π. Ανδρέα Αγαθοκλέους
Στο νέο βιβλίο του Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκτάριου (Αντωνόπουλου) «Αγίων Όρος» αναφέρεται η περίπτωση ενός γιατρού που ρώτησε τον π. Παΐσιο:
- «Γέροντα, υπάρχουν άρρωστοι που δεν ξέρω τι να τους κάνω. Να τους στείλω στον παπά ή στο γιατρό» Και μου απάντησε:
- «Θα δεις εσύ, δεν είναι όλοι για τον παπά ούτε όλοι για το γιατρό. Άλλον θα τον στείλεις στο γιατρό, άλλον στον παπά και άλλον στα … μπουζούκια!».
- «Στα μπουζούκια, γέροντα;».
- «Ναι, βρε παιδί μου, αν δεν κάνει ούτε για τον παπά ούτε για το γιατρό, στείλ’ τον στα μπουζούκια να ξεσκάσει. Δεν έχεις διαβάσει στην Παλαιά Διαθήκη, που, όταν ο Σαούλ είχε μελαγχολία, πήγαινε ο Δαβίδ και του έπαιζε κιθάρα;».
Είναι να θαυμάζει κανείς την ευρύτητα πνεύματος, τη διάκριση και τη σοφία του σύγχρονου αγίου Γέροντα. Έξω από σεμνοτυφίες και ηθικολογίες, στοχεύοντας στην ανάπαυση του ανθρώπου, στην ελευθερία του απ’ όσα τον πνίγουν, δείχνει αυτό που χρειάζεται εκείνη τη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του.
Τα μηνύματα που εκπέμπονται από κάποιους ‘εκκλησιαστικούς’ χώρους ότι ο Χριστός αρνείται τη ζωή και τις χαρές της, όχι μόνο είναι λάθος αλλά και επικίνδυνα. Το Ευαγγέλιο είναι βασικά το κάλεσμα για μια νέα ζωή, χαρούμενη και με ελπίδα Αναστάσεως. Βέβαια, για να έλθει μέσα μας αυτή η ζωή είναι ανάγκη να είναι όντως νέα, δηλαδή να περάσει από το θάνατο του παλιού εαυτού μας «συν ταις πράξεσι και ταις επιθυμίαις αυτού», ως δυνατότητα να γεμίσει από το πνεύμα και τη ζωή του Χριστού. Μια δυνατότητα που απαιτεί χρόνο, αγώνα, υπομονή κι υπακοή.
Κι ακόμα, το περιστατικό με τον άγιο Παΐσιο τον Αγιορείτη δείχνει την ανάγκη, αν θέλουμε να βοηθήσουμε τον πλησίον μας – αυτόν που είναι κοντά μας - να του δείξουμε το δρόμο και τον τρόπο που μπορεί να βαδίσει. Όπως θα γράψει κι ο π. Μωυσής ο Αγιορείτης «Οι διδάσκαλοι δεν λέγουν πάντα όλα όσα γνωρίζουν, αλλά όσα μπορούν οι ακούοντες να κατανοήσουν και ν’ ακολουθήσουν».
Αναφέρεται στο βίο του π. Σωφρονίου του Essex, όταν ήταν στο Άγιο Όρος ως νεαρός μοναχός, ότι τον επισκέφτηκε κάποιος που περνούσε δοκιμασία, σύγχυση και ψυχικό πόνο. Ευρισκόμενος στο προσωπικό του αδιέξοδο, ζήτησε από τον π. Σωφρόνιο ‘λόγον παρηγορίας’. Εκείνη τη στιγμή ο νεαρός μοναχός του πρόσφερε το τσάι και του είπε χαριτολογώντας:
- Όταν βρίσκεσαι στο χείλος της αβύσσου και κινδυνεύεις να πέσεις, τράβα λίγο πίσω και πιες ένα τσάι.
Ο λόγος αυτός παρηγόρησε και ενθάρρυνε τον άνθρωπο που βρισκόταν σε οριακή υπαρξιακή κατάσταση.
Η Εκκλησία, ως ο φυσιολογικός τρόπος ζωής, αλλά και ως νοσοκομείο, μας δείχνει δια των αγίων της το πώς μπορούμε να ζήσουμε. Όχι αντιγράφοντας τη ζωή ο ένας του άλλου, αλλά βαδίζοντας με τους άλλους να πορευτούμε το δικό μας προσωπικό δρόμο, αυτόν που μας ταιριάζει και μπορούμε.
Ο πνευματικός μας πατέρας, στην προκειμένη περίπτωση, είναι αυτός που θα μας βοηθήσει, στο σημείο που τον αφήνουμε με την εμπιστοσύνη μας, να βρούμε τον προσωπικό μας δρόμο, προς το Χριστό, ώστε η χαρά να γεμίσει την ύπαρξή μας και η ζωή μας να πάρει νόημα.
Το θέμα είναι όμως οτι ο Σαούλ δεν διορθώθηκε ούτε πήγε προς το καλύτερο,ούτε συμπάθησε τον Δαυίδ. Ας μην τα τόνιζουμε μονόπλευρα λοιπον π. Ανδρέα για να αρέσουμε ή να το παίζουμε φιλελέυθεροι. Νομίζω ότι η σωστή ερμηνεία του λόγου του π. Παϊσίου είναι η εξής: Όταν ο πάσχων άνθρωπος έχει φτάσει στα όρια του και θέλει εγχείρηση δεν του δείχνουμε αμέσως το νυστέρι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Χριστός αρνείται την κοσμική ζωή και τις κοσμικές χαρές αυτού του είδους (μπουζούκια) και αυτοί που γράφουν τα αντίθετα, όπως εδώ, είναι επικίνδυνοι και ψεύτες. Δεν διάβασαν προφανώς το Ευαγγέλιο στο κατα Ιωάννη 17,14 που παρακαλεί ο Χριστός για τους μαθητές Του "Εγώ τους έχω δώσει το λόγο σου, και ο κόσμος τούς μίσησε, γιατί δεν είναι από τον κόσμο καθώς εγώ δεν είμαι από τον κόσμο. 15 Δεν παρακαλώ να τους πάρεις από τον κόσμο, αλλά να τους φυλάξεις από τον Πονηρό. 16 Από τον κόσμο δεν είναι καθώς εγώ δεν είμαι από τον κόσμο.
και άλλα ακόμα χωρία που έρχονται σε αντίθεση: η ζωή του Χριστού και των μαθητών του με την ζωή του κόσμου και των κοσμικών χαρών π.χ. πόσο ειρηνοποιός μπορεί να είναι κάποιος που βγαίνει στις 3 απο τα μπουζούκια ή πόσο καθαρός ή πόσο ταπεινός (άλλο αν απο την στάση του ταπεινώνεται, ακούσια όμως).
Χωστήρ
Ο π.Ανδρέας δε νομίζω ότι θα διαβάσει το σχόλιό σας μια και αυτή είναι αναδημοσίευση.Το ιστολόγιό του αναφέρεται στο σύνδεσμο στην αρχή του κειμένου.
ΔιαγραφήΠροσωπικά έχω βρει πιο πολλούς ειρηνοποιούς σε αυτούς βγαίνουν από μπαρ στις 3 τα ξημερώματα απ' ό,τι σε αυτούς που είναι τακτικοί στις εκκλησίες.
Ο Χριστός κατηγορήθηκε από τους Φαρισαίους ως φάγος και οινοπότης,δηλαδή μη πνευματικός και κοσμικός.
Διαγραφήα.Κλασικο επιχείρημα το τελευταίο, και η απάντηση είναι ότι ο Χριστός είναι Χριστός και αν το έκανε αυτό το έκανε για να σώσει ψυχές και όχι για να παραδώσει ως τρόπο ζωής τον κοσμικό τρόπο χαράς.
ΑπάντησηΔιαγραφήβ.Δεν ξέρω πως εννοείς την ειρήνη και τους ειρηνοποιούς μα σε ξενυχτάδικο ειρήνη Θεού, δεν υπάρχει.
γ.Όσον αφορά αφορά τους τακτικούς στην εκκλησία κάνουμε συχνά το λάθος να τους θεωρούμς Αγίους, μα είναι τραγικό λάθος. Οι τακτικοί στην Εκκλησία εννοείται οτι δεν είναι ειρηνποιοί αλλά το παρήγορο είναι οτι τουλάχιστον συνηδητοποίησαν που είναι η ειρήνη. Δηλαδή στην Εκκλησία και όχι στα μπουζούκια.
Χωστήρ
Ότι ο Χριστός είναι Χριστός ισχύει μόνο εκεί που μας βολεύει σαν επιχείρημα;Γιατί αυτό το επιχείρημα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε πολλά από αυτά που έκανε ο Χριστός και να τα σχετικοποιήσουμε όλα.Ίσα ίσα που ο Χριστός έδωσε ακόμα και για αυτού του είδους τις διασκεδάσεις το μέτρο.Ούτε μέθυσε ούτε έσκασε από το φαγητό ούτε ξενύχταγε και κοιμόταν όλη την υπόλοιπη μέρα.
ΔιαγραφήΧαίρομαι που ξέρετε που να βρείτε την ειρήνη του Θεού.Εγώ ακόμα ψάχνω.\
Δεν λέω για ανθρώπους που δεν είναι άγιοι αλλά πολεμάνε να ζήσουν την πνευματική ζωή.Λέω γι'αυτούς που πάνε στην Εκκλησία όχι για να θεραπευτούν αλλά για να αυτοδικαιωθούν,να δικαιώσουν το κάθε πάθος που κουβαλάνε και με χαρά να καταδικάσουν όλους τους άλλους.Και αυτοί είναι πάρα πολλοί στις τάξεις των "τακτικών".
παπα-κωστα άκου μια ιστορία...σε μια από τις σκοτεινές στιγμές μου (εκεί ακριβώς στο χείλος της αβύσσου που λέει και το άρθρο) έψαχνα απεγνωσμένα κομμάτια από την Αγία Γραφή να βρω κάπου να πιαστώ γιατί ξέρεις ο παλιός εαυτό δεν δέρνει απλώς αλλά σακατεύει όπου σε βρει...και διάβασα που λες τον Ιώβ...ολόκληρο.....σάλταρα παπα-κωστα! Τι ψέμματα ήταν αυτά που νόμιζα ότι ήξερα! Τι ιστορία ανθρώπινη ήταν αυτή! Που νομίζαμε όλοι ότι ο Ιώβ ήταν τέρας υπομονής χωρίς γογγυσμό, χωρίς ίχνος ψεγαδιού, χωρίς την παραμικρή ταραχή.....ένας άνθρωπος σαν εμάς, που τον βρήκαν απανωτές αναποδιές και του γύρισαν την πλάτη όλοι και ήρθαν και οι φίλοι του (εδώ ακριβώς φρίκαρα που μοιάζουμε τόσο πολύ οι υποκριτές ανά τους αιώνες) ΟΟΟΟΧΙ για να τον στηρίξουν και να τον αγκαλιάσουν αλλά για να τον ψέξουν και να τον γονατίσουν για τις -δήθεν- αμαρτίες του....Και τι δεν του είπανε. Τι διάλογος ήταν αυτός! Και ο φουκαράς ο Ιώβ, σκασμένος ολόψυχα, απηυδισμένος και παραιτημένος (ναι, παραιτημένος) παρακαλούσε από την μια τον Θεό να τον πάρει από αυτή την ζωή που κατάντησε ένα συνεχές μαρτύριο κι από την άλλη επιχειρηματολογούσε ακούραστα απέναντι στους δήθεν φίλους του εξηγώντας τους ότι δεν είναι τα λάθη του αλλά το θέλημα του Θεού που τον δοκιμάζει και τον γονατίζει. Το τέλος της ιστορίας το ξέρεις.....Έκανα λοιπόν 2 μέρες να συνέλθω από το σοκ των ανεγκέφαλων "φίλων" που όπως κι εμείς αντί να στηρίζουμε τον πονεμένο τον δαγκώνουμε και τον κόβουμε κομμάτια για να νιώσουμε καλύτερα με την δήθεν αρετή μας.....με το σοκ του δήθεν αγόγγυστου Ιώβ που είχε κάτσει πάνω στην κοπριά ξύνωντας τις πληγές του και παρακαλώντας για θάνατο. Και ήρθε κι αυτό να προστεθεί στην εικόνα του Δαυίδ, του πρώη μοιχού και δολοφόνου, του μεγαλύτερου ψαλμωδού μας. Και την εικόνα των μαθητών που δειλοί και παραιτημένοι έτρεξαν να κρυφτούν όταν συλλάβανε τον Χριστό. Τον Πέτρο που Τον αρνήθηκε ενώ μόλις είχε κοινωνήσει μαζί Του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν καταλήγει πουθενά η ιστορία μου φιλε παπα-κωστα....είναι εν εξελίξει. Αυτό που έβαλε ο Χριστός μέσα μας είναι μαχαίρι ενάντια στον παλιό εαυτό. Είναι μια τρέλα. Και όπως σωστά λες η μάχη αυτή θέλει κότσια, θέλει χρόνο, θέλει υπομονή, θέλει να αντέχεις να σε βλέπεις να ξεφτυλίζεσαι μπροστά σε εκείνο που νόμιζες ότι είσαι....και όλα αυτά για τον Χριστό.
Δεν νομίζω να μου φύγει η απορία ποτέ. Νομίζω όμως ότι όλους αυτούς τους χαρακτήρες τους έβαλε ο Θεός μέσα στην Αγία Γραφή για να βλέπουμε τους πριν από εμάς να περνάνε τους ίδιους γολγοθάδες όπως εμείς...και να παίρνουμε κουράγιο.
Κάνει υπομονή ο Χριστός και ξέρει....μέχρι να μάθουμε την Αγάπη του, εεε, ακόμα ζητάμε και τα "μπουζούκια" που και που.
Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο βαλέτω.
Α.
Πολύ όμορφο σχόλιο.Προσπαθώ να βρω τι μπορώ να προσθέσω αλλά δεν βρίσκω τίποτα.
ΔιαγραφήΓεια σου Παπα-Κωστα μου! ο Νικος ειμαι! θα ηθελα να προσθεσω τα εξης! Καποτε ο καθηγητης της Ιατρικης μου ειχε λεει παει πριν πολλα χρονια στον Αγιο Παισιο και τον ρωτησε οταν ενας ανθρωπος ειναι αρρωστος τι να κανει! Ο Αγιος του ειπε οτι πρεπει να πηγαινει πρωτα στον Γιατρο και μετα στον Θεο! Παπα-Κωστα μου ο Θεος να με συγχωρησει αλλα δεδομενου οτι και οι Αγιοι σε κοσμολογικα θεματα μπορει να κανουν λαθος δε ξερω κατα ποσο αυτο ακουγεται σωστο! Εκτος αν ο Αγιος Παισιος αλλο ελεγε και αλλο εννοουσε! Εξαλλου και οι Αγιοι σε πολλα θεματα ειναι σχετικοι και οχι απολυτοι! Στο σχολιο του ΧΩΣΤΗΡ θα ηθελα να πω οτι ο Κυριος δεν απαγορευσε να πηγαινουμε σε γιορτες και σε συμποσια! ο Θεος απαγορευει τα ξεφρενα γλεντια! Δεν απαγορευει τα γλεντια που γινονται με συνεση και μετρο! Ο Χριστος ηταν στο συμποσιο του Εν κανα γαμου! Ηταν και σε συμποσια με αμαρτωλους και πορνους για να τους επαναφερει στην ορθη οδο! Το ιδιο και οι Αγιοι! Η περιπτωση του Βασιλια Σαουλ ηταν λιγο διαφορετικη γιατι τη μελαγχολια του τη προκαλουσε δαιμονιο! ο Προφηταναξ Δαυιδ του απεγγελνε τους Ψαλμους του με την αρπα του και του εδιωχνε το δαιμονιο! Οι Ψαλμοι του Δαυιδ εχουν θεραπευτικη δυναμη! Ολοι οι Ιερεις σε δαιμονισμενους εκτος απο τις ευχες των Αγιων διαβαζουν και τους Ψαλμους του Δαυιδ! Παντως εγω προσωπικα πιστευεω οτι για τη θεραπεια ενος ασθενους το πρωτο και το τελευταιο λογο τον εχει ο Θεος! Και τον σωστο γιατρο ο Θεος τον στελνει!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάτι ανάλογο λέει και ο άγιος Διάδοχος.Ξέρεις,πόσοι άνθρωποι υπάρχουν που αρρωσταίνουν και αντί να προσευχηθούν στο Θεό και να πάνε στο γιατρό προσπαθούν να θεραπεύσουν μόνοι τους την ασθένεια πίνοντας ή αλείφοντας αγιασμό;Αυτό όμως οδηγεί σε κενοδοξία.Εκτός του ότι πρόκειται για μαγική αντιμετώπιση της εκκλησιαστικής ζωής.Έχουμε την ελπίδα στο Θεό και πάμε στο γιατρό.
ΔιαγραφήΔες κι εδώ http://tragoudiglarou.blogspot.gr/2017/03/blog-post_66.html
ΔιαγραφήΚαι ηθελα επισης να προσθεσω οτι αυτα που λες για πολλους εκλλησιαζομενους ειναι σωστα! Υπαρχουν ανθρωποι που κλαινε για τις αμαρτιες τους και προσπαθουν να θεραπευθουν απο τα παθη και την ενοχικοτητα τους και να αποκτησουν με τη χαρη του Θεου την ευλογημενη χαρμολυπη που χαριζει αυτογνωσια, συναισθηση της αμαρτολοτητας χωρις ενοχες και υπαρχουν και ανθρωποι που προσπαθουν απλως να αυτοδικαιωθουν. Δυστυχως το φαινομενο του Φαισσαιου και του Τελωνη ειναι διαχρονικο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαχρονικό και βασανιστικό
ΔιαγραφήΑληθεια λες! Εγω αυτους που πραγματικα θαυμαζω και τους εχω σαν προτυπο ειναι οι Ρωσοι Ορθοδοξοι Αγιοι! ο Αγιος Λουκας ο Χειρουργος και ο Αγιος ιωαννης της Κροστανδης. Ηταν Θαυματουργοι Αγιοι, φωτισμενοι απο το Θεο να διακρινουν τη σωστη επιστημη, ειχαν διακριση και το σπουδαιοτερο ηταν αναργυροι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαπα-Κωστα μου θα ηθελα να σου ζητησω μια χαρη αν μπορεις να με βοηθησεις! Μπορεις να ψαξεις να βρεις βιβλια με τις Θεραπευτικες μεθοδους του Αγιου Λουκα του Χειρουργου και του Αγιου Ιωαννη της Κροστανδης! Θα σου ειμαι υποχρεως!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε νομίζω να υπάρχει κάτι.Ο Άγιος Ιωάννης θεράπευε με την προσευχή του(είχε το χάρισμα της ιάσεως) και ο Άγιος Λουκάς ήταν γιατρός.Συμβατική ιατρική ασκούσε.Θα έχω το νου μου πάντως.
ΑπάντησηΔιαγραφήναι! Το ξερω! Και ο Αγιος Λουκας οταν εχασε την οραση του και δε μπορουσε πια να χειρουργει θεραπευε με τη προσευχη! Απλα δες αν εχουν γραψει τιποτα για βοτανα! Για την ομοιοπαθητικη το κοιταξα! ο Αγιος Ιωαννης ασκουσε παραδοσιακη Ρωσικη Ιατρικη με φυτικα φαρμακα! Δεν ηταν ιδια με την ομοιοπαθητικη του Χανεμαν!
ΔιαγραφήΠαντως Παπα-Κωστα μου με το αρθρο σου με εβαλες στο προβληματισμο που συζητουσαμε και προχτες! Αναρωτιεμαι οντως για αυτα που εχουν γραφει για τον Αγιο Παισιο και τον Αγιο Πορφυριο ποσα απο αυτα εχουν υποθει απο εκεινους η αν καποιοι τους παρουσιασαν οτι τα ειπαν. Παντως προσωπικα το θεωρω μεγαλη ατυχια που δεν γνωρισα κανεναν απο τους 2.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι πόσοι από αυτούς που έγραψαν βιβλία "λογόκριναν" τους Αγίους να δεις.Που "στρογγύλευαν" αυτά που έλεγαν.
ΔιαγραφήΔεν έχει σημασία αν θα γνωρίσεις κάποιον από κοντά.Ξέρω ανθρώπους που γνώρισαν έναν από τους δύο και δεν πήραν απολύτως τίποτα.Άλλοι πάλι διάβασαν κάποιο βιβλίο και άλλαξαν ζωή.
Ναι! Το πιστευω αυτο που λες!
Διαγραφή