Οι υποχρεώσεις που επιβάλλει ο Σιχισμός συνοψίζονται σε τρεις φράσεις:"Ναμ τζάπνα",συνεχής μνεία του ονόματος του Θεού,"κιρτ κάρνι",επιβίωση με τίμια μέσα,και "βαντ τσάκνα",προσφορά καλοσύνης,ελεημοσύνη.Οι πέντε κακές παρορμήσεις,που οι σιχ πρέπει να αποφεύγουν,είναι:η ηδυπάθεια,η απληστία,η προσκόλληση στα υλικά αγαθά,ο θυμός και η αλαζονεία.Αντίθετα,η καλοκάγαθη εξυπηρέτηση του πλησίον,η "σέβα",θεωρείται ιδιαίτερα ευλογημένη αρετή.Η φοβερότερη δύναμη,είναι το εγώ.Όποιος το νικήσει,έλεγε ο Νανάκ(ιδρυτής του Σιχισμού),σώζεται,ενώ ακόμη βρίσκεται σ'αυτήν τη ζωή.
Γενικά ο Σιχισμός ζητεί να απελευθερώσει τον άνθρωπο από την εγωκεντρικότητα και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του και να τον κάνει θεοκεντρικό,πιστό στο θείο θέλημα.Αυτό όμως δε σημαίνει εγκατάλειψη της κοινωνικής ζωής και έμφαση στην ασκητικότητα,όπως βλέπουμε σε άλλες ινδικές θρησκευτικές τάσεις,αλλά αντίθετα αποδοχή της οικογενειακής και κοινωνικής ζωής,εξάσκηση ενός έντιμου επαγγέλματος,συμμετοχή υπεύθυνη και ενάρετη στα κοινά.Η αφοσίωση στον Θεό εκφράζεται με την φιλαλήθεια,την αγαθοεργία,την εθελοντική εργασία για το κοινό καλό.
Οι σιχ αποφεύγουν τα οινοπνευματώδη και τον καπνό,προσπαθώντας να ζουν λιτά.Από τον 17ο αιώνα,με πρωτοβουλία του 6ου Γκουρού,του Χαργκομπίντ,εγκατέλειψαν τη χορτοφαγία.Συγχρόνως όμως,στην πράξη,οι σιχ δεν φαίνεται να απελευθερώθηκαν πλήρως από τις ινδουϊστικές παραδόσεις(π.χ στη σύναψη γάμων).Και παρά τη θεωρητική απόρριψη περί θρησκευτικής μολύνσεως,διατηρούν συνήθεις καθαρμών και εξαγνισμών(π.χ. ενός οικοδομήματος) και ορισμένοι μένουν πιστοί στην χορτοφαγία.
......Στον τομέα των γραμμάτων και των τεχνών δεν παρουσιάστηκε κάποια ιδιαίτερη ακτινοβολία του Σιχισμού.Η συμμετοχή των σιχ υπήρξε ενεργός κυρίως στον κοινωνικό χώρο.Ο Σιχισμός καλλιέργησε τη δημοκρατική συνείδηση και συνηγόρησε για την κοινωνική δικαιοσύνη και την ειρηνική συνύπαρξη των ανθρώπων και των λαών.
Αναστασίου Αρχ/που Τιράνων και πάσης Αλβανίας,Ίχνη από την αναζήτηση του υπερβατικού,εκδ.Ακρίτας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου