Με αφορμή την ανάρτηση που είδα στη σελίδα ενός φίλου,είπα να ασχοληθώ κι εγώ(σιγά μην έμενα απ'έξω)με τις μεταφορές λειψάνων,εικόνων,αντιγράφων εικόνων κλπ.Έχουν γραφτεί πολλά.Αφήνω εντελώς απ'έξω αυτά που έγραψαν όσοι δηλώνουν άθεοι,δωδεκάθεοι κλπ καθώς και όσους επικαλούνται τον Λούθηρο(είπαμε,μην το τερματίζουμε,ο Σόιμπλε της θεολογίας ήταν ο άνθρωπος).Σχολιάζω μόνο αυτά που έγραψαν άνθρωποι που έχουν επαφή με την εκκλησιαστική ζωή,έστω και ξώφαλτσα.
Δεν ξέρω αν είναι πρόβλημα ελληνικό μόνο όταν ασχολούμαστε με ένα θέμα να μην το ψάχνουμε σε βάθος αλλά πιο πολύ να το χρησιμοποιούμε ως μέσο για να πούμε τον πόνο μας για ό,τι άλλο μας κατέβει.Ακόμα δεν ξέρω αν αυτό το άσπρο-μαύρο σε κάθε αντιπαράθεση είναι αποτέλεσμα της κρίσης.Πάντως καταλαβαίνω γιατί είμαστε η μοναδική χώρα που κάθε λίγο και λιγάκι τα μεγάλα της μυαλά τόνιζαν την ανάγκη του μέτρου.
Ας μπούμε στο ζουμί.Ήρθαν τα λείψανα της Αγίας Ελένης εν μέσω τυμπανοκρουσιών,όπως είχε γίνει λίγο καιρό πριν με τα λείψανα της Αγίας Βαρβάρας.Επίσης πολλά άλλα λείψανα κόβουν βόλτες στην Ελλάδα,στη Ρωσία και αλλού.Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε το εξής.Η μεταφορά λειψάνων(υπάρχουν και στην Ελλάδα λείψανα της Αγίας Ελένης και δεν ξέρω γιατί αυτά που φυλάσσονται στη Δύση είναι πιο χαριτωμένα)από τη Δύση εξυπηρετούν το "όραμα" της άνευ όρων και πλαγίως "ένωσης" των Εκκλησιών.Επίσης εξυπηρετούν τις δημόσιες σχέσεις και το χτίσιμο προφίλ συγκεκριμένου Μητροπολίτη που μεσολαβεί ώστε να γίνει η μεταφορά.Βολεύει και τους παπικούς οι οποίοι θεωρούν ότι επεκτείνουν "μαλακά" την πνευματική επιρροή τους στην πιο εύκολη σε δυτικές επιδράσεις ορθόδοξη χώρα.
Καλύπτει κι ένα κενό.Καλώς ή κακώς η Εκκλησία της Ελλάδος αισθάνεται στριμωγμένη.Έχει πρώτη φορά μια εχθρική κυβερνητική παράταξη απέναντί της(όχι τόσο εχθρική όσο παρουσιάζεται)ενώ και οι ίδιοι οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας(ειδικά τα πιο...υψηλά κλιμάκια) δεν πείθουν ούτε με τους λόγους τους(μακροσκελείς και αδιάφοροι συνήθως) ούτε με τα έργα τους(ας μην σχολιάσω τίποτα).Με τις μεταφορές λειψάνων,εικόνων κλπ και την προσέλευση κόσμου που έχουν τέτοιες εκδηλώσεις υπενθυμίζουν την "δύναμη" που έχουν σε εχθρούς και φίλους.Υπάρχει βέβαια και η οικονομική διάσταση του θέματος.Κόσμος έρχεται,προσκυνά και αφήνει τον οβολό του.Κατά την άποψή μου όμως αυτό έρχεται δεύτερο αυτή την εποχή.Μπορεί να κάνω και λάθος.
Δυστυχώς αυτό το βιολί οδηγεί σε μια μαγική αντίληψη περί εκκλησιαστικής ζωής.Το να αποθέσουμε τα προβλήματά μας στο Θεό και να ζητήσουμε τη πρεσβεία των αγίων είναι η ολοκλήρωση ενός τρόπου ζωής που αποκαλύπτεται μέσα από τα Μυστήρια και τις διδασκαλίες της Εκκλησίας και ουδεμία σχέση έχει με "δια μαγείας" επίλυσης των θεμάτων μας.Μπορεί να συμβεί και κάτι τέτοιο αλλά αυτές είναι εξαιρετικές περιπτώσεις.
Η προσκύνηση των λειψάνων δεν είναι κάτι κακό.Ίσα ίσα.Κακό γίνεται όταν την αποσυνδέουμε από τη λοιπή συμμετοχή στην Εκκλησία ή ακόμα χειρότερα όταν αντικαθιστούμε τη συμμετοχή στη Θεία Κοινωνία με την προσκύνηση των λειψάνων ή των εικόνων κλπ.Ή όταν από την απόδοση τιμής κατρακυλάμε στη λατρεία τους.Όταν αυτό γίνεται εξαιτίας των ίδιων των κληρικών που θέλουν να πετύχουν τα όσα προαναφέρθηκαν είναι ακόμα χειρότερη η κατάσταση.
Πάντως μόνο ένας κακόβουλος δεν καταλαβαίνει ότι ο ερχομός ενός λειψάνου πράγματι σε μεγάλο αριθμό πιστών λειτουργεί ως δυναμωτικό,ως τονωτικό της πίστης και της ελπίδας τους.Μπορεί να μην έχει πέσει αρρώστια ή κάποια φυσική καταστροφή στη χώρα αλλά ζούμε σε εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες οικονομικές και γεωπολιτικές.Ο ερχομός ενός ιερού λειψάνου ή μιας εικόνας προσφέρει και παρηγοριά και ελπίδα.Στο κάτω κάτω δεν έχουν όλοι οι πιστοί την ίδια ψυχική δύναμη.Όποιος θεωρεί ότι την κατέχει και είναι μονίμως αναπαυμένος με την εκκλησιαστική του ζωή ας δείξει και μια ανοχή στους πιο αδύναμους που χρειάζονται κάτι παραπάνω.
Κάτι ακόμα που διάβασα.Υποστηρίζουν κάποιοι ότι όποιος θέλει μπορεί να πάει να προσκυνήσει εκεί που βρίσκεται το λείψανο του αγίου ή της αγίας ή η εικόνα.Υπάρχουν τα μέσα και είναι ευκολότερο απ΄ότι παλιά.Ωραία.Δεν ξέρω τι ζωή κάνουν κάποιοι συμπολίτες μας αλλά εγώ δυσκολεύομαι(και πρακτικά και οικονομικά)να πάω από τα Κύθηρα στην Αθήνα.Πόσο μάλλον να πηγαίνω σε χώρες του εξωτερικού για προσκύνημα.Αλλά κάποιοι,για διάφορους λόγους,δυσκολεύονται να μετακινηθούν ακόμα και εντός Ελλάδας.Οπότε ας μην το θεωρούμε επιχείρημα αυτό.Το πως ζούμε εμείς δεν μπορεί να είναι μέτρο για τους άλλους.Και πνευματικά και πρακτικά.
Η μεταφορά και έκθεση λειψάνων,εικόνων,κειμηλίων κλπ έχει αρνητικές και θετικές πτυχές.Όποιος έχει ανοικτά μυαλά και μάτια,μακριά από διαφόρων ειδών παρωπίδες βλέπει και τα δύο.Αυτοί που υποστηρίζουν άκριτα τέτοιες κινήσεις βράζουν στο ίδιο καζάνι με αυτούς που τα απορρίπτουν πλήρως και με βδελυγμία.
Οφείλει η Εκκλησία να περιορίσει αυτές τις "βόλτες" ώστε να προφυλάξει αυτή την ίδια τη διαδικασία έκθεσης και προσκύνησης.Οφείλει σε κάθε ευκαιρία όταν υπάρχει ένα τέτοιο γεγονός να εξηγεί κατανοητά και δυνατά ότι η προσκύνηση των λειψάνων είναι ένα κομμάτι,το μικρότερο ίσως,της εκκλησιαστικής ζωής και δεν μπορεί να μετατραπεί σε κάτι τόσο κρίσιμο.Δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως άνοιγμα για επίδειξη δύναμης ή οικονομικής ενίσχυσης.Είναι μεγάλο δώρο τα λείψανα των Αγίων και οι θαυματουργές εικόνες.Δουλειά μας είναι να τα διαφυλάξουμε αυτά τα δώρα και όχι να τα ευτελίσουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου