Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2015

Η Ορθοδοξία στη Κένυα


15/12/12
Μια συνέντευξη με τον π Phillip Gatari, έναν ορθόδοξο ιερέα από την Κένυα
Ο Fr. Phillip Gatari επισκέφθηκε πρόσφατα τη Μόσχα. Ήταν ένας επισκέπτης της Μονής Sretensky για δύο ημέρες, και γιόρτασε την Θεία Λειτουργία με τους αδελφούς και άλλους  επισκέπτες μοναχούς από το Άγιον Όρος. Μετά από τις ακολουθίες, αυτός ο χαρούμενος πάστορας μας είπε για την Ορθοδοξία στην Κένυα και το έργο του ως διευθυντής ενός αγροτικού σχολείου.
Η Κένυα δεν είναι μια πλούσια χώρα, και οι άνθρωποι ζουν μια πολύ απλή ζωή εδώ, ειδικά στις επαρχίες.Ο π.Phillip,προϊστάμενος του Ναού του Αγίου Αντωνίου στο χωριό Ishamara στην κεντρική Κένυα, δεν αποτελεί εξαίρεση. Είναι πολύ απασχολημένος, η Ορθοδοξία είναι η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη θρησκεία στην Κένυα, και μαζικές βαπτίσεις στα χωριά, δεν είναι κάτι σπάνιο, συμπεριλαμβανομένων βαπτίσεων 50 έως 70 ατόμων ταυτόχρονα.
 -π. Phillip,πείτε μας για την εκκλησία σας. Σε ποια εκκλησιαστική δικαιοδοσία ανήκει;
Η εκκλησία μας είναι αφιερωμένη στον Άγιο Αντώνιο τον Μέγα, ο οποίος έζησε στην Αίγυπτο και είναι ο επικεφαλής του μοναχισμού για ολόκληρο τον κόσμο. Εμείς ανήκουμε στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, και η πίστη μας είναι η Ορθοδοξία. Η ενορία μου βρίσκεται στη μητρόπολη της Κένυας, και προσπαθούμε να τη διευρύνουμε και να την αυξήσουμε. Δεν έχουμε μεγάλη ενορία,περίπου 300 άτομα, εκ των οποίων περίπου 100 είναι ενεργοί ενορίτες.
-Πώς ήρθαν οι Κενυάτες στην Ορθοδοξία;
Η Ορθοδοξία προέκυψε εδώ με πρωτοβουλία των κατοίκων της περιοχής. Προσπάθησαν να βρουν την αληθινή Εκκλησία. Πίσω στο 1932, Ορθόδοξοι Κενυάτες έγραψαν μια επιστολή προς τον Μελέτιο για να τους δεχτεί στο  Πατριαρχείο Αλεξανδρείας. Ο Πατριάρχης τους έδωσε θετική απάντηση, αλλά σύντομα πέθανε. Οι Κενυάτες έγραψαν και πάλι μια επιστολή, αυτή τη φορά προς τον Πατριάρχη Χριστόφορο. Το 1942, ο Μητροπολίτης Νικόλαος του Αξούμ ήρθε σε μας, ερεύνησε τα πάντα, και το 1946, η Εκκλησία της Κένυας έγινε δεκτή σε κοινωνία με το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας.
Σύντομα, στην Κένυα ξεκίνησε το απελευθερωτικό κίνημα ενάντια στο αποικιακό καθεστώς . Αυτό ήταν το 1952. Υπήρχαν πολλές ορθόδοξες ενορίες με την πλευρά των επαναστατών, ενώ οι προτεστάντες και καθολικοί ιερείς ονομάζεται την εξέγερση,μια εξέγερση των ειδωλολατρών και των αγρίων. Αιχμαλώτισαν τους ορθόδοξους ιερείς. Για παράδειγμα,ο π. George Arthur Καντούνα, ο πρώτος "μαύρος" επίσκοπος στην Κένυα, πέρασε δέκα χρόνια στη φυλακή μαζί με το μελλοντικό πρόεδρο της χώρας και αρχηγός της φυλής Κικούγιου, Γιόμο Κενιάτα.
Ο πρόεδρος άφησε μετά το θάνατό του ένα αγροτεμάχιο για την οικοδόμηση μιας ορθόδοξης ιερατικής σχολής, η οποία άνοιξε τις πύλες της  το 1982. Ο σημερινός αρχιεπίσκοπος Αλβανίας, Αναστάσιος, άνοιξε αυτή την ιερατική σχολή. Αρχίσαμε με ιδιωτικά μαθήματα τα Σαββατοκύριακα, μελετώντας μόνο Λειτουργική, και τώρα η σχολή έχει ανέβει σε ένα σοβαρό επίπεδο, αποφοιτούν φοιτητές με πτυχία. Έτσι, αυτό είναι μέρος της ιστορίας μας.
-Πως γίνατε ορθόδοξος;
Έγινα Ορθόδοξος στην παιδική μου ηλικία, σε εννέα ετών. Δεν βαφτίστηκα ως  βρέφος
-Είσαι οι γονείς σας, επίσης Ορθόδοξοι;
Δεν ήταν πιστοί, αλλά αργότερα ακολούθησαν τα χνάρια του γιου τους και έγιναν Ορθόδοξοι.
 -Τι ήταν το πιο σημαντικό στην πορεία σας προς την Ορθοδοξία-ένα πρόσωπο, το σχολείο, ή κάτι άλλο;
Ο ιερέας μας. Αυτός με επηρέασε, στο χωριό μου, στην εκκλησία μας. Ήμουν ένα παιδί τότε. Συνέχισα να πηγαίνω στην εκκλησία και μετά που μεγάλωσα.
 -Πες μας για την εκκλησία σας. Από τι είναι φτιαγμένη;
Αρχικά η  εκκλησία μας ήταν φτιαγμένη από πηλό, και μόνο αργότερα κτίσαμε ένα πέτρινο κτίριο .Αλλά δεν έχουμε αγιογράφους να ζωγραφίσουν τις τοιχογραφίες, και είναι πολύ ακριβό να προσλάβουμε καλλιτέχνες από την Ευρώπη. Ως εκ τούτου, έχουμε μόνο τα εικονίδια που  κρεμάμε στον τοίχο, αλλά όχι τοιχογραφίες. Είχαμε, επίσης,μια καμπάνα, αλλά μας την έκλεψαν από το καμπαναριό
-Θα ήθελα να μάθω για την πνευματική ζωή στην ενορία σας: πόσο συχνά οι άνθρωποι εξομολογούνται και να λαμβάνουν τη Θεία Κοινωνία;
Εκείνοι που αισθάνονται την ανάγκη και έχουν ετοιμαστεί γενικά κοινωνούν κάθε φορά που τελείται Λειτουργία. Αλλά φυσικά, εάν κάτι τους εμποδίζει, δεν κοινωνούν. Εμείς συνήθως προσπαθούμε να μιλήσουμε με αυτούς τους ανθρώπους και να μάθουμε ποιο είναι το πρόβλημα.Η Εξομολόγηση πριν την Κοινωνία γενικά δεν είναι υποχρεωτική. Εξαρτάται από τους ανθρώπους ειδικότερα. Αν κάποιος έρχεται και λέει, "Πρέπει να εξομολογηθώ," τότε, φυσικά, τον εξομολογούμε. Όμως, σε πολλές περιπτώσεις, προσπαθώ να στείλω το άτομο σε έναν πιο έμπειρο ιερέα για εξομολόγηση.
 -Τι Ιεραποστολικό έργο γίνεται στην Κένυα, στην ενορία σας, και επισκοπή σας;
Έχουμε πολλά διαφορετικά είδη ιεραποστολικού έργου. Υπάρχουν προγράμματα για τη νεολαία,προγράμματα για τις γυναίκες, προγράμματα ανδρικών αδελφοτήτων. Έχουμε κατηχητικά. Υπάρχουν επίσης εκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται  στο γυμνάσιο και σε τάξεις του δημοτικού. Στα κοσμικά σχολεία, προσπαθούμε να διατηρήσουμε μια χριστιανική κατεύθυνση.
Είμαι πολύ υπερήφανος για το γεγονός ότι υπάρχει ένα λύκειο στην ορθόδοξη ενορία μας, που ιδρύθηκε από την Εκκλησία, αλλά δεχόμαστε όλα τα παιδιά εκεί, δεν έχει σημασία τι πιστεύουν. Λειτουργούμε σύμφωνα με το κρατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απαιτείται σε όλα τα σχολεία στην Κένυα. Το πρόγραμμα αυτό χρησιμοποιείται παντού, ακόμη και σε ιδιωτικά σχολεία: το μάθημα διαρκεί σαράντα λεπτά, θα πρέπει να υπάρχουν οκτώ μαθήματα την ημέρα, καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί να διδάξουν, και ούτω καθεξής. Η εκπαίδευση είναι υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης.
Τώρα έχουμε εξήντα πέντε φοιτητές, και αυτοί μέρος του ιεραποστολικού έργου μας. Εγώ ως διευθυντής του σχολείου μας, καθώς και οι φοιτητές. 
Όταν μου ανατέθηκε αυτή η ενορία υπήρχε ένα αγροτεμάχιο πέντε στρεμμάτων που προοριζόταν για να γίνει ένα σχολείο. Είχε εγκαταλειφθεί για περίπου δέκα χρόνια, δεν υπήρχε τίποτα εκεί. Ούτε κτίριο,ούτε τίποτα.Τώρα με τη βοήθεια του Θεού, υπάρχει ένα σχολείο εκεί, με αίθουσες διδασκαλίας και γραφεία. 
Στην εκκλησία προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε τις τοπικές γλώσσες. Τα κηρύγματα γίνονται επίσης στην τοπική γλώσσα. Όμως, στα σχολεία,χρησιμοποιείται η αγγλική  σε όλη την Κένυα. Το σύνολο του πληθυσμού μιλάει αγγλικά. 
• Κατά τη γνώμη σας, έχει η Ορθοδοξία ένα μεγαλύτερο μέλλον στην Κένυα;
Αν έχουμε σοφή διακυβέρνηση και βασιστούμε στους τοπικούς λαούς, ακολουθήσουμε τις ανάγκες τους, και είμαστε σύντροφοί τους, τότε έχουμε μεγάλες δυνατότητες. Η αποστολή μας πρέπει να συμπεριλάβει νέες εθνοτικές ομάδες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τον Άγιο Ιωάννη τον Ελεήμονα

  Είναι εξαιρετικό ένα επεισόδιο από τη ζωή του αγίου Ιωάννη του Ελεήμονος. Με το που χειροτονήθηκε Πατριάρχης Αλεξανδρείας έστειλε τους οικ...