π. Αντρέα Αγαθοκλέους
Δεν είναι απλό να ευχαριστείς το Θεό την ώρα των δοκιμασιών. Στα ευχάριστα και χαρούμενα, άνετα βγαίνει το «δόξα τω Θεώ». Στα δύσκολα και δυσάρεστα, πώς μπορείς να το λες; Όταν οι άγιοι δεν είχαν δοκιμασίες έλεγαν «με εγκατέλειψε ο Θεός». Πώς εμείς το λέμε όταν έλθουν οι δοκιμασίες και «δεν βλέπουμε άσπρη μέρα»;
Είναι αλήθεια πως η χριστιανική ζωή διαφέρει από την κοσμική, όχι κατά πως νομίζουν μερικοί, ότι η πρώτη είναι όλο άσκηση κι αγώνας και η δεύτερη διασκέδαση και γλέντι. Η αντίληψη ότι ο χριστιανός δεν έχει χαρά αλλά ικανοποίηση επειδή εφαρμόζει το θέλημα του Θεού που θέλει κόπους και στερήσεις, φαίνεται πως είναι ένα μεγάλο ψέμα. Η διαφορά του χριστιανικού από τον κοσμικό τρόπο ζωής, βρίσκεται στη θέα των δοκιμασιών και των θλίψεων, που οπωσδήποτε θα έρθουν στη ζωή.
Όσοι με υπομονή και εμπιστοσύνη στην αγάπη του Θεού πέρασαν το δικό τους Σταυρό, βεβαιώνουν πως δεν ήταν μόνοι. Αόρατα και αθόρυβα παρέστεκε Εκείνος, που πέρασε το μεγάλο Σταυρό και γι’ αυτό γνώριζε τα βιώματά τους. Κι ακόμα, πως η δοκιμασία έχει το λόγο της, συνήθως θεραπευτικό αλλά και για να ετοιμαστεί η καρδιά να χωρέσει τη χάρη που ακολουθεί τις δοκιμασίες.
Το «δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν», που ο ιερός Χρυσόστομος το είπε και έκλεισε τα μάτια του, το είπε στις κακουχίες, στην εξορία, στον πόνο της εγκατάλειψης. Γιατί τότε ζούσε την οικειότητα με τον εσταυρωμένο Κύριό του, που, μέσα από το Σταυρό και τις ποικίλες μορφές θανάτου, νίκησε το θάνατο και «εχαρίσατο ημίν ζωήν την αιώνιον».
Όποιος αποδέχεται την όποια δοκιμασία του, ως παραχώρηση Θεού που στοχεύει στη γνώση ενός άλλου τρόπου ζωής κι ετοιμάζει την ύπαρξη να γνωρίσει την όντως ζωή, αυτός κατανοεί την ευλογία του πόνου. Αυτός μπορεί να πει με την καρδιά του « δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν», γιατί ξέρει πως ο Χριστός θέλει να τον κάνει δικό Του, όμοιο Του στο πάθος και στην Ανάστασή Του. Ξέρει πια ότι οι δοκιμασίες δεν είναι τιμωρίες, γιατί ο Θεός δεν τιμωρεί, ακόμα και αν δεν θέλουμε να είμαστε δικοί Του. Είναι η πραγματική αγάπη και ελευθερία που καλεί, μέσω των δοκιμασιών, σε προσωπική συνάντηση και ένωση.
Αλήθεια, πώς θα ενωθείς με τον Χριστό, όταν δεν πόνεσες, δεν ταπεινώθηκες, δεν έκλαψες στη μοναξιά σου; Πώς θα νιώσεις το «περίλυπος εστι η ψυχή μου έως θανάτου», που είπε στη Γεθσημανή λίγο πριν το Σταυρό, όταν ποτέ δεν λυπήθηκες έως θανάτου; Πως, ακόμα, θα καταλάβεις το «Θεέ μου, Θεέ μου, μου ίνα τι με εγκατέλιπες;» όταν πάντα νιώθεις αυτάρκης;
Κι όταν τα πιο πάνω σού γίνουν βιώματα, τότε θα σου δοθεί και η εσωτερική πληροφορία της νίκης κατά του δικού σου θανάτου, που θα σου φέρει τη χαρά και την πληρότητα. Στις δε μικρές και μεγάλες δοκιμασίες, που θα έρχονται μέχρι το τέλος της ζωής, θα μπορείς και συ να λες αυθόρμητα το λόγο του μεγάλου ιεροκήρυκα όλων των αιώνων: « δόξα τω θεώ πάντων ένεκεν».
Είναι οι όποιες δοκιμασίες "παραχωρήσεις" του Θεού για να μας παιδαγωγήσει; Ή είναι τελικά ερμηνείες που εμείς δίνουμε στις δοκιμασίες για να μπορέσουμε να αντέξουμε την βία και τον παραλογισμό της ζωής, ημών των ιδίων και των άλλων;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο να λέμε ότι ο Θεός είναι η αιτία των πάντων, των κακών συμπεριλαμβανομένων, είναι ένα σπουδαίο προβολικό τρικ με πολλές συνέπειες, η κυριότερη των οποίων είναι η προβατοποίηση.
Δεν ξέρω πώς οδηγεί στην προβατοποίηση μια τέτοια θεώρηση.Αλλά ,έτσι κι αλλιώς η προβατοποίηση,ο εγκλεισμός σε κοπάδι είναι ζητούμενο για τον άνθρωπο ανά τις χιλιετίες.Άλλοι προβατοποιούνται μέσω της θρησκείας άλλοι μέσω της φιλοσοφίας, άλλοι μέσω ιδεολογίας,πολιτικής,επιστήμης τεχνολογίας κλπ.Μαντριά πολλά και διάφορων χρωμάτων υπάρχουν,ο καθένας μπορεί και διαλέγει της αρεσκείας τους.
ΔιαγραφήΑπό εκεί και πέρα οι "παραχωρήσεις" είναι σαν την διαπαιδαγώγηση των παιδιών των ινδιάνων με τη φωτιά.Τ'αφήνουν να κάψουν το χέρι για να καταλάβουν το λάθος που κάνουν.
Το χαρακτηριστικό της προβατοποίησης είναι η σωτηρία. Εάν κάποια θρησκεία, ιδεολογία,κλπ. υπόσχονται την σωτηρία του ανθρώπου, εγώ θα ρωτήσω : Σωτηρία από τι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτομάτως η ερώτηση αυτή, εφόσον είναι σταθερή και αμετακίνητη, είναι αρκετή να σε αποσπάσει από το κοπάδι.
Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να διαλέγουμε μαντριά, εάν αντέχουμε την ερώτηση.
Οι "παραχωρήσεις" όπως το θέτεις, είναι η ίδια η εμπειρία της πραγματικής ζωής και τίποτα περισσότερο.
Ο Θεός είναι η πραγματική ζωή.Όλα τα άλλα είναι ψευδαισθήσεις ζωής.Από αυτές της ψευδαισθήσεις (λέμε ότι) αναζητούμε σωτηρία,η οποία είναι ο ίδιος ο Θεός.Ζωή και σωτηρία είναι ταυτόσημα
ΔιαγραφήΈκλεισε η συζήτηση....
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοτέ δε σταματάνε αυτές οι συζητήσεις ! Απλά αλλάζουν μορφή
ΔιαγραφήΟ,τι πεις!
ΑπάντησηΔιαγραφή