Λίγους μήνες πριν από την αποφοίτησή του με τιμές από την αυτοκρατορική Ακαδημία Τεχνών στην Αγία Πετρούπολη, ο Ivan Kramskoy (1837-1887) οργάνωσε την περιβόητη «εξέγερση του 14ου».
Οδήγησε μια ομάδα από τους καλύτερους φίλους του (οι οποίοι επίσης έγιναν οι πιο υποσχόμενοι σπουδαστές της τάξης αποφοίτησης του 1864) καθώς έμπαιναν στο κεντρικό γραφείο του πανεπιστημίου και παρουσίαζαν οργισμένα έναν κατάλογο παραπόνων και αιτημάτων προς τη διοίκηση.
Αποκήρυξαν υπερήφανα τους αφόρητους περιορισμούς της ακαδημαϊκής τέχνης, τις αυστηρές οριοθετήσεις μεταξύ υψηλής και κατώτερης τέχνης, την απάθεια και την στειρότητά της .
Η διοίκηση τους απέπεμψε επιτόπου, υποδεικνύοντας στις αστυνομικές αρχές να παρακολουθούν το ανεξέλεγκτο τσούρμο.
Οι σαστισμένοι μαθητές σχημάτισαν μια σφιχτά δεμένη, έντονα φιλοσοφική και ενεργητική, ανεξάρτητη καλλιτεχνική κοινωνία την οποία ονόμασαν «Οι Περιπλανώμενοι» (Передвижники).
Λιγότερο από δέκα χρόνια αργότερα, η ταξιαρχία των "Περιπλανώμενων" όρισε το ρυθμό στην ακμάζουσα πολιτιστική και καλλιτεχνική σκηνή της Ρωσίας στα τέλη του 18ου αιώνα. ( Δημιούργησαν μερικούς από τους πιο απίστευτους ρωσικούς πνευματικούς πίνακες ζωγραφικής. Περισσότερα εδώ )
Σε μια έκθεση του 1872 στην Αγία Πετρούπολη, ο Ivan Kramskoy αποκάλυψε το πολυαναμενόμενο έργο του: "Ο Χριστός στην Έρημο".
Ένα ταξίδι στο παρελθόν
Του πήρε χρόνια εργασίας και σκέψης για να το ολοκληρώσει. Πριν ακόμη προσπαθήσει να αρχίσει να ζωγραφίζει, πέρασε από τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, ένας άνθρωπος σε αποστολή.
Ήξερε ότι έπρεπε να δει όλα όσα είχαν γίνει για το θέμα πριν.
Πώς είδαν οι άλλοι εκείνη τη συγκεκριμένη σκηνή της ζωής του Χριστού; Πώς οι άλλοι το φαντάστηκαν, ποια χρώματα είχαν χρησιμοποιήσει, τι συναισθήματα είχαν οι παλιοί καλλιτέχνες;
Στις επιστολές του, ο Ιβάν εξήρε τους Ιταλούς καλλιτέχνες, αλλά κάτι στον Χριστό τους τον ενοχλεί βαθιά
"Είναι θεϊκός, αλλά ένας ξένος στην εποχή μας, είναι τρομερό να το πω... κατά τη γνώμη μου σε αυτούς βλασφημείται""Έχει την εμφάνιση ενός Ιταλού αριστοκράτη ... κάποιου με στεγνή καρδιά, με μια ματιά που δεν θα μπορούσε να ανήκει σε ένα πρόσωπο που η αγάπη του περικλείει τους πάντες».
Ο Kramskoy επισκέφθηκε επίσης την χερσόνησο της Κριμαίας στα νοτιοδυτικά της Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Ήταν το πιο κοντινό πράγμα που θα μπορούσε να φτάσει στο κλίμα της Παλαιστίνης.
Περπάτησε το τοπίο από την ανατολή ως το ηλιοβασίλεμα, προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσει τα συναισθήματα κάποιας που έμεινε μόνος με τις ονειροπολήσεις του σε μια βραχώδη, γυμνή και ορεινή έρημο.
ΘΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ;
Ο πίνακας προκάλεσε σάλο στην έκθεση, προκαλώντας συζήτηση, συζητήσεις, σύγχυση αμέσως . Οι διαφωνίες για αυτό συνεχίστηκαν και μετά , στις εφημερίδες και στα περιοδικά.
Ο Vsevolod Garshin, ένας συγγραφέας της εποχής, ανέλαβε ο ίδιος να επιλύσει την αόριστη και ανεπίλυτη έννοια του πίνακα.
Έγραψε μια ανώνυμη επιστολή στον Kramskoy ζητώντας του να διευθετήσει τις συζητήσεις μια για πάντα.
Είναι αυτό το πρωί της 41ης ημέρας, όταν ο Χριστός έχει ήδη αποφασίσει και είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τον πόνο και τον θάνατο; Ή μήπως είναι αυτή τη στιγμή που ο «διάβολος ήρθε σε αυτόν», όπως υποστηρίζουν οι αντίπαλοί μου;
Στην επιστολή, διερευνά επίσης την εκστασιακή του κατανόηση του πίνακα, μελετώντας τον πίνακα και προσφέροντας τη δική του εξήγηση ακόμα και αν ζητάει μία τέτοια.
Τα χαρακτηριστικά που δώσατε στη δημιουργία σας, κατά τη γνώμη μου, δεν εξυπηρετούν καθόλου τη διέγερση οίκτου για τον «πάσχοντα» ... Όχι, με εξέπληξαν αμέσως ως έκφραση τεράστιας ηθικής δύναμης, μίσους προς το κακό και πλήρους αποφασιστικότητας να το πολεμήσει .Αυτός (ο Ιησούς) απορροφάται με τις ενέργειες που πρέπει να αναλάβει, ψάχνει μέσα του όλα όσα θα πει στον άθλιο και ατυχές λαό, τον οποίο είχε αφήσει όταν πήγε στην έρημο για να σκεφτεί ελεύθεραΟ πόνος δεν τον απασχολεί τώρα: είναι τόσο μικρό, τόσο ασήμαντο σε σχέση με αυτό που βρίσκεται στο στήθος του, που η σκέψη του δεν έρχεται στον Ιησού.
Ο Garshin αναφέρει ότι υπήρχαν ακόμη και άνθρωποι που αμφισβήτησαν την ταυτότητα του ήρωα του πίνακα. Τους χλευάζει γιατί δεν βλέπουν αυτό που του είναι απολύτως προφανές.
Κάποιος συγκεκριμένος ξεφούρνισε απ 'ευθείας ότι ο Χριστός σου είναι ο Άμλετ!Τώρα, αν ψάχνουμε λογοτεχνικούς τύπους για να τον συγκρίνουμε, είναι περισσότερο σαν τον Δον Κιχώτη ...Αλλά αυτή η σύγκριση είναι επίσης κακή, επειδή ο Χριστός σας είναι ο Χριστός.
....
Μια πνευματική πάλη
Ο Kramskoy απάντησε αμέσως στην ένσταση του Garshin, με τη μορφή ενός ολόκληρου άρθρου. Ήταν σαν να περίμενε να του ζητηθεί.
Ποτέ δεν απάντησε οριστικά στην ερώτηση του Γκάρσιν, αλλά περιέγραψε με ανοικτό τρόπο την αμφιβολία, το φόβο και την αίσθηση του επείγοντος που τον στοίχειωναν στην αναζήτηση της σωστής μορφής για τον Χριστό.
Εδώ είναι τα δικά του λόγια:
"... Για κάθε άνθρωπο, ατελές, ίσως, αλλά ακόμα δημιουργημένο καθ'εικόνα και καθ'ομοίωση του Θεού, έρχεται μια στιγμή στη ζωή, που πέφτει σε περισυλλογή: πρέπει να πάει στα δεξιά ή στα αριστερά; Πρέπει να "πάρει ένα ρούβλι" για τον Κύριο Θεό ή όχι ώστε να υποκύψει στο κακό; ""Το πρωί, κουρασμένος, εξαντλημένος, ταλαιπωρημένος, κάθεται ανάμεσα στις πέτρες, θλιβερές , κρύες πέτρες. τα χέρια σπασμωδικά και γερά σφιγμένα, τα πόδια πληγωμένα, το κεφάλι σκυμμένο κάτω ...Σκέφτεται πολύ, έχει παραμείνει σιωπηλός για πολύ καιρό, τόσο καιρό που τα χείλη του είναι ψημένα, τα μάτια του δεν παρατηρούν αντικείμενα ...
Η απάντησή του αναγγέλλει έναν απροσδόκητο, ακατέργαστο πόνο και αίσθηση αμεσότητας, σαν η διαδικασία της ζωγραφικής να έγινε ζήτημα έντονης σημασίας γι 'αυτόν.
Δεν αισθάνεται τίποτα, κάνει λίγο κρύο, ακριβώς έτσι που φαίνεται να είναι άκαμπτος από μακρά και ακίνητη περισυλλογή.Και γύρω του, πουθενά και τίποτα δεν κινείται έστω και λίγο, μόνο στον ορίζοντα μαύρα σύννεφα πλέουν από την ανατολή ... Και σκέφτεται ακόμα, σκέφτεται, ο τρόμος αρχίζει να αναλαμβάνει ...Πόσες φορές έχω κλάψει μπροστά σε αυτή τη μορφή !;
Όπως για πολλούς άλλους καλλιτέχνες, όσο πιο κοντά ο Kramskoy έφτανε στο να καταγράψει την εικόνα που είχε φανταστεί, τόσο μεγαλύτερο δέσποζε το όραμα. Ένιωθε όλο και πιο ανεπαρκής στην προσπάθειά του να μεταφέρει ακόμη και τη σκιά του μεγάλου ιδεώδους του.
Πώς να προχωρήσω; Σαν να είναι εφικτό να σχεδιάσω! Και αναρωτιέστε και ρωτάτε δικαιολογημένα : μπορώ να ζωγραφίσω τον Χριστό;Όχι, δεν μπορώ, δεν θα μπορούσα, παρ' όλα αυτά σχεδίασα και δεν σταμάτησα να ζωγραφίζω μέχρι να τοποθετηθεί η ζωγραφιά στο πλαίσιο.Συνέχισα να ζωγραφίζω μέχρι να το δουν και οι άλλοι - εν κατακλείδι, έπραξα, ίσως, μια βλασφημία, αλλά δεν μπορούσα να ΜΗΝ ζωγραφίσω... ".
Με την πάροδο του χρόνου, η αναζήτηση καλλιτεχνικών μορφών μεταμορφώθηκε σε αναζήτηση πνευματικών αληθειών.
"Ο Χριστός στην έρημο" - είναι το πρώτο πράγμα που εργάστηκα σοβαρά, που ζωγράφισα με δάκρυα και αίμα ...,είναι το αποτέλεσμα της βαθιάς μου ταλαιπωρίας ... το αποτέλεσμα πολλών ετών αναζήτησης ... ».
Έγραψε στον φίλο και φοιτητή του Fyodor Vasilyev (έναν άλλο ταλαντούχο καλλιτέχνη).
Πόσο φοβισμένος ήταν ότι θα έσερναν τον "Χριστό" μου σε ένα διεθνές δικαστήριο και όλοι οι ξελιγωμένοι πίθηκοι θα πίεζαν τα δάχτυλά τους πάνω Του και θα έφτυναν την κριτική τους ... ".
....
Όταν τελείωσε η έκθεση, ο Kramskoy προσεγγίσθηκε από διάσημο συλλέκτη τέχνης. Ο καλλιτέχνης ονόμασε ένα σεβαστό ποσό για την εποχή : 6.000 ρούβλια.
Ο πίνακας πωλήθηκε επί τόπου. Σήμερα, εκτίθεται στην πιο διάσημη γκαλερί τέχνης της Μόσχας, την γκαλερί Tretyakov.
Ίσως ήταν δύσκολο για τον Kramskoy να αποχωριστεί τον συγκεκριμένο πίνακα, αλλά ήταν μέρος της φιλοσοφίας των Περιπλανώμενων να πουλούν αυτό που δημιούργησαν.
Το όνειρό τους ήταν να καλλιεργήσουν και να αλλάξουν τη ρωσική κοινωνία από μέσα.
Πράγματι, αν ένας πίνακας όπως «ο Χριστός στην έρημο» δεν μας αλλάξει, τι θα το επιτύχει;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου