ: έδωσε στους αγίους υιούς του Θεού κακή συμβουλή και τους αποπλάνησε, ώστε να μολύνουν τα σώματά τους με τις θυγατέρες των ανθρώπων. Και ο τρίτος ονομάστηκε Γαδριήλ: αυτός είναι εκείνος, που υπέδειξε στα τέκνα των ανθρώπων όλα τα θανάσιμα κτυπήματα, παραπλάνησε την Εύα, και υπέδειξε την ασπίδα και τον θώρακα και το ξίφος δια τη μάχη και όλα τα όπλα του θανάτου στα τέκνα των ανθρώπων. Από το χέρι του διαδόθηκαν τα όπλα στους κατοίκους της γης από εκείνη την μέρα και εις το διηνεκές. Και ο τέταρτος ονομάστηκε Πενεμουέ: Δίδαξε στα τέκνα των ανθρώπων το πικρό και το γλυκύ, και τους δίδαξε όλα τα μυστικά της σοφίας των. Και καθοδήγησε την ανθρωπότητα να γράφει με μελάνι και χαρτί, και έτσι πολλοί αμάρτησαν από αιώνα σε αιώνα μέχρι την ημέρα αυτή. Διότι οι άνθρωποι δεν δημιουργήθηκαν γι’ αυτό το σκοπό, να επιβεβαιώνουν την καλή του πίστη με γραφίδα και μελάνη. Διότι οι άνθρωποι δημιουργήθηκαν ακριβώς, όπως και οι άγγελοι, με σκοπό να συνεχίσουν καθαροί και δίκαιοι, ο δε θάνατος, ο οποίος καταστρέφει το παν, δεν θα μπορούσε να τους πειράξει. Πλην όμως, λόγω αυτής της γνώσης χάνονται και με αυτή τη δύναμη ο θάνατος με κατατρέχει. Και ο πέμπτος ονομάστηκε Κασδέϊα: αυτός είναι εκείνος, που έδειξε στα τέκνα των ανθρώπων όλα τα κακά κτυπήματα των πνευμάτων και των δαιμόνων και τα κτυπήματα του εμβρύου στη μήτρα, ώστε να αποβληθεί αυτό, τα κτυπήματα της ψυχής, τα δαγκώματα των φιδιών, και τα κτυπήματα τα οποία συμβαίνουν κατά τη μεσημβρινή ζέστη, τον υιό του φιδιού που καλείται Ταβαέτ. Και αυτό είναι το έργο του Κασβεήλ, του άρχοντα του όρκου, τον οποίον έδειξε στους αγίους, όταν κατοικούσε πάνω στα ψηλά με δόξα και το όνομά του είναι Βικά» (Κεφάλαιο 69, στίχοι 3-13).


Β. Το 2ο βιβλίο- Το Μεσσιολογικό (Το βιβλίο των παραβολών του Ενώχ) κεφ. 37–71



Στο βιβλίο του Ενώχ βρίσκουμε τρεις παραβολές (αποκαλυπτικές ομιλίες) που αποδίδονται στον Ενώχ. Στη πρώτη παραβολή, αποκαλύπτεται ότι θα υπάρξει τελική κρίση. Ο Ενώχ βλέπει τα ιερά μέρη των αγίων, και βλέπει και τον Εκλεκτό, στου οποίου τις ημέρες η τιμιότητα θα επικρατήσει. Οι τίμιοι και οι εκλεκτοί θα τον ακολουθούν για πάντα.. Στη δεύτερη παραβολή φανερώνει ότι ο Εκλεκτός θα κρίνει τους αμαρτωλούς. Ο ουρανός και η γη θα μεταμορφωθούν και οι αμαρτωλοί θα εξαφανιστούν από προσώπου γης. Ο Υιός του Θεού θα έρθει στη Γη για να ανατρέψει τους δυνατούς. Σε εκείνες τις ημέρες οι έντιμοι θα προσεύχονται για εκδίκηση και το αίμα τους θα εμφανιστεί ενώπιον του Θεού μέχρι την κρίση,. Λέγεται ότι είχε δοθεί όνομα στον Υιό του Θεού πριν τη γέννησή του. Ο Υιός του Θεού, γνωστός ως Μεσσίας ή ο Εκλεκτός, θα κρίνει το ανθρώπινο είδος και τους αγγέλους. Στην τρίτη παραβολή αποκαλύπτονται περισσότερα σχετικά με την τελική κρίση. Οι τίμιοι θα λάβουν την αιώνια ζωή. Ο Θεός θα δείξει περισσότερο έλεος σε εκείνους που κατοίκησαν πάνω στη Γη την εποχή της κρίσης, αλλά θα αποδώσει αμοιβές και τιμωρίες.



Γ. Το 3ο βιβλίο- Το Αστρονομικό (Το βιβλίο των ουράνιων αστρικών σωμάτων) κεφ. 72–82



Το βιβλίο αυτό είναι μία έκθεση των κοσμικών και των αστρολογικών φαινομένων. Ο Ενώχ ταξιδεύει στους ουρανούς υπό την καθοδήγηση του αρχάγγελου Ουριήλ. Χιλιάδες αγγέλων δουλεύουν για να ελέγχουν στο σύμπαν. Η γη ως αναπαράσταση είναι ένας επίπεδος δίσκος πάνω από το οποίο είναι τοποθετημένο ένας ημισφαιρικός ουρανός. Εκεί όπου βρίσκονται η γη και ο ουρανός υπάρχουν δώδεκα ανοίγματα, δώδεκα «πύλες, έξι στα δυτικά και έξι στα ανατολικά, μέσω των οποίων ο ήλιος και το φεγγάρι ανατέλλουν και δύουν». Εξηγείται επίσης ότι ο Θεός έχει οργανώσει το σύμπαν με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν οι άνθρωποι με το ηλιακό ημερολόγιο να κρατούν την ώρα.


Δ. Το 4ο βιβλίο- Το ιστορικό (Τα οράματα) κεφ. 83–90



Το βιβλίο αυτό περιέχει δύο οράματα. Στο πρώτο ο Ενώχ προβλέπει τον επερχόμενο κατακλυσμό. Βλέπει τους ουρανούς να πέφτουν στη γη και τότε ολόκληρη τη γη να καταβροχθίζεται από ένα τεράστιο χάος. Είναι μία προφητική ενόραση ενός κατακλυσμού, ο οποίος θα καταστρέψει τη γη. Ο Ενώχ καθοδηγήθηκε να προσευχηθεί έτσι ώστε να διασωθεί κάποιο αγαθό από την κρίση: Ο Νώε και η οικογένειά του.


Ακολουθεί το όραμα της πορείας της μέχρι τότε ιστορίας, από τον Αδάμ μέχρι την περίοδο των Μακκαβαίων. Όλες οι δραματικές προσωπικότητες , όλες οι γενεές και οι «Εγρήγοροι» («Παρατηρητές») περιγράφονται ως ζώα, με εξαίρεση το Νώε και το Μωυσή οι οποίοι μεταμορφώνονται από ζώα σε ανθρώπινες υπάρξεις. Ωστόσο οι άγγελοι εμφανίζονται ως λευκοί άνθρωποι. Για το λόγο αυτό το σημείο αυτό του βιβλίου αποκαλείται και ως Ζωώδης Αποκάλυψη.


Ε. Το 5ο βιβλίο- Το Παραινετικό (Το γράμμα του Ενώχ) κεφ. 91–108



Το μέρος αυτό είναι γνωστό ως το γράμμα του Ενώχ και αποτελείται από δύο εδάφια: την Αποκάλυψη των Εβδομάδων και την επιστολή του Ενώχ στους γιους του που περιλαμβάνει προτροπές προς τους τίμιους και συμφορές στους αμαρτωλούς. Εξηγεί ότι ξέρει πως θα έρθει η τελική κρίση όταν οι έντιμοι θα αντιμετωπίσουν επιτυχώς τις κατηγορίες των αμαρτωλών, ενώ οι πονηροί θα τιμωρηθούν. Ότι ο Θεός διόρισε ένα χρονικό διάστημα για να αποδοθεί η δικαιοσύνη. Οι τίμιοι πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, να μη φοβούνται τους αμαρτωλούς ή να παραπλανιούνται από την ευημερία τους.

9 σχόλια:

  1. Και οπως ξερουμε ολοι το βιβλιο του Ενωχ αποτελεσε πηγη "εμπνευσης" για τα γραπτα πολλων συνομοσιολογων! Η παραξενη υποθεση των Νεφελιμ συνεχιζει και κεντριζει τη φαντασια πολλων ανθρωπων! ο Ηροδοτος και ο Μανεθωνας καναν λογω για τους πρωιμους βασιλεις της Αιγυπτου που εζησαν πριν το κατακλυσμο του Νωε και ειχαν τα ονοματα των Ολυμπιων "θεων". ο Ηφαιστος εαν θυμαμαι καλα αναφερεται ως ο πρωτος βασιλιας της Αιγυπτου! Εαν κοιταξουμε και το μυθο της συγκρουσης του Δια με το γιγαντα Τυφωνα θα δουμε που οι "θεοι" απο το φοβο τους απεναντι στο τερατομορφο γιγαντα πηγαν και κρυφτηκαν στην Αιγυπτο και πηραν και τις μορφες ζωων εαν θυμαμαι καλα! Για αυτο υποθετω δε μας κανει και πολυ εντυπωση οτι οι Αιγυπτιοι "θεοι" παρουσιαζονταν στις Αιγυπτιακες τοιχογραφιες με κεφαλια διαφορων ζωων! Αναφορες του Αιγυπτιου Ιστορικου Μανεθωνα υπαρχουν στα πολυ αργοτερα γραμμενα Βυζαντινα χειρογραφα ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑ του Ιωαννη Μαλαλα και στην ΕΚΛΟΓΗ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑΣ του Γεωργιου Μοναχου Συγκελου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γι'αυτό δεν συμπεριλήφθηκε στα βιβλία της Π.Διαθήκης. Λόγω της έξαψης της φαντασίας που προκαλούσε

      Διαγραφή
    2. Παντως οι νεφελιμ δεν ηταν παιδια δαιμονων! Ειναι ωστοσο υποθετω αποδεκτο γεγονος απο διαφορους Βυζαντινους συγγραφεις οτι ειχαν διδαξει μαγεια και μαντεια στους ανθρωπους μαζι με αλλες τεχνες και επιστημες! Υποθετω οτι καπου εκει "εκλογικευεται" ας το πουμε το μυστηριωδες φαινομενο οπου πολλες τεχνες και επιστημες ηταν ανακατεμενες με το παγανισμο κατα τα πρωιμα σταδια της ιστοριας του ανθρωπου! Ωστοσο η παραξενη υποθεση της καταγωγης των Νεφελιμ ειχε ξεχαστει για μεγαλο χρονικο διαστημα μεχρι που κατα το μεσαιωνα λεγεται οτι οταν οι Παπικοι συλλαμβαναν μαγισσες προτου την πεταξουν στη πυρα πιαναν και τις ανακριναν και οι μαγισσες ισχυριζονταν οτι ειχαν σεξουαλικες επαφες με τους δαιμονες! Αυτο το ειχα διαβασει πολυ παλαιοτερα σε καποιο βιβλιο! Εκεινη τη περιοδο του μεσαιων για να εξηγησουν αυτο το παραξενο φαινομενο αφου κατανοουσαν οτι οι δαιμονες ως ασωματα πλασματα δε μπορουσαν να αναπαραγουν σπερμα για να δωσουν "απογονους" δημιουργηθηκε ο μυθος των incubus και των sucubbus που ηταν δαιμονες που εκλεβαν το σπερμα των αντρων κατα τον υπνο τους και το μεταβιβαζαν στις γυναικες για να γεννησουν τα "παιδια" τους. Ενα τετοιο "παιδι" δαιμονα λεγεται οτι ηταν και ο μαγος Μερλιν.

      Διαγραφή
    3. Όλα αυτά είναι θεωρίες που, όπως καταλαβαίνεις, δεν μπορούν να στηριχθούν κάπου. Όλο αυτό το θέμα έτσι είναι. Προσπαθώ να μην πέφτω στην παγίδα της ερμηνείας ή της εξήγησης τέτοιων πραγμάτων. Τώρα η υπόθεση "κυνήγι μαγισσών" κατά τον Μεσαίωνα έχει πολλές πτυχές και ήδη η Ρωμαιοκαθολικοί είχαν υποπέσει σε πολλά λάθη και παραλείψεις.

      Για τον Μέρλιν, υπάρχουν πηγές χριστιανικές που τον παρουσιάζουν πολύ αρνητικά αλλά και άλλες που τον παρουσιάζουν θετικά και μάλιστα υποστηρίζουν πως βοήθησε να ασπαστεί ο Ατθούρος τον Χριστιανισμό. Βέβαια δεν είμαστε καν σίγουροι για την ύπαρξη όλων αυτών

      Διαγραφή
    4. Σωστα μιλας! Ωστοσο αναφερομαστε σε καποιες ιστορικες πηγες ως αντικειμενο ερευνας! Καποια απο τα Βυζαντινα χειρογραφα οπως η Χρονογραφια του Μαλαλα παρουσιαζουν ακαδημαικο ενδιαφερον για αυτο και μελετωνται σε διαφορα ξενα πανεπιστημια εφωσον μιλαω σωστα! Δεκ χρειαζεται να δωσουμε καποιες ερμηνειες πανω σε ολα αυτα τα γεγονοτα που απο Σωτηριολογικης αποψης δεν εχουν κανενα νοημα! Ωστοσο λογω προσωπικων βιωματων και λογω του αντικειμενου της δουλειας μου εκατσα και μελετησα ολες αυτες τις πηγες για να εξηγησω την εξελιξη των τεχνων και των επιστημων απο τις απαρχες του ανθρωπινου ειδους μεχρι σημερα! Επισης παρα το γεγονος οτι η ιστορια του Αγιου Νικολαου Κασατκιν και του Βασιλη Ουτσεπκοβ μου εδωσε καποια "αναπαυση" ας το πουμε με το θεμα της φοβιας που ειχαν πολλοι Ορθοδοξοι κληρικοι ωστε να μη δημιουργηθει θρησκευτικος συγκριτισμος και εμπλοκη των λαικων με φαινομενα αποκρυφισμου ηθελα να δωσω απο τη δικη μου τη πλευρα καποια εξηγηση ωστε να τους "δικαιωσω" εν μερει μονο! Θυμαμαι οταν παρουσιασες σε βιντεο τη πολεμικη τεχνη Sqay και μελετησα λιγο την ιστορια της προσεξα οτι κατα τους ινδουιστικους μυθους η ιστορια της τοποθετουνταν πιο πριν απο τη περιοδο του κατακλυσμου! Στο βιβλιο του Ενωχ αναφεροταν οτι οι εγρηγοροι διδαξαν τους Νεφελιμ τη μεταλλουργεια και τη κατασκευη οπλων. Βαση δηλαδη του συγγραφεα του βιβλιου του Ενωχ οπως αναφερει και το αρθρο η προελευση των πολεμικων αντικειμενων ηταν δαιμονικη! Σε αλλες ιστορικες πηγες αναδερεται και η εκστατεια του "θεου" Διονυσου προς τις Ινδιες πολυ πριν την εκστρατεια του Μεγαλου Αλεξανδρου! ο Διονυσος πρεπει να ηταν ενας απο τους προιστορικους Αιγυπτιους Βασιλεις! Δεν ειχα ομως κοιταξει ολο το καταλογο αυτων των Βασιλεων οπως τους αναφερει ο Μανεθωνας για να μιλαω με βεβαιοτητα! Παντως θυμαμαι που ειχες αναρτησει καποιο αρθρο για εναν Αφρικανο Σαμουραι! Αραγε οι κατοικοι της Αφρικανικης Ηπειρου ειχαν οντως επαφες με τα βαθη της Ανατολης?

      Διαγραφή
  2. Παντως που καθομαι και το σκεφτομαι λιγο οι Αιγυπτιοι με τους Ινδους πολυ πιθανον να ειχαν καποιες επαφες μεταξυ τους γιατι εαν παρατηρησεις ειχαν καποιες κοινες θρησκευτικες πεποιθησεις οπως τη πεποιθηση της μεταμψυχωσης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θα ηθελα να ρωτησω κατι! Ειναι σιγουρο οτι ο Αποστολος Πετρος στο εδαφιο της Επιστολης του οπου μιλαει για τους Αγγελους που ειναι αλυσοδεμενοι στα εγγατα της γης αναφερεται στους "γονεις" των Νεφελιμ? Μηπως ολο αυτο ειναι μια παρερμηνεια που προεκυψε αργοτερα? Ωστοσο και ο Αποστολος Παυλος κανει λογο για τα υποχθονια που στο τελος θα προσκυνησουν το Χριστο! ο εγκλωβισμος των εκπτωτων Αγγελων στα εγγατα της γης θυμιζει ουσιαστικα και το μυθο των Τιτανων! Ο αρθρογραφος αναφερει οτι και η Αποκαλυψη του Ιωαννη εχει δεχτει επιρροες απο το βιβλιο του Ενωχ! Ωστοσο η Αποκαλυψη δε κανει λογο για τους Νεφελιμ αλλα για τους Γωγ και Μαγωγ που ειναι τα λεγομενα ρυπαρα γενη! Τα ρυπαρα γενη δεν εχουν καμοια σχεση με τους Νεφελιμ που εζησαν πριν το Κατακλυσμο! Ηταν ωστοσο και εκεινοι φυλες γιγαντων που καταγονταν ομως απο τον Ιαφεθ το τριτο γιο του Νωε και καθοντουσαν και εκεινοι και ασχολιοντουσαν και εκεινοι με παγανιστικες ενεργειες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν μιλάμε για τέτοια θέματα, για αποκαλύψεις, οράματα κλπ, η λέξη "σίγουρο" απλά δεν υφίσταται. Τίποτα δε μπορεί να είναι σίγουρο. Οπότε δεν μπορώ να απαντήσω σε τέτοια ερώτηση.

      Στο άλλο, νομίζω κι εγώ πως έχει δεχτεί επιρροές και σίγουρα πρόκειται για βιβλίο που θα είχε μελετήσει ο Άγιος Ιωάννης.

      Ναι, πολλοί αρχαίοι μύθοι έχουν κοινά γνωρίσματα μεταξύ τους και κάποιοι αρχαίοι μύθοι έφτασαν και στην Π.Διαθήκη και τα απόκρυφα βιβλία της. Τώρα τι, πως και γιατί, είναι ένα θέμα που κι αν είχαμε χίλιες ζωές δε θα βρίσκαμε μια και μόνο απάντηση.

      Διαγραφή
    2. Ναι! Καταλαβα! Βεβαια ωστοσο προγενεστερα βιβλια που ανηκουν κιολας στο Κανονα της Παλαιας Διαθηκης και αναφερονται με εσχατολογικα ζητηματα ειναι και το βιβλιο του Προφητη Δανιηλ! Τπαρχουν και εξωΒιβλικες εσχατολογικες προφητειες οπως ειναι οι προφητειες των Σιβυλλων οι οποιες ειναι και αυτες προγενεστερες του βιβλιου του Ενωχ! Βεβαια πολλοι εχουν λανθασμενα ταυτοποιησει τους Νεφελιμ με τα ρυπαρα γενη τα οποια ειναι 2 διαφορετικες κατηγοριες πλασματων! Το αλλο το παραξενο ηταν οτι τα ρυπαρα γενη καταγονταν απο τον Ιαφεθ το τριτο γιο του Νωε! Καποιοι πιστευουν οτι πιθανον λογω ομοιοτητας ονοματων ο Ιαφεθ ηταν το ιδιο προσωπο με τον Ιαπετο το Τιτανα της Ελληνικης μυθολογιας! Εαν θυμαμαι καλα ο Αγιος Ιπολλυτος Ρωμης που προσπαθουσε με την αντιστοιχια αριθμων και λεξεων να βγαλει τα ονοματα που προκυπτουν απο τον αριθμο 666 ειδε οτι μια απο αυτες τις λεξεις ηταν και τα ονοματα ΙΑΠΕΤΟΣ και ΤΕΙΤΑΝ.

      Διαγραφή

Ο Ιούδας, το μύρο

  Στην οικία του Σίμωνα του Λεπρού, μια γυναίκα λούζει τον Χριστό με ακριβό μύρο. Οι μαθητές διαμαρτύρονται: γιατί τέτοια σπατάλη; Δε θα ήτα...