Τρίτη 13 Ιουνίου 2017

Ηγούμενος Δοχειαρίου:Δεν έχουμε ακαδημαική θεολογία, έχουμε ασκητική θεολογία και μαρτυρική θεολογία

vimaorthodoxias
Από τα παλιά-παλιά τα χρόνια οι ανυπόγραφες επιστολές, τα ψευδεπίγραφα και τα απόκρυφα υπήρξαν μεγάλη τυράγνια για την ανθρωπότητα. Τουλάχιστον παλιά ήταν γραμμένα με το χέρι και από τον γραφικό χαρακτήρα μπορούσες να γνωρίσης και το πρόσωπο.

Τώρα, αραδιασμένα τα γράμματα στις μηχανές, που να μαντέψης τον συντάκτη; Έπειτα, τα παλιά τα χρόνια λίγοι βαστούσανε κοντυλοφόρο. Τώρα και οι κόττες αραδιάζουν γράμματα στις περγαμηνές.

Μου γράφει ένας άγνωστος: «Με τα αποτελέσματα της Μεγάλης Συνόδου διώκονται απηνώς οι αντιφρονούντες μοναχοί. Πηγαίνει ο κρατών στο κελλί του μοναχού που δεν μνημονεύει με τον χωροφύλακα.

− Φύγε από το κελλί.

− Δεν φεύγω. Κοπίασα να το στήσω, στερήθηκα να το ανακαινίσω.

Και ο κρατών στον χωροφύλακα:

− Βαλ᾽ του χειροπέδες.»

Καθόλου δεν με αναπαύη ο τρόπος αυτός. Από εμάς που διακηρύττουμε ότι ο Χριστός μας ελευθέρωσε κι ο άνθρωπος απολαμβάνει αυτήν την εν Χριστώ ελευθερία, είναι κρίμα και μεγάλο να διώκονται απηνώς μοναχοί και οι μουσουλμάνοι να απολαμβάνουν κάθε ελευθερία και προστασία και μάλιστα υπερπροστασία από τους ταγούς και του κράτους και της Εκκλησίας.



Οι μουσουλμάνοι είναι «αδελφοί μας» και οι μοναχοί παλιόσκυλα, που πρέπει να τους σύρουμε χειροδέσμιους έξω στους δρόμους!

Αυτά έκαναν και οι κρατούντες στην Εκκλησία τα χρόνια της αλλαγής του ημερολογίου και δημιουργήθηκε το μέγα και δυσεπίλυτο πρόβλημα του παλαιοημερολογιτισμού, το οποίο θα διαιωνίζεται μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας, γιατί οι επιτήδειοι, κοντά στο ημερολόγιο ανασκάλεψαν και τις κινήσεις του οικουμενισμού εκ μέρους της κρατούσας Εκκλησίας. Η κομματιασμένη αυτή «Εκκλησία» των Παλαιοημερολογιτών απορρόφησε τους ευλαβείς χριστιανούς και τους δηλητηρίασε με τα πιο σύγχρονα και παλιά φαρμάκια. Και δυστυχώς και η Πολιτεία τους ανέχεται περισσότερο από την κρατούσα Εκκλησία για λόγους ψηφοθηρίας. Σαν τους κοπρομανίτες φυτρώνουν κάθε μέρα παρατάξεις για ασήμαντες και γελοίες αιτιολογίες. Και κατήντησαν το αντάρτικο μέσα στην Ορθόδοξη Ελλαδική Εκκλησία. Το ότι τράβηξαν την ευσεβή μερίδα του λαού το έζησα τα χρόνια της διακονίας μου στην Μονή Προυσού. Οι νεοημερολογίτες προσέρχονταν στην Παναγία σαν να ήθελαν να επισκεφθούν τα ακρογιάλια και τα ορειβατικά καταφύγια. Ο παλιοημερολογίτης όμως ερχότανε σεμνά ενδεδυμένος, με το ζυμωτό πρόσφορό του και τα δώρα του στην Παναγία.

Δεν είμαι «ζηλωτής», αλλ᾽ ούτε και οικουμενιστής. Δεν αναπαύομαι καθόλου να βλέπω τον Πατριάρχη να προσεύχεται και να φωτογραφίζεται με τον πάπα και τους ετεροδόξους και ετεροθρήσκους. Και περίμενα η Σύνοδος αυτή να στηλιτεύση τον οικουμενισμό και όχι να τον εδραιώση και συνοδικώς. Από αυτούς τους διαλόγους τίποτε δεν κέρδισε η Ορθόδοξη Εκκλησία. Μάλλον σύγχυση επέφεραν στον κόσμο και άλγος στους αληθινά ευσεβείς χριστιανούς.

Ως μαθητής της Πατμιάδος Εκκλησιαστικής Σχολής, ρώτησα τον νεροκουβαλητή του πατριάρχη Αθηναγόρα, αφού μας έκανε μακρά ομιλία γι᾽ αυτήν την κίνηση, που δεν θέλω να την χαρακτηρίσω ούτε εκκλησιαστική ούτε θεολογική, περισσότερο θα την ονομάσω πολιτική,

− Και πότε, σεβασμιώτατε, βλέπετε αυτήν την ένωση των Εκκλησιών;

Και μου απαντά:

− Παιδί μου, αυτό είναι εσχατολογικό πρόβλημα. (!)

Άρα ούτε ο ίδιος δεν πίστευε σε αυτά που έκανε.

Το μνημόσυνο του επισκόπου μου δεν το σταματώ, παρά μόνον αν τον δικάση Σύνοδος. Δεν θέλω να σχίζω την Εκκλησία. Θεωρώ ότι αυτή είναι η μεγαλύτερη αμαρτία που μπορεί να διαπράξη κανείς μέσα στην Εκκλησία. Όχι. Δεν πιστεύω σ᾽ αυτές τις κινήσεις, αλλά δεν κόβω και το μνημόσυνο. Άλλωστε, κανένας κανόνας της Εκκλησίας δεν μου επιβάλλει να το κάνω. Δεν συμφωνώ με δοξασίες όπως αυτήν ότι η εκκλησία είναι εικών της Αγίας Τριάδος, και άλλες πολλές, ων ουκ έστιν αριθμός, που δεν μαρτυρούνται και δεν κατοχυρώνονται ούτε από την Γραφή ούτε από την Παράδοση. Μένω εν τη Εκκλησία και με σκυμμένο το κεφάλι και πόνο ψυχής λέγω στην μάννα μου:

− Μάννα Εκκλησία, δεν βρίσκω ανάπαυση στα λόγια σου. Βοήθησέ με. Μη με αφήνης να τυραννιέμαι σε δρόμους στενωπούς και αδιέξοδους.

Η ορθόδοξη ομολογία είναι δύσκολη. Δεν βαστιέται όμως με εξάρσεις και εκρήξεις, αλλά με φόβο Θεού και βαθειά πίστη ότι η Εκκλησία είναι το μυστικό σώμα του Χριστού. Αυτός είναι κεφαλή και εμείς ο,τι θέση και να κρατάμε, πρώτου, δεύτερου, τρίτου, είμαστε μέλη της Εκκλησίας ισότιμα και υπεύθυνα, και συνειδητά πιστεύουμε ότι πύλαι άδου, που είναι οι αιρέσεις, δεν θα καταλύσουν την Εκκλησία. Πιστεύουμε και ομολογούμε σε κάθε σύναξη ότι είναι μία η Εκκλησία, καθολική και αγία, και άθελά μας όλοι κάνουμε τον σταυρό μας στο άκουσμα αυτής της ομολογίας, χωρίς να μας το έχη διδάξει κανένας. Σε ουδεμία άλλη «εκκλησία» πιστεύουμε, είτε κρατά ίχνη αλήθειας είτε διακυβεύει την αλήθεια.

Ο Χριστός να κρατάη την Εκκλησία του, γιατί άμα χάσουμε την πίστη στην μία Εκκλησία, την αγία, τότε όλα τα άλλα θα πάνε περίπατο. Δεν είναι η Εκκλησία μία σφαίρα που κυλά μέσα στον χρόνο και προσκολλάται πάνω της κάθε εξυπνάδα εκκοσμικεύσεως, είτε αυτή είναι θεολογική είτε ηθική, αλλά παραμένει πάντοτε καθαρή από προσμίξεις και μπαρούφες της ακαδημαικής θεολογίας. Εμείς δεν έχουμε ακαδημαική θεολογία, έχουμε ασκητική θεολογία και μαρτυρική θεολογία. Ασκήτεψε πρώτα, ομολόγησε, νήστεψε, αγρύπνησε, προσευχήσου, για να πιστέψω ότι ο λόγος σου είναι αληθινός. Τις γνώμες σου τις υπερήφανες κράτησέ τες για τον εαυτό σου και τους δικούς σου, και τα κάλπικα «νομίσματά» σου, απ᾽ όπου και να τα μοιράζης, ας είναι προς εξαφάνισή σου. Αμήν.

Γρηγόριος ο Αρχιπελαγίτης

9 σχόλια:

  1. Γεια σου Παπα-Κωστα μου! ο Νικος ειμαι! Πολυ αντιφατικα ειναι τα λογια αυτου του μοναχου! Δεν μπορω να καταλαβω ποια ειναι η θεση του! Και βρισκω και τα σχολια του καπως αλλαζονικα! Θεωρει για τον εαυτο του οτι εχει Θεολογικο χαρισμα μονο και μονο γιατι κανει περισσοτερη πνευματικη ασκηση απο εναν λαικο? βιαζεται να κατακρινει τον αλλον για υπερηφανεια?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα σου πω πως το κατάλαβα εγώ γιατί ο άνθρωπος μπορεί να σκέφτεται και πράγματα που δεν τα καταλαβαίνω.

      Μιλάει εναντίον του οικουμενισμού,εναντίον των διώξεων αντιφρονούντων μοναχών ενώ επισημαίνει και τον κίνδυνο ενός νέου σχίσματος ή της απώλειας ψυχών που θα πάνε στους Παλαιοημερολογίτες.
      Από την άλλη αντιτίθεται σε ακραίες αντιδράσεις,αποτειχίσεις,αποσχίσεις κλπ.

      Όσο για τη θεολογία έχει δίκιο.Στην ορθόδοξη παράδοση δεν υπάρχει ακαδημαϊκή θεολογία αλλά ασκητική,μαρτυρική.Δεν υπονοεί ότι είναι προνόμιο των μοναχών.Απευθύνεται σε καθηγητές θεολογίας ,υποστηρικτές του οικουμενισμού που γράφουν και μιλάνε με ύφος:"εμείς ξέρουμε που έχουμε πτυχία,οι υπόλοιποι μόκο!"

      Διαγραφή
  2. Ελα Παπα-Κωστα μου! Εγω ειμαι! Ειχε φρακαρει η ιστοσελιδα και δε μπορουσα να μπω χτες! Αυτο που λες για τη Θεολογια των πανεπιστημιων και τη Θεολογια των ασκητων ειναι σωστο! Ωστοσο ο τροπος που το θετει ο ηγουμενος μου φαινεται οτι κρυβει καποιο βαθμο οργης ισως δικαιολογημενης. Το θεμα του οικουμενισμου και της αποτειχισης ομως ειναι ενα μακροσκελες θεμα που δεν το διαχειριζεται σωστα! Εαν υπαρχει κανονας μεσα στο Πηδαλιο και στις οικουμενικες συνοδους που επιτρεπει τη διακοπη του μνημοσυνου ενος αιρετικου επισκοπου χωρις να αποσχιζεται ο αποτειχισμενος ιερεας απο το σωμα της Εκλλησιας τοτε το πραμα δυστυχως η ευτυχως δεν ειναι στην αρμοδιοτητα του καθενος απο εμας να το κρινει. Αν περιμενει κιολας αυτος η ηγουμενος να καταδικασει συνοδος τον εκαστοτε επισκοπο ως αιρετικο προκειμενου να σταματησει να τον μνημονευει τωρα σωθηκε! Εδω σκεψου οτι καθονται και ονομαζουν την συνοδο που εγινε στη Κρητη "αγια". Μα αν τους φωτιζε το Αγιο Πνευμα θα προσπαθουσαν εντος της συνοδου να εισαγαγουν στοιχεια του οικουμενισμου και του παπισμου εντος της Ορθοδοξιας? Εκτος αυτου εχει καταντησει φοβια μου φαινεται στον καθε ιερεα και μοναχο μην αποσχιστει απο το σωμα της Εκλλησιας και πεσει σε αιρεση! Πιστευω οτι τωρα στα χρονια που διανυουμε δεν μπορουμε ευκολα να κρατησουμε ουδετερη σταση επι του θεματος. οι Αλληλοφαγομαρες βεβαια δε θα μας βγαλουν σε καλο. Δες σε παρακαλω στο δικτυο μια ομιλια του Πατερα Μεταλληνου που αναλυει με πολυ διακριση το θεμα του Παλαιοημερολογιτισμου και των αποτειχισεων. Νομιζω οτι τα λεει καλα! Επειδη δε θυμαμαι τη διευθυνση γραψε ΠΑΤΕΡ ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ στο GOOGLE. Κοιταξε το και πες μου τη γνωμη σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αποτείχιση θέλει πολλή διάκριση και προσευχή.Δεν συμφωνώ με αυτούς που έχουν αποτειχιστεί.

      Οι Παλαιοημερολογίτες είχαν δίκιο που αντέδρασαν στην αλλαγή του Ημερολογίου,δεν είχαν δίκιο στη συνέχεια των ενεργειών τους.Αυτή είναι η άποψή μου.

      Διαγραφή
  3. Συμφωνω και στα δυο που λες. Θελει πολυ προσευχη για το καθε τι. Βεβαια και εμεις οι Λαικοι πρεπει ομαδικως να αντιδρασουμε. Μας εχουν παγιδευσει μεσα στην οικονομικη κριση και δε μπορουμε να σκεφτουμε πνευματικα. Σε λιγο καιρο τα πραματα θα παρουν κακη τροπη. Παντως αν εμαθα κατι στην αθλια ζωη μου ειναι οτι δυστυχως οταν ο ανθρωπος ειναι "βολεμενος" δε καθεται ποτε να αντιδρασει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι "βολεμένοι",αδιάφοροι είναι οι περισσότεροι.Κληρικοί και λαϊκοί.

      Διαγραφή
  4. παπα-Κωστα ηθελα να σε ρωτησω κατι! Αυτος ο Greg Ikon που εχει το orthodox world τι μερος του λογου ανθρωπος ειναι? Του εχω στειλει καποια σχολια πανω στα θεματα των εναλλακτικων θεραπειων και δε τα εχει δημοσιευσει! Λες και φοβαται μη διαβασει τα σχολια μου ο κοσμος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν τον ξέρω καθόλου.Πρώτη φορά τον ακούω και αυτόν και το orthodox world

      Διαγραφή
  5. καταλαβα! Ευχαριστω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η εντός μας εξερεύνηση

  Ο άνθρωπος είναι κατά τ' άλλα  πλάσμα εξερευνητικό. Κοιτάζει παντού. Στο βάθος των ωκεανών, στην απεραντοσύνη του διαστήματος, κάτω απ...