Σάββατο 29 Απριλίου 2017

Σουφισμός η απάντηση στον εξτρεμισμό στην Αίγυπτο;


al-monitor
Εάν η αιγυπτιακή κυβέρνηση θέλει να την καταπολέμηση της εξάπλωσης της ριζοσπαστικής θρησκευτικής ιδεολογίας, καλά θα κάνει να επιστρέψει στην μουσουλμανικές ρίζες της. Σε ένα συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην έδρα του Τάγματος Azamiyah  στο Κάιρο στις 21 Απριλίου, το οποίο παρακολούθησε το Al-Monitor, οι ομιλητές υποστήριξαν ότι οι Σούφι του Ισλάμ είναι η αυθεντική έκφραση των Μουσουλμάνων της Αιγύπτου.

Το συνέδριο υπογράμμισε τον αδελφικό δεσμό μεταξύ μουσουλμάνων και χριστιανών, μετά τις βομβιστικές επιθέσεις  στις 9 Απριλίου,την Κυριακή των Βαΐων .Αλλά Σούφι είναι ξεχωρίζονται ως άπιστοι από το Ισλαμικό Κράτος (IS), επίσης.

«Έχω πει στον Πρόεδρο [Αμπντέλ Φατάχ] αλ-Σίσι να φροντίσει τους ηγέτες των Σούφι,»είπε ο  Σέιχ Alaa Abu al-Azayem στο Al-Monitor. «Εμείς είμαστε αυτοί που στεκόμαστε  ενάντια στην τρομοκρατία, πολεμώντας  όχι με όπλα, αλλά με ιδέες.»

Ο Σουφισμός θεωρείται ευρέως ως η αρχική ρύθμιση για την μουσουλμανική κοινότητα της Αιγύπτου, και οι τάφοι δημοφιλών Σούφι αγίων  τονίζουν το τοπίο σε όλο τον  Νείλο. Οι Moulids - γιορτές των γενεθλίων επιφανών αγίων - προσελκύουν εκατομμύρια των πιστών κάθε χρόνο.



Όπως συμβαίνει και με άλλες θρησκευτικές κοινότητες, τα επίσημα στατιστικά στοιχεία δεν είναι διαθέσιμα. Οι εκτιμήσεις της  τυπικής σύνδεσης στην Αίγυπτο κυμαίνονται από 15% έως 20%, αλλά κάποιοι αμφισβητούν τη συνολική πτώση του Σουφισμού.

Ο Αμπού αλ-Αζάγιεμ ανιχνεύει την πτώση στην «πάλη ενάντια στο Ισλάμ και τους Μουσουλμάνους» που διεξήχθη από τον εκλιπόντα  Πρόεδρο Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ. Παράλληλα με τη διαδικασία που απαγόρευσε τη Μουσουλμανική Αδελφότητα το 1954 και έφερε το Al-Azhar υπό κρατικό έλεγχο το 1961, οι Σούφι  μήκαν και αυτοί στο περιθώριο.

Ο μακαρίτης Πρόεδρος Ανουάρ Σαντάτ αντέστρεψε  αυτή η διαδικασία, όμως, και χαλαρώνοντας τα ηνία για το πολιτικό Ισλάμ έδωσε χώρο και για τους Σούφι. Το Ανώτατο Συμβούλιο των Ταγμάτων των  Σούφι δημιουργήθηκε το 1976, με έδρα κοντά στο Τζαμί Αλ-Χουσεΐν στο Κάιρο. Σύμφωνα με τον Αμπού αλ-Αζάγιεμ , 30.000 αιγυπτιακές λίρες ($ 75.000 τότε) παραχωρήθηκαν για την έκδοση του περιοδικού Σούφι που ονομάζεται Ισλαμικός Σουφισμός (Al-tasawwuf al-Islami). Ωστόσο, η προστασία δεν  συνεχίστηκε, και η κατανομή για την μηνιαία έκδοση παραμένει η ίδια και σήμερα (τώρα αξίζει μόνο $ 1.600).

Αλλά πέρα ​​από την έκκληση για  την προώθηση του Σουφισμού, το συνέδριο δεν έκανε καμία απαίτηση στην κυβέρνηση. Αντ 'αυτού, ο ίδιος ο ανιψιός του Σαντάτ ήταν αυτός που τέθηκε επικεφαλής περιγράφοντας τις  ηθικές αλλαγές που είναι αναγκαίες για την κοινωνία.

«Δεν υπάρχει έξοδος από τα προβλήματά μας, αν δεν μάθουμε να φοβόμαστε τον Θεό και να επιδιώκουμε τη δικαιοσύνη», δήλωσε ο Μοχάμεντ Ανουάρ αλ Σαντάτ, ο φιλελεύθερος πρώην βουλευτής που αποβλήθηκε για την κριτική του στο  σώμα στις 27  Φεβρουαρίου. Σημείωσε το σημαντικό ρόλο των υπηρεσιών ασφαλείας στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας και κάλεσε ισότιμη εφαρμογή του νόμου για όλους τους πολίτες. Αλλά η περιθωριοποίηση του Σουφισμού αντανακλά μια άλλη ανησυχητική τάση.

«Οι ηθικές μας αξίες έχουν μειωθεί σημαντικά», είπε. «Πρέπει να επιστρέψουμε στο πνεύμα του ανήκειν και στην πίστη που υπήρχε στην παλαιότερη εποχή.»

Ο Sheikh Abdel Halim al-Azami, ο Γενικός Γραμματέας της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας των Ταγμάτων Σούφι , που ιδρύθηκε στο Παρίσι το 2013, υποστηρίζει ότι Σουφισμός έχει τα απαραίτητα εργαλεία για την - ακόμη αποτυχημένη - προσπάθεια να ενώσει όλο τον κόσμο.

«Γιατί είναι Σουφισμός η λύση για την κρίση στην οποία βρισκόμαστε;» ρώτησε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου. «Η πιο απλή απάντηση είναι ότι ο Σουφισμός είναι ηθική.» Οι Σούφι έχουν υποστηρίξει  κάθε χώρα στην οποία ζουν, είπε, σημειώνοντας ιδιαίτερα το πώς ο Σουφισμός εξάπλωσε το Ισλάμ, χωρίς βία στη Νοτιοανατολική Ασία. «Ποτέ δεν ακούμε για Σούφι εξτρεμιστές ή τρομοκράτες», είπε. «Είμαστε οι άνθρωποι της αγάπης και της ανοχής.»

Αυτές οι αρετές καλλιεργούνται καλύτερα στην οικογένεια, δήλωσε ο σεΐχης Αμπντέλ Λατίφ αλ-Γκοχαρί του Τάγματος Gohariya . Οι εξτρεμιστές φαίνονται και προσεύχονται όπως ακριβώς κι εμείς , είπε, αλλά στη συνέχεια πάνε και να σκοτώνουν κάποιον αθώο . Η μείωση της οικογενειακής αλληλεγγύης ευθύνεται, καθώς το εξτρεμιστικό πνεύμα που αναθεματίζει έναν αδελφό μουσουλμάνο χωρίζει, εκεί που θα πρέπει να υπάρχει ένας δεσμός  αγάπης.

«Αν παραμελούμε τα παιδιά μας, μπορούμε να βρούμε τον γιο μας να μακραίνει τα γένια του, καλώντας τον πατέρα του  άπιστο και να εντάσσεται σε κάποιου είδους εξτρεμιστική ομάδα», δήλωσε ο Azami. «Στην πραγματικότητα, αυτό είναι που συνέβη με το γείτονά μου.»

Η Fatima Naoot, μια φιλελεύθερη συγγραφέας της  οποίας η τριετή ποινή για βλασφημία μειώθηκε σε ποινή  έξι μηνών με αναστολή   τον Νοέμβριο του 2016 κάλεσε επίσης για κοινωνική αλλαγή. Σημείωσε πως η γλώσσα μπορεί να προσβάλλει κατά λάθος, δεδομένου ότι δίνει προτεραιότητα στη  μια πίστη πάνω από μια άλλη. Καταδικάζοντας τις βομβιστικές επιθέσεις στις εκκλησίες την Κυριακή των Βαΐων , για παράδειγμα, μερικοί απλοί μουσουλμάνοι που ερωτήθηκαν επανέλαβαν την κοινή φράση, χωρίς σκέψη, ότι «το αίμα του κάθε μουσουλμάνου είναι ιερό».

Είπε στο Al-Monitor, «Δεν εννοούμε τίποτα με αυτό, αλλά θα πρέπει να το αλλάξουμε.»

Ο Mostafa Yaseen, ο αναπληρωτής αρχισυντάκτης  της αιγυπτιακής θρησκευτικής εβδομαδιαίας εφημερίδας Aqidati , καλύπτει το θέμα Σούφι για 25 χρόνια. Είπε στο Al-Monitor ότι πέρα από τα 15 τάγματα που είναι παρόντα, το συνέδριο περιλάμβανε κι ένα ευρύ τμήμα της αιγυπτιακής κοινωνίας.

«Οι Σούφι δεν φιλοδοξούν για θέση ή εξουσία , έτσι  έχουν τα προσόντα να μιλήσουν κατά της τρομοκρατίας και του θρησκευτικού εξτρεμισμού», είπε. «Είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν τις θρησκευτικές διαφορές, διότι υπογραμμίζουν την αγάπη και την αποδοχή του άλλου.»

Ωστόσο, παράλληλα με την έμφαση στην αγάπη και την κοινωνική αλληλεγγύη υπάρχει ένα θέμα απόρριψης, επίσης. Η Naoot ονόμασε τους εξτρεμιστές «εχθρούς της ζωής».Ο Azami είπε  για τους  πολιτικούς ισλαμιστές - αυτούς που λένε «το Ισλάμ είναι η λύση» - ότι χρησιμοποιούν τη θρησκεία όχι ως αυτοσκοπό, αλλά ως μέσο για  εξουσία. Και η αναφορά του Gohary στη μακριά γενειάδα ήταν ένα ελαφρώς καλυμμένο κτύπημα εναντίον των  σαλαφιστών μουσουλμάνων .

Οι παρατηρήσεις του ειδικού ασφαλείας Στρ.Galal Gharib στη διάσκεψη εξήγησαν το δίδυμο μήνυμα. «Δεν θα πετύχουμε κατά της τρομοκρατίας μέσω του διαλόγου, συνεδρίων ή προσπαθώντας να πείσουμε τον εξτρεμιστή να αλλάξει την  ιδεολογία του - με αυτό θα αποτύχουμε», είπε. «Πρέπει να οικοδομήσουμε την κοινωνία μας μέσω της εκπαίδευσης και να απαλλαγούμε από κάθε Μουσουλμάνο Αδελφό από τα θεσμικά όργανα του κράτους.»

Όταν ρωτήθηκε τι θα μπορούσε να κάνει συγκεκριμένα η κυβέρνηση για την προώθηση του Σουφισμού ,ο Sheikh Abdel Khaliq al-Shabrawy του Τάγματος  Shabrawiya ανακατεύθυνε την ερώτηση. «Ο Σίσι βοηθιέται από τον Θεό,τον απόστολό του και το λαό της Αιγύπτου για την καταπολέμηση  εκείνων που επιθυμούν να διαιρέσουν τη χώρα μας», είπε στο αλ-Monitor. «Χρειαζόμαστε η Αμερική να σταματήσει να υποστηρίζει την τρομοκρατική Μουσουλμανική Αδελφότητα και να την χαρακτηρίσει  ως τέτοια.»

Ο Yaseen τόνισε την αμοιβαία εχθρότητα μεταξύ των ομάδων. «Οι Σαλαφιστές θεωρούν τους Σούφι απίστους, έτσι δεν μπορείς να ανοίξεις διάλογο με εκείνους που σε απορρίπτουν», είπε. «Εν τω μεταξύ, η Μουσουλμανική Αδελφότητα παίζει και με τους  Σαλαφιστές και τους  Σούφι, όπως κρίνει ανάλογα με τα συμφέροντά της. Και σε κάθε περίπτωση, ο νόμος τους θεωρεί μια τρομοκρατική οργάνωση ».

Ο Σουφισμός μπορεί κάλλιστα να είναι ένα εργαλείο για να διαδώσει τις αξίες της αγάπης και της ανοχής σε μια πολωμένη κοινωνία, αλλά οι Αιγύπτιοι Σούφι βλέπουν επίσης την πολιτική τους μέσα από το φακό της υπαρξιακής κρίσης. Καθώς επηρεάζονται σαν  πολίτες, δύσκολα μπορούν να κάνουν αλλιώς.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στον λαβύρινθο των αποφάσεων

  Αν κάποιος γυρίσει πίσω τον χρόνο και αλλάξει κάποιες από τις αποφάσεις που έχει πάρει προφανώς και θα αλλάξει τη ζωή του αλλά και δε θα γ...