Σάββατο 12 Μαρτίου 2016

H νηστεία ως μαχητικότητα

                                   

Σιγά σιγά ήρθε και η Μ.Τεσσαρακοστή!Αρχίζει λοιπόν μια μακρά περίοδος νηστείας από την Καθαρή Δευτέρα μέχρι την Κυριακή του Πάσχα.Να δηλώσω ευθαρσώς τη θέση μου για τη νηστεία.Δεν την αντέχω!Με ζορίζει όσο τίποτα άλλο.Δεν αντέχω να μην πιω γάλα ή να μη φάω τυρί.Από την άλλη όμως γουστάρω κάργα!Παράξενο;Καθόλου και θα εξηγήσω παρακάτω.



Ας σκεφτούμε έναν αθλητή.Έναν πυγμάχο ή έναν δρομέα.Προφανώς κανείς τους δεν θέλει να τρώει μπουνιές ή να τρέχει σαν τον παλαβό.Ξέρουν όμως και οι δύο ότι χωρίς αυτή τη διαδικασία δεν θα βελτιωθούν ποτέ και δεν θα πετύχουν τους στόχους τους.Αυτό είναι και η νηστεία.Είναι ακριβώς αυτή η επίπονη διαδικασία που θα οδηγήσει στην επίτευξη του στόχου μας.Της κάθαρσης από τα πάθη.

Και όχι μόνο.Η νηστεία είναι αυτή ακριβώς η διαδικασία που μας ελευθερώνει και μας κάνει πραγματικούς μαχητές.Κανένας αγώνας,πνευματικός,κοινωνικός,εθνικός δεν μπορεί να ξεκινήσει χωρίς νηστεία και ασκητικότητα.

Πρωταρχική ανάγκη του ανθρώπου είναι το φαγητό.Και ο μεγαλύτερος αντίπαλός του επίσης.Κάποιος που μπορεί να τιθασεύσει την ανάγκη του για φαγητό μπορεί να τα βάλει με οποιονδήποτε.Το θέτει πολύ ωραία ο αββάς Ιωάννης ο Κολοβός:
"Ποιος είναι τόσο δυνατός όσο το λιοντάρι;Και όμως,για χάρη της κοιλιάς του,πέφτει μέσα σε παγίδα,και ταπεινώνεται έτσι όλη η δύναμή του".


Φανταστείτε,λοιπόν,κάποιον που δεν μπορεί να σταματήσει την πολυφαγία,να χρειαστεί να κάνει απεργία πείνας.Κάποιον που θα βρίσκεται κυνηγημένος να αναπολεί τις απολαύσεις του τραπεζιού.Δεν θα συνθηκολογήσουν με την πρώτη ευκαιρία ώστε να επιστρέψουν στις απολαύσεις;
Αν κάποιος όμως μπορεί,έχει συνηθίσει να αντιστέκεται σε αυτή την πρωταρχική ανάγκη,θα μπορέσει να αντισταθεί και σε όλες τις υπόλοιπες.

Κι εδώ εισέρχεται η Ορθόδοξη πνευματικότητα.Κάνοντας απλά και μόνο νηστεία σκληραγωγούμαστε,γινόμαστε δυνατότεροι,υγιέστεροι,ίσως και σκληροτράχηλοι.Στην περίοδο όμως αυτή της Ορθοδοξίας,η νηστεία συνοδεύεται,εκτός από την εγκράτεια,με σκληρό αγώνα και κατά των υπόλοιπων παθών.Της απληστίας,της υπερηφάνειας,του μίσους,της φιλαρχίας,της φιλαργυρίας κοκ.Έτσι ο αγώνας του γνήσιου νηστευτή,θα τον καθαρίσει από τα πάθη και θα τον εμποδίσει από το να γίνει αυτός τύραννος στη θέση του τυράννου που θέλει να εκθρονίσει.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Βονιφάτιος και Αγλαΐα

  Ο Βονιφάτιος ήταν οικονόμος της πλούσιας Ρωμαίας, Αγλαϊας. Προσεκτικός στη διαχείριση των χρημάτων της, δεν αδικούσε τους εργαζόμενους στο...