Εάν η (Αυτοκέφαλη) Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας και η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας αποφασίσουν να ενωθούν μεταξύ τους, τότε οι Ουκρανοί θα ήθελαν να δουν ως επικεφαλής της (ενωμένης) Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιο.
Το 25,6% των ερωτηθέντων ψήφισαν υπέρ του Προκαθημένου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Την ίδια ώρα, μόνο το 12,2% των ερωτηθέντων υποστήριξε την υποψηφιότητα του επικεφαλής της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας τους Πατριαρχείου Μόσχας, Μητροπολίτη Ονούφριου. Ένα ποσοστό 1,2% ψήφισε υπέρ κάποιας άλλης υποψηφιότητας της επιλογής τους. Αυτά είναι τα αποτελέσματα κοινωνιολογικής έρευνας που διεξήγαγε το Διεθνές Ινστιτούτο Κοινωνιολογίας του Κιέβου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλοί Ουκρανοί που ερωτήθηκαν απο τους κοινωνιολόγους, οι οποίοι πραγματοποίησαν την έρευνα, αποδείχθηκαν απροετοίμαστοι για μια τέτοια ερώτηση. Αμέσως το 54,9% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ήταν «δύσκολο να απαντήσουν» και το 6,2% αρνήθηκε να απαντήσει.
Έτσι στο ερώτημα «Παρακαλώ πείτε, ποιον θα θέλατε να δείτε ως επικεφαλής της ενωμένης Ορθόδοξης Εκκλησίας σε περίπτωση ενοποίησης της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας με την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου της Μόσχας;», δόθηκαν οι εξής ελεύθερες απαντήσεις:
- 25,6% επιλέγουν το Μητροπολίτη Επιφάνιο.
- 12,2% επιλέγουν το Μητροπολίτη Ονούφριο.
- 1,2% επιλέγουν κάποιο άλλο πρόσωπο.
- 54,9% δυσκολεύονται να απαντήσουν.
- 6,2% αρνήθηκαν να απαντήσουν.
Κατά συνέπεια, μεταξύ αυτών που εξέφρασαν μια επιλογή, τα αποτελέσματα έχουν ως εξής:
- Το 65,7% επιλέγουν το Μητροπολίτη Επιφάνιο.
- Το 31,4% επιλέγουν το Μητροπολίτη Ονούφριο.
Την ίδια ώρα, ο Επιφάνιος έχει τη μεγαλύτερη υποστήριξη μεταξύ κατοίκων της δυτικής Ουκρανίας, σε ποσοστό 37,5%. Τη μικρότερη υποστήριξη έχει στους κατοίκους του (παράνομα αυτονομημένου μετά τη ρωσική επέμβαση του 2014) Ντομπάς, στην ανατολική Ουκρανία: 11,3%. Όσο για τον Ονούφριο, έχει μια ομοιόμορφα χαμηλή υποστήριξη στις διάφορες περιοχές της Ουκρανίας: από 14,3% στο ανατολικό Ντομπάς (το μεγαλύτερο ανά περιοχή ποσοστό που συγκεντρώνει) έως ένα 10,9% στην κεντρική Ουκρανία.
Η στάση των Ουκρανών απέναντι στις Εκκλησίες
Επιπλέον, οι συμμετέχοντες στην έρευνα ερωτήθηκαν για τη στάση τους απέναντι στις κύριες Εκκλησίες της Ουκρανίας.
- Απέναντι στην (Αυτοκέφαλη) Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, στο σύνολο των ερωτηθέντων, το 42,4% έχουν θετική στάση, το 10,3% αρνητική και το 37,2% ουδέτερη (το ισοζύγιο των θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων είναι θετικό: + 32,1%).
- Δεύτερη σε αυτόν το δείκτη έρχεται η Ουκρανική Ελληνοκαθολική Εκκλησία (Ουνίτες), με το 35,3% να έχουν θετική στάση, το 6% αρνητική και το 46,1% ουδέτερη (ισοζύγιο θετικό: + 29,3%).
- Η μόνη που έχει αρνητικό ισοζύγιο (-8,6%) είναι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας, με το 23% των ερωτηθέντων να έχουν θετική, ενώ το 31,6% αρνητική στάση απέναντί της.
Θρησκευτική ταυτότητα των Ουκρανών - συσχέτιση με τις διάφορες δικαιοδοσίες
Το ένα τρίτο των Ουκρανών, ποσοστό 34,3%, θεωρούν τους εαυτούς τους μέλη της (Αυτοκέφαλης) Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Την ίδια ώρα, ένα 21,8% απάντησαν ότι είναι Ορθόδοξοι χωρίς να προσδιορίζουν σε ποια δικαιοδοσία ανήκουν. Το 15,4% των ερωτηθέντων θεωρούν τους εαυτούς τους μέλη της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας. Το 8,4% δήλωσαν ότι ανήκουν στην Ουκρανική Ελληνοκαθολική Εκκλησία, ενώ ένα 7,8% δήλωσαν άθεοι.
Αναλυτικότερα, στο ερώτημα «Σε ποια ομολογία ή θρησκεία ανήκετε; / Και σε ποια Ορθόδοξη Εκκλησία ανήκετε;», δόθηκαν οι εξής απαντήσεις στο σύνολο της Ουκρανίας:
- Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (Επιφάνιος): 34,3%
- Ορθόδοξοι χωρίς προσδιορισμό: 21,8%
- Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας (Ονούφριος): 15,4%
- Ουκρανική Ελληνοκαθολική Εκκλησία (Ουνίτες): 8,4%
- Άθεοι: 7,8%
- Προτεστάντες: 1,8%
- Άλλες Χριστιανικές Ομολογίες: 1,4%
- Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: 0,9%
- Ιουδαϊσμός: 0,3%
- Ισλάμ: 0,2%
- Άλλο: 1,3%
- Δύσκολο να απαντήσουν: 4,2%
- Αρνήθηκαν να απαντήσουν: 2,2%
Η έρευνα διεξήχθη από τις 24 έως τις 30 Ιουνίου 2020, υπό την αιγίδα του Διεθνούς Ινστιτούτου Κοινωνιολογίας του Κιέβου.
Αναλυτικοί πίνακες καθώς και η ταυτότητα της έρευνας υπάρχουν στην αντίστοιχη δημοσίευση του Ινστιτούτου, με ημερομηνία 8 Ιουλίου 2020: «КОГО УКРАЇНЦІ ХОТІЛИ Б БАЧИТИ ПРЕДСТОЯТЕЛЕМ ОБ’ЄДНАНОЇ ЦЕРКВИ» (“WHOM UKRAINIANS WOULD LIKE TO SEE AS THE HEAD OF THE UNITED CHURCH”).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου