- Αναλογίζομαι,πόσες ψυχές έχει καταφάει το "τι θα πει ο κόσμος"...
- Συχνά ακούω την ερώτηση ή τη βρίσκω σε κάποια κείμενα, για το πώς κατάντησε έτσι η Εκκλησία.Από πλευράς κληρικών,θεολόγων και πιστών.Είναι όμως αυτό το ερώτημα;Μήπως θα έπρεπε να αναρωτηθούμε μήπως ήταν πάντα έτσι;
- Κι αν δεν υπάρχει τίποτα;Αν με το που πεθαίνουμε απλά σβήνουν τα φώτα και τέλος;Είμαστε πρόθυμοι να ζούμε όπως ο Θεός θέλει αν όταν πεθαίνουμε δεν υπάρχει τίποτα άλλο;Αλήθεια το έχει αναρωτηθεί αυτό ποτέ κανένας "πιστός" στα σοβαρά;Αν το κάνει και απαντήσει,δεν πειράζει,θα το ρισκάρω και το εννοεί ,τότε ευχαρίστως να κάνουμε κουβέντα.
- Μαίνονται πολλοί και είναι κάθετα αντίθετοι σε κάθε καινοτομία στην Εκκλησία όπως λένε.Φανταστείτε τους την εποχή του Ιωάννη του Χρυσοστόμου όταν διαχώριζε τη γιορτή των Χριστουγέννων από των Θεοφανείων και καθιέρωνε τη νέα,συντομότερη,Θεία Λειτουργία του.Δε σας πιάνει μια κάποια ανατριχίλα;
- Ναι,δεν είμαστε μόνο σώμα,δεν είμαστε μόνο "χωμάτινοι" όπως αρέσκονται να λένε κάποιοι πολύ παραδοσιακοί τύποι.Αλλά ο Χριστός δεν αναστήθηκε μόνο πνευματικά αλλά και σωματικά,θεράπευε από ασθένειες αλλά και όταν παρέλαβε την Παναγία,πήρε και το σώμα της μαζί.Αν θέλετε να είστε παραδοσιακοί αδέρφια,μάθετε τη θέση του σώματος στη θεολογία και ξεκολλήστε από τις αρχαιοελληνικές φιλοσοφίες που θεωρούσαν το σώμα φυλακή της ψυχής.
- Να σε εγκωμιάζουν αυτοί που φτύνεις.Πόσο τεράστιος ήταν αυτός ο Χριστιανόπουλος τελικά...
Το μυαλό μας είναι ο χειρότερος εχθρός μας αυτό ξέρω. Μετά οι αισθήσεις μας που έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη, μέγα λάθος..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως χωμάτινοι μόνο ή όχι θα το μάθουμε όλοι όταν έρθει ή ώρα, η ουσία είναι ότι όταν είναι να έρθει και είμαστε ακόμα ζωντανοί νεκροί τι σημασία θα έχει μετά.
Τεράστιος ο Χριστιανόπουλος ναι, απόλαυση τα κείμενα του, θεός σχωρέστον
Π
Δεν έχω,οπότε είμαι μια χαρά!
ΔιαγραφήΣωστό κι αυτό...
Πράγματι
Χρησιμοποιείς το ένα άκρο της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας περι σώματος για να εκθέσεις και να σαρκάσεις τους παραδοσιακούς; Αυτό εννοούν αυτοί; Εντάξει, δεν χρειάζεται να κάνεις εντυπώσεις χτυπώντας τα άκρα. Δεν μας λες εσύ τι ξέρεις για την θεολογία του σώματος; Και αν θες επιχειρήματα το φάγε και πίε της Κ.Δ.με τον πλούσιο άφρονα τί σου λέει; Ο πλούσιος και ο Λάζαρος τί σου λέει; Ο πλούσιος νεανίας; Η παραβολή του ασώτου; Μήπως τα τελευταία λόγια που λες όταν κηδεύεις κάποιον; Χους ει και εις χουν απελεύσει; Μήπως αυτό εννοούν οι παραδοσιακοί τύποι που "αρέσκονται να λένε για χωμάτινους"; ή μήπως από την άλλη οι παραδοσιακοί δεν προσκυνάν τα λείψανα των Αγίων ή δεν τρέφουν το σώμα τους; Μήπως τελικά δεν εννοούν την εξουθένωση του σώματος ή την φυλακή της ψυχής που το πας για να κάνεις τον έξυπνο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΌτι τον Χριστό τον κατηγορούσαν σαν "φάγο και πότη" οι Φαρισαίοι σου λέει κάτι;Μήπως αυτά που αναφέρεις δεν έχουν να κάνουν παρά με την αδιαφορία για το διπλανό και όχι με το ότι πρόσεχαν πολύ τα του σώματος;Μήπως δε θα αναστηθούν τα σώματα τη μέρα της κρίσεως;Μήπως οι παραδοσιακοί,λάθος,οι συντηρητικοί παρ'όλο που προσκυνούν λείψανα και τρέφονται τελικά πέφτουν σε νεοπλατωνισμούς;Λέω εγώ τώρα,μπορεί να κάνω και λάθος.Το αλάθητο το έχει κρατήσει ο Πάπας και οι διάφοροι πάπες που κυκλοφορούν στην ορθόδοξη Εκκλησία...
Διαγραφή"- Συχνά ακούω την ερώτηση ή τη βρίσκω σε κάποια κείμενα, για το πώς κατάντησε έτσι η Εκκλησία.Από πλευράς κληρικών,θεολόγων και πιστών.Είναι όμως αυτό το ερώτημα;Μήπως θα έπρεπε να αναρωτηθούμε μήπως ήταν πάντα έτσι;"
ΑπάντησηΔιαγραφήΊσως και αν ήταν πάντα έτσι, ίσως και όχι. Το σίγουρο είναι ότι από τα πρωτοχριστιανικά χρόνια μέχρι σήμερα έχουν επέλθει μεγάλες αλλαγές και ζυμώσεις σε βαθμό που σίγουρα θα μας ξένιζε η προσέγγιση της θρησκείας μας αν μπορούσαμε να την παρακολουθήσουμε κατά το πέρασμα του χρόνου.
Κατ΄εμέ το ερώτημα είναι τι μπορούμε να κάνουμε εμείς. Πόσος νεωτερισμός χωράει στην Ορθοδοξία ώστε από την μια να μην αλλοιωθεί και από την άλλη να μπορεί να προσεγγίσει σύγχρονα θέματα χωρίς τις παρωπίδες αιώνων που την τραβάνε πίσω.
«- Κι αν δεν υπάρχει τίποτα;Αν με το που πεθαίνουμε απλά σβήνουν τα φώτα και τέλος;Είμαστε πρόθυμοι να ζούμε όπως ο Θεός θέλει αν όταν πεθαίνουμε δεν υπάρχει τίποτα άλλο;Αλήθεια το έχει αναρωτηθεί αυτό ποτέ κανένας "πιστός" στα σοβαρά;Αν το κάνει και απαντήσει,δεν πειράζει,θα το ρισκάρω και το εννοεί ,τότε ευχαρίστως να κάνουμε κουβέντα.»
Αν δεν κάνω λάθος, το ερώτημα αυτό (στο περίπου) το είχε απαντήσει ο Άγιος Παίσιος, λέγοντας ότι θα ακολουθούσε τον Χριστό ακόμα και αν υποτεθεί ότι ο τελευταίος δεν υπάρχει, γιατί την δική Του διδασκαλία θεωρεί ορθή (ή κάπως έτσι, πάνε χρόνια που το διάβασα και δεν το έχω εύκαιρο για να το μεταφέρω επακριβώς ). Μεγάλη κουβέντα, δείχνει το πόσο κατασταλαγμένος ήταν ο Άγιος στην ουσία της διδασκαλίας και όχι στο επιφανειακό κομμάτι της θρησκείας στο οποίο μένουμε οι περισσότεροι. Γιατί υπάρχει μεγαλύτερη αποδοχή
«- Μαίνονται πολλοί και είναι κάθετα αντίθετοι σε κάθε καινοτομία στην Εκκλησία όπως λένε.Φανταστείτε τους την εποχή του Ιωάννη του Χρυσοστόμου όταν διαχώριζε τη γιορτή των Χριστουγέννων από των Θεοφανείων και καθιέρωνε τη νέα,συντομότερη,Θεία Λειτουργία του.Δε σας πιάνει μια κάποια ανατριχίλα;»
Μόνο ανατριχίλα; Και μιλάμε για εποχή που ο Άγιος πήγαινε και ερχόταν από την εξορία κάθε τρεις και λίγο (αχ αυτός ο σύνδεσμος Εκκλησίας – Κράτους πόσο κακό έκανε και στους δυο θεσμούς ήδη από τότε…). Το ερώτημα που εύλογα τίθεται είναι το αν σε τόσο δύσκολα χρόνια χωρούσαν καινοτομίες στην Εκκλησία, πλέον γιατί έχουν απαγορευτεί δια ροπάλου; Μήπως βέβαια οι τότε Κεφαλές της Εκκλησίας όντως θεολογούσαν;
[DESO]
Το πρώτο και το τρίτο έχουν πάνω κάτω την ίδια απάντηση.Σε όλες τις θρησκείες(και όχι μόνο) κάποια στιγμή επικρατεί η συντήρηση και αποφεύγονται(ως απαγορεύονται) οι καινοτομίες.Εμείς βέβαια,λέμε πως δεν είμαστε θρησκεία αλλά το τέλος των θρησκειών,η Εκκλησία.Τέλος πάντων δεν μιλάω στην πραγματικότητα για κάτι εντελώς καινούριο.Απλά θεωρώ πως το να δίνεις απαντήσεις σε σύγχρονα ζητήματα με κείμενα προ 7,8,9,10 αιώνων μικρή απήχησε και αποτελεσματικότητα έχουν.Όσο κι αν τα βασικά προβλήματα είναι ίδια από τότε και πιο πριν,τα ερωτήματα τίθενται με εντελώς διαφορετικό τρόπο και θέλουν διαφορετική προσέγγιση με βάση την παράδοση βέβαια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Άγιος Παϊσιος απάντησε για τον εαυτό του.Το θέμα είναι ποια απάντηση δίνει ο καθένας μας ξεχωριστά και πόσο ειλικρινείς είμαστε.
Ακόμα κι αν δεν υπήρχε αυτός ο δεσμός Εκκλησίας - Κράτους και πάλι θα αλληλεπιδρούσαν ίσως και σε μεγαλύτερο βαθμό.Κάποιοι ηλιθιωδώς θεωρούν,για παράδειγμα,πως αν υπήρχε διαχωρισμός το κράτος δεν θα έκλεινε τις εκκλησίες.Αστεία πράγματα.Πάλι στους νόμους του κράτους θα ήταν υπόχρεη η Εκκλησία.Ή μήπως ο λόγος της Εκκλησίας δε θα επηρέαζε τα πολιτικά πράγματα;Μόνο χαζοί τα πιστεύουν αυτά.Πολιτική και θρησκεία δεν διαχωρίζονται όσοι νόμοι κι αν προβλέπουν κάτι τέτοιο.
"Ακόμα κι αν δεν υπήρχε αυτός ο δεσμός Εκκλησίας - Κράτους και πάλι θα αλληλεπιδρούσαν ίσως και σε μεγαλύτερο βαθμό.Κάποιοι ηλιθιωδώς θεωρούν,για παράδειγμα,πως αν υπήρχε διαχωρισμός το κράτος δεν θα έκλεινε τις εκκλησίες.Αστεία πράγματα.Πάλι στους νόμους του κράτους θα ήταν υπόχρεη η Εκκλησία.Ή μήπως ο λόγος της Εκκλησίας δε θα επηρέαζε τα πολιτικά πράγματα;Μόνο χαζοί τα πιστεύουν αυτά.Πολιτική και θρησκεία δεν διαχωρίζονται όσοι νόμοι κι αν προβλέπουν κάτι τέτοιο."
ΑπάντησηΔιαγραφήTo Κράτος (υπό την έννοια της Κυβέρνησης) δεν έχει κάτι να χάσει από αυτό τον εναγκαλισμό, παρά μόνο να κερδίσει σε επιρροή. Η Εκκλησία όμως έχει χάσει τον εαυτό της ήδη από την στιγμή που μπλέχτηκε για πρώτη φορά σε παιχνίδια εξουσίας (βλ. Βυζάντιο). Βγαίνοντας από μια τρομερή περίοδο διωγμών, γαντζώθηκε πάνω στους αυτοκράτορες (όχι πάντα με επιτυχία αλλά σε ένα μεγάλο αριθμό αυτοκρατόρων) και απέκτησε κοσμική εξουσία, η οποία φυσιολογικά την έφθειρε.
ΥΓ. Θυμάμαι μια γενική παραδοχή στο στρατό που έλεγε ότι σε επίπεδο "βύσματος" πρώτος έρχεται πάντα ο Δεσπότης, μετά ο βουλευτής και τελευταίος ένας υψηλόβαθμος στρατιωτικός.
Το πίστευα κι εγώ αυτό παλιότερα.Απλά τώρα θεωρώ πως ακόμα κι αν γίνει κάποιος διαχωρισμός(είναι εξαιρετικά δύσκολο από νομική πλευρά,τα θέματα είναι πάρα πολλά και δύσκολα) επί της ουσίας ο εναγκαλισμός θα συνεχίσει να υφίσταται.
ΔιαγραφήΜας το έλεγαν και μας.Υπερβολή είναι.Οφείλεται σε συνεργασία στρατού και εκκλησίας σε πολλά θέματα,σε πολλές περιοχές.Ίσως και σε κοινά περιβάλλοντα αξιωματικών-μητροπολιτών