Η Αφρικάνικη Ορθοδοξία,αυτόχθων εξ υπαρχής,δεν γεννήθηκε από το κήρυγμα ιεραποστόλων προερχομένων από παραδοσιακές Ορθόδοξες χώρες,αλλά ήταν ένα αυθόρμητο κίνημα μεταξύ των ίδιων των Αφρικανών.Ιδρυτές του Αφρικανικού Ορθοδόξου Κινήματος ήταν δυο ιθαγενείς από την Ουγκάντα,οι Ρουβήμ Σεμπάνια Μουκάσα Σπάρτας(γεννήθηκε το 1899,επίσκοπος το 1972,πέθανε το 1982)και ο φίλος του Οβδιού Καμπάντα Μπασαγιακιτάλο.Μεγάλωσαν ως Αγγλικανοί και μεταστράφηκαν στην Ορθοδοξία τη δεκαετία του '20,όχι λόγω προσωπικής επαφής μ'άλλους Ορθοδόξους,αλλά μέσω διαβάσματος και μελέτης.
Εξαρχής η κανονική θέση της Ορθοδοξίας στην Ουγκάντα ήταν αμφίβολη,επειδή αρχικά ο Ρουβήμ και ο Οβδιού είχαν έρθει σε επαφή με έναν οργανισμό στις ΗΠΑ,την "Αφρικανική Ορθόδοξη Εκκλησία",ο οποίος αν και χρησιμοποιούσε τον τίτλο "Ορθόδοξη",δεν είχε στην πραγματικότητα καμία επαφή με τις ιστορικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.Το 1932 χειροτονήθηκαν από κάποιον Αρχιεπίσκοπο Αλέξανδρο της παραπάνω Εκκλησίας,αλλά προς το τέλος του ίδιου έτους συνειδητοποίησαν την αμφισβητούμενη θέση της "Αφρικανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας" και έτσι διέκοψαν κάθε σχέση μαζί της,ενώ ταυτόχρονα προσέγγισαν το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας.Μόνο όμως το 1946,όταν ο Ρουβήμ επισκέφθηκε προσωπικά την Αλεξάνδρεια,ο Πατριάρχης αναγνώρισε επίσημα την Αφρικανική Ορθόδοξη κοινότητα της Ουγκάντας και την έθεσε υπό την προστασία του.
Ο Ρουβήμ και ο Οβδιού κήρυξαν με μεγάλο ενθουσιασμό την καινούρια τους πίστη στους συντοπίτες τους,και το κίνημα επεκτάθηκε ταχύτατα.Ένας από τους λόγους αυτής της γρήγορης επέκτασης ήταν πως η Ορθόδοξη ιεραποστολή,ενώ κατέκρινε την πολυγαμία,στην πράξη υπήρξε λιγότερο αυστηρή απ'ό,τι οι άλλες Ευρωπαϊκές ιεραποστολές προς αυτούς που είχαν ήδη συνάψει πολυγαμικούς γάμους.Προστέθηκαν επίσης και πολιτικοί παράγοντες:πριν η Κένυα γίνει ανεξάρτητο κράτος το 1959,οι Κενυάτες Ορθόδοξοι είχαν στενούς δεσμούς με τα Αφρικάνικα Απελευθερωτικά Κινήματα,όπως το Μάου-Μάου.Είναι προφανές πως ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός έγινε τόσο ελκυστικός στα μάτια των Αφρικανών επειδή δεν εξηρτάτο από αποικιακές σχέσεις.Μετά την ανεξαρτησία μειώθηκε πολύ η υποστήριξη της Ορθόδοξης ιεραποστολής.Πρόσφατα όμως η Αφρικανική Ορθοδοξία απέκτησε καλύτερη οργάνωση και έχει αρχίσει να αναπτύσσεται ξανά(γράφτηκε το 1993)
Κάλλιστος Ware,η Ορθόδοξη Εκκλησία,εκδ.Ακρίτας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου