Πέμπτη 9 Αυγούστου 2018

Αλλά τι είναι όμως τελικά η ταπεινοφροσύνη ;

Αποτέλεσμα εικόνας για humbleness painting

Αλλά τι είναι όμως τελικά η ταπεινοφροσύνη ; Μήπως άραγε είναι αυτή η ταπεινολογία και η ταπεινοσχημία , που είναι γεμάτος ο εκκλησιαστικός μας χώρος ; Όχι βέβαια . Η ταπεινολογία και η ταπεινοσχημία είναι αρρώστια και μάλιστα δυσκολοθεράπευτη · "Αχ , εγώ η αμαρτωλή και ανάξια , είμαι για τον πάτο της Κολάσεως εγώ . Αχ εγώ η αμαρτωλή "...

Άνθρωποι υγιείς και φυσιολογικοί δεν εκφράζονται ποτέ έτσι . Οι ταπεινολογίες αυτές στην πραγματικότητα απομακρύνουν από τον επιδιωκόμενο στόχο , που είναι ο Χριστός . Οι ταπεινοί είναι και πνευματικοί άνθρωποι , και ο πνευματικός άνθρωπος πρώτ' απ' όλα είναι αξιοπρεπής και υγιής και δεν εξευτελίζεται ποτέ με τέτοιες γελοιότητες 


Αλλά τι είναι τότε η ταπεινοφροσύνη ; Ταπεινοφροσύνη είναι η αποδοχή της αλήθειας που σου αποκαλύπτει το Άγιο Πνεύμα . Μιαν αλήθεια που ο άνθρωπος δεν επαρκεί από μόνος του να την ανακαλύψει , αλλά όταν ο Θεός σε δει φιλαλήθη και τίμιο άνθρωπο , τότε έρχεται το Άγιο Πνεύμα και σε παίρνει απ' το χέρι και σε ξεναγεί στα  βάθη της δικής σου καρδιάς . Και κει καταλαβαίνεις τον λόγο των αγίων που έλεγαν ότι " δεν υπήρξε αμαρτία ή διαστροφή που δεν λαχτάρησε η καρδιά μου . "

Κι αν αντέξεις αυτά που βλέπεις και τα ομολογήσεις ειλικρινά , τότε γίνεσαι και ταπεινός · χωρίς ταπεινολογίες και ταπεινοσχημίες και κωδονοκρουσίες . Η αλήθεια από μόνη της και τα συντρίμμια της ανθρώπινης καρδιάς είναι υπεραρκετά για να συντρίψουν και τον εγωισμό του ανθρώπου και να τον οδηγήσουν στην ταπείνωση .

Μοναχού Μιχαήλ , Λόγοι ενός μοναχού β' , εκδόσεις Δορκάς

3 σχόλια:

  1. Γεια σου Παπα-Κωστα μου! ο Νικος ειμαι! Θελω να σου ζητησω συγνωμη που ξεχασα να σε ευχαριστησω για την προσευχη που εκανες! Πολυ ωραιο αυτο το αποσπασμα του μοναχου Μιχαηλ. Οπως τα λεει ετσι ειναι! Θα ηθελα να προσθεσω συμπληρωματικα οτι και οι ανθρωποι εκεινοι που ισχυριζονται οτι ειναι ταπεινοι δεν εχουν πραγματικα ταπεινοτητα. Η επιγνωση του εαυτου μας που μας χαριζει η θεια χαρη μας χαριζει την αληθινη ταπεινοτητα. Με την ευκαιρεια θα ηθελα να σου ζητησω τη συμβουλη σου για ενα ζητημα. Ενας πολυ καλος μου φιλος εχει μπλεξει με πεντηκοστιανους. Απο παλαιοτερες συζητησεις που ειχα μαζι του πεταγε περιεργες κουβεντες του στυλ ''ο σταυρος ειναι ειδωλο'' η οτι '' το βασικο που χρειαζεται ο ανθρωπος για να σωθει ειναι η πιστη'' και αλλα παρομοια. Τις προαλλες μου το εκμυστηρευτηκε και ο κουμπαρος του οτι εχει μπλεξει με προτεσταντες. Οταν συναντηθηκαμε προχτες επιασε απο μονος του και το ομολογησε οτι κανει παρεα μαζι τους. Εγω εχοντας διαβασει σχετικα βιβλια του τονισα τις διαφορες που υπαρχουν αναμεσα σε αυτους και σε εμας. Τον συμβουλεψα να μην αποδεχεται τις αποψεις τους αλλα ξεχασα να του τονισω να μην συμπροσευχεται μαζι τους. Τα ακουσε προσεκτικα ολα αυτα που του ειπα χωρις ωστοσο να μου πει την αποφαση του. Του ειπα επισης οτι δεν ειναι αμαρτια να τους αγαπαει αμα θελει αλλα να μην ενστερνιστει τις αποψεις του. Το προβλημα τωρα ειναι οτι ο κουμπαρος του σκεφτεται να απομακρυνθει απο αυτον παρα το γεγονος οτι ρωτησε τον πνευματικο του και του συνεστησε να μην το κανει. Εγω απο τη πλευρα μου εχω σκανδαλισθει οχι απο το παλικαρι που ειναι μπερδεμενο αλλα απο τον κουμπαρο του. Το παλικαρι που κανει παρεα με τους προτεσταντες οταν ηταν στη Γερμανια του ετυχε ενα γεγονος που τον σκανδαλησε και πιστευω οτι αυτο επαιξε μεγαλο ρολο σε αυτη του τη μεταστροφη. Ειχε βρεθει σε εναν ορθοδοξο ναο οπου ο ιερεας εκανε μεσα στο ναο συμπροσευχη με προτεσταντες. Το παλικαρι ελεγξε τον ιερεα για αυτη του την πραξη αλλα ο ιερεας προσπαθουσε να παραποιησει τα γεγονοτα. Οταν μας ανεφερε στη συναντηση μας αυτο το γεγονος ο κουμπαρος του δεν το πιστευε οτι γινοντουσαν συμπροσευχες με προτεσταντες. Το παλικαρι μας ειπε οτι απο τη στιγμη που οι μητροπολιτες οι δικοι μας κανουν συμπροσευχες με παπικους και αγγλικανους και το επιτρεπει αυτο η Εκλλησια επομενως και εκεινος γιατι να μην κανει το ιδιο? Εγω απο τη πλευρα μου ειμαι αντιθετος με τις συμπροσευχες και γενικα με το ολο θεμα του οικουμενισμου αλλα ο κουμπαρος αυτου του παλικαριου εθελοτυφλει οταν του αναφερω οτι γινονται οι συμπροσευχες και τα μνημοσυνα του Παπα απο το Βαρθολομαιο. Εγω λοιπον εχω σκανδαλισθει περισσοτερο απο τον κουμπαρο αυτου του παλικαριου επειδη εκεινος εθελοτυφλει ενω το παλικαρι ειναι μεσα του σκανδαλισμενο. Συγχωρεσε με Παπα μου που σε κουραζω με ολη αυτη την παραξενη υποθεση αλλα θελω τη συμβουλη σου τι να κανω να διορθωσω τα πραματα χωρις να φερω τον τσακωμο μεταξυ μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς γίνονται τέτοιοι θεολογικοί ακροβατισμοί ( συμπροσευχές κλπ ) . Για την υπόθεση που λες , τι να κάνεις παραπάνω ; Καλά τα είπες μέχρι τώρα . Από δω και πέρα προσευχή μόνο . Είναι λεπτά τα πράγματα .

      Διαγραφή
    2. Σε ευχαριστω Παπα μου. Αυτο θα κανω

      Διαγραφή

Συνύπαρξη αντί ανεκτικότητας

  Η ανεκτικότητα δεν είναι το ζητούμενο. Δεν είναι αρετή η ανεκτικότητα. Ανεκτικότητα δείχνει αυτός που ανέχεται κάτι που δεν του αρέσει αλλ...