Τετάρτη 1 Ιουλίου 2020

Μαντεία

Μαντεία - Από το Μαντείο των Δελφών έως και σήμερα...
https://strangepress.gr/2020/06/28/manteia-apo-to-manteio-ton-delfon-eos-kai-simera/

Ο άνθρωπος ένιωθε πάντοτε την έντονη επιθυμία να γνωρίσει το μέλλον, γιατί διακατέχεται από την ελπίδα ότι το μέλλον θα είναι καλύτερο από το παρόν του. Μια παράλογη επιθυμία, καθώς τίποτε δεν προεξοφλεί ότι το αύριο θα είναι καλύτερο από το σήμερα.

Αυτή η διακαής επιθυμία, λοιπόν, εξηγεί την προσήλωση στη μαντεία, από την οποία προσδοκά κανείς να μάθει κάτι καλό. Να τι γράφει σχετικώς ο Κικέρων:

“Είναι μια παλιά πίστη, η οποία χρονολογείται από τους ηρωικούς χρόνους και που βρίσκεται επιβεβαιωμένη με τη συγκατάθεση του ρωμαϊκού λαού και όλων των εθνών: η πίστη ότι μερικοί άνθρωποι είναι προικισμένοι με κάποια μαντική ικανότητα, μπορούν να προαισθάνονται και να κατέχουν τα μελλούμενα”.


Ο Χρύσιππος, εξάλλου, προσδιορίζει τη μαντεία ως εξής:

“Είναι η ικανότητα του να γνωρίζουμε, να μαντεύουμε και να εξηγούμε τα σημεία που προσφέρουν στους ανθρώπους οι θεοί. Η χρησιμότητα αυτής της επιστήμης είναι να προαισθανόμαστε ποιες είναι οι διαθέσεις των θεών απέναντι στους θνητούς και τι εννοούν με τα σημεία που μας προσφέρουν και τέλος, με ποια μέσα μπορούμε να επιτύχουμε ένα θεϊκό σημάδι και να ικανοποιήσουμε τις διαταγές των θεών”.

Με λίγα λόγια, βάσει του ισχυρισμού του Κικέρωνα, ο προικισμένος με μαντικές ικανότητες είναι ένα παθητικό στοιχείο, μέσω του οποίου οι θεοί αποκαλύπτουν το μέλλον, ενώ κατά τον ορισμό του Χρυσίππου, ο άνθρωπος είναι ικανός να ανακαλύψει το μέλλον με την τέχνη του, με την πείρα του, δίχως θεϊκή έμπνευση.

Κατά κανόνα, οι μάντεις της αρχαιότητας απέδιδαν στον θεό Απόλλωνα την καταγωγή της επιστήμης τους. Έτσι, το χάρισμα της μαντείας θεωρήθηκε κληρονομικό σε ορισμένες οικογένειες.

Μεταξύ των μαντείων του Απόλλωνα, σπουδαιότερο ήταν το Μαντείο των Δελφών, που δημιουργήθηκε, όπως πιστευόταν, από τον ίδιο τον Απόλλωνα, ο οποίος ανήγγειλε, εξ ονόματος του Διός, του πατέρα του, τις αποφάσεις της Μοίρας.

Κληρονόμος του Απόλλωνα, η Πυθία, καθισμένη σ’ έναν τρίποδα, έδινε τους αινιγματικούς χρησμούς. Καταγόταν υποχρεωτικά από τους Δελφούς και από τη στιγμή που έμπαινε στην υπηρεσία του θεού, δεν μπορούσε ούτε να την εγκαταλείψει, αλλά ούτε και να παντρευτεί.

Στην αρχή, υπήρχε μία μονάχα Πυθία. Αλλά η κοσμοσυρροή όλων εκείνων των ανθρώπων που γύρευαν να μάθουν το μέλλον τους, ανάγκασαν τους ιερείς να ορίσουν τρεις. Οι Πυθίες, λοιπόν, δεν μπορούσαν να προφητεύσουν, παρά υπό την επίδραση ενός παραισθησιογόνου, προφανώς, ατμού, που τον προκαλούσε ο Απόλλωνας και αναδυόταν από το έδαφος.

Επί πολλούς αιώνες, το Μαντείο των Δελφών ασκούσε μεγάλη και καθοριστική επιρροή. Ήταν το εθνικό, θρησκευτικό και πολιτικό κέντρο των διάφορων ελληνικών φυλών. Κανένας πόλεμος δεν έμελλε να ξεσπάσει, χωρίς προηγουμένως η Πυθία να δώσει τις απαιτούμενες συμβουλές της και καμία αποικία δεν επρόκειτο να συσταθεί, δίχως να ζητηθεί η γνώμη της.

Όλες οι φιλονικίες μεταξύ των ελληνικών πόλεων, όλες οι έριδες μεταξύ μητρόπολης και αποικίας υποβάλλονταν στη διαιτησία της. Μα, το κύρος της Πυθίας απλωνόταν και πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας, σε όλους τους λαούς της Μεσογείου. Η Ρώμη, άλλωστε, είχε πολλές φορές συμβουλευτεί την Πυθία των Δελφών. Το ίδιο είχαν πράξει και οι βάρβαροι βασιλείς.

Το κύρος της, όμως, άρχισε να κατρακυλά με τον ανταγωνισμό μεταξύ Αθηνών και Σπάρτης, γιατί οι Αθηναίοι την υποπτεύονταν ότι μεροληπτούσε υπέρ των Σπαρτιατών. Τα πράγματα χειροτέρεψαν, όταν η Πυθία έγινε όργανο των φιλοδοξιών του Φιλίππου της Μακεδονίας, οπότε ο Δημοσθένης την κατηγόρησε ανοιχτά “επί Φιλιππισμώ”.

Στην εποχή του Πλούταρχου δεν υπήρχε παρά μία Πυθία, η οποία προφήτευε μόνο μια φορά τον μήνα. Και στην εποχή του Θεοδώρου, η Πυθία βουβάθηκε. Αλλά μνημονεύεται ακόμα ως παράδειγμα της πανουργίας της η διφορούμενη απάντηση που έδωσε στον Κροίσο, Βασιλιά της Λυδίας, ο οποίος σχεδίαζε να επιτεθεί εναντίον της Μηδείας. “Ο Κροίσος θα ανατρέψει ένα μεγάλο βασίλειο” ήταν η προφητική απάντηση, που επαληθεύτηκε με την πτώση του δικού του βασιλείου!

Εκτός από το Μαντείο των Δελφών, υπήρχαν στην Ελλάδα είκοσι άλλα μαντεία του Απόλλωνα και του Διός, στην Ολυμπία, στη Δωδώνη και μέχρι τη Λιβύη, χωρίς να υπολογίσουμε τους χρησμούς που έδιναν οι θεοί και οι ημίθεοι, ανάλογα ο καθένας με την ειδικότητά του.

Επίσης, υπήρχαν και οι Σίβυλλες, περιπλανώμενες μάντισσες ασιατικής φυλής, οι οποίες αντλούσαν τις γνώσεις τους για το μέλλον από συγκεκριμένα ιερά βιβλία. Αλλά, βέβαια, υπήρχαν και οι μάντεις δεύτερης κατηγορίας, που είχαν για πελάτες τους τον φτωχό λαό.

Η μαντεία με την ερμηνεία των σημείων που έστελναν οι θεοί, ήταν μια τέχνη της Ετρουρίας, από την οποία πέρασε στη Ρώμη. Οι μάντεις θυσίαζαν ζώα και προέλεγαν το μέλλον, σύμφωνα με τον τρόπο κατά τον οποίο το θύμα πλησίαζε προς το θυσιαστήριο, ανάλογα με το σχήμα, τη θέση και την κατάσταση των σπλάχνων του ή τον τρόπο με τον οποίον η φωτιά έκαιγε το θύμα. Έτσι, αν οι φλόγες υψώνονταν καθαρές και χωρίς καπνό, ο οιωνός ήταν ευνοϊκός. Ήταν δυσμενής, όταν η φωτιά άναβε σιγά-σιγά ή όταν ο άνεμος ή η βροχή την έσβηναν.

Στην Ηδωνίδα, μια πόλη κατεχόμενη κατά τον 6ο αιώνα από τους Ετρούσκους, βρέθηκε ένα μπρούτζινο συκώτι, που ήταν ένα είδος βοηθητικού οργάνου της μνήμης, προς χρήσιν των μάντεων, οι οποίοι αναλάμβαναν να διερευνήσουν και να μελετήσουν τα σπλάχνα των ζώων.

Το μπρούτζινο αυτό συκώτι διαιρείται σε διάφορα τμήματα, καθένα από τα οποία φέρει το όνομα μιας θεότητας, ευνοϊκής ή μη, έτσι που οι μάντεις είχαν τη δυνατότητα να αποδώσουν στη μια ή στην άλλη θεότητα τα σημάδια που παρατηρούσαν στο συκώτι του θυσιαζόμενου ζώου και να αποφασίσουν αν έπρεπε να εξορκίσουν τον κακό οιωνό ή να ευνοήσουν την αποπεράτωση του καλού. Αυτή ήταν η μαντική τέχνη, δια της οποίας εζητείτο η γνώμη των θεών.
Το μπρούτζινο συκώτι βοηθούσε τους μάντεις να ερμηνεύουν τα σπλάχνα των θυσιαζόμενων ζώων
Το μπρούτζινο συκώτι βοηθούσε τους μάντεις να ερμηνεύουν τα σπλάχνα των θυσιαζόμενων ζώων

Μια άλλη τέχνη συνίστατο στην ερμηνεία των σημείων, με τα οποία οι θεοί εκδηλώνονταν χωρίς να παρακληθούν γι’ αυτό, όπως είναι η πτήση των πτηνών, το τραγούδι τους και η τροφή τους, ή φυσικά φαινόμενα, όπως οι κατακλυσμοί, οι καταιγίδες, οι εκρήξεις ηφαιστείων και άλλα. Όλα αυτά ήταν υπόθεση των οιωνοσκόπων.

Συχνά, η εμφάνιση ενός πτηνού ήταν το προμήνυμα, του οποίου η σημασία ήταν γνωστή σε όλο τον κόσμο. Στους Αθηναίους, η εμφάνιση μιας κουκουβάγιας, που ήταν αφιερωμένη στην προστάτιδα της πόλης, τη θεά Αθηνά, εκλαμβανόταν πάντοτε ως καλό σημάδι.

Η εμφάνιση ενός πτηνού από τα δεξιά ή τα αριστερά είχε διαφορετική σημασία. Έλληνες και Ρωμαίοι συμφωνούσαν ότι οι αίσιοι οιωνοί προέρχονταν από την Ανατολή. Αλλά για να δεχθεί τους οιωνούς, ο Έλληνας ιερέας στρεφόταν προς τον βορρά, έχοντας έτσι την ανατολή στο δεξί του χέρι, ενώ ο Ρωμαίος συνάδελφός του στρεφόταν προς τον νότο, έχοντας την ανατολή στο αριστερό του χέρι.

Φαντάζεται κανείς τη σύγχυση από την ευνοϊκή ή τη δυσμενή ερμηνεία της πτήσης των πουλιών. Ο αετός, το σύμβολο του θεού Δία, εν τούτοις, θεωρούνταν πάντα ως ένα προμήνυμα ευτυχίας και η κουρούνα ως ένα προμήνυμα συζυγικής αρμονίας.

Μια δοξασία πανάρχαια που διατηρείται ανέπαφη έως τις μέρες μας είναι η πρόβλεψη του μέλλοντος με τα όνειρα. Είναι πασίγνωστη η ιστορία του Ιωσήφ, ο οποίος πουλήθηκε από τα αδέλφια του και στάλθηκε στην Αίγυπτο, όπου προείπε το μέλλον στον Φαραώ και τον διαχειριστή του, το οποίο του αποκαλύφθηκε με δύο όνειρα που βγήκαν αληθινά.

Συγκεκριμένα, ο Ιωσήφ προέβλεψε επτά χρόνια αφθονίας, που θα ακολουθούνταν από επτά χρόνια σιτοδείας. Λιγότερο γνωστή ίσως είναι η ιστορία της οργής του Ναβουχοδονόσορα, ο οποίος θανάτωσε τους μάντεις της Χαλδαίας, διότι δεν μπόρεσαν να ερμηνεύσουν τα όνειρά του.

Κατά τον Όμηρο, ένας θεός με τη μορφή του Νέστορα, εμφανίστηκε στο όνειρο του Αγαμέμνονα και τον συμβούλευσε να επιτεθεί εναντίον των Τρώων, υποσχόμενος τη νίκη.

Οι αρχαίοι χρησιμοποιούσαν πολλές μεθόδους για να γνωρίσουν το μέλλον. Μεταξύ αυτών, η πιο περίεργη είναι η αλεκτορομαντεία. Οι μάντεις που τη μεταχειρίζονταν, χάρασσαν έναν κύκλο ή ένα τετράγωνο στο έδαφος, χωρισμένο σε είκοσι τέσσερα τετραγωνίδια, στο καθένα από τα οποία αναγραφόταν ένα γράμμα του αλφαβήτου και τοποθετούνταν ένας κόκκος σιταριού.

Ύστερα, έβαζαν στο κέντρο του γεωμετρικού σχήματος έναν πετεινό, ο οποίος άρχιζε να τσιμπά τους κόκκους. Η σειρά που ακολουθούσε έδινε τη διάταξη των γραμμάτων, από την οποία προέκυπτε η προφητεία. Με αυτόν τον τρόπο λέγεται ότι προφητεύθηκε η άνοδος του Θεοδοσίου του Μεγάλου στον θρόνο του Βυζαντίου.

Στην Αθήνα, άλλωστε, η εμφάνιση μιας νυφίτσας ήταν ικανή να τρέψει σε φυγή τους αρχαίους Αθηναίους, που συγκεντρώνονταν στην αγορά. Κατά τον Αιμιλιανό, ένας ποντικός έκανε τον Φάβιο Μάξιμο να παραιτηθεί από τη δικτατορία και, σύμφωνα με τον Πλούταρχο, η εκστρατεία του Μαρκέλλου ξεκίνησε από κακούς οιωνούς, γιατί οι ποντικοί είχαν ροκανίσει τον χρυσό ναό του Διός.

Οι Ψύλλοι, λαός της Λιβύης, φημισμένοι για την ικανότητά τους να γοητεύουν τα φίδια, εξέθεταν στις οχιές τα νεογέννητα παιδιά τους, για να μάθουν αν ήταν νόμιμα ή όχι. Αν η οχιά δεν πείραζε το παιδί, η μητέρα του θεωρούνταν αθώα.

Άλλοι λαοί έγραφαν σ’ ένα φύλλο συκιάς μια ερώτηση. Αν το φύλλο δε μαραινόταν γρήγορα, η απάντηση θεωρούνταν ευνοϊκή. Άλλοι, πάλι, διάβαζαν το μέλλον τους στα πολύπλοκα σχήματα που σχηματίζονταν, όταν έχυναν λιωμένο μολύβι πάνω σ’ ένα υγρό τραπέζι.

Τέλος, οι αρχαίοι Σλάβοι, Γερμανοί και Άραβες, πριν ξεκινήσουν για πόλεμο, έγραφαν σε κάθε βέλος τους το όνομα μιας εχθρικής πόλης. Κατόπιν, ένα παιδί αναλάμβανε να ρίξει στην τύχη τα βέλη. Η σειρά που θα ακολουθούσε ήταν και η σειρά των πόλεων εναντίον των οποίων θα επιτίθονταν.

Εν κατακλείδι, δε θα πρέπει να ξεχνούμε την αστρολογία, που άκμασε κυρίως κατά τον Μεσαίωνα και που εξακολουθεί να αναπαράγεται μέχρι και σήμερα.

Η είδηση δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “ΕΜΠΡΟΣ”, στις 13/01/1962…

8 σχόλια:

  1. Συμφωνα με τον Αγιο Νικοδημο τον Αγιορειτη αλλα και με ολοκληρη τη διδασκαλια των Αγιων Πατερων και των εντολων του Θεου η μαντεια και πασα μορφη οιωνοσκοπειας υπαγεται στις διαφορες μορφες της μαγειας! Συμφωνα με πολλα βυζαντινα κειμενα ολες οι μορφες της μαντειας και της μαγειας διδαχτικαν στους ανθρωπους απο τους πρωτοκατακλυσμιαιους γιγαντες της Παλαιας Διαθηκης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Νομιζω οτι στο συγκεκριμενο αρθρο αναφερονται οι Σιββυλες ως μαντισες ενω κανονικα συμφωνα με τη διδασκαλια του σπερματικου λογου οι Σιββυλες αναφερονται ως προφητισσες που ειχαν προφητεψει ξεκαθαρα τον ερχομο του Χριστου στη γη! Υπαρχει ξεκαθαρος διαχωρισμος μεταξυ προφητειας και μαντειας! Στη περιπτωση της μαντειας παραβιαζεται το αυτεξουσιο του ανθρωπου ενω στη περιπτωση της προφητειας δεν συμβαινει κατι τετοιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά,μη δίνεις και πολύ βάση στο "σπερματικό λόγο".Γενικά η Εκκλησία δεν το "πολυαγκάλιασε"(δυστυχώς) αυτό το κομμάτι.Πέρα από τις φορές που ήθελε να προβάλλει εθνικοπατριωτικά αισθήματα.

      Διαγραφή
    2. Αναφορες για τον σπερματικο λογο και τις προφητειες των αρχαιων Ελληνων φιλοσοφων δεν εχουμε μονο απο τον Αγιο Ιουστινο τον μαρτυρα και φιλοσοφο αλλα και απο αλλους Αγιους οπως τον Αγιο Κυριλλο Αλεξανδρειας, τον Μεγα Αθανασιο Αλεξανδρειας αλλα και νεωτερους Αγιους οπως τον Αγιο Νεκταριο Πενταπολεως! Ενδεχομενως αφου υπαρχει κοινη συμφωνια αρκετων Αγιων για ενα συγκεκριμενο ζητημα τοτε αυτο αποτελει και θεση της Εκλλησιας! Βασικα αυτο που πρεπει να τονιστει ειναι οτι ο σπερματικος λογος λειτουργει ως μερικη και οχι ως πληρη Αποκαλυψη. Οι αρχαιοι Ελληνες φιλοσοφοι πεφταν εννιοτε και σε πλανες επειδη η διδασκαλια τους βασιζοταν και στο στοχασμο και στη παρατηρηση! ο Αγιος Ιουστινος ο φιλοσοφος ειχε επισημανει αυτο το γεγονος! Εαν θυμαμαι καλα ειχε αναφερει τη περιπτωση του σκοτεινου φιλοσοφου Ηρακλειτου ο οποιος ειχε κατανοησει οτι ο Θειος Λογος διεπει τα παντα ωστοσο επεσε στην πλανη οτι το πυρ ειναι ανωτερο απο τον Θεο-Λογο. Επομενως για αυτο το λογο και ο Μεγας Βασιλειος επισημανε οτι απο την Αρχαια Ελληνικη γραμματεια πρεπει να διδασκωμαστε μονο τα ωφελιμα! Υποθετω οτι υπαρχουν καποιοι σημερινοι νεωτεριζοντες "θεολογοι" που σπουδαζουν σε σχολες οι οποιοι προσπαθουν να αναιρεσουν τον σπερματικο λογο!

      Διαγραφή
    3. Όχι,οι πιο παραδοσιακοί είναι αυτοί που αναιρούν το σπερματικό λόγο.Οι πιο "μοντέρνοι" τον επεκτείνουν και εκτός αρχαίων Ελλήνων.Γενικά η θεολογία του Ιουστίνου δεν έγινε αποδεκτή από την Εκκλησία.Άλλο πράγμα είναι η αποδοχή κάποιων πραγμάτων που έγραψαν οι Έλληνες φιλόσοφοι όπως κάνει ο Άγιος Νεκτάριος.Και όχι,ακόμα κι αν υπάρχει συμφωνία αρκετών αγίων,δε σημαίνει πως αυτό είναι θέση της Εκκλησίας.Η θεολογία της Εκκλησίας διαμορφώνεται από τις Συνόδους και εκεί δεν "πέρασε" ο σπερματικός λόγος.

      Διαγραφή
  3. Εαν θυμαμαι καλα και ο Αγιος Κυριλλος και ο Μεγας Αθανασιος εκαναν σαφη αναφορα για τις προφητειες των αρχαιων Ελληνων φιλοσοφων για αυτο το λογο ειχαν και εκεινοι απολογητικο εργο! Οντως ο Αγιος Νεκτριος δεν κανει αναφορα στις προφητειες των αρχαιων Ελληνων φιλοσοφων αλλα στη χρηση της Αρχαιας Ελληνικης Γραμματειας ως προπαιδειας της Χριστιανικης διδασκαλειας σχεδον οπως το κανει και ο Μεγας Βασιλειος! Οι θεσεις των συνοδων ειναι de facto θεσεις πανω και στη Θεολογια και στους κανονες της Εκλλησιας! Νομιζω εαν θυμαμαι καλα την ημερα της Κυριακης της Ορθοδοξιας αποδιδεται αναθεμα στις πλανες και στις παγανιστικες θεσεις της Αρχαιας Ελληνικης φιλοσοφιας αλλα οχι στο συνολο της η οποια περιεχει και αληθειες! Αυτο που σου ειπα για την κοινη θεση της Εκλλησιας πανω σε ενα ζητημα μου το εχει πει ο πνευματικος μου που εχει σπουδασει Θεολογια! Δηλαδη εαν συμφωνουν περισσοτεροι απο 3 Αγιοι για ενα ζητημα τοτε αυτο αποτελει και θεση της Εκλλησιας! Βεβαια αυτο πρεπει να το ειχαν διατυπωσει οι Λατινοι Πατερες πολυ πριν το σχισμα εαν δεν κανω λαθος! Εαν οι συνοδοι δεν "καταδικαζουν" ξεκαθαρα τον σπερματικο λογο τοτε αυτο δεν σημαινει οτι τον αναιρουν κιολας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν καταδικάστηκε ο σπερματικός λόγος.Απλώς δεν εγκολπώθηκε.Θεωρήθηκε πως υποτάσσει τη θεολογία στη φιλοσοφία.Δεν θεωρείται ως πλάνη απλά δεν αποτελεί βάση για να κάνεις θεολογία.Τώρα,δεν είμαι και ο καταλληλότερος στο θέμα μιας κι εγώ είμαι,ας το πούμε,υποστηρικτής του Ιουστίνου και της θεολογίας του.Απλά επισημαίνω πως πάει το πράγμα.

      Διαγραφή
    2. Μα εννοειται οτι δεν μπορεις να κανεις Θεολογια με τον σπερματικο λογο αφου ειναι κομματι φιλοσοφιας! η φιλοσοφια ειναι το αποτελεσμα στοχασμου και παρατηρησης ενω η Θεολογια ειναι αποτελεσμα βιωματικης εμπειριας μετα απο πνευματικη ασκηση και σε καποιες σπανιες περιπτωσεις εχουμε αποκαλυψη του ακτιστου φωτος πριν επακολουθησει η πνευματικη ασκηση οπως εγινε με την περιπτωση του Αποστολου Παυλου στο δρομο προς τη Δαμασκο πριν να μετανοησει! Αργοτερα ο Αποστολος Παυλος πηγε στη ερημο της Αραβιας να ασκητεψει για ενα διαστημα πριν ξεκινησει το μεγαλο εργο του!

      Διαγραφή

Η παραβολή του άφρονα πλουσίου

Είπε ο Κύριος την εξής παραβολή «Κάποιου πλούσιου ανθρώπου χωράφια έδωσαν άφθονη σοδειά. Κι εκείνος σκεφτόταν και έλεγε: τι να κάνω; Δεν έχω...