http://anastasiosk.blogspot.com/2020/07/blog-post_57.html
π. Αλέξανδρος Σμέμαν
Η εποχή μας -και αυτό πάνω απ’ όλα αποκαλύπτει τον ριζικό της αποχριστιανισμό- χαρακτηρίζεται από τις προσπάθειες να απελευθερώσει το σεξ, να το απελευθερώσει κατά κύριο λόγο από όλες τις ιδέες της αμαρτίας, της ενοχής και της ντροπής. Το σεξ είναι "καλό" επειδή είναι "φυσικό". Με το να είναι καλό, είναι " αθώο". Αυτή είναι η βασική εξίσωση που περιλαμβάνεται στη "σεξουαλική απελευθέρωση" του ανθρώπου. Αλλά ακριβώς αυτή την εξίσωση απορρίπτει η Εκκλησία, όπως ακριβώς απορρίπτει επίσης την μανιχαιστική και δυαλιστική ταύτιση του σεξ με το κακό. Σύμφωνα με την χριστιανική κοσμοθεώρηση, η φύση του ανθρώπου, αν και είναι θεμελιακά ή "οντολογικά" καλή, είναι πεπτωκυία και έχει πέσει όχι μόνο σε μερικά τμήματά της, που θα άφηναν μερικές ιδιότητες του ανθρώπου άθικτες και αθώες, αλλά στην ολότητά της. Και η μοναδικότητα του σεξ είναι ότι, συνδεδεμένο καθώς είναι οργανικά με το υψηλότερο από τα θεϊκά δώρα του ανθρώπου, το δώρο της αγάπης, γίνεται το ίδιο κέντρο αυτής της τραγικής αμφιλογίας που βρίσκεται βαθιά μέσα στην πεσμένη φύση του ανθρώπου.
Πράγματι, αφενός το σεξ όχι μόνον είναι έκφραση της αγάπης, αλλά είναι το ίδιο αγάπη. Αφετέρου είναι η έκφραση και ο "τόπος" της παράδοσης του ανυρώπου στη ζωώδη κατάσταση, το ριζικό κομμάτιασμα της φύσης και της ζωής του ανθρώπου, η απώλεια της ολότητάς του.
Οι δυό "πόλοι" και "οδηγοί" του σεξ -αγάπη και επιθυμία- είναι αξεδυάλυτα ανακατεμένοι, και είναι αδύνατο να ξεχωρίσεις και να απομονώσεις τον ένα από τον άλλο. Από εδώ πηγάζει και ο αληθινά αντινομικός χαρακτήρας της θεώρησης του σεξ από την Εκκλησία και η αδυναμία της να μειώσει αυτή την αντινομία σε μια απλή "καλοκομμένη" λύση.
Θα ήταν πράγματι λάθος να νομίσουμε ότι η Εκκλησία, ενώ καταγγέλλει και καταδικάζει το σεξ σαν "κακό" έξω από τον γάμο, απλώς το παραδέχεται σαν "καλό" μέσα στον γάμο. Το ζήτημα είναι ότι το σεξ είτε "έξω" είτε "μέσα" είναι, για όσο χρόνο παραμένει επιθυμία ανήκει ολοκληρωτικά σ' "αυτόν τον κόσμο", στον κόσμο που "παρέρχεται", και ο οποίος στην παρούσα του "κατάσταση" δεν κληρονομεί την Βασιλεία του Θεού. Και επειδή το σεξ είναι το κέντρο, η έκφραση "της επιθυμίας των οφθαλμών και της αλαζονείας του βίου", αυτών δηλαδή που σχηματίζουν και καθορίζουν τη ζωή "αυτού του κόσμου", είναι υπό νόμον και όχι υπό χάριν. Το ότι είναι κάτω από τον νόμο δεν σημαίνει ότι καταδικάζεται' σημαίνει απλώς ότι το να ρυθμίζεται σε σχέση και κάτω από το φως μιας καθολικής θέας της ζωής, το να υποτάσσεται σε αυτή τη θέα και να περιέχεται στα όριά της και στην τάξη, μπορεί τότε να γίνει σ΄ "αυτόν τον κόσμο" η μοναδική προστασία εναντίον των σκοτεινών και άλογων δυνάμεων αυτοκαταστροφής. Εάν το σεξ "απαγορεύεται" έξω από τον γάμο και "επιτρέπεται" μέσα σε αυτόν, είναι επειδή ο γάμος, παρόλη τη φθορά που υφίσταται στον πεσμένο κόσμο μας, ανήκει σε αυτή την υψηλότερη θεώρηση και μπορεί να "εισέλθει" στη Βασιλεία του Θεού, ενώ η απλή ικανοποίηση από τον άνθρωπο των "φυσικών" του ορέξεων και παρόλη την φυσικότητά τους, όχι μόνον δεν ανήκει σε αυτή την θέα, αλλά τελικά τον οδηγεί στην αυτοκαταστροφή του. Έτσι, αυτή η ικανοποίηση φανερώνεται "παρά φύσιν". Ο νόμος δεν μπορεί να μεταμορφωθεί και να λυτρωθεί. Μπορεί όμως, θέτοντας όρια και διατηρώντας μια κάποια τάξη, να σκοπεύσει κάπου πέρα από τον εαυτό του, πέρα απο την πεσμένη φύση, να κάνει τον άνθρωπο να γνωρίσει και να επιθυμήσει μια υψηλότερη θέα ζωής. Κι ακριβώς γι αυτό το λόγο, η Εκκλησία καταδικάζει ως αληθινά δαιμονικές όλες αυτές τις ιδέες και τάσεις που με διάφορους συνδυασμούς προσκαλούν για μια "σεξουαλική απελευθέρωση". Εάν το "σεξ" - η κατανόηση και η "αξία" που του αποδίνεται- υπήρξε πάντοτε για την Εκκλησία η "λυδία λίθος" κάθε ανθρώπινης ηθικής, δεν είναι εξαιτίας μιας νοσηρής και ένοχης μονομανίας για τη σάρκα, όπως πολλοί άνθρωποι νομίζουν σήμερα. Στην πραγματικότητα μια τέτοια νοσηρότητα, μια τέτοια μονομερής μανία, γίνεται όλο και πιο πολύ το σήμα κατατεθέν του "απελευθερωμένου έρωτα", όλων αυτών των προσπαθειών να κάνουν το σεξ, το μοναδικό "περιεχόμενο" της ανθρώπινης ζωής και της ανθρώπινης αγάπης. Αντίθετα, επειδή η Εκκλησία γνωρίζει την αληθινή φύση του ανθρώπου και την αληθινή του κλήση, γι αυτό γνωρίζει επίσης ότι αυτή η "απελευθέρωση" τελικά οδηγεί στην ολοκληρωτική υποδούλωση του ανθρώπου και στην αυτοκαταστροφή του ως ανθρώπου.
Στα μάτια της Εκκλησίας, ό,τι πρέπει να κάνει ο άνθρωπος που "τον κόσμον οικεί και σάρκα φορεί", είναι να αποδεχθεί - με ταπείνωση και υπακοή- το νόμο που αποκαλύφθηκε από το Θεό, και ο οποίος, τουλάχιστον ως ένα βαθμό, τον "απελευθερώνει" από τη σκοτεινή και άλογη τυραννία του σεξ - το νόμο που μετατρέπει το, σεξ σε υπηρέτη της αγάπης, οσοδήποτε αμφίλογο κι αν είναι, κι όχι σαν κύριο και μοναδικό περιεχόμενό της. Ο νόμος ούτε "αγιάζει" το σεξ, ούτε το "καταριέται". Αλλά με το να αποκαλύπτει την αλήθεια για το σεξ, για την αξεπέραστη και τραγική αμφιλογία του, βοηθά τον άνθρωπο να διατηρήσει μέσα του το όραμα της αληθινής του φύσης και να αγωνιστεί για την "ολότητά" της ή, με άλλα λόγια, τον βοηθά να ζητάει τη χάρη.
Τι μου θυμίζεις;!;! Έχεις κάνει Κύθηρα; Χαχαχαχα
ΑπάντησηΔιαγραφήΤρομάζω να ρωτήσω πως συνδύασες τα Κύθηρα με τούτο...
ΔιαγραφήΘα ελεγα ενδιαφερον αρθρο παροτι επιασα την αναγνωση απο τη μεσοτητα για να ειμαι ειλικρινης! Το θεμα της σαρκικης συνουσιας οπως κανονικα ονομαζεται το σεξ σηκωνει πολυ μεγαλη συζητηση! Δεδομενου των κανονων των Αγιων Πατερων πανω στο θεμα της σαρκιης συνουσιας προ του γαμου και της σημερινης καταστασης οσον αφορα τις σχεσεις μεταξυ των αντρων και γυναικων θα ελεγα οτι το σεξ ειναι αυτο που αποτελει τον προ-κεντρικο πυρηνα της ολης σχεσης! Ανεφερα τον αδοκιμο ορο "προ-κεντρικο πυρηνα" καθως ο κεντρικος πυρηνας ο οποιος δυστυχως υπαρχει σημερα τουλαχιστον στην πλειοψηφια των σχεσεων μεταξυ των 2 φυλων ειναι το προσωπικο συμφερον! η εμπορευματοποιηση της σχεσης ως μορφη δοσοληψιας βασιζεται στο παλιο γνωμικο του Εριχ Φρομ οτι ο καθε ανθρωπος κρινεται με βαση αυτο που ΕΧΕΙ και οχι με βαση αυτο ΕΙΝΑΙ στις σημερινες κοινωνιες! Βεβαι θα μου πει πολυ σωστα καποιος οτι τετοια φαινομενα εχουν διαχρονικοτητα! Μιας και αναφεραμε τον Ομηρο τις προαλλες θυμηθυκα οτι ο Ομηρος στα εργα του περιεγραφε το φαινομενο της παραδοσης προικας και απο τις 2 πλευρες δηλαδη και απο τη πλευρα του πατερα της νυφης αλλα και απο τη πλευρα του γαμπρου! Θα λεγαμε μαλον οτι το εμπορευσιμο "αντικειμενο" ηταν η ιδια η νυφη! Στα προγενεστερα συγχρονα χρονια ειχαμε παραδοση προικας τουλαχιστον μονο απο τη πλευρα του πατερα της νυφης εφωσον μιλαω σωστα! Κατ' επεκταση για να κατανοησουμε το πως ηταν η ερωτικη σχεση του αντρα και της γυναικας στην εκαστωτε εποχη θα πρεπει να αναζητησουμε ποια ηταν ακριβως η θεση της γυναικας που ειχε καθε φορα! Εχω συνειδητοποιησει οτι στην καθε εποχη την εικονα που πρεπει να παρουσιαζει η γυναικα την κατασκευαζει αυτος ο ιδιος ο αντρας αναλογα με το πως θελει να κοιταζει ερωτικα και σεξουαλικα τη γυναικα αλλα και το πως ζηταει η γυναικα να του στεκεται στη ζωη του! Στο κεφαλαιο της Γενεσης οπου ο Θεος δημιουργει την Ευα σε δευτερο χρονο απο την πλευρα του Αδαμ εχουμε κιολας ουσιαστικα την απεικονιση οτι η γυναικα "κατασκευαζεται" απο τον αντρα ακομη και πανω στο κοινωνικο προφιλ! Για να απενοχοποιηθει η γυναικα απο την κατηγορια και τον σπιλο της πορνειας τον οποιο δημιουργει οχι η παραβιαση των εντολων του Θεου αλλα οι κοινωνικες προκαταληψεις θα πρεπει να διευκρινηστει οτι ο αντρας ουσιαστικα στις περισσοτερες περιπτωσεις εκδηλωνει πιο εντονη αναγκη για σεξουαλικη συνευρεση οποτε ειναι εκεινος τελικα που στις περισσοτερες περιπτωσεις εκπορνευει τη γυναικα αναλογως των επιδιωξεων του!
ΔιαγραφήΕπομενως λοιπον τα 2 βασικα σημεια πανω στα οποια βασιζεται η σχεση του αντρα και της γυναικας στις περισσοτερες τουλαχιστον περιπτωσεις ειναι η οικονομικη δοσοληψια και το σεξ! Για το θεμα του οικονομικου συμφεροντος πρεπει να επικεντρωθουμε σε καποια απλα πραγματα! Η φιλοσοφια του οικονομικου ευδαιμονισμου δεν εκαπαιδευει τον ανθρωπο ωστε η ζωη του να εχει σε πρωτη φαση λειτουργικοτητα αλλα υλικη πλεονεξια και υπερκαταναλωτισμο! Οταν λεμε οτι η ζωη του ανθρωπου πρεπει σε πρωτη φαση να εχει λειτουργικοτητα σημαιναι οτι πρεπει ο ανθρωπος και να μαθαινει να δουλευει αλλα και να αξιοποιει ολα τα απαραιτητα αγαθα που χρειαζεται οχι με τη μορφη του προτεσταντικου συντηριτισμου αλλα με τη μορφη του ευ ζην που σημαινει διασφαλιση της ψυχοσωματικης υγειας και ακεραιοτητας! Σε αυτο το σημειο χρειαζεται η παρεμβαση της θεραπευτικης ισχυος της Ορθοδοξιας! Ακομη ενα εφοδιο για τη δημιουργια λειτουργικης ζωης ειναι ο σωστος καταμερισμος του χρονου κατι το οποιο εξαρταται και απο τον ιδιο τον ανθρωπο προσωπικα αλλα και απο τη σωστη διακυβερνηση των κρατων που μπορει να επιτευχθει εφωσον θα υπαρχουν αδιαφθοροι αρχοντες που διοικουν Χριστιανικα! Το πρωτευον ειναι ο ανθρωπος να θεραπευθει αρχικως ως μοναδα μεσα στα πλαισια της Ορθοδοξης ζωης! Ολη αυτη η λειτουργικοτητα βεβαι δεν συνεπαγεται οτι ο ανθρωπος πρεπει να λειτουργει ρομποτικα οσον αφορα τις σχεσεις του! Ο αληθινος ερωτας μεταξυ ενος αντρα και μιας γυναικας συνεπαγεται προσωπικη αυτογνωσια και ικανοτητα αναληψης ευθυνων και απο τις δυο πλευρες! Η σαρκικη ελξη υπαρχει ως επομενο της πτωτικης καταστασης του ανθρωπου αφου η εντολη του Θεου "αυξανεστε και πληθυνεστε" υπηρχε ανεκαθεν και πριν την πτωση οπου ο ανθρωπος μπορουσε να αναπαραχθει χωρις την σαρκικη συνουσια! Ο αληθινος ερωτας δεν πρεπει να βασιζεται αποκλειστικα στο σεξ! Η αληθινη αγαπη προυποθετει την αναπτυξη στωικοτητας σε δυσκολες συνθηκες αφου σε περιπτωση ασθενειας ειτε του αντρα ειτε της γυναικας δεν θα μπορει να διετελεστει σαρκικη επαφη τουλαχιστον σε ορισμενες περιπτωσεις εαν οχι στις περισσοτερες! Οταν οι συζυγοι εχουν φτασει στη τελειωση της αγαπης τους τοτε το σεξ δεν μπορει εντος και του γαμου ακομα να λειτουργει ως αποτελεσμα υλικης δοσοληψιας
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαπα-Κωστα πως και δε λες τιποτα? Τοσο πολυ σε προβληματισα?
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν πρόλαβα.Είχα κάτι τρεχάματα.
ΔιαγραφήΤο διάβασα το σχόλιό σου και συμφωνώ.Πολύ ωραία ανάλυση.
Διαγραφή