Τρίτη 14 Ιουλίου 2020

Ο σπερματικός λόγος του αγίου Ιουστίνου



Αντώνης Νάσιος, Θεολόγος, ΜΑ. Θεολογίας


Στα μέσα του δευτέρου αιώνα μ.Χ., μια ομάδα συγγραφέων με παιδεία και φιλοσοφική κατάρτιση ανέλαβε την υπεράσπιση της χριστιανικής πίστεως έναντι των ψευδών κατηγοριών που αποτελούσαν και τη βασική αιτία των διωγμών.
Ο σημαντικότερος απ΄ αυτούς είναι ο Ιουστίνος ο φιλόσοφος και μάρτυς (πιθ. 100 – περ. 165 μ.Χ.)[1], ο οποίος ανέλαβε το δύσκολο έργο της εναρμόνισης του Χριστιανισμού με την ελληνική φιλοσοφία.
Παρά τη μεταστροφή του στον Χριστιανισμό, ο Ιουστίνος αποδεχόταν τον χαρακτηρισμό φιλόσοφος, «φιλόσοφε χαίρε»[2], ενώ εξακολουθούσε να φέρει τον φιλοσοφικό τρίβωνα σε ένδειξη της παλαιάς του ιδιότητας.

Ο Ιουστίνος δε θεώρησε ποτέ τη θύραθεν φιλοσοφία και γνώση ως ψεύδος και πλάνη. Πιστεύει ότι οι αλήθειες των φιλοσόφων προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από τον προφητικό λόγο, τον οποίο γνώριζαν και αξιοποίησαν ορισμένοι φιλόσοφοι.[3] Επίσης, υποστηρίζει ότι και οι προ Χριστού φιλόσοφοι στους στοχασμούς τους περιέχουν αλήθειες, οι οποίες έχουν φανερωθεί σ΄ αυτούς ως «σπέρματα ἀληθείας».[4]
Σχετικά με τη θεωρία του σπερματικού λόγου, η ορολογία δεν είναι χριστιανική. Προέρχεται από το λεξιλόγιο της Στωϊκής φιλοσοφίας και τη χρησιμοποίησε ο Ιουστίνος για απολογητικούς σκοπούς, μιας και ο Μάρκος Αυρήλιος στον οποίο απευθύνονταν ην Β’ Απολογία ήταν οπαδός της Στωϊκής φιλοσοφίας.[5]
Σύμφωνα με τη διδασκαλία των Στωϊκών, ο σπερματικός λόγος νοείται είτε ως ο παγκόσμιος και καθολικός θείος λόγος, είτε ως επί μέρους λόγος. Ως παγκόσμιος και καθολικός λόγος ενυπάρχει μέσα στην ύλη, συνιστώντας την ενδοκόσμια εκείνη δύναμη, τη θεία αρχή, που δημιουργεί, διαπερνά και εμψυχώνει όλα τα επί μέρους όντα. Εφόσον ο κόσμος είναι μια έλλογη ενότητα, είναι φυσικό και τα επί μέρους οργανικά μέλη του να έχουν τους δικούς τους σπερματικούς λόγους, οι οποίοι περιέχονται στον καθολικό θείο λόγο. Στον άνθρωπο ο σπερματικός λόγος είναι η ίδια του η ψυχή.

Έτσι ο άνθρωπος απεικονίζει ουσιαστικά ολόκληρο τον κόσμο, όντας ο ίδιος ένας μικρόκοσμος, εφόσον όλος ο κόσμος νοείται ως σώμα που εμψυχώνεται και συνέχεται από τον καθολικό και παγκόσμιο λόγο. Έργο των σπερματικών λόγων είναι να διασφαλίζουν την ταυτότητα των ανεικειμένων μέσα από την μεταβολή των όντων, όπως και το ανθρώπινο σπέρμα έχει την ιδιότητα να παράγει όντα όμοια μ’ εκείνο από το οποίο προήλθε το σπέρμα.
Αυτό που παρατηρούμε είναι ότι στον Στωϊκισμό οι σπερματικοί λόγοι έχουν κυρίως φυσιοκρατικό χαρακτήρα και αποτελούν τις αρχές της γενέσεως, της συντηρήσεως και της λογικής ανελίξεως των όντων, ενώ παράλληλα έχουν πανθεϊστικό χαρακτήρα, κάτι που χαρακτηρίζει ολόκληρη τη στωϊκή φιλοσοφία.[6]
Η περί σπερματικού λόγου διδασκαλία του Ιουστίνου παρουσιάζει διαφορές έναντι της αντίστοιχης διδασκαλίας των Στωϊκών. Πρέπει να αποκλείσουμε την ιδέα ότι κατά τον Ιουστίνο ο σπερματικός λόγος αποτελεί απορροή του καθολικού Λόγου, όπως συμβαίνει με τη Στοά. Επίσης, πρέπει να αποκλείσουμε και την εκδοχή ότι ο σπερματικός λόγος αποτελεί μέρος της ανθρώπινης ψυχής, το λογιστικό. Για τον Ιουστίνο ο σπερματικός λόγος σχετίζεται με τον Λόγο του Θεού, όπως γίνεται λόγος και στον πρόλογο του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου.
Ο σπερματικός λόγος είναι εκείνη η επενέργεια του Λόγου του Θεού, με την οποία φωτίζοντας τη διάνοια των ανθρώπων, την ανυψώνει και την καθοδηγεί στην μερική ανεύρεση της αλήθειας.[7]
Ο Ιουστίνος θέτει στον εαυτό του το εξής ερώτημα˙ εφόσον ο Χριστιανισμός περικλείει όλη την αλήθεια και εμφανίστηκε στη γη πριν 150 έτη, όλοι όσοι έζησαν πριν τον Χριστό, δεν μετείχαν στην αλήθεια;
Και η απάντηση που δίνει είναι: «Τον Χριστόν πρωτότοκον του Θεού εδιδάχθημεν και προεμηνύσαμεν λόγον όντα, ου παν γένος ανθρώπων μετέσχε ˙ και οι μετά λόγου βιώσαντες Χριστιανοί εισι, καν άθεοι ενομίσθησαν, οίον εν Έλλησι μεν Σωκράτης και Ηράκλειτος και οι όμοιοι αυτοίς, εν βαρβάροις δε Αβραάμ και Ανανίας και Αζαρίας και Μισαήλ και Ηλίας και άλλοι πολλοί, ….ώστε και οι προγενέστεροι άνευ λόγου βιώσαντες, άχρηστοι και εχθροί τω Χριστώ ήσαν και φονείς των μετά λόγου βιωσάντων».[8]
Πάντοτε η ανθρωπότητα μετείχε της αποκαλυπτικής ενέργειας του Λόγου. Η ενέργεια αυτή δεν εμφανίστηκε για πρώτη φορά με τη σάρκωση του Υιού, αλλά και την έλευσή Του στον κόσμο, η ενέργεια φώτιζε τους ανθρώπους. Όσοι απ αυτούς, όχι μόνο τους άνδρες της Π.Δ. που δέχθηκαν την αποκάλυψη του άσαρκου Λόγου, αλλά και τους φιλόσοφους που καθοδηγούνταν από το σπερματικό θείο λόγο, έζησαν σύμφωνα με τις επιταγές της λογικής τους φύσης ήταν Χριστιανοί και κατ΄ επέκταση δεκτικοί της σωτηρίας.[9]
Κατά τον Ιουστίνο, σε ορισμένους φιλοσόφους υπήρξε μια ατελέστερη μορφή αποκάλυψης δια των σπερμάτων του Λόγου, «διά το έμφυτον παντί γένει ανθρώπων σπέρμα του Λόγου».[10] Η αποκάλυψη εδώ έχει καταχρηστική έννοια. Δηλαδή, δεν πρόκειται για αποκάλυψη με την κύρια έννοια του όρου, αλλά για ένα είδος φανέρωσης του Θεού στους φιλοσόφους και κυρίως σ΄ εκείνους που είχαν τις προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο. Η αλήθεια που διδάσκουν οι φιλόσοφοι είναι αποσπασματική, τμηματική και εκφράζει μόνο ένα μέρος της αλήθειας.
Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι τα σπέρματα του Λόγου που υπάρχουν σε κάθε άνθρωπο είναι θεία δωρεά και φέρνουν τον άνθρωπο σε κοινωνία με τον Θεό. Ορισμένοι φιλόσοφοι αξιοποίησαν σε τέτοιο βαθμό τη δωρεά του Θεού και έφθασαν σε σημαντικά επιτεύγματα: «Ουχ ότι αλλότρια εστι τα Πλάτωνος διδάγματα του Χριστού, αλλ΄ ότι ουκ έστι πάντη όμοια, ώσπερ ουδέ τα των άλλων, Στωικών τε και ποιητών και συγγραφέων. Έκαστος γαρ τις από μέρους του σπερματικού θείου Λόγου το συγγενές ορών καλώς εφθέγξατο».[11]
Ο Ιουστίνος υποστηρίζει ότι από όλους τους φιλοσόφους ο Σωκράτης είναι «ο πάντων ευτονώτερος πρός τούτο γενόμενος». Η γνώση του Χριστού από τον Σωκράτη δε σήμαινε προσωπική γνωριμία του φιλοσόφου με τον Λόγο, ούτε αποκάλυψη κατά το πρότυπο των Προφητών, αλλά ήταν προϊόν της δύναμης του φυσικού ανθρώπινου λόγου. Έτσι λοιπόν, τις αλήθειές του ο Σωκράτης «συνήγε λόγω αληθεί και εξεταστικώς» [12], δηλαδή δια της λογικής έρευνας και της θεωρίας. Από τη διδασκαλία του Σωκράτη τελικά «ουδείς επείσθη», παρά το γεγονός ότι όσα είπε είναι προϊόντα του σπερματικού λόγου.[13]
Τόσο ο Ιουστίνος όσο και άλλοι Απολογητές αναγνωρίζουν στη φιλοσοφική σκέψη ψήγματα αλήθειας και δε διστάζουν να δανειστούν έννοιες και εκφράσεις της φιλοσοφίας στις οποίες έδωσαν χριστιανικό περιεχόμενο. Η περί σπερματικού λόγου θεωρία του Ιουστίνου, αλλά και η εν γένει θετική στάση που κράτησε έναντι της φιλοσοφίας έθεσαν τις βάσεις για την έναρξη ενός γόνιμου διαλόγου και ήταν ένα σημείο συνάντησης μεταξύ χριστιανισμού, ελληνισμού και ιουδαϊσμού. Μέσα από τη σκέψη των Απολογητών βλέπουμε και την πρώτη ουσιαστική συνάντηση μεταξύ χριστιανικής θεολογίας και ελληνικής σκέψης.


Παραπομπές:

1. Περί του Ιουστίνου βλ. σχετικά Χρήστου Π., «Ιουστίνος», ΘΗΕ 6(1965) στ. 972-973 ˙ Σκουτέρη Κων/νου, Ιστορία Δογμάτων, τ, Α, Αθήνα 1998, Θεοδώρου Ανδρέα, Ιστορία των Δογμάτων. Η ιστορία του Δόγματος από των Αποστολικών χρόνων μέχρι της Α΄ εν Νικαία Οικουμενικής Συνόδου. Μέρος Δεύτερον. Η ιστορία του Δόγματος από της εποχής των Απολογητών μέχρι του 318 μ.Χ., τ. Α, εν Αθήναις 1978.
2. Ιουστίνου, Διάλογος προς Τρύφωνα Ιουδαίο, P.G. 6, 472A.
3. Ιουστίνου, Απολογία Α΄, P.G. 6, 396A , 416C-420B.
4. «Παρά πάσι σπέρματα αληθείας δοκεί είναι», Ιουστίνου, Απολογία Α΄, P.G. 6, 396Β ˙ Σκουτέρη, Ιστορία Δογμάτων, σ. 222.
5. Θεοδώρου Α., Ιστορία Δογμάτων, σ. 47.
6. Θεοδώρου Α., Ιστορία Δογμάτων, σ. 47-48 ˙ Μαρτζέλος Γ., «Η θεολογία του σπερματικού λόγου και η σημασία της για τους θεολογικούς και διαθρησκειακούς διαλόγους», Διεθνές Διαθησκειακό Συμπόσιο “Ορθόδοξη προσέγγιση για μια θεολογία των Θρησκειών”, Θεσσαλονίκη 14-15 Μαρτιου 2013.
7. Θεοδώρου, Ιστορία Δογμάτων, σσ. 48-49.
8. Ιουστίνου, Απολογία Α’, P.G. 6,397C.
9. Θεοδώρου, Ιστορία Δογμάτων, σ. 50.
10. Ιουστίνου, Απολογία Β’, P.G. 6,457Α.
11. Ιουστίνου, Απολογία Β’, P.G. 6,465B-C ˙ Σκουτέρη, Ιστορία Δογμάτων, σ. 222-223.
12. Ιουστίνου, Απολογία Α’, P.G. 6, 336Β.
13. Σκουτέρη, Ιστορία Δογμάτων, σ. 223.

14 σχόλια:

  1. α! Το γραφει και ο αθρογραφος! ΜΕΡΙΚΗ ανευρεση της αληθειας! Τωρα που ξαναβλεπω την τοιχογραφια με τον Αγιο Ιουστινο διπλα στον Ομηρο ξερεις τι θυμηθηκα? ο Ομηρος στην Ομηρου Οδυσσεια οταν περιγραφει το περιστατικο που ο Οδυσσεας κατεβηκε στον Αδη και ειδε τις ψυχες των νεκρων ο Ομηρος εαν θυμαμαι καλα περιεγραφε τις ψυχες των νεκρων με τον ορο "ειδωλα"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είδωλα και σκιές βροτών,χωρίς το νου τους.Έτσι τους περιγράφει.

    Ναι,αποσπασματική αλήθεια.Θεωρήθηκε πως η θεωρία αυτή δεν έδινε αρκετά ικανοποιητικές απαντήσεις στη προσπάθεια να γεφυρώσει την ελληνική φιλοσοφία με τον χριστιανισμό.Τι να πω,εμένα μια χαρά μου φαίνεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παντως οι μετεπειτα Πατερες οπως ο Αγιος Αθανασιος, ο Αγιος Κυριλλος συνεχισαν το απολογητικο εργο του Αγιου Ιουστινου! η Αγια Αικατερινη πριν μαρτυρησει ειχε αναφερει και τον περιφημο χρησμο του Απολλωνα "ΧΡΙΣΤΟΣ Ο ΕΜΩΣ ΘΕΟΣ ΕΣΤΙ". Δεν υπαρχουν βεβαια πολλες διευκρινησεις για το ποιος ηταν αυτος ο Απολλωνας! ο Αγιος Ιουστινος θεωρουσε οτι οι ολυμπιοι "θεοι" ηταν παιδια των γιγαντων που εζησαν πριν τον κατακλυσμο! Αυτους τους γιγαντες τους ανεφερε ο Αγιος Ιουστινος ως δαιμονες! ο Κλημης Αλεξανδρειας παλι ελεγε οτι οι ολυμπιοι ηταν Αγγελοι του Θεου! Δεν υπαρχει κοινη συμφωνια πανω σε αυτο το θεμα και απο τη στιγμη που δεν ειχε και καμοια ιδιαιτερη σωτηριολογικη σημασεια η Εκλλησια δεν εδωσε επεκταση! Τωρα το γεγονος οτι παρουσιαστηκαν στα χρονια μας διαφοροι συνομωσιολογοι-κρυφονεοπαγανιστες και εχουν μπερδεψει ολο αυτο το εργο που εχει καταγραφει με διαφορα αλλα ασχετα γεγονοτα ειναι αλλη ιστορια! Το μονο σιγουρο ειναι οτι οι Αγιοι Πατερες και η Εκλλησια στο συνολο της προστετεψε την Αρχαια Ελληνικη φιλοσοφια σε αντιθεση με οτι πιστευουν οι νεοπαγανιστες! Απλως οι Αγιοι Πατερες αφαιρεσαν απο την αρχαια Ελληνικη φιλοσοφια τις πλανες και τα παγανιστικα στοιχεια που περιειχε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Λεγοντας για τον Ομηρο και τον σπερματικο λογο θυμηθηκα ενα πολυ ωραιο βιβλιο που εχει γραψει ενας ιερεας πανω στον σπερματικο λογο της Ομηρου Οδυσσειας! Πρεπει να ειναι καλο εργο! Δεν το εχω διαβασει! η καθοδος του Οδυσσεα στον Αδη αλλα και αλλων μυθολογικων χαρακτηρων οπως του Ορφεα ειναι προφητικες εικονες της καθοδου του Κυριου στον Αδη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Είδωλα και σκιές βροτών,χωρίς το νου τους"
    Μια χαρά η περιγραφή, ειδικά το "χωρίς το νου τους" είναι αρκετό για μένα. Τώρα οι αναλύσεις των αναλύσεων ευτυχως που υπάρχουν και είμαι ο πρώτος που θα ρίξω βλέφαρο και θα αφουγκραστώ θα διασταυρώσω και θα αισθανθώ αλλά στην τελική ελάχιστα έχουν σημασία έχω την αίσθηση.
    Για τον Ορφέα(το λέω διότι ο Ορφέας είναι απο μόνος του ιστορία) κλπ συμφωνώ με τον Νίκο αλλά και πάλι απο μεριά μου όσο περισσότερα κεφάλαια(πχ) ανοίγω τόσο περισσότερο επιβεβαιώνω την προσωπική μου στάση, ελάχιστα έχουν σημασία,τεράστια σημασία αλλά ελάχιστα, ένα;δυο;τρία;όχι παραπάνω. Σημασία πρακτική για μας εννοώ..λάιβ, τώρα! Η κάθε νέα η παλιά πληροφορία με οδηγεί πάλι..Εκεί.
    Π

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φιλε μου Π αναλυσε τα λιγι πιο πολυ διοτι δεν καταλαβαινω σε τι συμπερασμα κατεληξες! Τωρα που ειπες τη φραση "χωρις το νου τους" κατι αρχισα να καταλαβαινω και εγω! η Αγια Γραφη λεει οτι "Στον αδη ουκ εστι μετα-ΝΟΙΑ". Οποτε κατι αρχιζω να καταλαβαινω και εγω! Εαν μπορεις συνεχισε το λιγο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νίκο μου τι συνεχίσω, δεν υπάρχει και τόσο μυστήριο, ή μήπως δεν είναι ξεκάθαρα όλα αυτά που λέμε. Το θέμα είναι ότι μόνοι μας είμαστε καταδικασμένοι απο χέρι. Αλλά αυτό όπως καταλαβαίνεις για να το χωνέψουμε χρειαζόμαστε λίγο έως και πάρα πολύ..βράσιμο.
      Σωστά,"Στον αδη ουκ εστι μετα-ΝΟΙΑ".
      Κοντολογίς όταν πέσει το ριντό, φινιτο λα μούζικα πασάτο λα φιεστα.
      Π


      Διαγραφή
  7. Παπα-Κωστα εκτος απο τον Ορφεα και τον Οδυσσεα ειχε κατεβει και ο Ηρακλης στον Αδη να συλλαβει τον Κερβερο! ο Ηρακλης στην αρχη της ζωης του ειχε να επιλεξει αναμεσα σε 2 δρομους! Το δρομο της Αρετης και το δρομο της κακιας! Σου θιμιζει κατι αυτο? 2 δρομοι! Η οδος η στενη και τεθλιμμενη αυτη που οδηγει στη σωτηρεια! Η αλλη η Οδος η πλατεια και η ευρυχωρος αυτη που οδηγει στην απωλεια! Θυμισου και το αλλο! ο Ηρακλης στο τελος της ζωης του ανεβηκε ψηλα στον Ολυμπο και εγινε αθανατος! Ειχε πατερα τον "βασιλια" των "θεων". Ολα αυτα θυμιζουν ενα πραγμα! Βεβαια ο Ηρακλης ηταν ημι-θεος, μισος θεος μισος ανθρωπος αλλα ΟΧΙ Θεανθρωπος δηλαδη ΤΕΛΕΙΟΣ ΘΕΟΣ και ΤΕΛΕΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το πρότυπο των Κυνικών ήταν ο Ηρακλής.
      Αυτό που μου έκανε εντύπωση,είναι πως ενώ ο Ηρακλής διάλεξε το δρόμο της αρετής μετά έκανε ουκ ολίγα "πράγματα".Κάπως περίεργη άποψη για την αρετή είχαν οι αρχαίοι...

      Διαγραφή
    2. Ναι! Ξερω! Αλλαζε τις γυναικες σαν τα πουκαμισα! Πρωτα την Μεγαρα, μετα την Ομφαλη, μετα την Ιολη που παραλιγο να την παντρευτει την εδωσε στο γιο του, μετα την Διηανειρα και αφου εγινε αθανατος πηρε την Ηβη που ηταν και ετεροθαλλης αδελφη του! Κακο που το εχουμε οι αντρες να ειμαστε ερωτικα και σεξουαλικα ασταθεις! Ισχυριζοντουσαν οτι ειχε και ερωτικες σχεσεις και με τον ανηψιο του τον Ιολαο που ηταν συντροφος στις μαχες του! Θυμαμαι στην τηλεοπτικη σειρα "Ηρακλης" με τον Κεβιν Σορμπο που σε καποια επεισοδια ο ηθοποιος Μαικλ Χαρστ που υποδυοταν τον Ιολαο σε 1-2 επεισοδια ντυνοταν γυναικα και υποδυοταν τη δασκαλα χορου! Σαν να μου φαινεται οι Αμερικανοι το πετουσαν αυτο σαν υπονοουμενο για να θιξουν τον αντρισμο του Ιολαου! Το αλλο παλι στα επεισοδια της Ζηνα που αφηνε πολλα υπονοουμενα για τη "σχεση" της Ζηνα με την Γαβριελλα

      Διαγραφή
    3. Καλά θυμήθηκες επικές σειρές...Για το Ιόλαο δεν το ήξερα...

      Διαγραφή
    4. μου αρεσαν πολυ αυτες οι σειρες! Μετα μου εκανε εντυπωση που στις σειρες αυτες που ηταν μια ουσιαστικα παρουσιαζονταν και οι Αγγελοι του Τριαδικου Θεου! Βεβαι δεν εδειχνε στη σειρα οτι ο Θεος ειναι Τριαδικος αλλα παρουσιαζε την οικουμενιστικη αντιληψη οτι ειναι ιδιος ο Θεος των τριων μονοθειστικων θρησκειων! η σειρα ειχε ανακατεψει πολλα πραγματα και απο αρχαιες θρησκειες οπως ζωροαστρισμο και μανιχαισμο!

      Διαγραφή
    5. Ό,τι προλάβαιναν ανακάτευαν σε αυτές τις σειρές.Ρωμαίους,Αιγύπτιους,Έλληνες,Μογγόλους.Αγγέλους,κύκλωπες,βρυκόλακες. Μόνο εγώ έλειπα.

      Διαγραφή
    6. χα!χα! ωραιο! Αυτο που μου αρεσε ηταν που εδειχνε οτι ο Ηρακλης τελικως ειχε γεννηθει εξ'αρχης αθανατος και εμεινε ζωντανος εως τις μερες μερες και ηταν ο ιδιος ο ΚΕΒΙΝ ΣΟΡΜΠΟ μεταμφιεσμενος που υποδυοταν τον δικο του τον εαυτο στη σειρα! Αυτο οντως ηταν πολυ ευρυματικο στοιχειο! Σε μια παλια Ρωσικη σειρα κινουμενων σχεδιων που εδειχνε την Ελληνικη μυθολογια εδειχνε που ο Ηρακλης εφυγε τελικα απο τον Ολυμπο και επεστρεψε στο κοσμο των ανθρωπων γιατι ηθελε παντοτε να τους βοηθαει! Αυτο ομως που πραγματικα με συγκινουσε στη σειρα ηταν οτι καθε φορα πεθεναν τα αγαπημενα του προσωπα και αναγκαστικως εμενε μονος του! Αυτο μου θυμιζει λιγο τους Αγιους που μενουν παντοτε μονοι τους στο κοσμο και χανουν τα αγαπημενα τους προσωπα

      Διαγραφή

Βονιφάτιος και Αγλαΐα

  Ο Βονιφάτιος ήταν οικονόμος της πλούσιας Ρωμαίας, Αγλαϊας. Προσεκτικός στη διαχείριση των χρημάτων της, δεν αδικούσε τους εργαζόμενους στο...