Σάββατο 9 Ιουνίου 2018

Ζεν και η τέχνη του ξίφους,σύντομη παρουσίαση με αποσπάσματα

Σχετική εικόνα

Ένα φίλος ρώτησε για το βιβλίο του Τακουάν Σόχο,"Ζεν και η τέχνη του ξίφους,εκδ.Ιάμβλιχος.Αντί άλλης παρουσίασης ανεβάζω τρία αποσπάσματα για ν σχηματίσει,όσο είναι δυνατόν,μια κάποια γνώμη.Άποψή μου ότι για κάποιον που ασχολείται με αυτά τα θέματα είναι ένα πολύ καλό βιβλίο:

🀐Υπάρχει μια φράση:"Σβήσε το χάσμα ανάμεσα στο πριν και το μετά".Το να μην ξεφορτώνεσαι τις σκέψεις προηγούμενων στιγμών,το να επιτρέπεις να διατηρούνται ίχνη των παρόντων σκέψεων-είναι και τα δύο κακά.Τούτο σημαίνει πως πρέπει να εκμηδενίσεις την απόσταση ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν·να σβήσεις τη γραμμή ανάμεσα στο πριν και το μετά,στο τώρα και το τότε,ώστε να μην παραμένει ο νους σε κανένα από αυτά.



🀡Το δε μάχομαι για να νικήσω ή να ηττηθώ·δε με απασχολεί το σθένος ή η αδυναμία,σημαίνει ότι δεν αγωνίζομαι για τη δόξα ή δεν ανησυχώ για την ήττα,και δε με απασχολούν οι έννοιες της δύναμης ή της αδυναμίας.


🀈Όταν κάποιος δανείζεται τη δύναμη της επιθυμίας,είτε πετύχει είτε αποτύχει,και εφόσον θεωρεί τον  ορθό και ευθύ νου σαν αλφάδι,ενεργώντας ανάλογα,εξαρτά από αυτή τη δύναμη την επιτυχία ή την αποτυχία του.
Ξεφεύγοντας,όμως,από τούτο το αλφάδι,αφετηρία του δεν είναι πλέον η επιθυμία,αλλά η ορθή κρίση.Η ορθή κρίση ταυτίζεται με την αρετή.



8 σχόλια:

  1. Ευχαριστώ για την παρουσίαση, πάτερ! Φαίνεται πολύ ενδιαφέρον και θα αποκτηθεί οσονούπω. Αυτός ο αποφθεγματικός τρόπος γραφής μου θυμίζει το βιβλίο του Μουσάσι και τις "Αιχμηρές Σκέψεις" του Bruce Lee.
    Το τελευταίο απόσπασμα, βέβαια, με μπέρδεψε. Ποιο είναι, τελικά, το αλφάδι, η επιθυμία ή η αρετή; Γιατί, βάσει των όσων λέει η 2η παράγραφος, μάλλον το πρώτο πρέπει να ισχύει..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι,μοιάζει με του Μουσάσι.Τρεις επιστολές είναι ουσιαστικά.

      Διαγραφή
  2. Γεια σου Παπα-Κωστα μου! ο Νικος ειμαι! Πως εισαι? Ηθελα να ρωτησω κατι! Στην πρωτη φραση του αρθρου λεει οτι πρεπει να αποβαλεις και τις παροντικες σκεψεις. Ειχα την εντυπωση οτι αρχη του βουδισμου Ζεν ειναι να παραμεινει ο νους του ανθρωπου ΣΤΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΩΡΑ. Οι σαμουραι και οι βουδιστες πως το επιτυγχανουν αυτο? Μεσω του διαλογισμου? Στην Νηπτικη Διδασκαλια των ορθοδοξων Αγιων επιτυγχανεται η απολυτη βιωση της παρουσας καταστασης μεσω της καρδιακης προσευχης και της ασκησης. Αυτο εξαλλου αποτελει και κομματι της διδασκαλιας του Χριστου που λεει να μη μεριμνουμε για το αυριο. Μπορει ενας ασκουμενος στις πολεμικες τεχνες να επιτυχει τη βιωση της παρουσης καταστασης δεδομενου οτι ο συγχρονος ανθρωπος εχει ασχημα ψυχικα καταλοιπα? Υπαρχει βεβαια και η ουσιωδη διαφορα οτι ο νηπτικος ασκητης βιωνει στο εδω και στο τωρα τον Χριστο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι βουδιστές το επιτυγχάνουν με διαλογισμό,έτσι λένε τέλος πάντων.Τώρα τι ακριβώς πετυχαίνουν θα σε γελάσω.Παρά τις εξωτερικές ομοιότητες ο βουδισμός,ακόμα και στη μορφή ζεν,απέχει πάρα πολύ από τα δικά μας οπότε δεν μπαίνουν καν σε σύγκριση.
      Ένας ασκούμενος στις πολεμικές τέχνες το μόνο που μπορεί να πετύχει είναι καλύτερη φυσική κατάσταση και μια βελτίωση στην άμυνά του.Τίποτα παραπάνω.

      Διαγραφή
    2. ναι συμφωνω! Δεν μπορουν να μπουν σε συγκριση δεδομενου οτι σε εμας και μεσο και σκοπος ειναι ο Χριστος. Ωστοσο με μπερδεψε η πρωτη παραγραφος του αρθρου! Τι εννοει ο συγγραφεας? Οτι ο ασκουμενος πρεπει να παραμεινει ΣΤΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΩΡΑ η αλλο πραγμα εννοει?

      Διαγραφή
    3. Τωρα που το ξαναδιαβασα καλυτερα απο οτι καταλαβα ο συγγραφεας εννοει οτι ο ασκουμενος πρεπει να επιτυχει μια κατασταση κενοτητας στις σκεψεις του. Να αποβαλλει δηλαδη ολες τις σκεψεις του. Αυτη η αρχη υπαρχει και στην Ορθοδοξια αλλα σε μας η ουσιωδη διαφορα ειναι οτι ο Χριστος αποβαλλει τους λογισμους. Για αυτο παρακαλουμε και τον Κυριο κατα τη διαρκεια της Θειας λειτουργιας ΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΔΙΟΡΘΩΣΟΝ, ΤΑΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΚΑΘΑΡΟΝ. Ξερεις ολο αυτο με κανει και αναρωτιεμαι οπως σου ειχα πει και αλλες φορες οτι πιθανον ο βουδισμος να εχει παρει στοιχεια απο τη δικη μας διδασκαλια. Απο την αλλη υπαρχει και το θεμα οτι ο βουδας ειχε μεσα του τον σπερματικο λογο οπως τον ειχε ο Σωκρατης, ο Πλατωνας, ο Αριστοτελης και ο Lao Tzu. Αληθεια πως μου το ειχες πει εκεινο το βιβλιο του Αγιου Ιωαννη του Δαμασκηνου που περιγραφει τη ζωη του βουδα ως αγιου?

      Διαγραφή
    4. Ε,αυτή είναι η διαφορά που τα αλλάζει όλα.Και ο Λάο Τσε και ο Βούδας φτάσανε σε πολύ υψηλό σημείο κατανόησης των πραγμάτων.Ίσως το υψηλότερο που θα μπορούσε να φτάσει άνθρωπος.Λογικό είναι να έπεσαν σε πλάνε και λάθη αφού ήταν άνθρωποι και προσπάθησαν μόνο με τις δικές τους δυνάμεις να ανακαλύψουν την ουσία.

      Βίος Βαρλαάμ καί Ιωάσαφ λέγεται.

      Διαγραφή
  3. μιας και λεγαμε για θρησκειες θελω να σου ζητησω μια χαρη. Οχι για μενα αλλα για τον κοσμο. Αν θα εχει προσεξει το ματι σου στη τηλεοραση ο τρελο-Λιακοπουλος εχει βγαλει κατι βιβλια που λεγονται το μυστικο της σκιας. Αυτος ο ανισορροπος εχει παρει στοιχεια απο την αιρεση των μανιχαιων και των γνωστικιστων και εχει παρερμηνευσει τα λογια του Χριστου "υμεις εκ του πατρος του διαβολου εστε" λεγοντας οτι ο διαβολος εχει αφεντικο που ονομαζεται Ο ΜΗ ΩΝ. Ο αθεοφοβος πηρε τη λεξη ΤΟ ΜΗ ΟΝ για το οποιο μιλαγαν οι αρχαιοι Ελληνες και οι Πατερες της Εκλλησιας και το ονομασε ζωντανη οντοτητα. Οι παντες εχουν μπερδευτει και ψαχνουν να καταλαβουν τι ειναι Ο ΜΗ ΩΝ αγνοοντας οτι το ΜΗ ΟΝ ειναι κατασταση και οχι οντοτητα. Εγω το εχω μελετησει και ξερω τη διαφορα. Αυτο λοιπον που θελω να σε παρακαλεσω ειναι αν μπορεις να αναρτησεις κανενα Πατερικο κειμενο που να αναλυει τι ειναι ΤΟ ΟΝ και ΤΟ ΜΗ ΟΝ. Για το κοσμο οχι για μενα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

«Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί Γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία» (Λουκ. 2, 14)

    Πώς να γιορτάσω τη Γέννησή σου Κύριε, όταν τις χαρμόσυνες μουσικές φτιάχνουν από το κλάμα παιδιών που ακούν τις βόμβες να σφυρίζουν; Πώς...