Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2018

Ὁ «κα­νὼν» τῆς ἁρ­μο­νί­ας τῆς κτί­σε­ως εἶ­ναι ὁ ἄν­θρω­πος


Παναγιώτης Νέλλας
Ὁ «κα­νν» τς ρ­μο­νί­ας τς κτί­σε­ως εἶ­ναι ὁ ἄν­θρω­ποςΔι’ αὐ­τν ἐ­δη­μι­ουρ­γή­θη σύμ­πας ὁ ὁ­ρα­τς κό­σμοςκαὶ δι’ αὐ­τοῦ ἡ κτί­σις προ­σφέ­ρε­ται ες τν Θε­όνν τῷ πέμ­πτῳ κε­φα­λαί­ῳ τς «ν Χρι­στῷ ζω­ς»ν­θα ρ­μη­νεύ­ε­ται ἡ τε­λε­τὴ τν γ­και­νί­ων τοῦ Να­οὁ Κα­βα­σι­λας ἐ­πι­μέ­νει διὰ μα­κρν ες τὸ γε­γο­νς ὅ­τι ἡ Ἁ­γί­αΤρά­πε­ζα καὶ ὁ Να­ς ἀ­πο­τε­λον «τύ­πον» τοῦ «κα­τὰ τν ν­θρω­πον θυ­σι­α­στη­ρί­ου»· «ὅ­τι να­ς εἶ­ναι Θε­οῦ καὶ θυ­σι­α­στή­ριον ἀ­λη­θς μό­νη τν δρω­μέ­νων ἡ τν ν­θρώ­πων δύ­να­ται φύ­σις»Διὸ καὶ ὁ ἄν­θρω­πος ἀ­πο­τε­λεῖ τν συ­νε­κτι­κν δε­σμόντν κε­φα­λν τς κτί­σε­ωςκε­φα­λν δὲ αὐ­τοῦ ἀ­πο­τε­λεῖ ὁ Χρι­στόςΑὐ­τὴ εἶ­ναι ἡ «δι­καί­α» θέ­σις τοῦ ἄν­θρω­που ν τῷ σύμ­παν­τι καὶ τοῦ­το ἀ­κρι­βς ἀ­πο­τε­λεῖ τὸ κάλ­λος καὶ τν ἀ­ρε­τήντν ρ­χέ­γο­νον δι­και­ο­σύ­νην αὐ­το.
Ἡ δι­και­ο­σύ­νη αὕ­τη τοῦ ἀν­θρώ­που εὑ­ρί­σκε­ται πρς τν θεί­αν δι­και­ο­σύ­νην ες σχέ­σιν ἀ­φαν­τά­στως στε­νο­τέ­ραν ἐ­κεί­νηςν ἔ­χει πρς αὐ­τν ἡ δι­και­ο­σύ­νη τς ὑ­πο­λοί­που δη­μι­ουρ­γί­αςΔι­ό­τι ὁ ἄν­θρω­πος εἶ­ναι ἡ εἰ­κν τοῦ Θε­ο.
Ἡ σχέ­σις τς εἰ­κό­νος πρς τὸ ἀρ­χέ­τυ­πον εἶ­ναι κα­τὰ τν Κα­βά­σι­λαν σχέ­σις με­ρι­κὴ μένοὐ­χ’ τ­τον ὅ­μως πραγ­μα­τι­κήἩ εἰ­κν κοι­νω­νεῖ ἐ­σω­τε­ρι­κς πρς τὸ ἄρ­χε­τυ­πονΖω­ο­ποι­εῖ­ται ὑ­π’ αὐ­τοἀ­να­φέ­ρε­ται ες αὐ­τὸ ἑλ­κο­μέ­νη ἐ­σω­τε­ρι­κς ὑ­π’ αὐ­τοῦ καὶ συγ­χρό­νως ἀ­πο­κα­λύ­πτει αὐ­τόὙ­πὸ τν ν­νοι­αν ταύ­την ἡ δι­και­ο­σύ­νη τοῦ ἀν­θρώ­που εἶ­ναι δι­και­ο­σύ­νη εἰ­κο­νι­κήὉ ἄν­θρω­πος κα­θί­στα­ται ἐ­νά­ρε­τος καὶ ἅ­γιος ν  μέ­τρω κοι­νω­νεῖ καὶ ἀ­πο­κα­λύ­πτει τν ἀ­ρε­τν καὶ ἁ­γι­ό­τη­τα τοῦ μό­νου ἐ­να­ρέ­τουἁ­γί­ου καὶ δι­καί­ου Θε­ο«Κα­θά­περ εἰ πολ­λὰ κά­το­πτρα τε­θεί­η ὑ­πὸ τν ἥ­λιον, πάν­τα μν λάμ­πει καὶ ἀ­κτῖ­να ἀ­φί­η­σι καὶ δό­ξειςπολ­λος ἡ­λί­ους ὁ­ρνες δὲ ἀ­λη­θς ὁ ἐν πά­σιν ἀ­στρα­πτων ἥ­λιοςοὕ­τω καὶ ὁ μό­νος ὑ­πάρ­χων ἅ­γιοςες τος πι­στος χε­ό­με­νοςν πολ­λας μν ψυ­χας φαί­νε­ται καὶ πολ­λος δεί­κνυ­σιν ἁ­γί­ουςἔ­στι δὲ ες καὶ μό­νος ἅ­γιος».



Ἡ εἰ­κο­νι­κὴ αὕ­τη σχέ­σις με­τα­ξὺ δι­και­ο­σύ­νης τοῦ Θε­οῦ καὶ δι­και­ο­σύ­νης τοῦ ἀν­θρώ­που ἔ­χει θε­μέ­λια ν­το­λο­γι­κάΤν δι­και­ο­σύ­νην τοῦ ἀν­θρώ­που συ­νι­στᾶ καὶ δι­α­κρα­τεῖ ἡ σχέ­σις αὐ­τς πρς τν δι­και­ο­σύ­νην τοῦ Θε­οὉ ἄν­θρω­πος ἐ­πλά­σθη «τὸ ἐξ ρ­χς» κα­τ’ εἰ­κό­να τοῦ Θε­οΤοῦ­το ση­μαί­νει ὅ­τι ἔ­χει τν δυ­να­τό­τη­τα καὶ τν προ­ο­ρι­σμν νὰ ἀ­πο­κα­λύ­πτῃ ἐν τῇ κτί­σει τν Θε­όν«Μό­νος γρ ν­θρω­πος τοῦ Θε­οῦ τν εἰ­κό­να κο­μί­ζωνν αὐ­τς κα­θα­ρςὅ­περ ἐ­στίφα­ν, προ­σγε­γραμ­μέ­νον ἔ­χων νό­θον οὐ­δένἀ­λη­θς δεῖ­ξαι δύ­ναι­τ’ ν αὐ­τν τν Θε­όν»Ἔ­χει ἐ­πί­σης τν δυ­να­τό­τη­τα διὰ τς προ­σφο­ρς τς ἑ­αυ­τοῦ φύ­σε­ως εςτν Θε­ν νὰ ἑ­νω­θῇ με­τ’ αὐ­τοΤοῦ­το ἀ­κρι­βς ἀ­πο­τε­λεῖ τν ὕ­ψι­στον προ­ο­ρι­σμν αὐ­τοῦ καίκα­τ’ ἐ­πέ­κτα­σιντν ἐ­σχά­την βαθ­μί­δα τς δι­και­ο­σύ­νης του.
,τι συ­νι­στᾶ τν προ­πτω­τι­κν ν­θρω­πονἡ ἀρ­χήἡ δο­μὴ καὶ τὸ τέ­λος αὐ­τοῦ εἶ­ναι Θε­ο­κεν­τρι­κόνμά­λι­στα δές προσ­δι­ο­ρί­ζει ἀ­κρι­βέ­στε­ρον ὁ Κα­βά­σι­λαςΧρι­στο­κεν­τρι­κόν«Καὶ γρ διὰ τν και­νν ν­θρω­πον (τν Χρι­στόνν­θρώ­που φύ­σις συ­νέ­στη τὸ ἐξ ρ­χς... Οὐ γρ ὁ πα­λαι­ός του και­νολ­λ’ ὁ νέ­ος Ἀ­δμ τοῦ πα­λαι­οῦ πα­ρά­δειγ­μα... ὁ πρε­σβύ­τε­ρος το δευ­τέ­ρου μί­μη­μα καὶ κα­τὰ τν ἰ­δέ­αν ἐ­κεί­νου πέ­πλα­σται»Κα­τὰ φυ­σι­κν συ­νέ­πειαν ἡ ἀρ­χέ­γο­νος δι­και­ο­σύ­νητοῦ προ­πτω­τι­κοῦ ἀν­θρώ­που ἠ­τοκα­τὰ τὸ ἀν­τί­στοι­χον μέ­τρονθε­ο­ει­δής.
Ἡ ἀρ­χὴ τοῦ ἀν­θρώ­που, πρῶ­τονσυ­νί­στα­ται ες τὸ «κα­τ’ εἰ­κό­να»Ὁ Θε­όςλα­βν τν ἕ­κτην ἡ­μέ­ραν τς δη­μι­ουρ­γί­ας «χον ἀ­πὸ τς γς»ἐ­τε­χνούρ­γη­σε διὰ τοῦ χο­ς τού­του ντὸ ὁ­ποῖ­ον εἶ­χες προ­εί­πο­μεντν δυ­να­τό­τη­τα νὰ φα­νέ­ρω­σῃ ἐ­πὶ τς γς τν Εἰ­κό­να τοῦ Θε­οῦ καὶ νὰ προ­σφέ­ρῃ ες Αὐ­τν τν κτι­στν φύ­σιν τουὍ­θεν ὁ ἀν­θρω­πος εἶ­ναι δί­και­οςκα­τὰ τν Κα­βά­σι­λανδι­ό­τι εἶ­ναι εἰ­κν τοῦ Θε­οΚαὶ πα­ρα­μέ­νει δί­και­ος ν ὅ­σῳ ὑ­πάρ­χει καὶ ζῆ ὡς εἰ­κν τοῦ Θε­ο· ν ὅ­σῳ εὑ­ρί­σκε­ται ες τν ρ­θν ἐ­νώ­πιον τοῦ Θε­οῦ στά­σιν καὶ δι­α­κρα­τεῖ τν ρ­θν με­τ’ Αὐ­τοῦ σχέ­σιν· ν ὅ­σῳ φω­τί­ζε­ται καὶ ζω­ο­ποι­εῖ­ται ὑ­πὸ τοῦ Θε­οκαὶ βα­δί­ζει πρς τν με­τ’ Αὐ­τοῦ ἕ­νω­σιν καὶ τν πρς Αὐ­τν ὁ­μοί­ω­σιν.
Ἡ δο­μὴ τοῦ ἀν­θρώ­που ἐ­πί­σης εἶ­ναικα­τὰ τν Κα­βά­σι­λανσα­φς Χρι­στο­κεν­τρι­κή«Διὰ τν και­νν ν­θρω­πον ν­θρώ­που φύ­σις συ­νέ­στη τὸ ἐξ ρ­χςΚαὶ νοςκαὶ ἐ­πι­θυ­μί­α πρς ἐ­κεῖ­νον κα­τε­σκευά­σθη καὶ λο­γι­σμν ἐ­λά­βο­μενἵ­να τν Χρι­στν γι­νώ­σκω­μεν· ἐ­πι­θυ­μί­ανἵ­να πρς ἐ­κεῖ­νον τρέ­χω­μεν· μνή­μην ἔ­σχο­μενἵ­ν’ ἐ­κεῖ­νον φέ­ρω­μενἐ­πεὶ καὶ δη­μι­ουρ­γη­μέ­νοις αὐ­τς ρ­χέ­τυ­πον ν»Ὁ ἄν­θρω­πος φέ­ρει ν ἑ­αυ­τῷ τν «βα­σι­λι­κν εἰ­κό­να»Ὅ­θεν ἡ δι­και­ο­σύ­νη αὐ­τοῦ με­τέ­χειν τῷ μέ­τρῳ τοῦ «κα­τ’ εἰ­κό­να»τς δι­και­ο­σύ­νης τοῦ Χρι­στοΠᾶ­σαι δὲ α ἀ­να­ζη­τή­σεις αὐ­τοῦ εὑ­ρί­σκον­ται ες πραγ­μα­τι­κν εἰ­κο­νι­κν σχέ­σιν πρς τνΘε­όν«πρς ν ὁ ἀν­θρώ­πι­νος ἔ­ρωςὥ­σπερ ες κα­νό­να τι­νὰ καὶ ὅ­ρον κα­τε­σκευά­σθη τὸ ἐξ ρ­χςκα­θά­περ θη­σαυ­ρς οὕ­τω μέ­γαςοὕ­τως εὐ­ρύςὥ­στε Θε­ν ὑ­πο­δέ­ξα­σθαι δυ­νη­θῆ­ναι».
Τὸ τε­λευ­ταῖ­ον τοῦ­το κα­θι­στᾶ ἐμ­φα­νς καὶ τὸ Χρι­στο­κεν­τρι­κν τέ­λος τοῦ ἀν­θρώ­πουΤὸ γε­γο­νς ὅ­τι ὁ Ἀ­δμ ἐ­δη­μι­ουρ­γή­θη «κα­τ’ εἰ­κό­να» τοῦ Θε­οῦ ση­μαί­νεικα­τὰ τν Κα­βά­σι­λανὅ­τι ὤ­φει­λε νὰ ὑ­ψω­θῇ πρς τὸ Ἀρ­χέ­τυ­πον καὶ νὰ «ὑ­πο­δε­χθ» τν Θε­όνΣκο­πς τοῦ ἀν­θρώ­που ἦ­το νὰ ἑ­νω­θῇ με­τ’ αὐ­τοῦ ὑ­πο­στα­τι­κς ὁ Λό­γος καὶ νὰ φα­νε­ρω­θῇ τοι­ου­το­τρό­πως ν τῇ ἱ­στο­ρί­ᾳ ὁ Χρι­στόςνὰ «ἀ­να­δει­χθῇ ὁ Θε­άν­θρω­πος»«Μη­δ’ ἔ­κτι­σε αὐ­τν (τν ν­θρω­πί­νην φύ­σινὁ Θε­ςπρς λ­λο τι βλέ­πων... λ­λὰ τοῦ­το ζη­τν ἐ­ποί­η­σενἵ­ναγεν­νη­θῆ­ναι δε­ῆ­σαντν μη­τέ­ρα πα­ρ’ αὐ­τς λά­β· καὶ ταύ­την ὑ­πο­θέ­με­νος πρό­τε­ρονκα­θά­περ τι­νὰ κα­νό­να τν χρεί­αν (τν Χρι­στόντν ὑ­πο­στα­τι­κν ἕ­νω­σινες αὐ­τν ἔ­πει­τα πλάτ­τει τν ν­θρω­πον»Πρς τν Χρι­στν ὁ ἄν­θρω­πος «ὥ­σπερ ες κα­νό­να τι­νὰ καὶ ὅ­ρον κα­τε­σκευά­σθη τὸ ἐξ ρ­χς..., ὥ­στε Θε­ν ὑ­πο­δέ­ξα­σθαι δυ­νη­θῆ­ναι».
Πρὸ τς ὑ­πο­στα­τι­κς ν Χρι­στῷ ἑ­νώ­σε­ως τς θεί­ας καὶ τς ν­θρω­πί­νης φύ­σε­ωςα δύ­ο φύ­σεις «δι­ί­σταν­το»λέ­γει ὁ Κα­βά­σι­λας«ὅ­τι Θε­ς μν αὐ­τς μό­νονἡ δὲ φύ­σις ν­θρω­πος μό­νον»Ἐ­φ’ ὅ­σον ὁ Χρι­στς «ἐ­στν ἡ κε­φα­λὴ τοῦ σώ­μα­τος τς κ­κλη­σί­ας» (Κολ. 1, 18), ὅ­περ διὰ τν Κα­βά­σι­λαν εἶ­ναι ταυ­τό­ση­μονπρς τὸ ὅ­τι ὁ Χρι­στς εἶ­ναι ἡ κε­φα­λὴ τς ἀ­λη­θος ν­θρω­πό­τη­τοςεἶ­ναι μ­φα­νς ὅ­τι ν ὅ­σῳ χρό­νῳ ἡ ἀν­θρω­πό­της δν εἶ­χε λά­βει εἰ­σέ­τι τν Ὑ­πό­στα­σιν τοῦ Λό­γουἦ­το ἀ­πὸ μις ἀ­πό­ψε­ως ἄ­νευ πραγ­μα­τι­κς ὑ­πο­στά­σε­ωςτὸ σῶ­μα τς ν­θρω­πό­τη­τος ἦ­το οἱ­ο­νεὶ ἀ­κέ­φα­λονΔιὸ πάν­τες οἱ πι­στοὶ «γε­γέν­νην­ται τοῦ Χρι­στοῦ τν βί­ον τοῦ­τον εἰ­σε­λη­λυ­θό­τος καὶ γεν­νη­θέν­τος» καὶ πάν­τες οἱ ἅ­γιοι τς Πα­λαι­ς καὶ τς Και­νς Δι­α­θή­κης ἐ­γέ­νον­το ἅ­γιοι ν Χρι­στΔι­ό­τι «ἡ γέν­νη­σις τς κε­φα­λς τν με­λν τν μα­κα­ρῖ­ων γέν­νη­σις νΤοῦ­το γρ ν συ­στῆ­ναι τὰ μέ­λητὸ γεν­νη­θῆ­ναι τν κε­φα­λήν»Ὁ Κα­βά­σι­λας ἐ­ξη­γεῖ ὅ­τι ὁ ἄν­θρω­ποςπρὸ Χρι­στοῦ ἐ­στε­ρεῖ­το τς κα­θ’ αὐ­τὸ ἀν­θρω­πί­νης «μορ­φς»τς «μορ­φς» τοῦ Υἱ­οτοῦ χρι­στο­ει­δος «εἴ­δους»ἀ­κό­μη ρι­ζι­κώ­τε­ροντοῦ «κα­τὰ Χρι­στν ὑ­πο­στῆ­ναι»Ὅ­ταν ὅ­μως «σρξ ἐ­θε­ώ­θη καὶ φύ­σις ν­θρώ­που ὑ­πό­στα­σιν ἔ­λα­χεν αὐ­τν τν Θε­όν... ἡ δι­α­φο­ρὰ ἐ­κεί­νη χώ­ραν οκ ἔ­χει τς μις ὑ­πο­στά­σε­ωςτοῦ­το μν οὔ­σηςἐ­κεῖ­νο δὲ γε­νο­μέ­νης τν δι­ά­στα­σιν τς θε­ό­τη­τος καὶ ἀν­θρω­πό­τη­τος ἀ­ναι­ρεκοι­νς ὅ­ρος ἐ­φύ­σε­ως οὖ­σαἐ­πεὶ τν δι­ε­στώ­των οκ νγέ­νοι­το κοι­νς ὅ­ρος»Κα­θί­στα­ται οὕ­τω σα­φς ἡ θε­με­λι­ώ­δης κα­βα­σι­λι­κὴ θέ­σιςὅ­τι «τν ἀ­λη­θι­νν ν­θρω­πον καὶ τέ­λει­ον... πρῶ­τος καὶ μό­νος ἔ­δει­ξεν ὁ Σω­τήρ».
Τὸ γε­γο­νς συ­νε­πς ὅ­τι ὁ Θε­ς ἔ­πλα­σε τν ν­θρω­πον κα­τ’ εἰ­κό­να ση­μαί­νει ν τε­λευ­ταῖ­ᾳ ἀ­να­λύ­σεις δυ­νά­με­θα νὰ συμ­πε­ρά­νω­μενὅ­τι ἔ­πλα­σε αὐ­τν τεί­νον­τα πρς τν Εἰ­κό­ναὅ­τι τοῦ ἔ­δω­κε χά­ρι­τιλ­λὰ πραγ­μα­τι­κςτν σκο­πν καὶ τς δυ­να­τό­τη­τας νὰ δι­α­κο­νή­σῃ ἐ­νερ­γη­τι­κς ες τν ἀ­νά­λη­ψιν τς σαρ­κςὑ­πὸ τοῦ Λό­γουὅ­στις εἶ­ναι ἡ τε­λεί­α καὶ μο­να­δι­κὴ «Εἰ­κν τοῦ Πα­τρός»Ὁ ἄν­θρω­πος εἶ­χε τν προ­ο­ρι­σμν νὰ «ὁ­μοι­ω­θ» πρς τν Εἰ­κό­νανὰ ἀ­να­δει­χθῇ ἐ­νυ­πο­στα­σι­α­ζό­με­νος ες τν Θε­ν Λό­γον καὶ ὁ ἴ­διος «Εἰ­κν το Θε­ο»δη­λα­δὴ πλή­ρης καὶ τέ­λει­ος ν­θρω­ποςἩ τε­λεί­ω­σις συ­νε­πς τοῦ ἀν­θρώ­που συμ­πί­πτειπρς τν χά­ρι­τι πραγ­μα­τι­κν καὶ τε­λεί­αν ὑ­πὸ τοῦ Θε­οῦ ἐν Χρι­στῷ υἱ­ο­θε­σί­αν αὐ­τοἤ­τοι πρς τν χρι­στο­ποί­η­σιν καὶ θέ­ω­σινὉ σκο­πς τς ν­θρω­πί­νης δι­και­ο­σύ­νης εἶ­ναι νὰ ἐν­δυ­θῇ τν δι­και­ο­σύ­νην τοῦ Χρι­στοΔι’ αὐ­τοῦ τοῦ τρό­που ἡ δι­και­ο­σύ­νη τοῦ ἀν­θρώ­που δύ­να­ται νὰ κα­τα­στῇ δι­και­ο­σύ­νη θε­ο­ει­δής.
Ἡ νε­ω­τέ­ρα ρ­θό­δο­ξος θε­ο­λο­γί­αβα­σι­ζο­μέ­νη ἐ­πὶ τν Πα­τέ­ρωνκα­τα­νο­εῖ ὀρ­θς τν σω­τη­ρί­αν καὶ δι­καί­ω­σιν τοῦ ἀν­θρώ­που οὐ­χὶ μό­νον ρ­νη­τι­κςςἁ­πλν λύ­τρω­σιν κ τν δει­νν τς δου­λεί­ας καὶ τοῦ θα­νά­τουλ­λὰ καὶ θε­τι­κςς ἀ­να­γέν­νη­σιν καὶ θέ­ω­σινἩ ὑ­πο­στη­ρι­ζο­μέ­νη ἀ­νω­τέ­ρω θέ­σις τοῦ Κα­βά­σι­λα ἀ­πο­κα­λύ­πτει τν ν­θρω­πο­λο­γι­κν καὶ χρι­στο­λο­γι­κν προ­ϋ­πό­θε­σιν τς τοια­ύτης κα­τα­νο­ή­σε­ως τς σω­τη­ρί­αςΠράγ­μα­τιὁ ὅ­ρος «θέ­ω­σις»οὐ­δα­μοῦ ἐν τῇ Γρα­φῇ ἀ­παν­τνἐ­χρη­σι­μο­ποι­ή­θη ὑ­πὸ τν Πα­τέ­ρων ς γνη­σί­α κ­κλη­σι­α­στι­κὴ ἑρ­μη­νεί­α τς βι­βλι­κς κ­φρά­σε­ως «ν Χρι­στ»δι­ό­τι διὰ τοῦ ὅ­ρουτού­του ἀ­φ’ ἑ­νς μν ν­τι­με­τω­πί­ζον­το εὐ­χε­ρς α ἐ­σφαλ­μέ­ναι χρι­στο­λο­γι­καὶ ἑρ­μη­νεί­αι τν αἱ­ρε­τι­κνἀ­φ’ ἑ­τέ­ρου δὲ ἐ­ξε­φρά­ζε­το δι’ αὐ­τοῦ με­τ’ ἀ­πο­λύ­του ἐ­παρ­κεί­ας ἡ φύ­σις καὶ ὁ σκο­πς τοῦ ἀν­θρώ­που καὶ τς ν τῇ Ἐκ­κλη­σί­ᾳ πνευ­μα­τι­κς αὐ­τοζω­ςὍ­τε ὅ­μωςκα­τὰ τν ΙΔ΄ αἰ­ώ­ναμ­φι­σβη­τή­θη τὸ ὀρ­θό­δο­ξον πε­ρι­ε­χό­με­νον καὶ αὐ­τὴ ἡ δυ­να­τό­της τς θε­ώ­σε­ωςὁ Νι­κό­λα­ος Κα­βά­σι­λας ἐ­δί­δα­ξε με­τὰ σα­φη­νεί­αςὅ­τι ἡ θέ­ω­σις εἶ­ναι ἀ­κρι­βς ἡ «ν Χρι­στῷ ζω­ή» καὶ ἡ χρι­στο­ποί­η­σις τοῦ ἀν­θρώ­πουκαὶ ὅ­τι ὁ ἀ­λη­θς ν­θρω­πος εἶ­ναι ὁ ἐν Χρι­στῷ τοι­οῦ­τοςἀ­νέ­πτυ­ξε δὲ ἐν ἐ­κτά­σεικαὶ διὰ κα­τη­γο­ρη­μά­των ν­το­λο­γι­κντν ἤ­δη πα­ρὰ τῷ Παύ­λῳ ἀ­παν­τω­μέ­νην ν συ­νό­ψει σχέ­σιν με­τα­ξὺ χρι­στο­λο­γί­ας καὶ ἀν­θρω­πο­λο­γί­ας.

πὸ τν μελέτη «Ἡ περὶ δικαιώσεως διδασκαλία Νικολάου τοῦ Καβάσιλα», κδ. νδικτος, θήνα 1998, σελ. 76-84.
Εικόνα: Ο Χριστός Παντοκράτωρ, από τοιχογραφία με τη Δευτέρα Παρουσία στο βαπτιστήριο του Αγίου Ιωάννη στη Φλωρεντία. Περίπου 1300 μ.Χ.
πηγή: Aντίφωνο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Άγιος Στυλιανός και πλούτος

  Ο άγιος Στυλιανός γεννήθηκε από βαθύπλουτους χριστιανούς γονείς. Από τους γονείς του έμαθε πως το χρήμα δεν είναι μέσο ατομικής καλοπέραση...