"Να αποφεύγεις τις ανόητες αναζητήσεις σε γενεαλογικούς καταλόγους, τις φιλονικίες και τις διαμάχες γύρω από τις διατάξεις του ιουδαϊκού νόμου, γιατί όλα αυτά είναι ανώφελα και μάταια".
Είναι μια συνήθεια που καθώς φαίνεται από τα παραπάνω λόγια του Αποστόλου Παύλου, είχαμε οι χριστιανοί από τα πρώτα κιόλας χρόνια της εκκλησιαστικής ζωής. Να ασχολούμαστε και να μεγεθύνουμε ανούσιες λεπτομέρειες και να χάνουμε την ουσία εμπλεκόμενοι σε ατελείωτες συζητήσεις γι' αυτές.
Έτσι για παράδειγμα, κάποια στιγμή απέκτησε την ίδια αν όχι και μεγαλύτερη σημασία, το αν πρέπει να πλένουμε τα δόντια μας πριν κοινωνήσουμε από το αν προσερχόμαστε πραγματικά μετανοημένοι στη Θεία Κοινωνία. Ή για να δώσουμε άλλο ένα παράδειγμα από την Π.Διαθήκη αυτή τη φορά, ασχολούμαστε πιο πολύ με το που πήγε ο Κάιν αφού δολοφόνησε τον αδελφό του παρά με το ζήτημα του φθόνου που φώλιασε στη ψυχή του και τον ώθησε στην αδελφοκτονία. Ακόμα και σήμερα ασχολούμαστε με το αν είναι ασέβεια ή όχι προς το Θεό αν φοράμε προστατευτική μάσκα στην εκκλησία και όχι αν είναι ασέβεια να προσερχόμαστε με μια καρδιά γεμάτη ζήλια, κακία και εγωισμό.
Αυτό κάνει η ενασχόληση με τη λεπτομέρεια. Μας απορροφά τόσο που χάνουμε την ουσία. Το δρόμο δηλαδή προς τη μετάνοια και από εκεί στη θέωση. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως πολλές αιρέσεις έχουν ξεπηδήσει από αυτή την υπερβολική μελέτη της λεπτομέρειας.
Η σχολαστικότητα, η λεπτολογία μας αποπροσανατολίζει και μας κάνει να χανόμαστε. Πολλές δε φορές, πιανόμαστε από μία και μόνο λεπτομέρεια ώστε να φέρνουμε ακόμα και τις Γραφές στα μέτρα μας.
Κλείνοντας θα δανειστώ ένα ρητό της Ανατολής : "Ψάξε τον Σατανά στον σχολαστικό σοφιστή και τον λεπτολόγο θεολόγο, γιατί αυτοί είναι το αντίθετο της Αλήθειας".
ωραιο κειμενο! Φανταζομαι δεν ειναι τυχαιο που ο προτεσταντισμος διακρινεται για τη σχολαστικολογια του! ο Νομος του Θεου ειναι κατευθυντηριος οδηγος που σε οδηγει σε εναν συγκεκριμενο σκοπο! η σχολαστικολογια πανω στο νομο ειναι υποθετω κατι αναλογο με την γραφειοκρατια των ανθρωπινων κοινωνιων! Εαν δε κινηθεις προς τη κατευθυνση που σου δειχνει ο Θεικος Νομος και κολλησεις στο γραμμα του νομου οπως καναν οι Γραμματεις και οι Φαρισσαιοι την εβαψες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να λέμε την αλήθεια, ο προτεσταντισμός γεννήθηκε από τα παλαβά που έκαναν οι Ρωμαιοκαθολικοί. Οι σέκτες του προτεσταντισμό δημιουργήθηκαν από την προσήλωση στη λεπτολογία
Διαγραφήμα τη ξερω την ιστορια του Προτεσταντισμου! Υποθετω οτι αυτο που ξερουν λιγοι ειναι οτι ο "αληθινος" δημιουργος του Προτεσταντισμου δεν ηταν ακριβως ο Λουθηρος αλλα ο Γιοχαν Φον Σταουπιτζ που ηταν ηγουμενος του και ουσιαστικα λεγεται οτι τον χειραγωγουσε χωρις να φαινεται αυτος! Ηταν στα παρασκηνια που λεμε!
ΔιαγραφήΠοιος το λέει αυτό; Σίγουρα έπαιξε ρόλο στη διαμόρφωση του Λούθηρου, όπως λέει και ο ίδιος ο Λούθηρος, αλλά παρέμεινε Καθολικός και αποκήρυξε την Μεταρρύθμιση.
ΔιαγραφήΕιχα κοιταξει διαφορες μελετες ωστοσο ολο το θεμα ειναι υπο διερευνηση! Λεγεται οτι ο Γιοχαν Σταουπιτζ ηθελε να ερθει σε ριξη με το Παπα και χρησιμοποιησε το Λουθηρο για να το κανει αυτο χωρις να φαινεται εκεινος! Δεν υπαρχουν πολλα στοιχεια σχετικα με τον Σταουπιτζ! Καποιοι λενε οτι ηταν αποκρυφιστης και πιθανως μασονος!
ΔιαγραφήΑν μπορέσεις στείλε κάποια πηγή γιατί τώρα τελευταία ασχολούμαι με την εποχή που ξεκίνησε η Μεταρρύθμιση και διαβάζω αν βρεθεί κάτι.
ΔιαγραφήΜην αγχωνεσαι! Οτι βρω θα σου πω που ακριβως να κοιταξεις! Κοιταζω και σε ξεχασμενα μερη οπου ειναι "παραπεταμενες" πληροφοριες! Για να μη σε βαζω σε "καχυποψια" επειδη με ξερεις οτι κουβαλαω και συνομωσιολογικο ενστικτο κοιταζω και απο εγκυκλοπαιδειες οπου εχουν ας πουμε θρησκευτικη "αντικειμενικοτητα" οπως τη Σοβιετικη εγκυκλοπαιδεια και τα βιβλια ιστοριας της ακαδημιας επιστημων της Ε.Σ.Σ.Δ. που ειχαν αγορασει παλια ο Πατερας μου και ο Παππους μου! Εχουν πολυ ενδιαφερουσες πληροφοριες! Δεν μπορεις παντα να βρισκεις παλια βιβλια σε μορφη pdf
ΔιαγραφήΠεράστε έξω κύριε ! Δε σερβίρουμε κομμουνιστάς !
Διαγραφήχα!χα! Καλο!
ΔιαγραφήΑυτό πάντως με τον Κάϊν έχει απασχολήσει πολλούς κατά καιρό. Καταλαβαίνω ότι το νόημα του κειμένου αφορά την μη προσκόλληση στα επουσιώδη, αλλά πολλές φορές τίθεται ζήτημα "ιστορικότητας" της ΠΔ. Και όταν ένα κείμενο που θεωρείται από την Εκκλησία "θεόπνευστο" έχει "σεναριακά κενά",ακολουθεί φυσιολογικά η αμφισβήτηση. (Deso)
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν υπάρχουν σεναριακά κενά διότι δε διαβάζεται η Π.Διαθήκη ούτε φιλολογικά ούτε ιστορικά, παρ' ότι περιέχει ιστορικά στοιχεία. Το νόημα και η ουσία της Π.Διαθήκης είναι η κίνηση του Θεού προς τον άνθρωπο ώστε να ειρηνεύσει μαζί του και η προσπάθεια του ανθρώπου, με όλες τις αποτυχίες και τις αποτυχίες, να ανταποκριθεί στην κίνηση αυτή. Είναι λάθος η οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση και θα οδηγήσει σε παρερμηνείες.
ΔιαγραφήΠολυ σωστα! Εαν εστιασουμε μονο στα ιστορικα στοιχεια που εχει η Παλαια Διαθηκη χανουμε το κεντρικο νοημα και αποδιδωντας της μονο ακαδημαικη αξια την απαξιωνουμε ως Θεοπνευστο εργο! Εαν θα παρατηρησει προσεκτικα καποιος θα δει οτι ολη η Αγια Γραφη Παλαια και Καινη Διαθηκη δεν περιγραφουν μοναχα την ιστορικη πορεια του ανθρωπου γενικοτερα η μονο την ιστορικη πορεια του παλαιου Ισραηλ αλλα δειχνει τη πνευματικη πορεια του καθε ανθρωπου ξεχωριστα την οποια καλειται ο καθε ανθρωπος της καθε εποχης να ακολουθησει για να φτασει στη Θεωση! Εαν δουμε προσεκτικα ο ανθρωπος ξεκιναει απο τον αγραφο νομο της συνειδησης του με τον οποιο ζουσαν και κινιοντουσαν πνευματικα οι πρωτοι Δικαιοι οπως ο Αβελ, ο Ενωχ, ο Αβρααμ, ο Ιωβ και αρκετοι αλλοι συνεχιζει στη πνευματικη πορεια του γραμμενου νομου που παρεδωθηκε στο Προφητη Μωυση ο οποιος ειχε ως στοχο να προετοιμασει τον ανθρωπο για την πληρη αποκαλυψη του Θεου στο προσωπο του Θεανθρωπου και τελος εχουμε τη πνευματικη περιοδο οπου ο Χριστος αποκαλυπτει και κανει ορατη τη Θεια χαρη του στον ανθρωπο η οποια υπηρχε και υπαρχει σε ολες τις εποχες απλα ο ανθρωπος τηρει σε πρωτη φαση τις εντολες που του παραδοθηκαν ωστε να παλεψει με την ιδια του τη συνειδηση ωστε να γνωρισει καλυτερα και τον εαυτο του και προπαντως το Θεο ωστε οταν φτασει ο ανθρωπος πλεον στη Θεωση να λειτουργει μεσα στη συνειδηση του ο νομος του Θεου σε πληρη συνεργασια με το αυτεξουσιο του! Με λιγα λογια ο ανθρωπος εκτελει τις εντολες του Θεου απο Αγαπη οταν φτασει στη Θεωση και οχι μονο απο ηθικη υποχρεωση θα λεγαμε! ο Αποστολος Παυλος ελεγε οτι ο νομος ηταν καταραμενος με την εννοια οτι ο ανθρωπος ερχοταν σε συγκρουση με την ιδια του τη συνειδηση προκειμενου να τη τηρησει! Εδω βλεπουμε και το πνευματικο κομματι του Αορατου Πολεμου οπου ο ανθρωπος πολεμαει και με τα δικα του τα εσωτερικα παθη και με το Θελημα του Θεου!
ΔιαγραφήΜια χαρά τα λέτε, δεν διαφωνώ. Ωστόσο η ίδια η Εκκλησία (και η δική μας και η Ρωμαιοκαθολική) θεωρούν την ΠΔ ως απόλυτη αλήθεια και από ιστορικής πλευράς, εξ ου και οι πάμπολες αποπειρες να μετρησουν το χρόνο ή να προσδιορίσουν την απαρχή του, έχοντας ως βάση την Αγία Γραφή. Φυσικά καταλήγουν σε άτοπο αλλά δεν το παραδέχονται γιατί έτσι νιώθουν ότι μειώνουν το κύρος της Αγίας Γραφής και προτιμουν να πλακωθούν για μια ακόμη φορά με την επιστημονική κοινοτητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι, δεν το έκαναν. Υπήρχε ένα είδος μέτρησης με βάση τη Π.Διαθήκη(ακόμα υπάρχει), όπως έχουν και όλες σχεδόν οι θρησκείες, αλλά δεν κατείχε θέση ακριβούς μέτρησης.
ΔιαγραφήΆλλωστε δεν είναι δυνατόν να μετρηθεί ο χρόνος έτσι εφόσον δεν ξέρουμε το βασικότερο. Πόσο διαρκούσε η κάθε μέρα κατά τη Γέννεση.Από εκεί και πέρα υπάρχουν κάποια πράγματα γραμμένα στη Π.Διαθήκη που έχουν τρομακτική ομοιότητα με τις σημερινές ανακαλύψεις της παλαιοντολογίας. Και σίγουρα σήμερα ούτε εμείς ούτε το Βατικανό(άλλωστε ο Πάπας διόρθωσε το ημερολόγιο) δεν μετράνε το χρόνο έτσι. Είναι αδύνατον έτσι κι αλλιώς.
Η wikipedia έχει, παραδόξως, ένα πολύ καλό άρθρο στα ελληνικά για το θέμα : https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%88%CF%84%CE%BF%CF%82_%CE%9A%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%85
Διαγραφήοι Αγιοι Πατερες φιλε Deso δεν εστιαζαν στο θεμα της καταμετρησης του Χρονου! Οπως ειπε σωστα και ο Παπα-Κωστας η καταμετρηση του Χρονου ειναι τελειως διαφορετικη για το καθε επιστημονικο συστημα της καθε εποχης! Οι ιδιοι οι Αγιοι το αναφερανε οτι οταν το κεφαλαιο της Γενεσης στη Παλαια Διαθηκη που μιλαει για τις "ημερες" της δημιουργιας του κοσμου δεν αναφερεται σε 24ωρα οπως τα οριζουμε σημερα αλλα για τεραστια χρονικα διαστηματα που δεν δυναται να προσδιοριστουν ακριβως! Εξαλλου και η ιδια η Αγια Γραφη λεει οτι Χιλια ετη για το Θεο ειναι οπως ειναι μια μερα για τον ανθρωπο γεγονος που δηλωνει οτι περασμα του Χρονου ειναι τελειως διαφορετικο για το Θεο και τελειως διαφορετικο για τον ανθρωπο αλλα και ο καθε ανθρωπος ξεχωριστα βιωνει διαφορετικα το περασμα του Χρονου! η αρχαιολογια εχει δικο της κλαδο που ασχολειται με τη μελετη της ιστορικοτητας της Αγιας Γραφης και ονομαζεται Βιβλικη αρχαιολογια! Τα πορισματα του συγκεκριμενου κλαδου δειχνουν μεχρι στιγμης οτι οντως η Αγια Γραφη αναφερεται σε πραγματικα ιστορικα γεγονοτα! Οταν αναφερομαστε στην επιστημονικη κοινοτητα πρεπει να γνωριζουμε οτι υπαρχουν πολλες ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ θεσεις εοιστημονων πανω στο θεμα της ιστορικοτητας της Αγιας Γραφης και οχι καποι ΚΟΙΝΗ ΘΕΣΗ. Εξαλλου εαν μπει η επιστημη στη διαδικασια να εξηγησει τα σημεια και τα θαυματα που περιγραφονται μεσα στην Αγια Γραφη ουτως η αλλως θα καταληξει η επιστημη σε αδιεξοδα αφου προσπαθει παντοτε να εκλογικευσει γεγονοτα που δεν εκλογικευονται!
ΔιαγραφήΌταν αναφερόμαστε στην επιστημονική κοινότητα πρέπει να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν διαφορετικές θέσεις για όλα σχεδόν τα θέματα.
ΔιαγραφήΣαφεστατα! Εξαλλου η καθε επιστημη ασχοελειται με το δικο της κομματι και δεν συνεργαζονται παντοτε οι επιστημες μεταξυ τους εκτος εαν εχουν ενα κοινο θεμα να λυσουν! Ας πουμε ο Κλαδος της Ιστοριας συνεργαζεται με την αρχαιολογια κατα την ευρεση παλαιων οικοδομηματων η αντικειμενων και η αρχαιολογια συνεργαζεται με τη παλαιοντολογια οταν βρισκονται ευρηματα που αναφερονται σε βιολογικους οργανισμους! Η παλαιοντολογια παλι θα συνεργαστει με τη Μοριακη βιολογια! Το θεμα παντως του χωροχρονικου συνεχους ειναι καπως "μπερδεμενο" θα λεγαμε αφου οι ιδιοι οι "γκουρου" της Αστροφυσικης απο οσο εχουν ομολογησει και οι ιδιοι εχουν καταληξει σε αρκετα αδιεξοδα πανω στο θεμα της ερμηνειας του ιδιου του συμπαντος
ΔιαγραφήΈχοντας στο νου μας την Αγία Γραφή ως κείμενο θρησκευτικό και εξετάζοντας το από θεολογική σκοπιά, προφανώς δεν μας ενδιαφέρει η απόλυτη ιστορική ακρίβεια. Και αυτό δεν είναι κάτι που μειώνει το κύρος της Αγίας Γραφής. Δεν είναι όμως ιστορικό κείμενο, δεν είναι αυτός ο σκοπός του. Όταν το χρησιμοποιούμε ως ιστορικό κείμενο προφανώς θα φτάσουμε σε λανθασμένα συμπεράσματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘυμάμαι είχα παρακολουθήσει ένα ντοκυμαντερ για τον Σαμπολεόν, ενα αρχαιολόγο εποχης Ναπολέοντα. Εκείνο τον καιρό οι Καθολικοι του έριξαν τρελό κυνήγι επειδή υποστήριζε ότι οι πυραμιδες της Αιγύπτου ήταν παλαιότερες από το χρονικό όριο που είχε θέσει η Καθολική εκκλησία ως αρχή του κόσμου, βασισμένη στην Αγία Γραφή. Αργότερα φυσικά αποδείχτηκε ότι ο κόσμος μας είναι πολύ πιο παλιός από ότι πίστευαν οι Καθολικοί της εποχής εκείνης.