Μαρία Καράμπελια, Δρ. Θεολογίας ΕΔΙΠ ΑΕΑΘ
Στη σημερινή εποχή η εκτίμηση που τρέφουν για το πρόσωπό του οι σύγχρονοι επιστήμονες φαίνεται από τις απόψεις που διατυπώνουν στα έργα τους, όπου υπερασπίζονται την ορθοδοξία της ευαγριανής διδασκαλίας. Ερευνητές όπως ο DavidBrakke[1], ο A. M. Casiday[2], ο KevinKorrigan[3], ο JeremyDriscoll[4], ο JohnEudesBamberger[5], ο StefanOtto[6], ο WandeldesWeltbezugs[7], ο GabrielBunge[8], ο N. Gendle[9], ο J. Hornus[10], ο A. Louf[11], ο M. Parmentier[12], ο TimVivian[13], ο GeorgeTsakiridis[14] και ο Ιωάννης Κορναράκης[15] αναγνωρίζουν την επίδραση της ωριγένειας θεολογίας στην ανάπτυξη της μυστικής του διδασκαλίας αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θεωρούν τον Ευάγριο αιρετικό. Αντιθέτως, εξαίρουν τα σημεία εκείνα που φαίνεται η ορθοδοξία του δογματικού του συστήματος όχι μόνο στην ασκητική του διδασκαλία αλλά και στη μυστική του θεολογία με βασικό της άξονα την πράξη της προσευχής. Μάλιστα οι δύο τελευταίοι ερευνητές με ελληνική καταγωγή και παιδεία ο GeorgeTsakiridis και ο Ιωάννης Κορναράκης αξιοποιούν την ευαγριανή θεολογία στη γνωστική Ψυχολογία. Στο πρόσωπο του Ευαγρίου αναγνωρίζουν έναν αληθινό ανατόμο της ανθρώπινης ψυχής, ικανό όχι απλώς να χαρτογραφήσει τις καταστάσεις που μπλοκάρουν την ηθική ανάπτυξη του ανθρώπου αλλά και έτοιμο να χορηγήσει τα αντίστοιχα αντίδοτα που θα τον ενισχύσουν, ώστε να μπορέσει με τη βοήθεια του Θεού, στο στίβο του πνευματικού αγώνα, να βγει νικητής.
Σήμερα υποστηρίζεται ότι δεν πρέπει να γίνεται εκτίμηση της ευαγριανής θεολογίας με βάση της καταδίκες του ΣΤ΄ αιώνα. Πιο συγκεκριμένα κατά τον A. Casiday «η συνοδική του καταδίκη για ωριγενισμό φανερώνει την πηγή των συλλογισμών του και την εξάρτησή του από τον Ωριγένη. Ωστόσο οι καταδίκες, σύμφωνα με τη γνώμη του Tillemont, δεν είναι ευαγριανές απόψεις αλλά απόψεις που ίσως εμπνέονται από την ευαγριανή διδασκαλία. Γι’ αυτό και δεν είναι σωστό να γίνεται η εκτίμηση της δουλειάς του ή η αναπροσαρμογή της διδασκαλίας του με βάση τις καταδίκες του ΣΤ΄ αιώνα»[16]. ODavidBrakke επισημαίνει ότι στις μέρες μας τονίζονται περισσότερο οι φιλοσοφικές του καταβολές και παραγκωνίζεται η προσφορά της ασκητικής του πρακτικής, καθώς παρατηρεί ότι: «Ενώ οι μαθητές του, είτε αρχαίοι είτε μοντέρνοι, έχουν σημειώσει και την εκπαίδευσή του στη φιλοσοφία ή τη θεολογία και την εμπειρία του στη δαιμονική πάλη, μπορεί να σημειωθεί ότι οι σύγχρονοι ερευνητές έχουν τονίσει το πρώτο και αγνόησαν το δεύτερο σ’ ένα βαθμό που οι αρχαίοι συνάδελφοι δεν θα το έκαναν»[17].
Ο ωριγενισμός δεν είναι και η μοναδική διάσταση της ευαγριανής διδασκαλίας. Η τεράστια σημασία των ασκητικονηπτικών έργων του Ευαγρίου βρίσκεται στο γεγονός ότι αυτά, πέρα από τις προσωπικές του εμπειρίες, αποτελούν καταγραφή της νηπτικής πείρας των μεγάλων ασκητών[18]. Ο JohnBamberger σημειώνει τα ακόλουθα: «Το πρόσωπο του Ευαγρίου είναι ελκυστικό και πολυσύνθετο. Από την ύψιστη κοινωνική και διανοητική ζωή της εποχής του πέρασε στην πιο λιτή και απλή μορφή της. Στάθηκε ικανός να περάσει μέσα από τις δύο αυτές τόσο διαφορετικές κουλτούρες, να τις ενσωματώσει και να πετύχει έναν τέτοιο βαθμό ισορροπίας, ώστε στο τέλος της ζωής του να αισθάνεται ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος συμφιλιωμένος όχι μόνο με τον εαυτό του αλλά και με τους συνανθρώπους του»[19]. Ο Stephan Otto χαρακτηρίζει τον Ευάγριο ως τον «ιδεολόγο» του μοναχισμού της ύστερης αρχαιότητας[20], ενός μοναχισμού που τον προβάλλει ως το καταφύγιο κάθε αντικοινωνικής τάσης[21].
Ακόμη, μια σημαντική παράλειψη των θεολογικών προϋποθέσεων του συστήματός του είναι να αγνοείται η μαθητεία του κοντά στους Μ. Βασίλειο και Γρηγόριο Θεολόγο, καθώς και η εγκόλπωση βασικών καππαδοκικών στοιχείων στη δογματική του διδασκαλία, κάτι που ο AntoineGuillaumont είχε επισημάνει αλλά δεν είχε αναπτύξει[22]. Το κενό αυτό ήρθε να καλύψει η μελέτη του NicholasGendle, ο οποίος παρουσιάζει τα καππαδοκικά δάνεια της μυστικής θεολογίας του Ευαγρίουτου Ποντικού που αφορούν τόσο στην Τριαδολογία όσο και στην ανθρωπολογία[23]. Επίσης, έχει επιβεβαιωθεί η σύμπνοια και ομοφωνία της θεολογικής σκέψης μεταξύ Μακαρίου του Αιγυπτίου, Ευαγρίου του Ποντικού και Διαδόχου Φωτικής όσο αφορά στις προϋποθέσεις, τις δυνατότητες και τα όρια της θεολογικής γνωσιολογίας[24].
Ο A. Casiday θεωρεί ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει και θα πρέπει να αναθεωρήσουμε κάποιες απόψεις που προέρχονται από παλαιότερες εποχές. Όπως ο ίδιος υποστηρίζει: «Σήμερα μάλιστα είναι αξιοσημείωτο ότι επιχειρείται μια επανεκτίμηση του Ευαγρίου μέσα από το έργο του, που θα οδηγήσει τους ερευνητές σε ασφαλή συμπεράσματα, καθώς θα αντιμετωπιστούν με κριτική σκέψη οι περιορισμοί από τις καταδίκες του ΣΤ΄ αιώνα[25]… Τα γραπτά του Ευάγριου μας δείχνουν πόσο κοντά μπορεί να βρίσκεται το ορθόδοξο δόγμα με τη μυστική εμπειρία και μας παρακινούν να σκεφτούμε ακόμα πιο προσεκτικά πώς μπορεί ο νους και η καρδιά να συλλειτουργούν στη χριστιανική θεολογία»[26].
Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου