Σάββατο 28 Απριλίου 2018

Η μαζικότερη θυσία παιδιών στην ιστορία

Ίχνη μιας πρωτοφανούς μεγέθους μαζικής ανθρωποθυσίας παιδιών στην Αμερική- πιθανότατα η μεγαλύτερη στην παγκόσμια ιστορία- ανακαλύφθηκαν στη βόρεια ακτή του Περού, δήλωσαν αρχαιολόγοι στο National Geographic.
Πάνω από 140 παιδιά και 200 μικρά λάμα φαίνονται να θυσιάστηκαν σε τελετή που έλαβε χώρα πριν από περίπου 550 χρόνια, σε έναν ανεμοδαρμένο βράχο πάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό, στη σκιά αυτού που ήταν τότε η πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας των Τσιμού.
Επιστημονικές έρευνες από μια πολυεθνική ομάδα υπό τους Γκαμπριέλ Πριέτο (Universidad Nacional de Trujillo) και Τζον Βεράνο (Tulane University) είναι σε εξέλιξη, με χρηματοδοτική στήριξη από τη National Geographic Society.


MARIANA BAZO / REUTERS


Αν και έχουν καταγραφεί περιστατικά μεγάλης κλίμακας ανθρωποθυσιών μεταξύ Αζτέκων, Μάγια και Ίνκα, και έχουν βρεθεί ίχνη τους σε αρχαιολογικές έρευνες, η συγκεκριμένη θυσία θεωρείται άνευ προηγουμένου- και προκαλεί επιπλέον εντύπωση, λόγω του ότι ο πολιτισμός των Τσιμού δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός.
Ο χώρος της θυσίας είναι γνωστός ως Χουαντσακίτο- Λας Λάμας και βρίσκεται στα βόρεια της επαρχίας Χουαντσάκο του Περού. Σχετικά κοντά βρίσκεται το Τσαν Τσαν, αρχαίο κέντρο διακυβέρνησης των Τσιμού και μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.


MARIANA BAZO / REUTERS


Στο ζενίθ της, η αυτοκρατορία των Τσιμού έλεγχε μία έκταση άνω των 960 χλμ κατά μήκος της ακτής του Ειρηνικού, με πεδιάδες που εκτείνονταν από τα σημερινά σύνορα Περού- Εκουαδόρ στη Λίμα. Μόνο οι Ίνκα ήταν ισχυρότεροι στην προκολομβιανή Νότια Αμερική, και ήταν αυτοί που υπέταξαν την αυτοκρατορία των Τσιμού γύρω στο 1475.
Η περιοχή είχε εμφανιστεί στην επικαιρότητα αρχικά το 2011, όταν βρέθηκαν τα λείψανα 42 παιδιών και 76 λάμα σε ανασκαφές. Περαιτέρω έρευνες, που διήρκεσαν ως το 2016, έφεραν στο φως συνολικά πάνω από 140 λείψανα παιδιών και 200 νεαρών λάμα στην περιοχή. Η χρονολόγηση άλλων ευρημάτων στην περιοχή με ραδιενεργό άνθρακα δείχνει πως ανάγονται στο 1400-1450.


MARIANA BAZO / REUTERS


Η ανάλυση των σκελετών των παιδιών και των ζώων υποδεικνύει ίχνη τραυμάτων στο στέρνο και στα πλευρά, κάτι που με τη σειρά του δείχνει πως είχαν κόψει και ανοίξει τα στήθη των θυμάτων τους- ενδεχομένως με σκοπό την αφαίρεση της καρδιάς. Επίσης βρέθηκαν και απομεινάρια τριών ενηλίκων, ενός άνδρα και δύο γυναικών, που είχαν δεχτεί χτυπήματα στο κεφάλι: Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν πως ίσως να έπαιξαν κάποιον ρόλο στη θυσία και να εκτελέστηκαν αργότερα.
Τα παιδιά που θυσιάστηκαν ήταν από 5 έως 14 ετών, με τα περισσότερα να είναι μεταξύ 8 και 12. Τα περισσότερα θάφτηκαν «κοιτώντας» προς τα δυτικά, προς τη θάλασσα. Τα λάμα ήταν κάτω των 18 μηνών και θάφτηκαν «κοιτώντας» προς τα ανατολικά- στις κορυφές των Άνδεων. Οι επιστήμονες θεωρούν πως όλα τα θύματα σκοτώθηκαν σε μία τελετή.


MARIANA BAZO / REUTERS


Όπως προαναφέρθηκε, εάν τα συμπεράσματα των αρχαιολόγων στέκουν, μάλλον πρόκειται για τη μεγαλύτερη ομαδική ανθρωποθυσία παιδιών στην ιστορία: Μέχρι τώρα, το μεγαλύτερο συμβάν τέτοιου είδους για το οποίο υπάρχουν στοιχεία είναι η θυσία και ταφή 42 παιδιών στο Templo Mayor στην Τενοχτιτλάν του σύγχρονου Μεξικού, αρχαία πρωτεύουσα των Αζτέκων (και σήμερα κομμάτι της Πόλης του Μεξικού).


MARIANA BAZO / REUTERS


Πρακτικές ανθρωποθυσιών υπήρξαν κατά καιρούς σχεδόν σε κάθε μέρος του κόσμου, και θεωρείται ότι έπαιξαν ρόλο στη διαμόρφωση των ιεραρχικών δομών. Ωστόσο, οι περισσότερες είχαν να κάνουν με ενηλίκους, καθώς η θυσία παιδιών είναι πιο δύσκολο να επεξηγηθεί ως πρακτική, για πολλούς και διάφορους λόγους. Στην περίπτωση του Λας Λάμας εκτιμάται πως ίσως να είχε να κάνει με κλιματικές μεταβολές στην περιοχή, που είχαν καταλυτική επίδραση στο κράτος των Τσιμού, αποδυναμώνοντάς το- άλλωστε, όπως προαναφέρθηκε, υπέκυψαν στους Ίνκα λίγες δεκαετίες μετά τις ανθρωποθυσίες στο Λας Λάμας. Οι θυσίες παιδιών ενδεχομένως να ήταν μια απόπειρα εξευμενισμού των θεοτήτων και των υπερφυσικών δυνάμεων της περιοχής στις οποίες αποδίδονταν τα καταστροφικά φαινόμενα, όταν διαπιστώθηκε πως οι «συμβατικές» θυσίες ενηλίκων «δεν απέδιδαν». 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ποιανού αδερφός είμαι;

  Διαβάζω ξανά την παραβολή του πλούσιου και του φτωχού Λαζάρου και μου κάνει εντύπωση η αδιαφορία του πλούσιου για τον Λάζαρο που σέρνεται ...