Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

Η παγκοσμιότητα του Θεού κατά τους Προφήτες.

                                      

Επειδή ο Θεός είναι "άγιος",δηλαδή παντοκράτορας,απόλυτος κύριος,γι'αυτό είναι και παγκόσμιος.Γιατί,ασφαλώς,δεν μπορεί να λέγομε τον Θεό απόλυτο κύριο,αν παραδεχόμαστε κάπου αλλού,σε άλλα μέρη,και άλλους θεούς.Ήδη ο αρχαιότερος από τους προφήτες,του οποίου κατέχουμε γραπτά κείμενα,ο Αμώς,εκήρυξε τον Θεό ως παγκόσμιο.Γι'αυτό και απειλεί με καταστροφή όχι μόνον τον Ισραήλ,αλλά και άλλα έθνη,γιατί αυτά παρέβησαν τον έμφυτο ηθικό νόμο,τον φυτεμένο στις καρδιές όλων των ανθρώπων(βλ.Αμ.κεφ.1).



Απόρροια της εννοίας της παγκοσμιότητος του Θεού είναι ότι όλα τα έθνη είναι ίσα απέναντι του Θεού.Αυτό βέβαια δεν ακουόταν ευχάριστα στο Ισραήλ,που θεωρούσε τον εαυτό του προνομιούχο λαό,ως λαό δηλαδή κεκτημένον ιδιαίτερα δικαιώματα στην ιστορία,και τον Θεό Γιαχβέ τον θεωρούσε ως ιδικό του μόνον Θεό.Αυτή ακριβώς είναι και η αιτία που που οι Ισραηλίτες απέκρουαν το περί καταστροφής του έθνους τους κήρυγμα των προφητών.Η καταστροφή του Ισραήλ γι'αυτούς σήμαινε και την εξαφάνιση του Γιαχβέ,γιατί δεν δύναται να εννοηθεί ως υπάρχων,αφού κατεστράφη το μοναδικό Του έθνος,το Ισραήλ.Η έννοια όμως της παγκοσμιότητος του Θεού και της ισότητος όλων των εθνών απέναντί του ,την οποία ανέπτυξαν οι προφήτες,έσωσε την ισραηλίτικη θρησκεία.Γιατί δεν επιτρέπεται να λέγομε ότι η καταστροφή του Ισραήλ συμπαρασύρει σε εξαφάνιση και τον Θεό,αφού Αυτός είναι Θεός όλων των εθνών και όχι του Ισραήλ μόνον.

Όλα τα έθνη,λοιπόν,είναι ίσα έναντι του Θεού.Ο Αμώς μάλιστα φτάνει στο σημείο να παραλληλίσει την έξοδο των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο,για την οποία τόσο εκαυχώντο οι Ισραηλίτες,με την έξοδο των Φιλισταίων από την Κιαφθώρ και των Αραμαίων από την Κηρ!
"Δεν μου είστε όπως οι Αιθίοπες
σεις,τέκνα του Ισραήλ;
Δεν έβγαλα τον Ισραήλ από την Αίγυπτο 
και τους Φιλισταίους από την Κιαφθώρ
και τους Αραμαίους από την Κηρ;"(9,7).

Έτσι βλέπουμε τον Θεό να αποστέλλει τον προφήτη Ιωνά και πέραν,μακράν του Ισραήλ,στην χώρα των Ασσυρίων για να κηρύξει κι εκεί,γιατί,σαν Θεός όλων των εθνών,ενδιαφέρεται για τους ειδωλολάτρες Ασσυρίους και όχι για τον Ισραήλ μόνον.Και μάίστα ο Ιωνάς,δέσμιος κι αυτός της αντιλήψεως των Ισραηλιτών της εποχής του,ότι δηλαδή ο Γιαχβέ είναι Θεός του Ισραήλ μόνον,δεν ήθελε να πορευθεί στην πρωτεύουσα των Ασσυρίων,Νινευί,γι'αυτό και φάνηκε απρόθυμος και αρνήθηκε στην αρχή να υπακούσει στην εντολή του Θεού.Αλλά ο Θεός τον εδίδαξε διά θαύματος ότι Αυτός είναι πραγματικά παγκόσμιος και ότι κινεί-σαν "καδώς" που είναι-τις δυνάμεις της φύσεως για να πραγματοποιηθεί το θέλημά Του,η σωτηρία δηλαδή όλων των εθνών.

Ακόμη ο προφήτης Ησαϊας χαρίζει στην ανθρωπότητα ως παγκόσμια και την μορφή του Μεσσίου.Γιατί παρουσιάζει ολόκληρο τον κόσμο,ακόμη μέχρι των μακρυνών νήσων,να προσμένουν την έλευση του Μεσσίου(Ησ.42,4)Και αυτός πάλι ο Μεσσίας απευθύνει σε όλον τον κόσμο την θεία του διδασκαλία και λέγει:
"Ακούσατέ μου νήσοι
και ακροασθείτε λαοί μακρυνοί"
                                                              (Ησ.49,1).

Ιερεμία(Φούντα),Μητροπολίτη Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως,"Οι Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης",Δημητσάνα-Μεγαλόπολη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η πρώτη Ανάσταση

  Η πρώτη, όπως την αποκαλούμε, Ανάσταση γίνεται κρυφά, μυστικά. Ενώ η φύση όλη παραμένει ατάραχη, ενώ οι άνθρωποι γυρίζουν στις δουλειές το...