Τρίτη 1 Μαΐου 2018

Η Εργατική Πρωτομαγιά

«Πρώτη Μαΐου, κι απ’ τη Βαστίλη ξεκινάνε οι καρδιές των φοιτητών», έγραψε ο Μάνος Λοΐζος. Πρώτη Μαΐου, κι απ' το Σικάγο ξεκινάνε οι καρδιές των εργατών... θα μπορούσαμε να παραφράσουμε, κλείνοντας σε έναν στίχο τη σχέση των αιματοβαμμένων εργατικών εξεγέρσεων στο Σικάγο, στα τέλη του 18ου αιώνα, με τους αγώνες που ακολούθησαν σε ολόκληρο τον κόσμο έως τη δικαίωση των αιτημάτων της εργατικής τάξης για καλύτερες συνθήκες εργασίας και την καθιέρωση της Εργατικής Πρωτομαγιάς.
Το Σικάγο, το μεγαλύτερο τότε βιομηχανικό κέντρο των ΗΠΑ, συγκλονίστηκε την 1η Μαΐου του 1886 από μια πρωτόγνωρη απεργία και μια μαχητική αλλά ειρηνική πορεία περίπου 90.000 ανθρώπων.
Υπολογίζεται ότι σε όλη τη χώρα περίπου 350.000 εργάτες συμμετείχαν σ' εκείνη την απεργία, με βασικό αίτημα τη μείωση των ωρών εργασίας: «Οχτώ ώρες δουλειάς, οχτώ ώρες ανάπαυσης, οχτώ ώρες ύπνου», ήταν το κύριο σύνθημά τους. Το σύνηθες ήταν οι εργοδότες να απασχολούν το εργατικό προσωπικό όσες ώρες το επιθυμούσαν, ακόμα και τις Κυριακές.


Αυτό έπρεπε να αλλάξει. Οι εργάτες στον Καναδά μετρούσαν ήδη από το 1872 κάποιες επιτυχίες στον αγώνα τους, γεγονός που ενθάρρυνε την Αμερικανική Ομοσπονδία Εργασίας να προκηρύξει γενική απεργία για την 1η Μάη του 1886, η οποία όμως δεν κατέληξε αναίμακτα. Δύο μέρες αργότερα, έξω από το εργοστάσιο ΜακΚόρμικ στο Σικάγο, απεργοσπάστες προσπάθησαν να διασπάσουν τον απεργιακό κλοιό και ακολούθησε συμπλοκή. Η αστυνομία και οι μπράβοι της επιχείρησης επενέβησαν δυναμικά, με αποτέλεσμα τέσσερις απεργοί να χάσουν τη ζωή τους και πολλοί να τραυματιστούν.
Οι εργάτες απάντησαν με συλλαλητήριο ενάντια στην αστυνομική βία, στην Πλατεία Χεϊμάρκετ, το οποίο ήταν πολυπληθές και ειρηνικό. Οι αστυνομικές δυνάμεις όμως πήραν εντολή να διαλύσουν διά της βίας τη συγκέντρωση. Μια χειροβομβίδα έπεσε στο μέρος των αστυνομικών (άγνωστο από ποιον), με αποτέλεσμα ένας εξ αυτών να σκοτωθεί και πολλοί να τραυματιστούν. Η αστυνομία άνοιξε πυρ κατά βούληση κατά των συγκεντρωμένων. Τελικός απολογισμός: τέσσερις νεκροί διαδηλωτές, δεκάδες τραυματίες, και έξι ακόμα νεκροί αστυνομικοί.
Για την επίθεση με χειροβομβίδα κατά της αστυνομίας συνελήφθησαν, δικάστηκαν με συνοπτικές διαδικασίες και καταδικάστηκαν σε απαγχονισμό οι «αναρχοσυνδικαλιστές και οργανωτές της διαδήλωσης»: Άουγκουστ Σπις, Γκέοργκ Έγκελ, Άντολφ Φίσερ, Λούις Λινγκ, Μίκαελ Σβαμπ, Σάμουελ Φίλντεν, Όσκαρ Νίμπι και Άλμπερτ Πάρσονς. Η ιστορία θα γράψει ίσως την πιο κραυγαλέα περίπτωση κακοδικίας που έγινε ποτέ στις ΗΠΑ και το εργατικό κίνημα – μια σελίδα σταθμό στη δική του ιστορία.
Τρία χρόνια αργότερα στο Παρίσι, στο ιδρυτικό συνέδριο της Δεύτερης Σοσιαλιστικής Διεθνούς, η Πρωτομαγιά καθιερώθηκε ως εργατική γιορτή. Ήταν 20 Ιουλίου του 1989.
Ήταν η εποχή που ο κόσμος ήταν καζάνι που «έβραζε» μέσα στη δίνη των τεχνολογικών επαναστάσεων και των διαρκώς διογκούμενων αγώνων για ισότητα, δικαιοσύνη, ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, ψήφο στις γυναίκες...
Η Εργατική Πρωτομαγιά στην Ελλάδα

Η δικαίωση των αγώνων ήρθε σιγά-σιγά σε μια σειρά χώρες. Στην Ελλάδα από το 1913 καθορίστηκε το δεκάωρο για τους εργάτες επιφανείας των μεταλλείων και το 8ωρο για όσους απασχολούνταν στις στοές των ορυχείων. Με το νόμο 2269 του 1920 θεσμοθετήθηκε η 8ωρη εργασία στις βιομηχανικές επιχειρήσεις: «Εις πάσας τας οιουδήποτε είδους βιομηχανικάς εργασίας, δημοσίας ή ιδιωτικάς, ως και εις τα παραρτήματα αυτών, εξαιρέσει εκείνων εις άς απασχολούνται μέλη μόνον μίας και της αυτής οικογενείας, η διάρκεια της εργασίας του προσωπικού δεν δύναται να υπερβαίνει 8 ώρας ημερησίως και 48 ώρας καθ’ εβδομάδα», γράφει ο νομοθέτης.
Με το Προεδρικό Διάταγμα στις 27-6/4-7-1932 το 8ωρο επεκτάθηκε και σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους. Όσες συντεχνίες είχαν μείνει εκτός, εντάχθηκαν κατά τη δικτατορία του Μεταξά. Το 8ωρο κατακτήθηκε και στην Ελλάδα με εξίσου αιματοβαμμένους αγώνες.
Η πρώτη Πρωτομαγιά στην Ελλάδα γιορτάστηκε το 1893 , με πρωτοβουλία του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου του Σταύρου Καλλέργη, του πρώτου Έλληνα σοσιαλιστή.
Η εφημερίδα Σοσιαλιστής που εξέδιδε ο Καλλέργης έγραψε: «Εις τας δύο Μαΐου ώρα 5 μ.μ. παρά το αρχαίον Στάδιον, τα μέλη του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου και μέγα πλήθος εκ των πασχουσών εργατικών τάξεων των ευρισκομένων υπό τον ζυγόν του μισθού, ακολουθούντες τον διεθνή των πασχουσών τάξεων αγώνα, συνηθροίσθησαν προς διαμαρτύρησιν εναντίον του σημερινού αθλίου συστήματος, όπου δυστυχούν οι πολλοί κοπιωδώς εργαζόμενοι και ευτυχούν οι ολίγοι οκνηροί, πλούσιοι, μη εργαζόμενοι και απολαμβάνοντες τον ιδρώτα των πολλών εργαζομένων...».
Ο Καλλέργης με διάφορες αφορμές διώχθηκε επανειλημμένως και φυλακίστηκε, και χρειάστηκε να περάσουν 17 ολόκληρα χρόνια, έως το 1911, οπότε και γιορτάστηκε πάλι η Πρωτομαγιά στη χώρα μας. Το 1914 όμως θεσμοθετήθηκε με το νόμο «Περί σωματείων» το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι, και τα σωματεία άρχισαν να αποκτούν καθαρά εργατικό χαρακτήρα. Το 1918 ιδρύθηκε η ΓΣΕΕ.

Το μνημείο του Σταύρου Καλλέργη στον τόπο καταγωγής του, στον οικισμό Δάφνη (Μπραχίμος) Μυλοποτάμου
Στη δίνη του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου και του εθνικού διχασμού που ακολούθησαν, ίσως πέρασε σχεδόν απαρατήρητη από τη ματιά του απλού πολίτη η αιματοβαμμένη εξέγερση των μεταλλωρύχων στα μεταλλεία του Μεγάλου Λιβαδειού στη Σέριφο, τον Αύγουστο του 1916, όπου τέσσερις μεταλλωρύχοι αλλά και τρεις αστυνομικοί σκοτώθηκαν. Στα δύο χρόνια που είχαν μεσολαβήσει μέχρι την εξέγερση, 60 μεταλλωρύχοι είχαν χάσει τη ζωή τους στις στοές.
Στην ιστορία του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα έχει μείνει και η Εργατική Πρωτομαγιά του 1936 στη Θεσσαλονίκη. Στις 29 Απρίλη 1936, 12.000 καπνεργάτες της Θεσσαλονίκης –εκ των οποίων περίπου το 70% γυναίκες– κατέβηκαν σε απεργία, ύστερα από απόφαση του συνδικαλιστικού τους φορέα, της Πανελλήνιας Καπνεργατικής Ομοσπονδίας. Πολύ γρήγορα η απεργία επεκτάθηκε και στην υπόλοιπη Ελλάδα, και την Πρωτομαγιά ακολούθησε στη Θεσσαλονίκη μεγάλη απεργιακή συγκέντρωση.
Τις επόμενες μέρες ο κατάλογος των απεργών διευρύνθηκε, με τη συμμετοχή όλο και περισσότερων σωματείων σε όλη την Ελλάδα. Στις 7 Μαΐου όμως ο πρωθυπουργός της χώρας και μετέπειτα δικτάτορας Ιωάννης Μεταξάς έδωσε εντολή για καταστολή της απεργίας. Ο δρόμος για τα δραματικά γεγονότα που ακολούθησαν είχε ανοίξει.
Στις 8 Μαΐου δυνάμεις έφιππης και πεζής χωροφυλακής χτύπησαν στο ψαχνό τους συγκεντρωμένους απεργούς, οι οποίοι αφού συνήλθαν από το πρώτο σοκ, ανασυντάχθηκαν και έστησαν οδοφράγματα.
Τρεισήμισι ώρες κράτησαν οι οδομαχίες. Οι διαδηλωτές υποχώρησαν μετρώντας τραυματίες. Την επομένη, 9 Μαΐου, ενώθηκαν στους δρόμους με τους καπνεργάτες φοιτητές, επαγγελματίες από όλους τους κλάδους, αλλά και απλοί πολίτες που είχαν εξοργιστεί με τη δράση των δυνάμεων καταστολής. Οι χωροφύλακες από νωρίς το πρωί άρχισαν τις επιθέσεις εναντίον των εργατικών συγκεντρώσεων.
Η πρώτη σοβαρή σύγκρουση έγινε μεταξύ χωροφυλακής και απεργών αυτοκινητιστών στη συμβολή των οδών Βενιζέλου και Εγνατία. Τα πυρά των χωροφυλάκων βρήκαν τον 25χρονο αυτοκινητιστή Τάσο Τούση, ο οποίος εξέπνευσε στο πλακόστρωτο. Για περίπου 30 νεκρούς έγραψαν οι εφημερίδες της εποχής.
Η εφημερίδα Ριζοσπάστης, στο φύλλο της επομένης δημοσίευσε τη φωτογραφία της μάνας του νεκρού να θρηνεί πάνω από το σώμα του παιδιού της. Το γεγονός συγκλόνισε το πανελλήνιο, και έδωσε έμπνευση στον ποιητή μας Γιάννη Ρίτσο να γράψει τη συλλογή Ο Επιτάφιος. «Μέρα Μαγιού μου μίσεψες, μέρα Μαγιού σε χάνω, άνοιξη, γιε, που αγάπαγες κι ανέβαινες απάνω...» – και είναι πολλοί και στην Ελλάδα οι εργάτες που χάθηκαν στον αγώνα.

6 σχόλια:

  1. Σπουδαία γιορτή η Πρωτομαγιά, αλλά κενό γράμμα στην.. διιστική Ελλάδα που, ως γνωστόν, οι μισοί πίνουν φρέντο και οι άλλοι μισοί τον σερβίρουν. Ακόμη κι αυτοί που "διαδήλωσαν" σήμερις, για καφέ πήγαν μετά..
    Ας μου επιτραπεί, φίλτατε παπα-Κώστα, ο παραπάνω σαρκασμός, ως ελάχιστος φόρος τιμής στη μόνη πραγματική "εργατιά" της νεοελληνικής πραγματικότητος, ήτοι τα πιτσιρίκια που λιώνουν πίσω από μπάρες, ψησταριές, μηχανάκια διανομής και τηλεφωνικά κέντρα και μιλούν για το 8ωρο, όπως μιλούν οι σημερινοί σαραντάρηδες για το παλιό 500δραχμό..
    Σπουδαία προσωπικότης και ο Καλλέργης, όπως και πολλοί άλλοι προμαρξιστές, πχ η αδυναμία μου, ο Πλάτων Δρακούλης. Φύσικα όλοι αυτοί άγνωστοι, αφού τα δικαιώματα της (ανύπαρκτης πια)εργατικής τάξης τα καπέλωσαν οι ερυθροί επαγγελματίες..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ με το σχόλιό σου φίλε Γιώργο εκτός από τα παρακάτω:
      1.Κάτω από τα χέρια από τον καφέ.Ο καφές πάει παντού.Και στους αγώνες.
      2. Ξέχασες τους/τις εργαζόμενους-ες στα σούπερ μάρκετ
      3. Ναι,κάποιοι φρόντισαν να ξεχαστούν και να καπελωθούν αυτοί που αναφέρεις.Το να γνωρίζουμε όμως την ιστορία μας είναι καιυποχρέωσή μας.

      υγ.Ο σαρκασμός και η ειρωνεία χαίρουν εκτιμήσεως σε αυτό το μπλογκ!

      Διαγραφή
    2. Τους εργαζόμενους στα σούπερ-μάρκετ τους εξαίρεσα σκόπιμα, γιατί η μπάλα θα έπαιρνε τον Άρχοντα (σε όλα του) Σκλαβενίτη και θα έδινε παραπλανητική εικόνα, καθότι η εν λόγω ελληνική σε όλα της αλυσίδα κυριαρχεί.
      Εδώ στο Πασαλιμάνι, τόπος όπου η φαμίλια μεγάλωσε, προόδευσε και έδωσε ψωμί σ' όποιον της το ζητούσε, οι φήμες οργιάζουν μετά τον "ξαφνικό" θάνατο του Στέλιου.
      Και μην ξεχνιόμαστε, Κυριακή 6 Μαϊου κλειστά!

      Διαγραφή
    3. Ναι,ο Σκλαβενίτης εξαιρείται.Αλλά ο κλάδος γενικά είναι δράμα.
      Φήμες;Για λέγε...

      Διαγραφή
    4. Οι φήμες λένε ότι ήταν θύμα βιομηχανικού πολέμου και τον έφαγαν, όπως τον Τσάβες και τον Χριστόδουλο. Φίλος μου εργαζόμενος εκεί και γνωστός του θανόντος, καίτοι ολίγον παραμυθάς, μου μίλησε περί λευκής επιταγής αμερικανικού υπερκολοσσού που είχε απορρίψει η οικογένεια. Άλλος λέει πως η εξαγορά του Μαρινόπουλου, που έγινε αποκλειστικά για να μην πέσει στα χέρια ξένων, δεν περπατούσε όπως έπρεπε και οι τράπεζες πίεζαν για την είσοδο στρατηγικού ξένου επενδυτή..
      Επίσης αναφέρουν πως το σύστημα δεν μπορούσε να συγχωρήσει πως η επιχείρηση όχι μόνο δεν είχε προσαρμοστεί στους μνημονιακούς φετφάδες, αλλά κρατούσε το μισθό του νεοεισερχομένου ανειδίκευτου γύρω στα 730€..
      Και, φυσικά, η κυριακάτικη μαγκιά που είχε γίνει μια μορφή αντιμνημονιακού διαδικτυακού φλάμπουρου στα social media, με τη χαρακτηριστική φωτογραφία της ανακοίνωσης στο τζάμι να αναπαράγεται ενθουσιωδώς.
      Κι αυτό, αν θες, κατά τη γνώμη μου, επειδή ζούμε σε έναν κόσμο εξ ορισμού ψεύτικο, όπου ο πόλεμος των εντυπώσεων κυριαρχεί, πρέπει να ήταν που πονούσε πιο πολύ..
      Για το μόνο που μπορώ να σε βεβαιώσω πως είναι αληθές είναι το γεγονός πως στις αρχές της περασμένης δεκαετίας η Carrefour είχε προσφέρει στην επιχείρηση δύο φορές την αξία της για να την αγοράσει και εισέπραξε αρνητική απάντηση. Το γνωρίζω από διευθυντή καταστήματος.
      Τώρα, βέβαια, μπορούμε να πούμε πως όλα αυτά είναι science fiction και απλώς καταδείχνουν ότι, πέραν του ότι είμαστε αθεράπευτοι συνωμοσιολόγοι, είμαστε και αθεράπευτα παιδιά που αρνούμαστε να συμβιβαστούμε με το αναπόφευκτο ραντεβού μας με τον κύριο με τη μαύρη ρόμπα και το δρεπάνι θεωρώντας πως κάνει διακρίσεις και δεν πειράζει εκείνους που κουβαλούν τα λεφτά με τη σέσουλα ή, έστω, τους αφήνει τελευταίους και χορτάτους..
      Διαλέγεις και παίρνεις! Η γυναίκα του φαρμακοποιού μου, πάντως, για να ακούσουμε και τη φωνή της λογικής, εντατικολόγος στην ειδικότητα, μου είπε ότι άμα σου κάτσει τέτοια γρίππη, την έκατσες, ξέχασέ το, και πως, αν ποτέ αποφασίσουν να μας θερίσουν, με γρίππη θα μας ποτίσουν. Το θέμα, βέβαια, είναι πώς σου
      κάθεται..

      Διαγραφή
    5. Ναι,ότι οι τράπεζες πιέζουν την οικογένεια το έχω ακούσει.Και χωρίς να υπάρχει πραγματικός λόγος.Μια τέτοια κίνηση όπως η εξαγορά του (χειρότερου εργοδότη με διαφορά)Carrefour-Μαρινόπουλου δεν γίνεται να σου φέρει κέρδη αμέσως.Παρ'όλα αυτά πήγε πιο καλά απ'όσο θα μπορούσε να υπολογίσει κανείς.
      Πράγματι,η εικόνα μετρά πιο πολύ και από την πράξη την ίδια.
      Ε,αυτό με τα "τον φάγανε,τον κάνανε κλπ" το έχουμε πάντα όταν πεθαίνει κάποιος αιφνιδιαστικά.Έχει και πιο πολύ ενδιαφέρον!
      Όλο προοδεύουμε και ακόμα μια γρίπη μπορεί να μας καθαρίσει...

      Διαγραφή

Πλούτος, το υλικό που φτιάχνει την κόλαση

  Την ψυχή του φτωχού Λαζάρου την οδηγούν άγγελοι κοντά στον Αβραάμ. Ο πλούσιος απλά θάβεται και βρίσκεται στον άδη, στη κόλαση. Ο παράδεισο...