Είχαν κάνει μια σύντομη αλλά συμβολική αργή βόλτα σε ένα κοντινό τζαμί στην περιοχή Bakara της παραθαλάσσιας πόλης για να συνεχίσουν το πρόγραμμα της απογευματινής  προσευχής τους.
Πλήθη σταμάτησαν για  να εξετάσουν και να τραβήξουν φωτογραφίες με τα τηλέφωνά τους, το περίεργο πρόσωπο άνοιξε ένα παράθυρο για να δει τι συνέβαινε. Αυτές οι σκηνές - Σούφι να περπατούν στους δρόμους και να φωνάζουν - είναι σπάνιες στη Σομαλία αυτές τις μέρες.
Η χώρα ήταν κάποτε στην πλειοψηφία Σούφι, αλλά όλα αυτά άλλαξαν κατά τις τελευταίες δυόμισι δεκαετίες.Οι  Σούφι σχεδόν αφανίστηκαν από τη Σομαλία: στις αρχές της δεκαετίας του 1990, από πολέμαρχους καιτις  επιδρομικές πολιτοφυλακές τους, και, κατά την τελευταία δεκαετία, από την σκληροπυρηνική Αλ-Κάιντα που συνδέεται με την ομάδα al-Shabab,  που τους βλέπει ως μη πιστούς και νόμιμους στόχους για επιθέσεις.
Ο Sheikh Adan Sheikh Ahmed Gure οδηγούσε την ομάδα. Στα τέλη των 30 του , είναι ένας άνθρωπος σε αποστολή.Ο Gure είναι από μια γνωστή οικογένεια Σούφι: τόσο ο πατέρας όσο  και ο παππούς του ήταν ηγέτες των Σούφι.  Τα έχει δει όλα - από τη στιγμή της σχεδόν εξαφάνισής  τους ως την  τωρινή αργή επισφαλή αναβίωσή τους.
«Τα τελευταία 25 χρόνια ήταν πολύ άσχημα για εμάς. Έχουμε υποστεί πάρα πολλά όπως όλοι οι άλλοι στη Σομαλία κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου. Ήμασταν στόχος για κάθε ομάδα,"δήλωσε ο  Gure στο Αλ Τζαζίρα, κάνοντας  ένα γρήγορο διάλειμμα από το να ηγείται των προσευχών. Το υπόλοιπο ποίμνιο συνέχισε με ψαλμωδίες την προσευχή τους.
Αρκετοί εξέχοντες ηγέτες των Σούφι είτε σκοτώθηκαν ή πέθαναν σε στρατόπεδα προσφύγων στις γειτονικές χώρες μετά το βάναυσο εμφύλιο πόλεμο που ξεκίνησε το 1991,στη Σομαλία όταν η κυβέρνηση του Σιάντ Μπαρέ ανατράπηκε από τους αντάρτες.
«Έχουμε έρθει εδώ πριν από οποιαδήποτε ομάδα. Είμαστε μέρος αυτού του εδάφους. Δεν πάμε πουθενά, δεν έχει σημασία τι μπορεί να θέλουν μερικοί άνθρωποι ," δήλωσε με περιφρόνηση ο  Gure.
Τα ιερά των Σούφι και οι τάφοι των επιφανών ηγετών δεν γλίτωσαν από την καταστροφή κατά τη διάρκεια του  βάναυσου πολέμου της χώρας. Ιστορικοί τάφοι που ήταν προσκυνηματικοί προορισμοί για χιλιάδες προσκυνητές Σούφι λεηλατήθηκαν από τους πολέμαρχους και στη συνέχεια βεβηλώθηκαν πλήρως από μαχητές που κρατούσαν  τσεκούρια όταν η  αλ-Σαμπάμπ ανέλαβε τον έλεγχο μεγάλων τμημάτων της χώρας. Η ομάδα έχει βεβηλώσει περισσότερους από χίλιους τάφους των Σούφι στη νότια Σομαλία από το 2006.
Ο Σουφισμός, μια μυστικιστική πρακτική του Ισλάμ, έφτασε στην ανατολική αφρικανική χώρα τον 18ου αιώνα και έγινε ευρέως αποδεκτή.
Κατά τις τελευταίες δυόμισι δεκαετίες,οι Σούφι σχεδόν αφανίστηκαν από τη Σομαλία λόγω των συγκρούσεων [Ahmed Farah / Al Jazeera]

Τριάντα λεπτά με το αυτοκίνητο από την περιοχή Bakara στην άλλη πλευρά της πόλης, στη συνοικία Χοντάν, μια ομάδα περίπου 30 κυρίως νέων ανδρών συγκεντρώθηκαν σε ένα ημικύκλιο μέσα σε ένα τζαμί. Αντιπροσωπεύουν την επόμενη γενιά των ιεροκηρύκων  Σούφι .
Ο 29χρονος ιμάμης υπενθύμισε στο κυρίως από νέους ποίμνιό του τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Η ατμόσφαιρα στο τζαμί ήταν αισιόδοξη και το τσάι έρεε ελεύθερα.
"Ας ακολουθήσουμε το μονοπάτι των προγόνων μας. Τη σωστή διαδρομή, την ειρηνική οδό. Ας διπλασιάσουμε τις προσπάθειές μας για να διαδώσουμε το λόγο του Θεού",τους είπε ο  Ιμάμ Abshir Αμπντί Siyad.
"Το κάνουμε αυτό κάθε Παρασκευή βράδυ",δήλωσε  ο ιμάμης στο Αλ Τζαζίρα. "Είναι θρησκευτική μας υποχρέωση να διδάξουμε όλους, ειδικά την επόμενη γενιά, τις διδασκαλίες του προφήτη μας και τον τρόπο που έζησε τη ζωή του. Αν δεν τους διδάξουμε, άλλοι άνθρωποι θα τους διδάξουν λάθος πράγματα», πρόσθεσε ο Siyad.
Με την ένοπλη ομάδα να χάνει τον έλεγχο των πιο σημαντικών πόλεων από την υποστηριζόμενη από τη Δύση κυβέρνηση της Σομαλίας, οι Σούφι  αργά αργά κάνουν μια επιστροφή.
Αλλά έχουν χάσει πολλούς οπαδούς και η ανάκαμψη είναι αργή. Μια περαιτέρω περιπλοκή είναι ότι οι νεότεροι Σομαλοί  όλο και περισσότερο  αυτοπροσδιορίζονται ως σουνίτες, λόγω των πολλών θρησκευτικών σχολείων που ιδρύθηκαν στη χώρα από νέους,Σομαλούς εκπαιδευτικούς σπουδαγμένους στη Σαουδική Αραβία.
Πριν από την έναρξη του εμφυλίου πολέμου,τα πιο πολλά θρησκευτικά σχολεία της χώρας διοικούνταν από Σούφι καθηγητές, αλλά ο εμφύλιος πόλεμος τα έχει αλλάξει όλα . Όπως σε όλους τους άλλους τομείς, το εκπαιδευτικό σύστημα αφέθηκε να καταστραφεί, σε μεγάλο βαθμό.
Καθώς ο πόλεμος μαινόταν , οι νέοι Σομαλοί οι οποίοι θα μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά να το κάνουν, έφυγαν από τη χώρα για να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους εκτός της Σομαλίας, όπως στη Σαουδική Αραβία και άλλες σουνιτικές χώρες. Όσοι είχαν περιορισμένα οικονομικά συχνά έλαβαν υποτροφίες για να παρακολουθήσουν θρησκευτικά σχολεία στη Μέση Ανατολή που χρηματοδοτούνται από αυτές τις κυβερνήσεις.
Οι νέοι, μορφωμένοι Σομαλοί έχουν επιστρέψει στη χώρα, καθώς η σύγκρουση αργοσβήνει. Έχουν επενδύσει στην ανάκαμψη της χώρας τους και ορισμένοι έχουν ανοίξει σουνιτικά θρησκευτικά σχολεία. 
Οι ισχυροί ηγέτες των επιχειρήσεων της χώρας - και συχνά  μορφωμένοι στο εξωτερικό - που επενδύουν στην εκπαίδευση και στα ορφανοτροφεία σε όλη τη χώρα είναι κυρίως σουνίτες, επίσης.Οι  Σούφι υποψιάζονται ότι αυτά τα γεγονότα και οι αυξημένες σουνίτικες επιρροές έχουν εμποδίσει περαιτέρω την ανάκαμψη της δικής τους κοινότητας.
"Δεν έχουμε τα χρήματα ή τα όπλα που έχουν πολλές νέες ομάδες στη χώρα ," είπε ο  Siyad, ο ιμάμης,  αναφερόμενος στους σουνίτες και την οικονομική ισχύ τους.
"Αλλά βρισκόμαστε εδώ περισσότερο από αυτούς.Ο Σουφισμός είναι μέρος της κληρονομιάς μας,της ειρηνικής κληρονομιάς μας και είναι εδώ για να μείνει για πάντα", πρόσθεσε.
Σούφι σκέφτονται ότι οι αυξημένες σουνίτικες επιρροές εμποδίζουν την ανάκαμψη της δικής τους κοινότητας στη Σομαλία [Ahmed Farah / Al Jazeera]

Οι Σούφι επιδίδονται σε προσπάθειες για την επιστροφή της απωλεσθείσας  δόξας τους, ξεκινώντας από τα σχολεία. Περίπου 30 μαθητές μεταξύ 5 και 16 ετών ήταν μαζεμένοι σε ένα θρησκευτικό σχολείο ενός δωματίου  στο Hamarweyne χρησιμοποιώντας ξύλινες πινακίδες και μελάνι από κάρβουνο αντί για βιβλία και στυλό για μελέτη.
Το σχολείο, που διευθύνεται από έναν παραδοσιακό δάσκαλο Σούφι, είναι ένα από τα λίγα στην πόλη που διευθύνεται  από τη μυστικιστική ομάδα και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα άλλα στη γειτονιά .
"Διδάχτηκα με  αυτόν τον τρόπο. Διδάχτηκα κάτω από ένα δέντρο.Οι Δάσκαλοί μου δεν ήταν εκπαιδευμένοι στη Σαουδική Αραβία ή οπουδήποτε αλλού, αλλά στη Σομαλία. Θέλω να αναβιώσει ο δικός μας τρόπος διδασκαλίας του Ισλάμ," δήλωσε στο Αλ-Τζαζίρα ο Ma'alim Μοχάμεντ Ιμπραήμ Μοχάμεντ, ένας καθηγητής στο θρησκευτικό σχολείο των Σούφι.
«Οι γονείς εκτιμούν αυτό το ύφος της διδασκαλίας της θρησκείας μας και οι μαθητές το απολαμβάνουν πάρα πολύ. Διδάσκω αυτόν τον τρόπο για τα τελευταία πέντε χρόνια», δήλωσε ο Μοχάμεντ.
Στέκεται έξω από το σχολείο και περιμένει να πάρει την επτάχρονη κόρη του,ο Αχμέντ Noor συμφωνεί.
"Νομίζω ότι πολλά σχολεία αυτού του είδους πρέπει να ανοίξουν στην πόλη μας. Έτσι ήταν πριν από τον πόλεμο και πριν από τους δασκάλους που ήρθαν από το εξωτερικό και άρχισαν να διδάσκουν τα παιδιά μας. Οι Σούφι είναι πολύ ειρηνικοί,"δήλωσε ο  Noor,  αν και δεν είναι ο ίδιος Σούφι .
Με μια σχετική ομαλότητα να επιστρέφει στη Σομαλία, οι ηγέτες των Σούφι τώρα παραδέχονται ότι μπορεί να χρειαστεί να κάνουν περισσότερα από το απλώς να κηρύττουν  στα λίγα τζαμιά που έχουν στην πρωτεύουσα της Σομαλίας.
"Είμαστε ειρηνικοί άνθρωποι και κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να μείνουμε μακριά από την πολιτική και τη βία, αλλά πρέπει να κάνουμε περισσότερα, όπως η προσφορά δωρεάν εκπαίδευσης σε όσους δεν μπορούν να το αντέξουν οικονομικά», δήλωσε ο Gure, ο ηγέτης των Σούφι. «Πρέπει να ανοίξουμε περισσότερα [θρησκευτικά σχολεία] και να προσφέρουμε οικονομική βοήθεια προς τους φτωχούς."