slpress.gr
Πολλές φορές η Τέχνη, ακόμη και όταν δεν είναι «στρατευμένη» στην προώθηση ενός πολιτικού μηνύματος, επιστρατεύεται και αξιοποιείται αναλόγως από πολιτικούς φορείς και οργανισμούς, ενίοτε και από κράτη. Δεν είναι λίγες άλλωστε οι φορές που η τέχνη, κάθε μορφής, έχει χρησιμοποιηθεί ως μέσο πίεσης προς εξουσίες, αλλά και ως όχημα μεταφοράς πολιτικών μηνυμάτων.
Η απόφαση της νεαρής Νεοζηλανδής τραγουδίστριας Λορντ να ακυρώσει την συναυλία της στο Τελ Αβίβ, μετά τις εκκλήσεις προς αυτή την κατεύθυνση που τις απηύθυναν υποστηρικτές ενός μποϊκοτάζ του Ισραήλ, φέρνει και πάλι στο προσκήνιο τα παραπάνω και προκαλεί σκέψεις σε σχέση με την ελευθερία του καλλιτέχνη, κάθε μορφής τέχνης.
Η 21 ετών ποπ καλλιτέχνης είχε ανακοινώσει την περασμένη εβδομάδα ότι θα έκανε έναν σταθμό στην πολιτιστική και οικονομική πρωτεύουσα του Ισραήλ τον Ιούνιο, στο πλαίσιο της περιοδείας της. Ωστόσο, μετά τις επικρίσεις Νεοζηλανδών και διεθνών ακτιβιστών υπέρ του μποϊκοτάζ του Ισραήλ με στόχο τον τερματισμό της κατοχής των παλαιστινιακών εδαφών, ανακοίνωσε τελικά ότι δεν θα συμπεριλάβει το Τελ Αβίβ στην περιοδεία της.
«Έλαβα πλήθος μηνυμάτων και επιστολών, και συζήτησα πολύ με πολλούς ανθρώπους που έχουν διαφορετικές γνώμες, και πιστεύω ότι η σωστή απόφαση σε αυτό το στάδιο, είναι να ακυρώσω τη συναυλία», έγραψε η Λορντ, σε ανακοίνωση που έδωσαν στη δημοσιότητα οι Naranjah, οι ισραηλινοί οργανωτές του θεάματος.
«Είμαι πάρα πολύ περήφανη για να παραδεχτώ ότι έσφαλα. Πράγματι λυπάμαι που υπαναχωρώ στη δέσμευσή μου προς εσάς. Ελπίζω ότι μια μέρα θα μπορέσουμε να χορέψουμε όλοι μαζί», συνέχισε η Νεοζηλανδή τραγουδίστρια αναφερόμενη στους θαυμαστές.
Στο θέμα παρενέβη και η υπουργός Πολιτισμού του Ισραήλ Μίρι Ρεγκέβ, εκφράζοντας την ελπίδα ότι η Λορντ θα υπαναχωρήσει στην απόφασή της και μέχρι το καλοκαίρι θα πάει στο Ισραήλ «αποκομμένη από περίεργες πολιτικές παραμέτρους», όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της.
Η Λορντ δεν είναι μοναδική
Η περίπτωση της Λορντ δεν αποτελεί βέβαια ένα μεμονωμένο περιστατικό. Το Ισραήλ είναι στόχος μιας παγκόσμιας πολιτιστικής και επιστημονικής εκστρατείας μποϊκοτάζ, που αποσκοπεί στον τερματισμό της κατοχής και της εποικιστικής δραστηριότητας στα παλαιστινιακά εδάφη. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε διάσημος καλλιτέχνης που σκοπεύει να επισκεφθεί το Ισραήλ, για να δώσει συναυλία ή παράσταση, βρίσκεται αντιμέτωπος με τις εκκλήσεις, αλλά και τις πιέσεις, για συμμετοχή μποϊκοτάζ. Τα αποτελέσματα βέβαια ποικίλουν και είναι ανάλογα με την περίπτωση και την ιδιοσυγκρασία του καλλιτέχνη.
Το ίδιο ζήτημα προέκυψε τον περασμένο Ιούλιο, όταν οι Radiohead, ένα από τα μεγαλύτερα ροκ συγκροτήματα παγκοσμίως, βρέθηκε αντιμέτωπο με ανάλογες πιέσεις. Οι Radiohead δεν ακύρωσαν τελικά την συναυλία τους και έπαιξαν την μουσική τους για τους δεκάδες χιλιάδες θεατές, που συγκεντρώθηκαν στο Τελ Αβίβ, για να ακούσουν το αγαπημένο τους συγκρότημα
Η περίπτωση του Νικ Κέιβ
Στο στόχαστρο ακτιβιστών, αλλά και συναδέλφων του καλλιτεχνών, βρέθηκε τον Νοέμβριο και ο Νικ Κέιβ, για την απόφασή του να δώσει δύο συναυλίες στο Ισραήλ. Κυριότεροι επικριτές του, ο Ρότζερ Γουότερς και ο Θέρστον Μουρ, οι οποίοι μέσα από την ομάδα «Καλλιτέχνες για την Παλαιστίνη», στην οποία συμμετέχουν, σε ανοιχτή επιστολή τους προς τον Nick Cave τον καλούσαν να ακυρώσει τις εμφανίσεις του, όσο «το απαρτχάιντ παραμένει».
«Οι Παλαιστίνιοι συγγραφείς συλλαμβάνονται. Φεστιβάλ διακόπτονται. Υπάρχει απαγόρευση ταξιδιών για ηθοποιούς και μουσικούς. Τα social media είναι υπό παρακολούθηση. Τα ΜΜΕ δέχονται λογοκρισία και επιδρομές. Αυτά είναι εγκλήματα, αλλά όταν ένας διεθνής καλλιτέχνης του δικού σας βεληνεκούς, παρά τις εκκλήσεις των Παλαιστινίων, συνεχίζει να εμφανίζεται σε σκηνές του Ισραήλ, η κυβέρνηση που προωθεί αυτά τα εγκλήματα παίρνει θάρρος. Ό,τι και να κάνει φαίνεται πως δεν τιμωρείται»,υπογράμμισε σε αυστηρό τόνο η επιστολή.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση του Τελ Αβίβ βλέπει μία απειλή σε αυτήν την αμφισβήτηση της νομιμότητας του κράτους του Ισραήλ και «πολεμά» οτιδήποτε μοιάζει με μποϊκοτάζ. Το ερώτημα ωστόσο σχετικά με την ελευθερία του καλλιτέχνη παραμένει ανοιχτό και δείχνει να απαντάται μόνο στο πλαίσιο αυτής της ίδιας της ελευθερίας του καλλιτέχνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου