asahi.com
ΝΑΓΚΑΣΑΚΙ - Οι μελετητές συζητούν αν ένα σύνολο μικρών αγαλμάτων και αντικειμένων που πέρασαν από τις γενιές μιας ιαπωνικής κρυπτο-χριστιανικής οικογένειας είναι το παλαιότερο δείγμα της σκηνής της Γεννήσεως στην Ιαπωνία.
Το χριστιανικό μουσείο της Εκκλησίας Oura του Ναγκασάκι κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το σετ, που πιστεύεται ότι έχει παραχθεί κατά την περίοδο του Εdo (1603-1867), πιθανότατα αντιπροσωπεύει τη γέννηση του Χριστού σε μια φάτνη.
Το σετ πέρασε μυστικά σε μια οικογένεια που ζει στην περιοχή Kurozo του Goto, νομαρχιακό κέντρο Nagasaki, στο νησί Fukueshima.
Ωστόσο, μερικοί μελετητές αμφισβήτησαν το συμπέρασμα του μουσείου. Σημειώνουν ότι δεν έχουν βρεθεί άλλα παραδείγματα από ένα διόραμα που αντιπροσωπεύει τη φάτνη της Γεννήσεως που να λατρεύεται μεταξύ των Ιάπωνων κρυπτοχριστιανών.
Λένε ότι τα αγάλματα στο κουτί θεωρούνταν αντιπροσωπευτικά άλλων χριστιανικών μορφών που συγκαλύπτονταν ως λαϊκές θεότητες.
Αποτελούνταν από ένα στολίδι netsuke, με τη μορφή ορεινού ιερέα, που προεξείχε το κεφάλι του από ένα κοχύλι, ένα μικρό άγαλμα του Nyorai Buddha και ένα μεγαλύτερο άγαλμα του En no Gyoja, του θρυλικού ιδρυτή του ιαπωνικού ορεινού ασκητισμού .
Το κουτί περιλαμβάνει επίσης τρία μεταλλικά ραβδιά που μοιάζουν με γυναικείες φιγούρες που κρατούν κάτι .
Το μουσείο είπε ότι αυτές οι μη-χριστιανικές μορφές χρησιμοποιήθηκαν για να συγκαλύψουν τη σκηνή της φάτνης επειδή ο χριστιανισμός απαγορεύτηκε από τις ιαπωνικές αρχές κατά την περίοδο Εdo.
Το κουτί περιείχε επίσης ένα χριστιανικό ημερολόγιο, σημειώσεις προσευχών που περιλαμβάνουν τη λέξη "ontaiya", η οποία αντιπροσωπεύει την παραμονή των Χριστουγέννων, και κοχύλια abalone που είναι γνωστά θρησκευτικά αντικείμενα στα νησιά Goto.
Κάνοντας αναφορά της εικονογραφίας σε έργα τέχνης σε χριστιανικά έθνη, οι ερευνητές του μουσείου κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η φιγούρα στο κοχύλι αντιπροσωπεύει το μωρό Ιησού τυλιγμένο σε ύφασμα, ο Νιόρα είναι η Παναγία και ο En no Gyoja είναι είτε ο Ιωσήφ ή Θεός, ενώ οι μεταλλικές ράβδοι αντιπροσωπεύουν τους Τρεις Μάγους.
Η Μινακό Uchijima, επικεφαλής του ερευνητικού τμήματος του μουσείου, ανέφερε την ευρωπαϊκή παράδοση της έκθεσης των φιγούρων της σκηνής της Γέννησης για να γιορτάσουν τα Χριστούγεννα.
"Για να συνεχίσουν να γιορτάζουν τα χριστιανικά γεγονότα, ένα ημερολόγιο ήταν απαραίτητο και φαίνεται ότι τα Χριστούγεννα αναγνωρίζονταν ως ένα σημαντικό τελετουργικό", δήλωσε η Uchijima. «Είναι λογικό αν αυτό το διόραμα αντιπροσωπεύει τη Γέννηση».
Το ενδιαφέρον του Kazuhisa Oishi, επικεφαλής του ερευνητικού τμήματος του μουσείου, κινήθηκε από το σε σχήμα κελύφους netsuke. Η ξύλινη βάση του ήταν σκαλισμένη για να χωρέσει τον στρογγυλό πάτο του γλυπτού μινιατούρας, ώστε να μην κυλήσει.
Ο Oishi, ο οποίος είναι ο προϊστάμενος της Uchijima, δήλωσε ότι η δώθηκε προσοχή για να φτιαχτεί η βάση σαν να επρόκειτο να ακουμπήσουν απαλά ένα μικρό παιδί.
"Υποδεικνύει ότι η φιγούρα ήταν το μωρό Ιησούς", δήλωσε ο Oishi.
Μετά την απαγόρευση του Χριστιανισμού, κάποιοι κρυπτοχριστιανοί στο Kyushu λάτρευαν τα αγάλματα Kannon (bodhisattva) σαν την Παναγία. Αλλά δεν έχουν βρεθεί σετ αγαλμάτων και αντικειμένων που αντιπροσωπεύουν τη φάτνη της Γέννησης.
Ο Hiroaki Yasutaka, αναπληρωτής καθηγητής της σύγχρονης ιαπωνικής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Kumamoto, δήλωσε ότι ένα παλιό έγγραφο σημείωνε ότι ένα μετάλλιο που απεικονίζει ένα στάβλο κατασχέθηκε το 1805 κατά τη διάρκεια μιας δίωξης κατά των χριστιανών στην Amakusa στο σημερινό νομό Kumamoto.
Σύμφωνα με τον Yasutaka, το έγγραφο υποδηλώνει ότι οι Ιάπωνες χριστιανοί της εποχής ήξεραν για τη σχέση μεταξύ Χριστού και στάβλου.
Είπε ότι αν το περιεχόμενο του κουτιού αντιπροσωπεύει πραγματικά τη γέννηση του Χριστού, δείχνει ότι "η ιστορία της Γεννήσεως ήταν γνωστή μεταξύ ευρύτερων κοινοτήτων".
Ο Kentaro Miyazaki, επισκέπτης καθηγητής θεολογίας στο Καθολικό Πανεπιστήμιο Junshin του Nagasaki , έχει αμφιβολίες.
Είπε ότι χρειάζεται μια έρευνα για να πάρουμε συνεντεύξεις από τους ανθρώπους της συνοικίας Kurozo για το αν λάτρευαν το σετ ως θρησκευτικό αντικείμενο .
"Το σετ που προέρχεται από την εποχή του Edo δεν είναι καθοριστικό στοιχείο", δήλωσε ο Μιγιαζάκι. "Μια περαιτέρω προσεκτική έρευνα είναι απαραίτητη, συμπεριλαμβανομένου του γιατί δεν υπάρχουν παρόμοια παραδείγματα σε κρυμμένους χριστιανικούς οικισμούς εκτός από την περιοχή Kurozo".
Το κιβώτιο εκτίθεται στο Χριστιανικό Μουσείο της Εκκλησίας Oura του Nagasaki μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου.
(Αυτό το άρθρο γράφτηκε από τους Shunsuke Nakamura, ανώτερο συγγραφέα, και Koichi Hotta.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου