Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2017

Κείμενο οφειλόμενο για τη γερόντισσα Χριστονύμφη της Ραψάνης


Αν έχω κάτι σπουδαίο  να θυμάμαι από το πέρασμά μου από την Ι.Μ.Λαρίσης,είναι η γνωριμία μου με έναν άνθρωπο που θα έλεγε κανείς ότι είχε βγει μέσα από τις σελίδες της Φιλοκαλίας.Πρόκειται για μια ασκήτρια η οποία ασκήτευε στην Ι.Μ.Μεταμορφώσεως του Σωτήρος.Τη γερόντισσα Χριστονύμφη.
Η συγκεκριμένη μονή έχει μεγάλη ιστορία.Εκεί διέμεινε και λειτουργούσε για περίπου ένα χρόνο ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός.Ήταν για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα πνευματικό κέντρο της περιοχής μέχρι που εγκαταλείφθηκε κι έφτασε να χρησιμοποιείται σαν στάβλος κάποιες φορές.
Σε μια τέτοια άσχημη κατάσταση ήταν το μοναστήρι όταν έφτασε εκεί(επί εποχής Μητρ/τη Λαρίσης Σεραφείμ),μια μικρόσωμη,ασθενική μοναχή,η Χριστονύμφη. Προηγουμένως είχε μονάσει από πολύ μικρή ηλικία στην Ι.Μ.Δαμάστας αφού την είχε κάνει μοναχή ο,τότε,Φθιώτιδος Δαμασκηνός.Από εκεί έφυγε για να αποφύγει να γίνει ηγουμένη,μιας και αποστρεφόταν οποιαδήποτε μορφή αναγνώρισης της προσφοράς της και της αξίας της.Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα και με εξαιρετικά πενιχρά μέσα,κατάφερε και σουλούπωσε το μοναστήρι και το κατέστησε πνευματικό κέντρο μεγάλης ακτινοβολίας.Οι συνθήκες ήταν εξαιρετικά δύσκολες καθώς το μοναστήρι βρίσκεται ψηλά στη Ραψάνη και το χειμώνα αποκλειόταν.Νερό είχε μέσω μιας πηγής που κατέβαινε στη δεξαμενή του μοναστηριού,με αποτέλεσμα το χειμώνα να πλημμυρίζει και το καλοκαίρι να μη μένει σταγόνα.Για ρεύμα δεν το συζητάμε,καθώς η γερόντισσα το θεωρούσε πολυτέλεια ενώ αγωνίστηκε με όλες της τις δυνάμεις ώστε να μη της φτιάξουν μεγάλο ασφαλτοστρωμένο δρόμο προς το μοναστήρι και να γίνει έτσι προορισμός θρησκευτικού τουρισμού.



Παρ'όλα αυτά ήταν τέτοια η πνευματικότητά της που ,το ξέρω επειδή λειτουργούσα συχνά εκεί,υπήρχαν άνθρωποι που ταξίδευαν ώρες ολόκληρες για να εκκλησιαστούν στο μοναστήρι και να ακούσουν,μετά τη λειτουργία δυο λόγια απ'τη γερόντισσα.
Δε θυμάμαι κι εγώ πόσες φορές ξεκινήσαμε κουβέντα για πνευματικά κι εκκλησιαστικά θέματα οι οποίες διήρκεσαν μέχρι και τέσσερις ώρες.Εκεί έβρισκαν παρηγοριά και θεραπεία όλων των ειδών άνθρωποι.Από μάνες που έχασαν τα παιδιά τους,ως κοπέλες με προβλήματα με ναρκωτικά και ημίτρελοι παπάδες(ξέρετε για ποιον λέω).Η γερόντισσα ήταν εξαιρετικά αυστηρή με τον εαυτό της(και κάποιους  πιο κοντινούς της)αλλά είχε περισσή κατανόηση για όλους όσους υπέφεραν από τα δεσμά της αμαρτίας. Είναι κρίμα που υπήρχαν πολλοί που δεν πήραν χαμπάρι τον πνευματικό θησαυρό που κρυβόταν στα ορεινά μέρη της Μητρόπολης Λαρίσης.Και είναι κρίμα που είναι  αυτοί που θα έπρεπε να το ξέρουν.

Η γερόντισσα κοιμήθηκε στις 14-12-2011.Ήταν 62 ετών.Πολλοί απ'όσους βρίσκαμε εκεί καταφύγιο ακόμα και σήμερα δεν έχουμε συνηθίσει στην απουσία της.Δεν έχουν γραφτεί βιβλία γι'αυτήν και ούτε πρόκειται μια και η επιθυμία της ήταν να μη γραφτεί τίποτα γι'αυτήν(όπως δεν ήθελε να βγαίνει και φωτογραφίες,υπάρχουν μια δυο  το πολύ).Μια επιθυμία που δεν τη σεβαστήκαμε όλοι.Αλλά νομίζω ότι τέτοιοι άνθρωποι,ζωντανές αποδείξεις ότι πράγματι η εν Χριστώ ζωή είναι κάτι το διαφορετικό πρέπει,αν όχι να γίνονται ευρέως γνωστοί,τουλάχιστον να μένουν για πάντα στις μνήμες αυτών που τους γνώρισαν.

ΥΓ.Υπάρχουν πολλά θαυμαστά περιστατικά με τη γερόντισσα,όπως και περιστατικά που δείχνουν την απίστευτη ρηχότητα κάποιων "ανθρώπων της εκκλησίας" αλλά δε θεώρησα σκόπιμο να αναφερθούν εδώ.Θα ήταν κρίμα.

7 σχόλια:

  1. Αχ! γλυκιά μου Χριστονύμφη, λείπεις σε μένα, λείπεις σε όλους όσοι σε γνώρισαν. Μου λείπει το κελί σου το αρχικό πριν ανακαινιστεί η μονή, οι συζητήσεις μας, το σκυλάκι σου...Λείπεις μόνο λείπεις αλλά δεν στεναχωριέμαι..ξέρω ότι είσαι στην αγκαλιά του Χριστού που αγάπησες και του αφιερώθηκες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είστε από τους παλιούς γνώριμους βλέπω ...

      Διαγραφή
    2. Πάτερ, μόλις τώρα είδα το σχόλιο σας μιας και έκανα ανάρτηση στο Λόγος Φωτός για την Χριστονύμφη μας. Θέλω να την γνωρίσει όλος ο κόσμος. Αυτό που έζησα με την Χριστονύμφη μου δεν περιγράφεται. Ευχαριστώ τον Θεό ξανά και ξανά και πάλι δεν φτάνει. Ναι είμαι από τους πολύ παλιούς...Τότε ήμουν 25 χρονών, η Χριστονύμφη τότε 54, σήμερα εγώ στα 51...ο πατέρας από την Ραψάνη, εγώ μένω Αθήνα, επισκέπτομαι για πρώτη φορά το μοναστήρι τότε που ζούσε τελείως μόνη, στο υπέροχο δωματιάκι της με το τζάκι....καθόμασταν οι δύο μας και συζητούσαμε για τον Θεό, τον άνθρωπο,τη ζωή με τις ώρες. Η πρώτη μας συνάντηση : Επισκέπτομαι το μοναστήρι, στέκομαι στο κεφαλόσκαλο της εκκλησίας και βλέπω μία μοναχή μπροστά στην Ωραία Πύλη να στέκεται και να προσεύχεται...δεν με έχει καταλάβει....από πάνω της και γύρω της πετούσαν περιστέρια κυκλικά...μένω άναυδη και πλημμυρισμένη από Θεία Χάρη...ήμουνα τόσο μα τόσο ευτυχισμένη....δεν της λέω ούτε καλημέρα κανένα τυπικό παρά μόνο "σαν παρακαλώ μην τα διώξετε...." Γυρίζει και για πρώτη φορά διασταυρώθηκαν τα βλέμματά μας και ενώ περίμενα [και προσευχόμουν να μη το κάνει] να μου πει είναι μπελάς τα πουλιά, λερώνουν τον ναό και κάτι τέτοια.....μου απαντάει....."Τις συνδαιτυμόνες μου θα διώξω;" Τι χαρά ένοιωσα Χριστέ μου με αυτή την απάντηση...κατάλαβα ότι είχα μπροστά μου έναν αυθεντικό άνθρωπο, έναν πνευματικό άνθρωπο....Πάτερ, θα μπορούσα να σας μιλάω ώρες για την φίλη μου - έτσι την λέω εγώ-, την Χριστονύμφη. Επίσης, μπορείτε να μου στείλετε το e-mail σας στο mariavellou34@gmail.com για να σας στείλω και να το καταγράψω με την ησυχία μου ....ένα θαύμα που αφορά εμένα αλλά και την γερόντισσα. Ο τίτλος του θαύματος είναι "Πάτερ ημών..." Σας παρακαλώ, κάντε το, πρέπει να καταγράψουμε τα βιώματά μας με την Χριστονύμφη ...έτσι για να νοιώθουμε την παρουσία της εμείς που την αγαπήσαμε. Την ευχή σας.

      Διαγραφή
    3. Δημήτριος Μαστρογιαννης15 Φεβρουαρίου 2022 στις 4:00 π.μ.

      Αγία μορφή !!Πολλές Κυριακές απόγευμα πήγαινα από τον Πυργετό Λάρισας και μιλούσαμε για όλα .Η μακαριστη γεροντισα με απλότητα και γλυκύτητα απαντούσε σε όλα και γαληνευε τις ψυχές.!Αιώνια της η μνήμη !

      Διαγραφή
    4. Δημήτριος Μαστρογιαννης15 Φεβρουαρίου 2022 στις 4:04 π.μ.

      Αγία μορφή !Θυμάμαι τις Κυριακές απόγευμα που πήγαινα από τον Πυργετό Λάρισας και μιλάγαμε! !Η Γεροντισα απαντούσε με απλότητα και γλυκύτητα σε όλα τα ερωτήματα που τις κάναμε και φεύγαμε με ειρήνη και γαλήνη !Αιώνια της η μνήμη !

      Διαγραφή

Το σπουργίτι

  Είναι πολύ όμορφο και ευγενές να φιλοσοφούμε και να θεολογούμε βλέποντας ένα σπουργίτι να σκαλίζει το έδαφος και να εξαίρουμε την απλότητά...