al-monitor
Την Παρασκευή το πρωί σε ένα μάθημα για την κληρονομιά των Βαβυλωνίων Εβραίων,ο Oded Amit διδάσκει μια μικρή ομάδα Ισραηλινών να μιλούν την εβραϊκή του Ιράκ, τη γλώσσα των προγόνων του .Ο Amit, 70 ετών , γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Βαγδάτη, και η εβραϊκή του Ιράκ ήταν η γλώσσα με την οποία η μητέρα του τον ανέθρεψε.
«Είναι μια όμορφη γλώσσα, πλούσια, γεμάτη από σοφία και εξυπνάδα, αλλά εξαφανίζεται,» δήλωσε ο Amit στο Αλ-Monitor. «Αυτό που κάνω είναι μια προσπάθεια, ίσως απελπισμένη, για να σώσω κάτι από αυτή, για να τη κρατήσω ζωντανή λίγο περισσότερο. Η νέα γενιά δεν θα τη μιλήσει πια. Άκουσαν τη θεία ή γιαγιά τους να μιλάνε, αλλά γι 'αυτούς δεν είναι μια μητρική γλώσσα, είναι απλή περιέργεια.»
Για εκατοντάδες χρόνια, αυτή η διάλεκτος των Βαβυλωνίων Εβραίων άκμασε στις κοινότητές τους σε όλο το Ιράκ. Όταν οι περισσότεροι από αυτούς έφυγαν στις αρχές του 1950, το Ιράκ έχασε τους ομιλητές αυτής της μοναδικής γλώσσας. Η διάλεκτος σήμερα ομιλείται κυρίως στο Ισραήλ και το Λονδίνο, τα δύο κύρια κέντρα του Βαβυλώνιου Εβραϊσμού. Αυτές τις μέρες, δεν υπάρχει εβραϊκή ζωή καθαυτή στη Βαγδάτη. Μόνο 12 Εβραίοι παραμένουν, έτσι ώστε η κοινότητα, πάνω από 2.600 ετών,να είναι κοντά στο τέλος της. Αυτό είναι το κίνητρο που έχει ο Amit, ένας συνταξιούχος μηχανικός και πολυτάλαντος καλλιτέχνης, για να ξεκινήσει τη νέα του καριέρα στη διδασκαλία αργά στη ζωή.
Το μάθημα του Amit απαιτεί κάποιες βασικές γνώσεις, έτσι ώστε όλοι όσοι εγγράφονται είναι γιοι και κόρες μεταναστών από το Ιράκ. Αποτελείται από οκτώ συνεδρίες 90 λεπτών . Μετά από 12 ώρες, οι απόφοιτοι του είναι σε θέση να μιλούν με ευχέρεια με τη γιαγιά ή να κατανοούν καλύτερα τι τους μουρμουρίζει. Πριν ο Amit αρχίσει να διδάσκει, πέρασε πολλές ώρες μελετώντας τους κανόνες της γραμματικής από τη γλώσσα της μητέρας του.
«Έκλινα το ρήμα «γράφω» και έβγαλα τους κανόνες από εκεί,»είπε. «Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν πολλές εξαιρέσεις.» Η δουλειά του είναι σημαντική για την ιστορική τεκμηρίωση, γιατί η βιβλιογραφία σχετικά με τη βαβυλωνιακή διάλεκτο είναι σχετικά πενιχρή. Περιλαμβάνει ένα λεξικό που δημοσιεύθηκε από τους Gila Yona και Rahamim Rajouan το 1995, ένα λεξικό από τον Yitzhak Avishur που δημοσιεύθηκε το 2008 και η αναβαθμισμένη ανεβασμένη στο διαδίκτυο συλλογή του ερευνητή Yehuda Katz από τη Herzliya. Το Κέντρο για τη Βαβυλωνιακή εβραϊκή κληρονομιά έχει μια συλλογή από πολλά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων των φωνητικών και οπτικών τεκμηρίων της γλώσσας. Είναι σαφές σε όλους ότι, μέσα σε μια δεκαετία το πολύ, η ζωντανή γλώσσα δεν θα ακουστεί.
Οποιοσδήποτε είναι εξοικειωμένος με τη γλώσσα των Ιρακινών Εβραίων θα συμφωνήσουν ότι είναι μια ζεστή και αστεία γλώσσα στον ήχο, τις φωνές της και τη σύνθεση των πηγών. Όπως τα Γίντις, μόνο οι Εβραίοι τη μιλάνε, και το λεξιλόγιό της αντανακλά πολλές εξωτερικές επιρροές.Ο Amit εξήγησε, «Ενώ ως επί το πλείστον βασίζεται στα αραβικά, έχει πολλές εκφράσεις από τα εβραϊκά, αραμαϊκά, τουρκικά και περσικά και λίγα αγγλικά και γαλλικά.»
Μία από τις γνωστές πτυχές της διαλέκτου των Βαβυλώνιων Εβραίων είναι οι ζουμερές κατάρες της.Οι Yona και Rajouan περιέλαβαν ένα παράρτημα αφιερωμένο στις κατάρες στο λεξικό τους. Ιδιαίτερα διασκεδαστικές είναι εκείνες που εύχονται το θάνατο από ορισμένα μέσα στους άλλους. Κάποιος που θέλετε να δείτε κρεμασμένο ονομάζεται «maqtua al-raqba», δηλαδή, «καρατομημένος λαιμός.» Για κάποιον που θέλετε να πεθάνει με αγωνία, λέτε, «Nfaqsit Eino», δηλαδή, «μακάρι να σκάσουν τα μάτια του.» Για να ευχηθείτε ένα απλό θάνατο, υπάρχει το παρατσούκλι «zawaj a-Almana,» που σημαίνει «ο σύζυγος της χήρας.» Αν η ευχή του θανάτου ισχύει για πολλά άτομα, λέτε «wahad thakal lakh», που σημαίνει «ο ένας να θρηνήσει τον άλλο». Πολλές κατάρες είναι παραδόξως και μορφές επαίνου. Για παράδειγμα, η λέξη «naghl»,που σημαίνει «κάθαρμα», είναι μια κατάρα που προτείνει φτύσιμο στο καβάλο του πατέρα, καθώς χάρη σε αυτό, το παιδί ήρθε στον κόσμο. Συνήθως εννοείται ως έκφραση θαυμασμού.
Ο Amit έχει μια ενδιαφέρουσα εξήγηση για τις προσβολές. Είπε, «αν συγχαρώ κάποιον, είναι σαν να προσελκύω το κακό μάτι σ'αυτόν. Όταν τον βρίζω, διώχνω μακριά το κακό μάτι. Πολλές κατάρες απευθύνονται σε γονείς, καθώς είναι υπεύθυνοι για την εκπαίδευση του παιδιού.»
Το τρίτο από τέσσερα παιδιά,ο Amit γεννήθηκε Adel Μουάλεμ από τον Eliyahu Menashe Μουάλεμ και τη σύζυγό του, Violet, το γένος Bekhor. «Μεγάλωσα στη γειτονιά Bathawin», θυμάται. Με ένα χαμόγελο, πρόσθεσε, «οδός Al-Rawsaf 7/14/1».
Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, το μεγαλύτερο μέρος της εβραϊκής κοινότητας εγκατέλειψε το Ιράκ για το Ισραήλ, αλλά η οικογένειά του έμεινε πίσω, μαζί με άλλους 3.000 Εβραίους που επέλεξαν να παραμείνουν στην πατρίδα τους. Αργότερα έφυγαν, κι αυτοί , σταδιακά. Η άνοδος του κόμματος Μπάαθ το 1963 και ο Πόλεμος των Έξι Ημερών του 1967 έφερε σκοτεινές ημέρες για τους Εβραίους. Τους απαγορεύεται να σπουδάσουν στο πανεπιστήμιο. Οι τηλεφωνικές γραμμές τους είχαν αποσυνδεθεί, και δεν είχαν τη δυνατότητα να πουλήσουν την περιουσία ή να κάνουν ανάληψη χρημάτων από την τράπεζα. Το 1969, οι « 10 Μάρτυρες » ,οι Εβραίοι οι οποίοι φέρεται να κατασκόπευαν για το Ισραήλ, απαγχονίστηκαν, μαζί με τέσσερις μη-Εβραίους, και δεκάδες άλλοι συνελήφθησαν και βασανίστηκαν.
«Έχουμε ζήσει μια ζωή ταπείνωσης και φόβου εκεί, και γι 'αυτό κοιτάξαμε στη Δύση», δήλωσε ο Amit. «Οι πολιτιστικοί μας ήρωες ήταν ο Σαρλ Αζναβούρ και οι Beatles. Στο σπίτι, ακούγαμε Elvis Presley και Cliff Richard».Μαζί με τέσσερις Εβραίους φίλους, Amit σχημάτισε ένα συγκρότημα, τους Capri, το οποίο έπαιζε δυτική μουσική.
«Το 1967, μετά τον Πόλεμο των Έξι Ημερών, ήρθε το τέλος της κοινότητας», είπε. «Το 1968, τελείωσα τις σπουδές μου στον τομέα της κατασκευής, και κανείς δεν με προσλάμβανε».
Τον Δεκέμβριο του 1970 ο Amit έφυγε με την αδελφή του, Νάντια στο Ιράν, και από εκεί, στο Ισραήλ. Η υπόλοιπη οικογένεια τους ακολούθησε.Ο Amit εγκαταστάθηκε στο Τελ Αβίβ και βρήκε δουλειά στο Ίδρυμα Ισραηλινές Προδιαγραφές. Τελικά πήρε ένα μεταπτυχιακό στην εφαρμοσμένη μηχανική, αλλά το καλλιτεχνικό μικρόβιο έμεινε μαζί του.
Ο Amit, ένας μηχανικός και δάσκαλος, είναι επίσης ηθοποιός, μουσικός και κωμικός. Έχει τη δική του εκπομπή, «Oded Amit και Φίλοι,» στην οποία αφηγείται ιστορίες και τραγουδά. Μερικές φορές, είπε, αναπολεί τις ημέρες της νιότης του, τον Τίγρη και τους φίλους του στο Πανεπιστήμιο Al-Hikmah , αλλά δεν θα επιστρέψει. «Είμαι εντελώς Ισραηλινός», είπε. «Έχω αλλάξει ακόμα και το όνομά μου σε ένα εβραϊκό όνομα.»
Του ανέφερα ότι η μητρική του γλώσσα είναι τα αραβικά, οι ρίζες του βρίσκονται στις όχθες του Τίγρη και είναι ακόμα μια αυθεντία στη μελέτη της αραβικής. Μήπως αυτός, με τα δεδομένα αυτά, θεωρεί τον εαυτό του μια αραβική;
«Για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, εγώ πίστευα ότι ήμουν ένας Άραβας Εβραίος, όπως υπάρχει ένας Άραβας Χριστιανός»,αποκρίθηκε. «Αγαπώ πραγματικά τους Άραβες, και ήθελα να μιλήσω μαζί τους, αλλά δεν είμαι Άραβας. Ίσως αν οι Άραβες με αντιμετώπιζαν σαν ίσο, θα αισθανόμουν σαν Άραβας».
Σε μια ακόμη δεκαετία, ίσως και λιγότερο, λίγοι θα περπατούν ανάμεσά μας που μιλούν τη διάλεκτο των Βαβυλωνίων Εβραίων.Ο Amit δεν απατά τον εαυτό του στη σκέψη ότι η διδασκαλία του θα σταματήσει την πορεία προς την εξαφάνισή της, αλλά ελπίζει ότι ακόμα και όταν θα έχει εξαφανιστεί, η διάλεκτος θα αφήσει και πολλά σημάδια δυνατά στις μνήμες των απογόνων της κοινότητας.
«Νιώθω ότι έχω λάβει μια πολιτιστική κληρονομιά και καθήκον μου είναι να περάσει στην επόμενη γενιά», δήλωσε ο Amit. «Ζητώ σε αυτή τη γλώσσα να δοθεί μια γωνιά, ίσως σε ένα μουσείο. Είμαι ο τελευταίος των Μοϊκανών, και είμαι έτοιμος να αγωνιστώ για αυτό».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου