Σάββατο 1 Ιουλίου 2017

Οι τελευταίοι Χριστιανοί των Υψιπέδων του Γκολάν

dailystar

AIN QINIYE, κατεχόμενα Υψώματα Γκολάν: Όταν περίπου εκατό Άραβες  χριστιανοί παρακολούθησαν πρόσφατα Λειτουργία στην μικρή εκκλησία στο Ain Qiniye στα κατεχόμενα από το Ισραήλ Υψώματα του Γκολάν, ήταν μια προσέλευση που δεν συναντάται συχνά εκεί. Λίγοι Χριστιανοί παραμένουν στην κατεχόμενη από το  Ισραήλ περιοχή  του στρατηγικού οροπεδίου βορειοανατολικά της Θάλασσας της Γαλιλαίας, όπου οι χριστιανοί πιστεύουν ότι ο Ιησούς περπάτησε πάνω στο νερό. Μόνο δύο απομονωμένες χριστιανικές οικογένειες εξακολουθούν να ζουν εκεί, σύμφωνα με τις ίδιες τις οικογένειες και έναν ερευνητή για τα Υψώματα του Γκολάν.Οι  εκκλησίες τους ανοίγουν σπάνια, όπως σε μια πρόσφατη επίσκεψη αλληλεγγύης από 1948 Παλαιστίνιους από τις ισραηλινές πόλεις της Χάιφα και της Ναζαρέτ. Χωρίς αυτές τις επισκέψεις και την επιμονή των Adibs, η τελευταία χριστιανική οικογένεια που έμεινε  στο χωριό Ain Qiniye, η Μαρωνίτικη εκκλησία σκαρφαλωμένη στους λόφους με θέα στη θάλασσα της Γαλιλαίας θα είχαν  ξεχαστεί στη λήθη. 

Το Ισραήλ κατέλαβε 1.200 τετραγωνικά χιλιόμετρα του Γκολάν από τη Συρία στον πόλεμο του 1967 και αργότερα τα προσάρτησε σε μια κίνηση που δεν αναγνωρίζεται από τη διεθνή κοινότητα. Πριν από αυτό, λέει ο Assaf Adib, 57 ετών, περίπου 600 χριστιανοί και 300 Δρούζοι ζούσαν στο χωριό, αλλά με το ξέσπασμα του πολέμου περισσότεροι από τους χριστιανούς έφυγαν προς τα δυτικά στη κατεχόμενη περιοχή του  Λιβάνου Αγροκτήματα  Σεμπάα κατά μήκος της γραμμής κατάπαυσης του πυρός Λιβάνου-Ισραήλ. 



Στην  Ain Qiniye σήμερα, λέει ότι υπάρχουν 1.800 Δρούζοι, ενώ ο χριστιανικός πληθυσμός έχει συρρικνωθεί στα 12 μέλη της οικογένειάς του. Μερικοί στενοί συγγενείς πήγαβν σε μικρή απόσταση βόρεια στην πόλη των Δρούζων του Γκολάν Majdal Shams, δήλωσε ο Adib. «Ο πατέρας μου και ο θείος μου ακολούθησαν τις οικογένειες των Δρούζων και  κατέφυγαν  στο Majdal Shams.» Τους επετράπη να επιστρέψουν στην Ain Qiniye με τους Δρούζους μετά τον πόλεμο, αλλά οι άλλοι Χριστιανοί δεν ήταν σε θέση να επιστρέψουν  στην πατρίδα και έμειναν στη Συρία ή το Λίβανο. Περίπου 510 τετραγωνικά χιλιόμετρα του Γκολάν παραμένουν σήμερα υπό συριακό έλεγχο.η Συρία και το Ισραήλ εξακολουθούν να είναι τεχνικά σε εμπόλεμη κατάσταση, αν και τα σύνορα ήταν κατά ένα μεγάλο μέρος ήσυχα για δεκαετίες μέχρι το 2011, όταν ο  συριακός εμφύλιος πόλεμος ξέσπασε.

 Η Suriya Samaane, 72 ετών , είναι μέλος μιας χριστιανικής ομάδας υποστήριξης από την Γαλιλαία η οποία κάνει περιστασιακές επισκέψεις αλληλεγγύης για να κρατήσει το μικρό εκκλησάκι στην κορυφή του λόφου ανοικτό. «Ερχόμαστε από τη Ναζαρέτ για την υποστήριξη της χριστιανικής παρουσίας στην περιοχή Ain Qiniye», δήλωσε στο AFP έξω από το κτίριο μετά από την τέλεση της λειτουργιας. 

Στο Majdal Shams, ο Ορθόδοξος Χριστιανός Ιμπραήμ Νασράλα, 80 ετών, θυμάται το χρόνο πριν από τον πόλεμο, όταν «κανείς δεν μιλούσε  για Χριστιανό, Μουσουλμάνο ή Δρούζο: Ήμασταν όλοι Άραβες πρώτα και, στη συνέχεια, Σύριοι,» είπε στο AFP. «Τρίτον ήμασταν Χριστιανοί.» 

«Πριν από το 1967 οι χριστιανοί έφυγαν από το Majdal Shams για να εργαστούν στη Qunaitra», είπε, αναφερόμενος στη  κοντινή κάποτε ευημερούσα πρωτεύουσα της επαρχίας της νότιας Συρίας που βρίσκεται έρημη μετά τον πόλεμο. «Οι πιο μορφωμένοι πήγαν στη Δαμασκό», δήλωσε ο Νασράλα, προσθέτοντας ότι δύο από τα παιδιά του επανεγκαταστάθηκαν στο εσωτερικό της Συρίας, αλλά αυτός  θα παραμείνει εκεί που είναι. «Έξω από το  Majdal Shams είμαι σαν το ψάρι έξω από το νερό. Δεν θα φύγω μέχρι να πεθάνω.» Πριν την κατοχή, οι χριστιανοί αντιπροσώπευαν το 12 τοις εκατό του πληθυσμού του Γκολάν, που τότε είχαν  340 χωριά και 150.000 κατοίκους, σύμφωνα με τον ερευνητή Salmane Fakhreddine. Σήμερα, περίπου 22.000 Σύροι Δρούζοι ζουν στην κατεχόμενη από το Ισραήλ πλευρά των υψών, καθώς και 25.000 Ισραηλινοί έποικοι που μετακόμισαν στην μετά το 1967. 

Στο Majdal Shams, η μοναδική εκκλησία είναι κλειστή και έχει προ πολλού περιέλθει σε άθλια κατάσταση. «Όταν ο πατέρας μου πέθανε ο ιερέας έπρεπε να έρθει στο σπίτι μας για να τελέσει την νεκρώσιμη ακολουθία», είπε ο Νασράλα. Στη συνέχεια τέθηκε  σε ένα νεκροταφείο που μοιράζονται Δρούζοι και Χριστιανοί μέσα στα πεύκα. «Το 1984, όταν βαφτίστηκε ο γιος μου Iyass πήραμε τις ισραηλινές αρχές να ανοίξουν την εκκλησία Banias,» νότια του Majdal Shams,πρόσθεσε ο  Νασράλα . 

Ο Iyass εργάστηκε στη Χάιφα για ένα διάστημα, αλλά τελικά μετακόμισε στη Γερμανία. Ευρισκόμενος πίσω στη πατρίδα για μια επίσκεψη, ο ίδιος είναι πεπεισμένος ότι πήρε τη σωστή απόφαση να  φύγει από την περιοχή. «Δεν υπάρχει μέλλον για τους Άραβες.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πρωτομάρτυρας και Αρχιδιάκονος Στέφανος

Όταν πλήθυναν οι μαθητές των Αποστόλων και υπήρξε πρόβλημα στη διανομή των τροφίμων, ιδιαίτερα στις χήρες των Ελληνόφωνων, οι Απόστολοι εξέλ...