Πέμπτη 6 Απριλίου 2017

Ο δρόμος της γιόγκα και ο δρόμος της Ορθοδοξίας

alexandroupoleos 1
romfea

Του Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου

Για πολλούς ανθρώπους στη Δύση και εδώ στην Ελλάδα οι θεωρήσεις για τη Γιόγκα παρουσιάζονται σαν ένα απλό σύστημα σωματικής άσκησης, ένα καθαρά γύμνασμα του σώματος, που βοηθά δήθεν στην ηρεμία και τη θεραπεία των ψυχικών και σωματικών παθήσεων. Συνήθως όσοι είναι σε καλοκαιρινή δίαιτα, κατά τη διάρκεια της ημέρας συγκρατούνται, αλλά η πιο επικίνδυνη ώρα να... κυλήσουν σε παχυντικές τροφές είναι το βράδυ. 

Έτσι, δεν είναι λίγοι οι γυμναστές και διαιτολόγοι που προτείνουν τη γιόγκα ως ένα καλό μέσο εξάσκησης του σώματος, αντιμετώπισης του άγχους και κατ’ επέκταση αποτροπής των νυχτερινών «επιδρομών» στο ψυγείο. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό η γιόγκα. 

Είναι κάτι πολύ περισσότερο.

«Με το όνομα γιόγκα νοείται ένα από τα έξι συστήματα της ινδικής φιλοσοφίας.

Πρεσβεύει την ένωση της ψυχής με τη θεία ενέργεια, μέσω μεθόδων και κυρίως του διαλογισμού», λέει η wikipedia.

Τα τελευταία χρόνια αυξάνονται στη χώρα μας τα διάφορα κέντρα «γιόγκα».



Οι γνώσεις όμως γι’ αυτή παραμένουν πενιχρές, γενικές και συγκεχυμένες.

Δημόσια, η γιόγκα προβάλλεται σαν «είδος γυμναστικής» για τις ασκήσεις των μυϊκών και νευροφυτικών κέντρων, για τις ασκήσεις αναπνοής, ενώ μερικές φορές προχωρούν και στη συγκράτηση των αισθήσεων, τη συγκέντρωση της προσοχής.

Αρκετές ιδιωτικές σχολές προσπαθούν κάπως να αποθρησκευτικοποιήσουν τον ινδουϊστικό χαρακτήρα της, ώστε να γίνεται ευκολότερα αποδεκτή από τον μέσο, αδιάφορο πνευματικά αλλά ενδιαφερόμενο για την εξωτερική εικόνα του, Έλληνα.

Υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι η «γιόγκα» δεν είχε ποτέ ούτε και έχει θρησκευτικό χαρακτήρα.

Είναι απλώς «επιστήμη», «πνευματική επίγνωση» και «ψυχοσωματική άσκηση».

Όσο όμως κι αν επιστρατεύονται ιδιόμορφες και μεγαλοπρεπείς λέξεις, για να καλύψουν την πραγματικότητα, γεγονός παραμένει, ότι ο προσανατολισμός της ινδικής αυτής τεχνικής ήταν και είναι θρησκευτικός. Όσοι μυούνται στο "διαλογισμό" της γιόγκα καθοδηγούνται σε μια κατεύθυνση σαφώς ινδουϊστική.

Με οδηγούς τις Βέδες και τα άλλα ιερά ινδικά κείμενα (Ουπανισάντ, Πουράνας, Σούτρας, Τάντρας), έχοντας κυρίως ένα "δάσκαλο" (γκουρού), επιδιώκουν να αφομοιώσουν και να βιώσουν τις θεωρίες περί του νόμου του "κάρμα" (karma) βάσει του οποίου καθορίζεται η μετενσάρκωση, της "σαμσάρα" (samsara) δηλαδή της ανακυκλήσεως των μεταβιώσεων, αναζητώντας σε τελευταία ανάλυση τη λύτρωση "μόξα" (moksa), από αυτό τον κόσμο, τον μη πραγματικό (maya), σε "οδούς" που έχει καθορίσει η ινδουϊστική παράδοση.

Αυτόν τον "θρησκευτικό πυρήνα" αποσιωπούν και καλύπτουν τα διάφορα καταστατικά των Κέντρων Γιόγκα με γενικές φράσεις.

Ισχυρίζονται για παράδειγμα, ότι σκοπός τους είναι "η δημιουργία ολοκληρωμένων ανθρώπων διανοητικά και πνευματικά".

Τα προσφερόμενα στη δημοσιότητα κείμενα συχνά εμφανίζονται κάτω από απλό κοινωνικό και φιλοσοφικό ένδυμα, συχνά μάλιστα επικαλύπτονται με αποφθέγματα αρχαίων Ελλήνων σοφών, η και ακόμη... πατέρων της Εκκλησίας.

Βαθύτερα όμως, αιτιαρχικά αυτής της σωματικής εκγύμνασης, υπάρχουν οι ιστορικές ρίζες αυτής της πρακτικής.

Ο όρος Γιόγκα εξαρτάται, στην ινδουιστική αντίληψη, με τον Βράχμα.

Ο Βράχμα είναι μια απρόσωπη θεϊκή ουσία που είναι παντού σε όλα και κρυμμένη απ όλα.

Η Γιόγκα είναι η ένωση, η ένωση με το πεπερασμένο, το μεταβατικό, με το άπειρο, με το αιώνιο εγώ.

Η αναζήτηση της πνευματικής και σωματικής άσκησης είναι η ένωσή μας με τη ινδουιστική θρησκευτική πίστη: "Ενωθείτε στο φως μέσα σας με το φως του Βράχμα".

Στις "Ουπανισάδες" γίνεται η εξής αναφορά: Το 150 μ.Χ. ο δάσκαλος της Γιόγκα συστηματοποίησε την Γιόγκα σε οκτώ σημεία ή άκρα.

Αυτά τα οκτώ σημεία, σαν μια σκάλα, υποτίθεται οδηγούν από την άγνοια στη φώτιση.

Η Γιόγκα, με απλά λόγια, αποτελεί μια πανάρχαια πνευματική άσκηση αναζήτησης ενός μεταφυσικού, που συναντάται στην Ινδουιστική Θρησκεία.

Υπό τις συνθήκες αυτές πρέπει να αναρωτηθούμε, εάν πραγματικά ένας χριστιανός μπορεί να συμμετάσχει ή να ασκείται με το σύστημα της γιόγκα.

Γιόγκα - Ορθοδοξία: δρόμοι εκ διαμέτρου αντίθετοι

Όταν η Γιόγκα μιλά για το θεό ή το θείο ή τον βράχμα ταυτίζεται με κάτι απρόσωπο, μια πνευματική ουσία, μια άγνωστη και αόρατη δύναμη.

Στη Γιόγκα τα πάντα είναι θεός δηλαδή Πανθεϊσμός.

Στον Χριστιανισμό ο Τριαδικός Θεός είναι Ένας.

Έχει μία ουσία (φύση), και τρία πρόσωπα (υποστάσεις).

Τα τρία πρόσωπα ή υποστάσεις είναι Ο Πατήρ, Ο Υιός και Τo "Άγιο Πνεύμα"Άγιο Πνεύμα, τα οποία είναι αδιαίρετα και ομοούσια κατά τη θεότητα, έχουν την ίδια δύναμη και κοινή Θεία ουσία.

Τα τρία πρόσωπα αυτά ή αλλιώς υποστάσεις, έχουν μοναδικές και αμεταβίβαστες ιδιότητες που προκύπτουν από τις αιώνιες (χωρίς χρονική αρχή) σχέσεις τους.

Υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ Δημιουργού και δημιουργίας.

Δεν ταυτίζονται.

Ο Θεός είναι άκτιστος, η δημιουργία κτιστή.

Για μας τους χριστιανούς, ο Θεός είναι πρόσωπο, δημιούργησε από αγάπη τον άνθρωπο, ο οποίος είναι επίσης πρόσωπο.

Ο Θεός επίσης δημιούργησε από αγάπη τον κόσμο και ενδιαφέρεται γι' αυτόν, όπως βέβαια, και πολύ περισσότερο, ενδιαφέρεται για τον άνθρωπο.

Η φιλοσοφία της Γιόγκα διδάσκει ότι τα πάντα είναι θεός, άρα και ο άνθρωπος.

Τα προβλήματα του ανθρώπου βρίσκονται στη άγνοιά του.

Η λύση είναι η φώτιση, μια εμπειρία η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μετά από έντονη προσωπική προσπάθεια.

Η ορθόδοξη Εκκλησία και ο Χριστιανισμός επισημαίνουν πως το πρόβλημα δεν είναι η άγνοια αλλά η αμαρτία, η λάθος αντιμετώπιση που οδηγεί στη λάθος πράξη, στην αποτυχία δηλαδή του ανθρώπου να συμμορφωθεί κατά το αρχέτυπο πρότυπό του που είναι ο ίδιος ο Τριαδικός Θεός. Με την ενσάρκωση του Δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος, ο άνθρωπος αποκτά τη δυνατότητα να ελευθερώνεται από την αμαρτία και έτσι η πολυπόθητη σωτηρία είναι δώρο του Θεού και όχι ανάγκη κάποιου "εγώ".

Είναι μια ευθεία πορεία ένωσης με τον Τριαδικό Θεό και όχι κάτι μη επιτυγχανόμενο (για τη Γιόγκα) εφόσον στη Γιόγκα η κυκλική κίνηση είναι επ’ άπειρον και ουσιαστικά άστοχη.

Η Ορθοδοξη Εκκλησία είναι αντίθετη στην πρακτικής της Γιόγκα

Επειδή στη Γιόγκα:

1. Δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ Δημιουργού και δημιουργίας.

2. Ο Χριστός για τους οπαδούς της Γιόγκα δεν είναι ο Σωτήρας και Θεός αλλά ένας απλώς διαφωτιστής.

3. Δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ των θρησκειών και όλων των πνευματικοτήτων, μεταξύ του καλού και του κακού, αφού όλα είναι ένα οδηγώντας τον άνθρωπο σε ένα θρησκευτικό πλουραλισμό, πανθεϊσμό.

4. Κτίση και άνθρωπος είναι ένα. Αντίθετα στην πίστη μας ο άνθρωπος είναι η κορωνίδα της Δημιουργίας, ο διαχειριστής και φρόνιμος οικονόμος της κτίσης.

Η δική του πτώση παρέσυρε και την κτίση στην πτώση, και η δική του ανόρθωση έλκει και την κτίση στο αρχικό στάδιο.

Και επειδή γίνεται λόγος για την «άσκηση» και αυτή η «άσκηση» είναι το προϊόν που η Γιόγκα μας «σερβίρει», είναι καλό να θυμηθούμε τη δική μας διδασκαλία της ασκήσεως, η οποία προτείνεται στην περίοδο που διανύουμε, της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Η άσκηση νομοθετείται από τον ίδιο τον Κύριό μας.

Είναι το μέσον για να φθάσει ο άνθρωπος στο σκοπό της χριστιανικής ζωής, που είναι η απαλλαγή από τα πάθη και η ένωση με το Θεό, η κατά χάριν θέωσή του.

Μορφές ασκήσεως είναι η νηστεία, η αγρυπνία, η προσευχή, η μη κατάκριση, η ειλικρινής μετάνοια και η εξομολόγηση, η ταπείνωση, η συγχώρεση.

Να προσπαθούμε να κόβουμε το δικό μας θέλημα, το εγώ μας, κάνοντας υπακοή στο θέλημα του Θεού. Να έχουμε εμπιστοσύνη, όχι στις δικές μας δυνάμεις αλλά στη δύναμη του Θεού.

Να έχουμε επίγνωση σε Ποιόν πρέπει να αποδώσουμε όλα τα καλά και την όποια πρόοδο μας στο δρόμο της αρετής, και φυσικά στον εαυτό μας να επιρρίπτουμε την ευθύνη για τις αμαρτίες μας, σε κανένα άλλο αίτιο.

Μελέτη του λόγου του Θεού, συνειδητή συμμετοχή στα μυστήρια της Εκκλησίας μας, στο μυστήριο της μετανοίας - εξομολογήσεως και στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.

Άσκηση σημαίνει να βάλει ο άνθρωπος από τη δική του πλευρά το "θέλω".

Το "μπορώ" το βάζει από τη δική του πλευρά ο Θεός.

Η άσκηση δεν είναι για τους μοναχούς και τους κληρικούς, αλλά για όλους τους χριστιανούς.

Αυτόν τον δρόμο της ασκήσεως βάδισαν τα εκατομμύρια των αγίων της πίστεώς μας.

Οι ίδιοι οι πατεράδες και οι μανάδες μας, οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας, οι οποίοι μπορεί να μην ήξεραν Θεολογία, ήξεραν όμως να ζουν τη Θεολογία με μόνο οδηγό την ταπείνωση.

Έτσι σιγά-σιγά θεραπεύεται ο άρρωστος από την αμαρτία άνθρωπος.

Και αυτή η θεραπεία γίνεται μόνο μέσα στο νοσοκομείο που λέγεται Εκκλησία. 
Η άσκηση στην ορθόδοξη παράδοση δεν είναι μια τεχνική.

Είναι ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ. Δεν είναι σύνολο πρακτικών αλλά ανταπόκριση με φιλότιμο στην αγάπη του Θεού. Εξάλλου ο Θεός κάνει το πρώτο βήμα, για να συναντήσει τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για να βρει το Θεό.

Από όσα ανεφέρθησαν μέχρι στιγμής, πιστεύω γίνεται φανερό ότι η Ορθοδοξία μας, η δικής μας Ορθοδοξία της άσκησης και της προσευχής, δεν έχει καμία ομοιότητα και συγγένεια με τη Γιόγκα και το διαλογισμό που καλλιεργεί.

Όσοι λένε το αντίθετο, πλανούν τους ανθρώπους!

Ο μόνος ασφαλής τρόπος για να μην πέσει κάποιος θύμα όλων αυτών των ψευτών, είναι να ανήκει συνειδητά στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, η οποία είναι η μοναδική κιβωτός σωτηρίας μας.

Σε λίγες μέρες θα γιορτάσουμε το Πάσχα.

Το Πάσχα των Ορθοδόξων που το μεσημέρι του Μεγάλου Σαββάτου, όλοι μας θα δούμε ζωντανά από τις τηλεοράσεις μας, το αναστάσιμο ΦΩΣ να αναπηδά μέσα από το παγωμένο μάρμαρο του Τάφου.

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόδειξη της Ζωής που όλους, μάς περιμένει, της Αιωνιότητας που όλοι καλούμαστε να ζήσουμε, όχι σε μια αόριστη και ακαθόριστη φωτεινή ενέργεια, αλλά μιας Αιώνιας Ζωής σε πλήρη κοινωνία και μέθεξη με το Αιώνιο Φως! Τον Αναστάντα Ιησού.


Βιβλιογραφία:
1. Κείμενα Αρχιεπισκόπου Τιράνων και πάσης Αλβανίας Αναστασίου Γιαννουλάτου
2.Κείμενα Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου Δρ. Θ.
3. Περιοδικό Διάλογος. Τεύχος 22 - Οκτώβριος Δεκέμβριος 2000

22 σχόλια:

  1. Καλημερα Παπα-Κωστα μου! ο Νικος ειμαι! Συμφωνω με το αρθρο! Εχοντας μελετησει και τη φιλοσοφια των ανατολικων θρησκειων θα ηθελα να προσθεσω οτι κατα τον ινδουισμο το συμπαν ειναι αυθυπαρκτο και αιωνιο και τα πλασματα που το κατοικουν ακομη και οι θεοι μετενσαρκωνονται! Στην πλανη οτι το συμπαν ειναι αιωνιο ειχαν πεσει και δικοι μας αρχαιοι Ελληνες φιλοσοφοι οπως ο Παρμενιδης που ελεγε οτι απο το τιποτα δε γεννιεται τιποτα και πανω στη θεωρηση του Παρμενιδη στηριχθηκε και η αρχη της διατηρησης μαζας και ενεργειας! Πανω σε αυτη την αρχη ακομη και σημερα πολλοι επιστημονες ειναι διχασμενοι με αποτελεσμα αλλοι να λενε οτι το συμπαν δημιουργηθηκε και αλλοι να λενε οτι ειναι αυθυπαρκτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ένα σημείο έχω κάποιες,ας το πούμε,επιφυλάξεις.Ταυτίζεται η γιόγκα με την ινδουιστική φιλοσοφία.Δεν αντιμετωπίζεται ως μέρος της.Εκεί ίσως να υπάρχει ένα τρωτό σημείο στην αντιμετώπιση από την Εκκλησία.Αυτό πρέπει να το δούμε λίγο.Δεύτερο και σημαντικότερο είναι να δούμε γιατί η ορθόδοξη παράδοση,πλούσια σε μυστικό στοιχείο,έχει ατονίσει και δημιουργείται χώρος για διάφορους μυστικισμούς.Τρίτο πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο.Πώς δηλαδή θα προβάλλουμε την παράδοσή μας και πως θα συνδιαλλαγούμε με το ανατολικό πνεύμα που δεν είναι εξ ολοκλήρου απορριπτέο.Φυσικά δε θα βρούμε εμείς οι δύο τη λύση.Σαν θέματα τα αναφέρω.

      Διαγραφή
  2. πολυ σωστα! Πιστευω οτι μεγαλο ρολο παιζει και το γεγονος οτι στα εσχατα χρονια που ζουμε υπαρχουν λιγοι αγιοι να ξεκαθαρισουν τα πραματα. ο Αγιος Παισιος ειχε τονισει το δαιμονικο κομματι της γιογκα αλλα δυστυχως βρεθηκαν πολλοι να τον αμφισβητησουν. Πρεπει να ανατρεξουμε στα κειμενα του Αγιου Γρηγοριου του Παλαμα ο οποιος αναλυει τα διαφορα ειδη των φωτων που εβλεπε σαν ησυχαστης και τη διαφορα τους απο το ακτιστο φως. Πολλοι δυτικοι εχουν μαλιστα πεσει στην πλανη και αποκαλουν τον Αγιο Γρηγοριο το Παλαμα Γιογκι επειδη εβλεπε τα ιδια φωτα που εβλεπαν οι γιογκι. Δεν ειναι ετσι ομως τα πραματα. Τα φωτα που ειχαν διαφορα χρωματα κοκκινο, κιτρινο, πρασινο δεν ηταν ενεργειες του Αγιου Πνευματος αλλα δαιμονικα φωτα. Το Ακτιστο φως δεν εχει ουτε σχημα, ουτε μορφη και ενωνει το νου με τη καρδια αφου το ακτιστο φως εισχωρει στον ησυχαστη στο σωμα και τη ψυχη του. ο Αγιος Γρηγοριος ο Παλαμας τα ειχε αναλυσει αυτα πληρως. οι ινδοι γιογκι βλεπουν τα πολυχρωμα φωτα που ειναι δαιμονες. Δεν βλεπαν το ακτιστο φως. Εν τω μεταξυ θα πρεπει να αποδειχτει με επιστημονικες και ιστορικες αποδειξεις οτι οι Ανατολικοι λαοι πηραν στοιχεια απο εμας. Οπως το κομποσχοινι για παραδειγμα. Αυτοι το πηραν απο εμας. Οχι εμεις απο αυτους. Αυτο μου το ελεγε ο Πατερ Μερκουρης ο πρωτος πνευματικος που ειχα στη ζωη μου. Το κομποσχοινι παραδοθηκε πρωτη φορα στο Μεγα Αντωνιο απο το Ταξιαρχη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το θέμα δεν είναι να αποδείξουμε ποιος πήρε τι και από ποιον.Το θέμα είναι να προβάλλουμε την παράδοσή μας που είναι πραγματικά εντυπωσιακή,να το πω έτσι πιο "κοσμικά".Εγώ,για παράδειγμα,τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά τον έμαθα στα τριάντα μου σχεδόν.Και ζούμε σε ορθόδοξη χώρα,με μάθημα θρησκευτικών κλπ.Και δεν μαθαίνουμε τίποτα.Κάποιες αναφορές μέσα σε κάτι κηρύγματα εντελώς βαρετά που χάνονται.Αυτά πρέπει να τα δούμε κάποια στιγμή σοβαρά στην Εκκλησία.

      Διαγραφή
  3. πατερ μου στα σχολεια το μαθημα των θρησκευτικων παει να καταργηθει. Το υπουργειο Παιδειας και θρησκευματων διοικειται απο τους Μασονους. Πρεπει να αναλαβουν δραση οι ιερεις με εκλλησιαστικη παιδεια να χτυπησουν τα κακως κειμενα. Να βγουν φιλοτιμοι δασκαλοι με αγιοπατερικη παιδεια και να δειγουν τις διαφορες ορθοδοξιας και θρησκειων. Να δωσουν σε ολο το κοσμο να διαβασει τη πατερικη Θεολογια του Πατρος Ιωαννη Ρωμανιδη. Ειναι μια καλη αρχη. Και εγω ετσι ξεκινησα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ μιλάω για τα θρησκευτικά που διδάχτηκα εγώ τριάντα χρόνια πριν.Και τελικά δεν έμαθα τίποτα.
      Είναι δύσκολο το βιβλίο του Ρωμανίδη. Θέλει κάτι τέτοιο αλλά πιο εκλαϊκευμένο.

      Διαγραφή
  4. Παντως εγω δεν βλεπω να υπαρχει καπου προβλημα οταν καποιος διαβαζει αρχαια ινδικα κειμενα οπως τις ουπανισαδες,την μαχαμπαρατα κλπ,αυτο απο μονο του δεν τον κανει ινδουιστη.Για εμενα καλο ειναι να διαβαζεις τα αρχαια κειμενα και αλλων λαων,να διαβαζεις για την φιλοσοφια τους,την κουλτουρα τους κλπ.Αν και ο μεσος ανθρωπος δεν εχει τον χρονο να τα κανει αυτα,οποτε παει απλα να κανει κατι που το βλεπει σαν γυμναστικη.Παντως θελει προσοχη σε τι δασκαλο-οργανωση θα πεσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχει διαφορά το ένα με το άλλο.Κι εγώ ανεβάζω κείμενα ή ποιήματα ινδουιστικά,σουφικά κλπ.Αυτός που διαβάζει τα κείμενα για τον Α,Β λόγο ξέρει γιατί το κάνει και μέχρι που θα φτάσει.Κάνει μια συνειδητή επιλογή.
      Το θέμα είναι όταν κάποιος πάει για γυμναστική και σιγά σιγά και ύπουλα του περνάνε αντιλήψεις φιλοσοφικές ή θρησκευτικές.Προφανώς δεν κάνουν όλοι αυτή τη δουλειά.Γι'αυτό και είμαι εναντίον του τσουβαλιάσματος.Θα προτιμούσα δηλαδή να ξυπνάνε τον κόσμο ώστε να προσέχει κι όχι να λένε μακριά απ'όλα.Γιατί έτσι αποδυναμώνεις ο ίδιος, αυτό που λες.

      Διαγραφή
  5. συμφωνω 100%,οπως επισης υπαρχει και μια μεριδα κοσμου που πηγαινει για να μπλεξει...ποσοι π.χ κανουν ται τσι για να το παιξουν ταοιστες ή κανουν σαολιν και το παιζουν βουδιστες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτοί κάνουν συνειδητή επιλογή.Δικό τους θέμα και δικό τους πρόβλημα.Κι εγώ όταν ξαναξεκίνησα tkd-itf το έκανα γιατί ψαχνόμουν με ανατολικές φιλοσοφίες κλπ.Αλλά ήταν επιλογή μου.Άσχετα ότι στο tkd δε βρίσκεις τέτοια πράγματα και σαν επιλογή δεν ήταν και η πιο επιτυχημένη.Τουλάχιστον πήγα σε καλό δάσκαλο και ξεστραβώθηκα!

      Διαγραφή
  6. Α,ναι...και οι σουφι εχουν πολυ ωραια κειμενα.Ο Χαλιλ γκιμπραν ειναι απο τους αγαπημενους μοy...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Χαλίλ Γκιμπράν είναι και δική μου αδυναμία.Δεν ήταν όμως σούφι,ο ίδιος.Αυτός ήταν χριστιανός Μαρωνίτης αλλ΄πα είχε επηρεαστεί πολύ από τους σούφι αλλά και από άλλες μυστικές παραδόσεις της Μ.Ανατολής(Δρούζους κλπ).Άλλωστε ο Λίβανος είναι τεράστιο χωνευτήρι τέτοιων παραδόσεων και γι'αυτό αν και μικρή χώρα,με πολλές θρησκευτικές ομάδες,φτώχεια,εμφύλιο κλπ κατάφερε και έβγαλε μεγάλες μορφές στις τέχνες και όχι μόνο.

      Διαγραφή
  7. Καλημερα! ο Νικος ειμαι! Δεν ειναι κακο να διαβαζει κανεις ανατολικες φιλοσοφιες θρησκειων! Κακο ειναι να πιστεψεις στην υπαρξη αλλων θεων! Και κακο ειναι να αποδεχτεις τις κοσμολογικες και ανθρωπολογικες αντιληψεις που δεν ειναι συμφωνες με το πνευμα της Εκλλησιας και των Πατερων. Και οι Αγιοι μας ηταν γνωστες των αλλων θρησκειων αλλα ειχαν αδιαβλητη πιστη στο Τριαδικο Θεο και στο σωτηριολογικο σκοπο της Εκλλησιας. ο μυστικισμος των αλλων θρησκειων εχει ελαχιστες ομοιοτητες και τεραστιες διαφορες απο τη μυστικη Θεολογια των Αγιων της Εκλλησιας μας. Εκτος αυτου σε ολες σχεδον τις θρησκειες εκτος της Ορθοδοξιας ειναι εντονο το στοιχειο του Διυσμου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ενα αλλο Παπα-Κωστα μου πανω σε αυτα που λεγαμε χτες ειναι οτι η Παπικη διδασκαλια και ο δυτικος τροπος σκεψης προσπαθησαν μεσα στους αιωνες να διαφθειρουν τη καθαροτητα της Ορθοδοξης Θεολογιας εισαγαγοντας στοιχεια που δεν συμβαδιζουν με τη δικη μας πνευματικη ζωη. Για παραδειγμα εμας σαν παιδια στο σχολειο μας μαθαν οτι ο Θεος ζητησε απο τον Αβρααμ να θυσιασει τον Ισαακ για να δοκιμασει τη πιστη του. Αυτο στην ουσια ηταν διδασκαλια των παπικων. Ο πραματικος λογος που ο Χριστος ζητησε απο τον Αβρααμ να θυσιασει το γιο του ηταν οτι ο Θεος ηθελε να κανει τον Αβρααμ πνευματικα ελευθερο. ο Αβρααμ ειχε λατρεψει τοσο πολυ το γιο του σε σημειο που κοντευε να πεσει σε προσωπολατρεια. Το ιδιο ουσιαστικα σημερινο φαινομενο με τους γονεις που εχουν τρομερη αδυναμια στα παιδια τους σε σημειο που να τους προκαλουν ψυχολογικη καταπιεση. ο Χριστος με αυτο που εκανε απαλλαξε τον Αβρααμ απο την ψυχολογικη εξαρτηση που ειχε απο το γο του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ήταν και προτύπωση της σταυρικής θυσίας του Χριστού.

      Κατά την τουρκοκρατία και μετά μπήκαν πολλά στοιχεία του δυτικού χριστιανισμού,είτε παπικού είτε λουθηρανικού,στη δική μας θεολογία.

      Διαγραφή
  9. Εξαιτιας λοιπον ολων αυτων των στοιχειων που εισηχθησαν στη δικη μας Θεολογια οι περισσοτεροι Χριστιανοι σημερα φανταζονται οτι ο Θεος ειναι σκληρος και καταπιεστικος! Ετσι εξαιτιας του αγχους που εισηχθει παραλληλα με ολα τα δυτικα μοντελα ολοι οι ανθρωποι στη χωρα μας μετα τη δεκαετια του 70 ζητησαν παρηγορια στη διδασκαλια και στο μυστικιστικο τροπο σκεψης των ανατολικων θρησκειων για να ξεφυγουν απο το αγχος, τη καταθλιψη και τους κακους λογισμους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν μπήκαν μόνα τους τα στοιχεία.Οι Επίσκοποι(επί σκοπόν) πού ήταν για να βάλουν φραγμό;Ίσα ίσα πολλοί συνέβαλαν σε αυτή την είσοδο στοιχείων.Κι ευτυχώς που βρέθηκε ένας Ρωμανίδης και άλλαξε αυτή η κατάσταση κάπως.

      Διαγραφή
  10. Οταν ειμασταν μικρα παιδια μας λεγαν στο μαθημα της ιστοριας οτι ο Αδαμαντιος Κοραης ηταν διδασκαλος του γενους. Οταν διαβασα την αληθεια για το τι εκανε πραματικα ο Κοραης στον Ορθοδοξο ησυχασμο μεσα απο το βιβλιο του μακαριστου Πατρος Ρωμανιδη εμεινα καγκελο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. γιαυτο σου λεω οτι ειναι υπευθυνοι και οι δασκαλοι και οι καθηγητες που παιρνουν εντολες απο το υπουργειο παιδειας να διδασκουν ψεματα στα παιδεια για την Ελληνικη Ιστορια και Ορθοδοξια! Και για αυτο φταινε οι Μασονοι! Γιαυτο και εγω καταντησα ενας συνομωσιολογος που αντι να καθομαι να ασχολουμαι με τη σωτηρια της δικης μου ψυχης ασχολουμαι με το να καθομαι να ψαχνω ποιος φταιει και ποιος δεν φταιει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε μου,με το τι θα ασχολείσαι εσύ το καθορίζεις.Δεν μπορούν αν στο καθορίσουν άλλοι.

      Διαγραφή
  12. Εχεις δικιο Παπα μου! Απλα και εγω πολλες φορες ψαχνω να βρω αποδιοπομπαιο τραγο για δικαιολογησω την υπαρξη των προβληματων μου ενω θα επρεπε να κανω αυτοκριτικη! Ετσι τη πατησε και ο φαρισαιος της παραβολης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Διακλαδώσεις

  Όταν κάποιος καλείται να κάνει μία επιλογή στη ζωή του, αυτομάτως σκοτώνει όλες τις άλλες ζωές που θα είχαν προκύψει αν είχε επιλέξει διαφ...